SME
Pondelok, 23. máj, 2022 | Meniny má Želmíra

Trápenie, o ktorom sa nehovorí. Postihuje viac ženy ako mužov

Problém s únikom moču trápi starých aj mladých.

Mimovoľný únik moču trápil v minulosti skôr ženy stredného až vyššieho veku, ktoré mali za sebou niekoľko pôrodov a vykonávali fyzicky náročnú prácu. Dnes trpí inkontinenciou čoraz viac mladších žien.

Na Slovensku s týmto problémom podľa štúdie Masarykovej univerzity v Brne bojuje viac ako 240-tisíc žien. Inkontinenciu pritom sprevádza viacero nesprávnych mýtov. Vraj je to bežná súčasť starnutia a nedá sa s ňou nič robiť. Treba len spomaliť životný štýl a piť menej tekutín. Je to však naozaj tak?

Nie je. Napríklad pravidelné niekoľkominútové špeciálne cvičenie panvových svalov výrazne upravuje zdravotný stav postihnutých, vďaka čomu sa dá vyhnúť operačnému riešeniu. A nielen to.

Mýtus č. 1: Inkontinencia je choroba

Inkontinencia a únik moču u žien nie je choroba. Často je to symptóm alebo vedľajší účinok iného zdravotného problému. Pri správnej diagnostike sa dá účinne liečiť. Aj preto je dôležité už pri prvých príznakoch navštíviť lekára.

Urológovia rozlišujú niekoľko typov inkontinencie. Dve základné sú urgentná a stresová inkontinencia moču.

„Urgentná je taká, pri ktorej sa pacientovi chce veľmi často močiť a nestihne dobehnúť na toaletu. Je to veľmi nepríjemné, ľudia v takomto prípade poznajú všetky toalety v meste a vo svojom okolí, často sa v noci budia,“ hovorí urológ Roman Sokol z Privátnej urologickej ambulancie v Trenčíne.

Súvisiaci článok Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria Čítajte 

Druhým najčastejším typom je stresová inkontinencia. Názov pochádza z anglického slova stress, ktoré znamená tlak.

„Vzniká zvýšením vnútrobrušného tlaku pri poskočení, kýchnutí, kašli, športovaní, tancovaní alebo zdvihnutí niečoho ťažkého. Tento únik moču výrazne limituje ľudí v ich spoločenskom živote,“ vysvetľuje Sokol.

Príčiny, kvôli ktorým vznikajú, sú rôzne a je ich veľa. V prvom rade je to vek, potom oslabenie panvového dna, opakované pôrody, obezita, zlý pitný režim, prechladnutia či hormonálne zmeny.

„Dôležité je poradiť sa so svojím lekárom, pretože každý únik moču sa dá riešiť a liečiť. Mnohí ľudia sa dokážu vrátiť normálne do života, tieto problémy vieme zmierniť alebo ich aj úplne eliminovať. Vie to však urobiť iba lekár,“ konštatuje urológ.

Mýtus č. 2: Inkontinencia je bežnou súčasťou starnutia

Starnutie samo o sebe nespôsobuje inkontinenciu. Faktom je, že s pribúdajúcim vekom prebiehajú v našom tele zmeny, ktoré spôsobujú, že starší ľudia majú častejšie problémy s únikom moču. Nie je to však normálna ani nevyhnutná súčasť starnutia.

Vek je len jedným z mnohých faktorov a inkontinenciu môže spôsobiť veľa vecí. Napríklad obezita, úzkosť, fajčenie alebo poškodenie nervov Alzheimerovou alebo Parkinsonovou chorobou. U žien to môže byť dôsledok tehotenstva, pôrodu alebo menopauzy, u mužov zase problémy s prostatou.

