SME

Desaťtisíce ľudí sledujú život ich detí. Plačková a ďalšie influencerky hovoria o sharentingu

Rodičia zverejňujú aj to, čo by nemuseli.

Slovenské influencerky s deťmi.Slovenské influencerky s deťmi. (Zdroj: archív respondentiek)

Zuzana Strausz Plačková je jednou z najsledovanejších osôb na slovenskom instagrame. Sleduje ju 875-tisíc ľudí. Keď sa jej minulý rok v lete narodil syn Dion, rozbehla na sociálnej sieti aj jeho samostatné konto Dion Baby, ktoré spravuje s manželom Reném Strauszom. Profil ich syna má dnes vyše 100-tisíc sledovateliek a sledovateľov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Rodičia jeho život na sociálnej sieti zachytávajú už od pôrodnice, hoci na fotkách neukazujú synovu tvár.

“Nebol zámer vytvoriť profil jemu, ale jeho detskej kozmetike. Nášho syna dosť chránime, neukazujeme ho na sociálnych sieťach úplne a tváričku mu vždy zakrývame, vzhľadom na to, že je to dieťa a vo svete je premnožené zlo. Myslím si, že maličké deti na sociálne siete ani nepatria, ale samozrejme pri mne sa tomu nijako nedá vyhnúť,” vraví Plačková.

SkryťVypnúť reklamu

Dion je teda známy, hoci o tom sám ešte nevie. Niektorí takéto prípady prirovnávajú k niekdajším detským hviezdam z oblasti hudby či filmu, ktoré stratili súkromie už v skorom veku. Dnes ide “len” o modernú formu rodičovstva.

Plačková však zďaleka nie je jediná, kto je súčasťou fenoménu “sharentingu”, ktorý celosvetovo prekvitá. Ide o slovné spojenie anglických slov share (šíriť) a parenting (rodičovstvo). Milióny ľudí - influencerských osobností aj bežných rodičov - na sociálne siete pridávajú fotografie či videá svojich detí už od útleho detstva.

Ľudia vidia, ako spia, jedia, hnevajú sa v obchode či tancujú na karnevale. Tiež ich sledujú na dovolenkách, v bazéne pri plávaní alebo pri rozbaľovaní vianočných darčekov. A dokonca aj skôr - niektoré deti sa na internet dostanú ešte pred narodením skrz snímky z ultrazvuku a dokumentované sú aj počas pôrodu.

SkryťVypnúť reklamu

Nastoľuje sa tak otázka ich súkromia a aj dopadu na životy do budúcna. Existuje vôbec hranica medzi tým, čo je nevinné ukazovanie, o ktorom ešte smie rozhodovať rodič, a čo už je vážnym narúšaním súkromia dieťaťa? Kde sa začína monetizovanie detskej existencie?

Denník SME sa pýtal známych slovenských influenceriek vrátane tých, ktoré vytvorili účty aj svojim deťom, ako nad problematikou uvažujú a ako si deti chránia. A tiež psychologičky a odborníka na prevenciu kriminality, aké sú riziká ukazovania detí a čo to môže jedného dňa spraviť s ich psychickým prežívaním.

Nie som Beyoncé, že by ma niekto prenasledoval

Najznámejšia slovenská vizážistka Lucia “Lucid” Sládečková hovorí, že svojej dcére nezriadila samostatný účet na profesionálnej báze.

“Vytvorila som ho ako poďakovanie ľuďom, ktorí nám posielali darčeky, čiapky, balíky a zbieralo sa to. Keďže som nechcela všetko dávať na môj instagram, lebo by to bola hneď reklama a ľudia už moje poďakovania využívali, Lydke som vytvorila profil,” vysvetľuje.

SkryťVypnúť reklamu

Jej dcéra Lýdia má šesť rokov a na sociálnej sieti ju sleduje vyše 52-tisíc ľudí. Dievča sa na fotkách objavuje nielen doma, ale aj na dovolenkách pri mori, na výletoch či dokonca u lekára.

“Premýšľam, čo nie je dehonestujúce pre moju dcéru, ale hovorí sa, že kto chce psa biť, palicu si nájde. Aj na to ju pripravím,” vraví Sládečková.

Hranice vraj má a Lýdiu nezneužíva na “lajky”. “Ale zase vieme, že lajkované sú tehotné, bábätká a psíky. Ešte mi chýba psík,” poznamenáva s iróniou.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C9KB9 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Sociálne siete

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 652
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 423
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 731
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 312
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 426
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 703
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 939
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 259
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  2. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  3. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  4. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  5. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  6. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  7. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  8. Michaela Witters: Čo za ľudí vychováva deti, ktoré dokážu niekomu takto ublížiť?
  1. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 940
  2. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 23 914
  3. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 18 561
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 11 028
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 585
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 7 501
  7. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku 6 366
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 118
  1. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
  2. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  3. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  4. Tupou Ceruzou: Smerákov
  5. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  6. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  7. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  8. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
SkryťZatvoriť reklamu