SME
Štvrtok, 27. január, 2022 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Sexistický kix získali reklamy, ktoré lákali na alkohol. Znevažovali ženy

Piaty ročník ukázal nárast hlasujúcich.

Súvisiace: Víťazi I Päť rokov kixu
Sexistický kixSexistický kix (Zdroj: Sexistický kix)

BRATISLAVA. Až zo 115 nominácií vyberala odborná porota aj verejnosť tohtoročného víťaza v anticene Sexistický kix. Je to najviac v doterajších piatich ročníkoch.

Najproblematickejšie sa ukázali byť reklamy tých zadávateľov, ktorí sa zamerali na predaj alkoholu pomocou sexualizácie žien.

Za najviac sexistickú označili hlasujúci ľudia reklamu portálu TokajTravel.sk, ktorá lákala na ochutnávky vín v Tokajskom regióne nahou ženou vo vinohrade.

Odborníčky a odborníci z oblasti marketingu a rodovej rovnosti sa zase zhodli na vizuále vinárstva Durgala&Budinský, ktorý pracuje s naratívom opíjania žien a podľa poroty môže viesť k sexuálnemu násiliu.

Skryť Vypnúť reklamu

„Je nepochopiteľné, že podnikatelia ani po kampani metoo nechápu, že marketing založený na znevažovaní žien, zľahčovaní znásilnenia a sexizme je nielen spoločensky neúnosný, ale aj kontraproduktívny. Ženy sú predsa tie, ktoré robia rozhodnutia o nákupoch do domácnosti, preto úspešné firmy ženám svojím marketingom nadbiehajú a nevysmievajú sa z nich,“ uviedla Oľga Pietruchová, rodová expertka a porotkyňa v anticene.

Súvisiaci článok Slovenské firmy stále veria, že sex predáva, mnohých ľudí však odrádzajú Čítajte 

Komunikácia ako z minulého storočia

Čerstvý ročník anticeny spojil dokopy dva roky nominácií, konkrétne od konca roka 2019 až po súčasnosť.

Do hlasovania sa zapojilo spolu 3 846 ľudí, ktorí rozdali takmer 67-tisíc "dislajkov". Na porovnanie, v predchádzajúcom ročníku hlasovalo 1 677 ľudí a udelili niečo vyše 20-tisíc "dislajkov".

Skryť Vypnúť reklamu

Organizátori informovali, že približne každý tretí hlas od verejnosti patril zadávateľovi TokajTravel.sk.

"Verejnosť touto voľbou vyslala signál nesúhlasu s používaním nahého ženského tela v reklame bez súvisu s predávaným produktom," uviedli zástupkyne z tímu Sexistického kixu.

Podľa Róberta Slováka, kreatívneho riaditeľa agentúry Slovák&Friends, vizuál útočí na najnižšie pudy a "veľmi primitívne komunikuje motív, ktorý by sám osebe mohol byť lákavý."

Spôsob, akým to urobil, však skôr odrádza ako láka.

„Komunikácia pôsobí ako z minulého storočia a v žiadnom prípade nepatrí do verejného priestoru. Je škoda, že zadávateľ nevie prilákať svojím produktom či službami a musí sa uchýliť k takému prvoplánovému riešeniu,“ doplnil Slovák.

Skryť Vypnúť reklamu

Opíjanie žien a sexuálne násilie

Ešte vážnejšie pôsobí reklama vinárstva Durgala&Budinský, ktorá sa začína slovami "Rýchlovka vo vinohrade".

Podľa odborníčok a odborníkov v porote, do ktorej zasadli psychologičky, sociologičky, odborníčky na rodovú rovnosť aj experti na reklamu a marketing, môže ísť o zľahčovanie sexuálneho násilia, ktorému predchádza povoľnosť žien.

Psychologička a rodová expertka Paula Jójárt vysvetľuje, že "Reklama posilňuje rodovo stereotypné znevažujúce predstavy o ženách, podľa ktorých je v poriadku kupovať si ženské telo na sex, a aby bola žena k transakcii povoľnejšia, je v poriadku ju pri tejto príležitosti opiť.“

Tím anticeny upozorňuje aj na to, že takáto perspektíva je nebezpečná aj preto, že ľudí utvrdzuje v škodlivých názoroch.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa výsledkov nedávneho reprezentatívneho prieskumu spoločnosti IKEA si totiž až 53 percent ľudí na Slovensku myslí, že ak ženy konzumujú alkohol, sú spoluzodpovedné za násilie, ktoré je na nich páchané.

Lidl ide príkladom

Už v uplynulom ročníku organizátori udelili aj cenu za pozitívny príklad reklamnej praxe. V roku 2019 putoval firme Harmony, ktorá sa snažila v reklame búrať stereotypy o domácich prácach.

V aktuálnom ročníku sa príkladom iniciatíva rozhodla takéto ocenenie s názvom Kumšt bez sexizmu udeliť opäť. Získala ho spoločnosť Lidl Slovenská republika.