Súvisiaci článok Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny Čítajte 

„Výskyt inkontinencie stúpa s rastúcim vekom pacientov. Problémy však majú aj mladšie ženy, okolo 30 až 35 rokov, u ktorých inkontinencia súvisí s pôrodmi. Čím viac pôrodov, tým väčšie riziko úniku moču. Mnohokrát k nám prídu ženy, ktoré sú po prechode alebo v období tesne pred menopauzou, keď nastávajú hormonálne zmeny a svalstvo panvy ochabuje,“ vysvetľuje urológ Roman Sokol.

Negatívny dopad na únik moču môžu mať aj rôzne lieky, diuretiká, ktoré sa používajú pri problémoch so srdcom alebo na liečbu vysokého tlaku. Aký je v tomto smere trend?

„Čoraz častejšie chodia mladšie ženy, ktoré vedia, že únik moču sa dá riešiť aj iným spôsobom ako len plienkami alebo vložkami,“ hovorí Sokol.

Mýtus č. 3: Inkontinencia je navždy a nedá sa s ňou nič robiť

Ak vás trápi mimovoľný únik moču, nezúfajte. Vo väčšine prípadov sa s tým dá niečo urobiť.

Existujú účinné spôsoby, ako inkontinenciu dramaticky zlepšiť alebo úplne zvrátiť. Dôležité je nehanbiť sa a navštíviť lekára. Oba najčastejšie druhy inkontinencie sa dajú liečiť aj vyliečiť. Dôležitá je dobrá diagnostika a odhalenie príčin inkontinencie.

„Musíme presne vedieť, prečo k úniku moču dochádza. Dá sa to zistiť pomocou jednoduchého vyšetrenia moču. Dobrou pomôckou je aj denník močenia, používanie dotazníkov. Následne robíme ultrasonografiu a dokážeme nastaviť liečbu,“ hovorí urológ.

Pri urgentnej inkontinencii môže pomôcť liečba tabletkami, len veľmi zriedkavo pristúpia lekári k operácii.

Mýtus č. 4: Pred inkontinenciou neexistuje žiadna prevencia

Existuje viacero terapií, úprav životného štýlu alebo cvičení, ktoré fungujú ako prevencia pred inkontinenciou.

Močovému mechúru môže pomôcť cvičenie svalov panvového dna. Tie vám pomôžu zadržať moč. Muži a ženy si ich môžu posilniť Kegelovými cvikmi, ktoré napínajú a uvoľňujú svaly, ktoré uvoľňujú a zastavujú vaše močenie.

„Je veľmi dôležité, aby ženy cvičili správne cviky na posilnenie svalstva panvového dna, ktorými sú Kegelove cviky. Ideálne je zveriť sa do rúk fyzioterapeutov, ktorí sa na tieto cviky zameriavajú a majú certifikáty,“ hovorí Sokol.

Pravidelné niekoľkominútové špeciálne cvičenie panvových svalov výrazne upravuje zdravotný stav a veľakrát sa tak ľudia vyhnú operačnému riešeniu.

Mýtus č. 5: Pitie menšieho množstva tekutín zlepší inkontinenciu moču

Starší ľudia často obmedzujú príjem tekutín v presvedčení, že ak budú menej piť, budú produkovať menej moču a ich inkontinencia tak bude menej závažná.

Výrazné obmedzenie tekutín však vedie ku koncentrovanejšiemu moču, ktorý dráždi močový mechúr a zhoršuje problém.

„Je veľmi dôležité dodržiavať pitný režim. Iný je v lete, iný v zime, nemôže však byť nárazový. Mal by byť harmonicky rozdelený do celého dňa. Ak má niekto problém s frekventovaným močením v noci, nemal by piť tesne pred spánkom, ale najneskôr dve hodiny predtým,“ vysvetľuje urológ.

Súvisiaci článok Ako predísť intímnym problémom? Vyvolať ich môže aj bežná vložka Čítajte 

Mýtus č. 6: Je čas spomaliť alebo zmeniť zvyky

Inkontinenciu je možné vyliečiť a vždy sa dá zvládnuť aj bez výrazných zásahov do zmien vo fyzickej aktivite. Je dôležité, aby ste sa snažili pokračovať vo svojich bežných športových a rekreačných aktivitách.

