SME

Sexistický kix získali reklamy, ktoré lákali na alkohol. Znevažovali ženy

Piaty ročník ukázal nárast hlasujúcich.

Súvisiace: Víťazi I Päť rokov kixu
Sexistický kixSexistický kix (Zdroj: Sexistický kix)

BRATISLAVA. Až zo 115 nominácií vyberala odborná porota aj verejnosť tohtoročného víťaza v anticene Sexistický kix. Je to najviac v doterajších piatich ročníkoch.

Najproblematickejšie sa ukázali byť reklamy tých zadávateľov, ktorí sa zamerali na predaj alkoholu pomocou sexualizácie žien.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Za najviac sexistickú označili hlasujúci ľudia reklamu portálu TokajTravel.sk, ktorá lákala na ochutnávky vín v Tokajskom regióne nahou ženou vo vinohrade.

Odborníčky a odborníci z oblasti marketingu a rodovej rovnosti sa zase zhodli na vizuále vinárstva Durgala&Budinský, ktorý pracuje s naratívom opíjania žien a podľa poroty môže viesť k sexuálnemu násiliu.

SkryťVypnúť reklamu

„Je nepochopiteľné, že podnikatelia ani po kampani metoo nechápu, že marketing založený na znevažovaní žien, zľahčovaní znásilnenia a sexizme je nielen spoločensky neúnosný, ale aj kontraproduktívny. Ženy sú predsa tie, ktoré robia rozhodnutia o nákupoch do domácnosti, preto úspešné firmy ženám svojím marketingom nadbiehajú a nevysmievajú sa z nich,“ uviedla Oľga Pietruchová, rodová expertka a porotkyňa v anticene.

Súvisiaci článok Slovenské firmy stále veria, že sex predáva, mnohých ľudí však odrádzajú Čítajte 

Komunikácia ako z minulého storočia

Čerstvý ročník anticeny spojil dokopy dva roky nominácií, konkrétne od konca roka 2019 až po súčasnosť.

Do hlasovania sa zapojilo spolu 3 846 ľudí, ktorí rozdali takmer 67-tisíc "dislajkov". Na porovnanie, v predchádzajúcom ročníku hlasovalo 1 677 ľudí a udelili niečo vyše 20-tisíc "dislajkov".

SkryťVypnúť reklamu

Organizátori informovali, že približne každý tretí hlas od verejnosti patril zadávateľovi TokajTravel.sk.

"Verejnosť touto voľbou vyslala signál nesúhlasu s používaním nahého ženského tela v reklame bez súvisu s predávaným produktom," uviedli zástupkyne z tímu Sexistického kixu.

Podľa Róberta Slováka, kreatívneho riaditeľa agentúry Slovák&Friends, vizuál útočí na najnižšie pudy a "veľmi primitívne komunikuje motív, ktorý by sám osebe mohol byť lákavý."

Spôsob, akým to urobil, však skôr odrádza ako láka.

„Komunikácia pôsobí ako z minulého storočia a v žiadnom prípade nepatrí do verejného priestoru. Je škoda, že zadávateľ nevie prilákať svojím produktom či službami a musí sa uchýliť k takému prvoplánovému riešeniu,“ doplnil Slovák.

SkryťVypnúť reklamu

Opíjanie žien a sexuálne násilie

Ešte vážnejšie pôsobí reklama vinárstva Durgala&Budinský, ktorá sa začína slovami "Rýchlovka vo vinohrade".

Podľa odborníčok a odborníkov v porote, do ktorej zasadli psychologičky, sociologičky, odborníčky na rodovú rovnosť aj experti na reklamu a marketing, môže ísť o zľahčovanie sexuálneho násilia, ktorému predchádza povoľnosť žien.

Psychologička a rodová expertka Paula Jójárt vysvetľuje, že "Reklama posilňuje rodovo stereotypné znevažujúce predstavy o ženách, podľa ktorých je v poriadku kupovať si ženské telo na sex, a aby bola žena k transakcii povoľnejšia, je v poriadku ju pri tejto príležitosti opiť.“

Tím anticeny upozorňuje aj na to, že takáto perspektíva je nebezpečná aj preto, že ľudí utvrdzuje v škodlivých názoroch.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podľa výsledkov nedávneho reprezentatívneho prieskumu spoločnosti IKEA si totiž až 53 percent ľudí na Slovensku myslí, že ak ženy konzumujú alkohol, sú spoluzodpovedné za násilie, ktoré je na nich páchané.

Lidl ide príkladom

Už v uplynulom ročníku organizátori udelili aj cenu za pozitívny príklad reklamnej praxe. V roku 2019 putoval firme Harmony, ktorá sa snažila v reklame búrať stereotypy o domácich prácach.

V aktuálnom ročníku sa príkladom iniciatíva rozhodla takéto ocenenie s názvom Kumšt bez sexizmu udeliť opäť. Získala ho spoločnosť Lidl Slovenská republika.

Jej bilboardy, ktoré pracujú s optickou ilúziou a myšlienkou, že muži by nemali mať na rovnakých pozíciách vyššie platy než ženy, propagujú rovnosť v odmeňovaní.

Podľa Štatistického úradu SR bol totiž v roku 2020 rozdiel medzi mužmi a ženami v priemerných nominálnych mesačných zárobkoch takmer 18 percent.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Oceňujeme spôsob spracovania náborovej kampane, ktorá nielenže komunikuje, že firma dodržiava legislatívne ukotvenú zásadu rovnakého odmeňovania, ale zároveň kreatívnym a dômyselným stvárnením poukazuje na iluzórnosť 'prirodzenosti' či 'normálnosti' rodového mzdového rozdielu,“ hodnotí Jitka Dvořáková, spoluorganizátorka anticeny.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 552
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 298
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 5 304
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 978
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 529
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 191
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 032
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 1 969
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  2. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  3. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  4. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  5. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  6. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  7. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  8. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 117
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 071
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 163
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 131
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 675
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 236
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 888
  8. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 6 268
  1. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  2. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  3. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  4. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  5. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  6. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  7. Tupou Ceruzou: Pandemická
  8. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
SkryťZatvoriť reklamu