SME

Desaťtisíce ľudí sledujú život ich detí. Plačková a ďalšie influencerky hovoria o sharentingu

Rodičia zverejňujú aj to, čo by nemuseli.

Slovenské influencerky s deťmi.Slovenské influencerky s deťmi. (Zdroj: archív respondentiek)

Zuzana Strausz Plačková je jednou z najsledovanejších osôb na slovenskom instagrame. Sleduje ju 875-tisíc ľudí. Keď sa jej minulý rok v lete narodil syn Dion, rozbehla na sociálnej sieti aj jeho samostatné konto Dion Baby, ktoré spravuje s manželom Reném Strauszom. Profil ich syna má dnes vyše 100-tisíc sledovateliek a sledovateľov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Rodičia jeho život na sociálnej sieti zachytávajú už od pôrodnice, hoci na fotkách neukazujú synovu tvár.

“Nebol zámer vytvoriť profil jemu, ale jeho detskej kozmetike. Nášho syna dosť chránime, neukazujeme ho na sociálnych sieťach úplne a tváričku mu vždy zakrývame, vzhľadom na to, že je to dieťa a vo svete je premnožené zlo. Myslím si, že maličké deti na sociálne siete ani nepatria, ale samozrejme pri mne sa tomu nijako nedá vyhnúť,” vraví Plačková.

SkryťVypnúť reklamu

Dion je teda známy, hoci o tom sám ešte nevie. Niektorí takéto prípady prirovnávajú k niekdajším detským hviezdam z oblasti hudby či filmu, ktoré stratili súkromie už v skorom veku. Dnes ide “len” o modernú formu rodičovstva.

Plačková však zďaleka nie je jediná, kto je súčasťou fenoménu “sharentingu”, ktorý celosvetovo prekvitá. Ide o slovné spojenie anglických slov share (šíriť) a parenting (rodičovstvo). Milióny ľudí - influencerských osobností aj bežných rodičov - na sociálne siete pridávajú fotografie či videá svojich detí už od útleho detstva.

Ľudia vidia, ako spia, jedia, hnevajú sa v obchode či tancujú na karnevale. Tiež ich sledujú na dovolenkách, v bazéne pri plávaní alebo pri rozbaľovaní vianočných darčekov. A dokonca aj skôr - niektoré deti sa na internet dostanú ešte pred narodením skrz snímky z ultrazvuku a dokumentované sú aj počas pôrodu.

SkryťVypnúť reklamu

Nastoľuje sa tak otázka ich súkromia a aj dopadu na životy do budúcna. Existuje vôbec hranica medzi tým, čo je nevinné ukazovanie, o ktorom ešte smie rozhodovať rodič, a čo už je vážnym narúšaním súkromia dieťaťa? Kde sa začína monetizovanie detskej existencie?

Denník SME sa pýtal známych slovenských influenceriek vrátane tých, ktoré vytvorili účty aj svojim deťom, ako nad problematikou uvažujú a ako si deti chránia. A tiež psychologičky a odborníka na prevenciu kriminality, aké sú riziká ukazovania detí a čo to môže jedného dňa spraviť s ich psychickým prežívaním.

Nie som Beyoncé, že by ma niekto prenasledoval

Najznámejšia slovenská vizážistka Lucia “Lucid” Sládečková hovorí, že svojej dcére nezriadila samostatný účet na profesionálnej báze.

“Vytvorila som ho ako poďakovanie ľuďom, ktorí nám posielali darčeky, čiapky, balíky a zbieralo sa to. Keďže som nechcela všetko dávať na môj instagram, lebo by to bola hneď reklama a ľudia už moje poďakovania využívali, Lydke som vytvorila profil,” vysvetľuje.

SkryťVypnúť reklamu

Jej dcéra Lýdia má šesť rokov a na sociálnej sieti ju sleduje vyše 52-tisíc ľudí. Dievča sa na fotkách objavuje nielen doma, ale aj na dovolenkách pri mori, na výletoch či dokonca u lekára.

“Premýšľam, čo nie je dehonestujúce pre moju dcéru, ale hovorí sa, že kto chce psa biť, palicu si nájde. Aj na to ju pripravím,” vraví Sládečková.

Hranice vraj má a Lýdiu nezneužíva na “lajky”. “Ale zase vieme, že lajkované sú tehotné, bábätká a psíky. Ešte mi chýba psík,” poznamenáva s iróniou.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C9KB9 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Sociálne siete

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Kam smerujú peniaze bohatých?
  8. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 388
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 083
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 171
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 693
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 410
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 128
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 846
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 287
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  2. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  3. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  4. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  5. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  6. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  7. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  8. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 015
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 019
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 039
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 009
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 528
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 225
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 808
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 678
  1. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  2. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  5. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  6. Tupou Ceruzou: Pandemická
  7. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  8. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
SkryťZatvoriť reklamu