Udržiavanie súčasnej úrovne fyzickej aktivity vám pomôže vyhnúť sa priberaniu na váhe, čo môže skomplikovať udržanie kontroly močového mechúra. Produktové rady špecializovaných hygienických pomôcok vám umožnia pokračovať vo vybraných aktivitách tak, ako ste boli zvyknutí.

„Často sa stáva, že ľudia trpiaci inkontinenciou sa izolujú, prestávajú chodiť do spoločnosti, na prechádzky, výlety alebo sa venovať športu. Môžu začať priberať na hmotnosti, čo je častý spolufaktor vzniku inkontinencie. Pohyb a udržiavanie stabilnej hmotnosti tela sú veľmi dôležité. Ak si pritom osvoja cviky na posilnenie panvového dna, môžu ich cvičiť aj počas prechádzok,“ vysvetľuje Sokol.

Mýtus č. 7: Ochrana pred inkontinenciou nemôže byť diskrétna

Pokroky v absorpčnej technológii umožnili vložiť ochranu, ktorá bola kedysi veľká a objemná, do tenkých a diskrétnych výrobkov. Dôležité je, aby boli špeciálne navrhnuté na absorbovanie moču, čo zaručí jeho rýchle vsatie do produktu, pohltenie vlhkosti a zápachu. Bežné dámske hygienické vložky a slipové vložky to nedokážu.

Na rozdiel od menštruačných vložiek majú vložky určené na ochranu pri inkontinencii vyššiu savosť a schopnosť eliminovať zápach. Keďže krv má inú štruktúru ako moč, nie sú vhodné na jeho pohltenie, pretože by mohli pretiecť. Moč neuzamknú vo svojom vnútri, čím hrozia zápaly močových ciest.

Medzi najobľúbenejšie diskrétne oblečenie patrí inkontinenčná bielizeň pre ženy TENA, v ktorej sa ženy cítia ako v bežnej spodnej bielizni. Je dostupná v rôznych štýloch, farbách i veľkostiach, aby sa hodila k oblečeniu aj na každú príležitosť. Chráni pokožku a pomáha ju udržať v suchu tak, aby nebol dôvod spomenúť si na inkontinenciu počas jej používania.

Tento článok vám prináša TENA.

Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. LAMINA PREŠOV pokrýva strechy a fasády už 33 rokov
  2. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  3. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  4. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  5. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  6. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  7. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  8. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  1. ZŠ v Moldave nad Bodvou bola súčasťou projektu ENGIE Eco školy
  2. Zelenší dvor pre ZŠ Hviezdoslava vďaka projektu ENGIE Eco školy
  3. Príďte si vychutnať výstavu ilustrácií pre deti
  4. Liptovský Mikuláš: V našom meste pes neskapal
  5. LAMINA PREŠOV pokrýva strechy a fasády už 33 rokov
  6. Prečo potrebujeme udržateľné riešenia v oblasti mobility?
  7. Gestačný diabetes mellitus
  8. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  1. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 5 011
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 3 274
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 3 041
  4. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 271
  5. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 1 834
  6. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 652
  7. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 1 017
  8. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely 920
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  2. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Špaldová varená kysnutá knedľa
  3. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám?
  4. Michael Achberger: 7 dôvodov, prečo na jar chudneme ľahšie
  5. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Majonézová zapekačka
  6. Lívia Hlavačková: Ktoré lieky pomáhajú a ktoré sa len tvária? Takto funguje náš mozog
  7. Martina Hilbertová: Priväzovanie detí v nemocniciach je podobné ako za komunizmu
  8. Michael Achberger: Čo sa stane s telom, keď prestane chudnúť?
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 383
  2. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 455
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 5 984
  4. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 5 528
  5. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 3 055
  6. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 2 509
  7. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 2 417
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 2 174
  1. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  2. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  4. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  5. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  7. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  8. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
SkryťZatvoriť reklamu