Jej bilboardy, ktoré pracujú s optickou ilúziou a myšlienkou, že muži by nemali mať na rovnakých pozíciách vyššie platy než ženy, propagujú rovnosť v odmeňovaní.

Podľa Štatistického úradu SR bol totiž v roku 2020 rozdiel medzi mužmi a ženami v priemerných nominálnych mesačných zárobkoch takmer 18 percent.

Skryť Vypnúť reklamu

„Oceňujeme spôsob spracovania náborovej kampane, ktorá nielenže komunikuje, že firma dodržiava legislatívne ukotvenú zásadu rovnakého odmeňovania, ale zároveň kreatívnym a dômyselným stvárnením poukazuje na iluzórnosť 'prirodzenosti' či 'normálnosti' rodového mzdového rozdielu,“ hodnotí Jitka Dvořáková, spoluorganizátorka anticeny.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zánik platobných kariet. Ako budú vyzerať platby budúcnosti?
  2. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  3. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  4. TOP zamestnávateľ, pre ktorého sa oplatí pracovať
  5. Predplaťte si SME.sk vo vašej firme
  6. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť
  7. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  8. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  9. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  10. Mecom ide na zelenú
  1. Investovať do akcií a ETF v malom sa teraz dá výhodnejšie
  2. Vianočné dovolenky sa vrátili na čísla pred pandémiou
  3. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  4. TOP zamestnávateľ, pre ktorého sa oplatí pracovať
  5. Predplaťte si SME.sk vo vašej firme
  6. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  7. Vedeli ste, že šport a podnikanie majú veľa spoločného?
  8. Slovensko uvažuje! Video so ŠOKOM má už vyše 900-tisíc videní
  9. Developer Mint Investments získal prvenstvo v CIJ Awards 2021
  10. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  1. Zánik platobných kariet. Ako budú vyzerať platby budúcnosti? 7 002
  2. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny 4 565
  3. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom 4 126
  4. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty 3 703
  5. Slovensko uvažuje! Video so ŠOKOM má už vyše 900-tisíc videní 3 570
  6. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 2 911
  7. 20-minútové mestá: Mestá, v ktorých chcete žiť 2 484
  8. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami? 2 289
  9. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 2 215
  10. TOP zamestnávateľ, pre ktorého sa oplatí pracovať 2 127
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Očkovanie detí proti covidu.

Slovensko, tak ako Rakúsko, na vlastnú päsť povolí doočkovať tínedžerov


4 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Omikron zvyšuje počty nakazených.


a 2 ďalší 1 h

Blogy SME

  1. Monika Nagyova: Vzťahové okienko. Páry, ktoré sa medzi sebou nerozprávajú.
  2. Martina Paulenová: Som pre svoje dcéry dobrou mamou?
  3. Michael Achberger: Tehostenstvo a vegánstvo: nebezpečná kombinácia?
  4. Imunoblog: Menštruačný cyklus a imunita
  5. Martina Paulenová: Najlepší budík
  6. Adela Penesová: Máme obezitu zapísanú v génoch?
  7. Imunoblog: Starostlivosť o ústnu dutinu prospieva aj imunitnému systému
  8. Barbora Kujundžić: Porovnanie pedagogiky Marie Montessori a Rudolfa Steinera (tzv. waldorfskej pedagogiky)
  1. Pavel Macko: Vodka a cigary? 12 805
  2. Lórant Kulík: URBEX: Keď prejdete v Košiciach na ulici kpt.Nálepku cez (ne)utajenú pasáž, zapne sa časostroj 6 037
  3. Martin Ondráš: Keď sa podvod a klamstvo tvári ako etalón morálky 5 416
  4. Monika Nagyova: Vzťahové okienko. Páry, ktoré sa medzi sebou nerozprávajú. 4 598
  5. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: V roku 2022 pôjdu do dôchodku tisícky ľudí. Ste pripravené a pripravení? 4 063
  6. Tomáš Harustiak: Je na Slovensku 56% katolíkov ? Ale kdeže ! 3 928
  7. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy 3 807
  8. Daniel Bíro: 10 zaujímavostí, o ktorých ste, možno, nevedeli 3 125
  1. Jiří Ščobák: Proč má akvarista začátečník dlouho čekat, než vloží do akvária ryby? (v rostlinných akváriích se substrátem)
  2. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  3. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  4. Jiří Ščobák: Připravované důchodové reformy na Slovensku: V 3. pilíři se neudělá mnoho, 2. vypadá optimističtěji
  5. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  6. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  7. Jiří Ščobák: Jsou poplatky v slovenských bankách vysoké? Dá se jim vyhnout? Které jsou skryté?
  8. Jiří Ščobák: Novak Djoković pravděpodobně pozitivní test neměl. Oslava poštovní známky a akce s dětmi to dokazují
Skryť Zatvoriť reklamu