SME

Fotka spiaceho dieťaťa na nočníku možno získa veľa lajkov. No o pár rokov mu môže spôsobiť traumu

Čo by mali rodičia vedieť pred zverejnením fotografie na sociálnej sieti.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia. (Zdroj: Adobe Stock)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Niektoré slovné výrazy sa začnú tak často používať, že časom sa stanú oficiálnymi. To je aj prípad pojmu sharenting. Vznikol zložením dvoch anglických slov, share - zdieľať a parenting - rodičovstvo. V krajinách hovoriacich po anglicky sa stal takým bežným, že v júni 2022 sa dostal aj do Oxfordského slovníka s významom - zverejňovanie noviniek, fotografii a videí vlastných detí na sociálnych sieťach.

Z prieskumu anglickej vládnej agentúry Ofcom z roku 2017 vyplýva, že viac ako 40 percent britských rodičov zverejňuje na internete fotografie či videá svojich detí. Z nich polovica tak robí aspoň raz do mesiaca.

SkryťVypnúť reklamu

Väčšina rodičov (84 percent) si myslí, že zverejňuje online také fotky a videá, s ktorými by ich deti boli spokojné. Zároveň 85 percent tvrdí, že si dáva pozor na to, kto má k daným videám prístup.

Na Slovensku fotografie svojich detí zverejňuje 81 percent rodičov, pričom 93 percent vníma nástrahy zneužitia osobných údajov na internete. Slovenskí rodičia nemajú problém ani so zverejnením dátumu narodenín, adresy školy či zdravotného stavu dieťaťa.

Údaje pochádzajú z tri roky starého prieskumu komunikačnej agentúry Getlike a prieskumovej agentúry 2muse, na ktorom sa zúčastnilo viac ako 500 Slovákov a Sloveniek.

Súvisiaci článok Zverejňujete na internete fotky svojich nahých detí? Toto vám hrozí Čítajte 

Docentka práva na Northumbrijskej univerzite v anglickom meste Newcastle Claire Bessantová vo svojom texte na webe The Conversation podotýka, že rodičia majú viac dôvodov pre sharenting.

SkryťVypnúť reklamu

Môžu byť na svoje deti hrdí a najbližších chcú informovať o dosiahnutých míľnikoch, ale aj o svojom bežnom živote. Niektorí hľadajú podporu či ponúkajú rady ďalším rodičom a iní si takto ukladajú spomienky.

Pre influencerov môže byť ukazovanie rodinného života zdrojom príjmov, ak majú obchodné partnerstvo so značkou zameriavajúcou sa práve na potreby pre rodiny či domácnosti.

Bessantová na základe viacerých štúdií tvrdí, že zverejňovanie rodinného života prináša rodičom možné dilemy. Na jednej strane vedia, že sharenting môže mať vplyv na súkromie detí, no sociálne siete vnímajú ako dôležitý zdroj podpory a spojenia s inými prvorodičmi.

K zverejňovaniu fotografií a videí sú zároveň čoraz častejšie povzbudzovaní treťou stranou, a to nielen rodinou a priateľmi, ale aj školou, komunitou, médiami či značkami.

SkryťVypnúť reklamu

Odborník na digitálnu bezpečnosť zo spoločnosti Eset Ondrej Kubovič pre SME konštatuje, že rizík spájaných so sharentingom je veľa. Za jedno z najväčších považuje, že rodičia často nepremýšľajú nad tým, aký môže mať dôsledok, ak sa dané video či fotografia dostane do nesprávnych rúk dnes alebo v budúcnosti.

Preventívne opatrenia

Rodičia by si mali podľa Kuboviča v prvom rade dobre premyslieť, či fotografiu chcú naozaj zverejniť. Opýtať sa samých seba, či nejde len o rozmar a snahu získať "srdiečka, lajky, zdieľania" a či daná fotografia niekomu niečo prinesie.

Mali by vedieť aj odpoveď na otázku, kto je cieľovým publikom.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C9A5B na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Sociálne siete

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 456
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 239
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 107
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 838
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 465
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 162
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 926
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 144
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  2. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  3. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  4. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  5. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  6. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  7. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  8. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 071
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 043
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 103
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 058
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 614
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 235
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 872
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 421
  1. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  2. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  5. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  6. Tupou Ceruzou: Pandemická
  7. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  8. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
SkryťZatvoriť reklamu