SME
Sobota, 26. november, 2022 | Meniny má Kornel

Fotka spiaceho dieťaťa na nočníku možno získa veľa lajkov. No o pár rokov mu môže spôsobiť traumu

Čo by mali rodičia vedieť pred zverejnením fotografie na sociálnej sieti.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia. (Zdroj: Adobe Stock)
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Niektoré slovné výrazy sa začnú tak často používať, že časom sa stanú oficiálnymi. To je aj prípad pojmu sharenting. Vznikol zložením dvoch anglických slov, share - zdieľať a parenting - rodičovstvo. V krajinách hovoriacich po anglicky sa stal takým bežným, že v júni 2022 sa dostal aj do Oxfordského slovníka s významom - zverejňovanie noviniek, fotografii a videí vlastných detí na sociálnych sieťach.

Z prieskumu anglickej vládnej agentúry Ofcom z roku 2017 vyplýva, že viac ako 40 percent britských rodičov zverejňuje na internete fotografie či videá svojich detí. Z nich polovica tak robí aspoň raz do mesiaca.

SkryťVypnúť reklamu

Väčšina rodičov (84 percent) si myslí, že zverejňuje online také fotky a videá, s ktorými by ich deti boli spokojné. Zároveň 85 percent tvrdí, že si dáva pozor na to, kto má k daným videám prístup.

Na Slovensku fotografie svojich detí zverejňuje 81 percent rodičov, pričom 93 percent vníma nástrahy zneužitia osobných údajov na internete. Slovenskí rodičia nemajú problém ani so zverejnením dátumu narodenín, adresy školy či zdravotného stavu dieťaťa.

Údaje pochádzajú z tri roky starého prieskumu komunikačnej agentúry Getlike a prieskumovej agentúry 2muse, na ktorom sa zúčastnilo viac ako 500 Slovákov a Sloveniek.

Súvisiaci článok Zverejňujete na internete fotky svojich nahých detí? Toto vám hrozí Čítajte 

Docentka práva na Northumbrijskej univerzite v anglickom meste Newcastle Claire Bessantová vo svojom texte na webe The Conversation podotýka, že rodičia majú viac dôvodov pre sharenting.

SkryťVypnúť reklamu

Môžu byť na svoje deti hrdí a najbližších chcú informovať o dosiahnutých míľnikoch, ale aj o svojom bežnom živote. Niektorí hľadajú podporu či ponúkajú rady ďalším rodičom a iní si takto ukladajú spomienky.

Pre influencerov môže byť ukazovanie rodinného života zdrojom príjmov, ak majú obchodné partnerstvo so značkou zameriavajúcou sa práve na potreby pre rodiny či domácnosti.

Bessantová na základe viacerých štúdií tvrdí, že zverejňovanie rodinného života prináša rodičom možné dilemy. Na jednej strane vedia, že sharenting môže mať vplyv na súkromie detí, no sociálne siete vnímajú ako dôležitý zdroj podpory a spojenia s inými prvorodičmi.

K zverejňovaniu fotografií a videí sú zároveň čoraz častejšie povzbudzovaní treťou stranou, a to nielen rodinou a priateľmi, ale aj školou, komunitou, médiami či značkami.

SkryťVypnúť reklamu

Odborník na digitálnu bezpečnosť zo spoločnosti Eset Ondrej Kubovič pre SME konštatuje, že rizík spájaných so sharentingom je veľa. Za jedno z najväčších považuje, že rodičia často nepremýšľajú nad tým, aký môže mať dôsledok, ak sa dané video či fotografia dostane do nesprávnych rúk dnes alebo v budúcnosti.

Preventívne opatrenia

Rodičia by si mali podľa Kuboviča v prvom rade dobre premyslieť, či fotografiu chcú naozaj zverejniť. Opýtať sa samých seba, či nejde len o rozmar a snahu získať "srdiečka, lajky, zdieľania" a či daná fotografia niekomu niečo prinesie.

Mali by vedieť aj odpoveď na otázku, kto je cieľovým publikom.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  3. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to?
  4. Pre úsmevy všetkých detí: Mikuláš prinesie prekvapenia aj online
  5. Vedeli ste, čo všetko kryje poistenie nehnuteľnosti?
  6. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  7. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie
  8. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME
  1. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  2. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  3. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  4. Štátne rezervy uvedú nový systém pomoci v krízových situáciách
  5. 7 prekvapení, ktoré prináša bývanie v Helenkách
  6. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  7. eTabletka - 6 dôvodov pre nákup liekov z pohodlia domova
  8. Wüstenrot predstavuje novinku v poistení majetku W dobrom domov
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 23 942
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 664
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 5 101
  4. Vo Zvolene otvorili prvé zelené obchodné centrum na Slovensku 3 489
  5. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 2 960
  6. Plavky namiesto bielych plášťov. To sú doktori budúcnosti 2 607
  7. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 582
  8. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 022
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  2. Ingrid Kosová: Hriechy, ktoré páchame na deťoch
  3. Michael Achberger: Sacharidy na večer: je lepšie ich vynechať?
  4. Šimon Briatka: Prokrastinácia – zajtra, zajtra, len nie dnes
  5. Ľuboslava Šusteková: Urobila som ti palacinky ....
  6. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá
  7. Ján Chomík: Viva México - Pozole rojo s cícerom
  8. Michael Achberger: Indiánsky beh: vhodný pre začiatočníkov
  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 13 679
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 481
  3. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 374
  4. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 813
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 3 495
  6. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 310
  7. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 261
  8. Jana Melišová: V závoji hmly 3 071
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
SkryťZatvoriť reklamu