SME
Utorok, 28. jún, 2022 | Meniny má Beáta

Sexistický kix získali reklamy, ktoré lákali na alkohol. Znevažovali ženy

Piaty ročník ukázal nárast hlasujúcich.

Súvisiace: Víťazi I Päť rokov kixu
Sexistický kixSexistický kix (Zdroj: Sexistický kix)

BRATISLAVA. Až zo 115 nominácií vyberala odborná porota aj verejnosť tohtoročného víťaza v anticene Sexistický kix. Je to najviac v doterajších piatich ročníkoch.

Najproblematickejšie sa ukázali byť reklamy tých zadávateľov, ktorí sa zamerali na predaj alkoholu pomocou sexualizácie žien.

Za najviac sexistickú označili hlasujúci ľudia reklamu portálu TokajTravel.sk, ktorá lákala na ochutnávky vín v Tokajskom regióne nahou ženou vo vinohrade.

Odborníčky a odborníci z oblasti marketingu a rodovej rovnosti sa zase zhodli na vizuále vinárstva Durgala&Budinský, ktorý pracuje s naratívom opíjania žien a podľa poroty môže viesť k sexuálnemu násiliu.

SkryťVypnúť reklamu

„Je nepochopiteľné, že podnikatelia ani po kampani metoo nechápu, že marketing založený na znevažovaní žien, zľahčovaní znásilnenia a sexizme je nielen spoločensky neúnosný, ale aj kontraproduktívny. Ženy sú predsa tie, ktoré robia rozhodnutia o nákupoch do domácnosti, preto úspešné firmy ženám svojím marketingom nadbiehajú a nevysmievajú sa z nich,“ uviedla Oľga Pietruchová, rodová expertka a porotkyňa v anticene.

Súvisiaci článok Slovenské firmy stále veria, že sex predáva, mnohých ľudí však odrádzajú Čítajte 

Komunikácia ako z minulého storočia

Čerstvý ročník anticeny spojil dokopy dva roky nominácií, konkrétne od konca roka 2019 až po súčasnosť.

Do hlasovania sa zapojilo spolu 3 846 ľudí, ktorí rozdali takmer 67-tisíc "dislajkov". Na porovnanie, v predchádzajúcom ročníku hlasovalo 1 677 ľudí a udelili niečo vyše 20-tisíc "dislajkov".

SkryťVypnúť reklamu

Organizátori informovali, že približne každý tretí hlas od verejnosti patril zadávateľovi TokajTravel.sk.

"Verejnosť touto voľbou vyslala signál nesúhlasu s používaním nahého ženského tela v reklame bez súvisu s predávaným produktom," uviedli zástupkyne z tímu Sexistického kixu.

Podľa Róberta Slováka, kreatívneho riaditeľa agentúry Slovák&Friends, vizuál útočí na najnižšie pudy a "veľmi primitívne komunikuje motív, ktorý by sám osebe mohol byť lákavý."

Spôsob, akým to urobil, však skôr odrádza ako láka.

„Komunikácia pôsobí ako z minulého storočia a v žiadnom prípade nepatrí do verejného priestoru. Je škoda, že zadávateľ nevie prilákať svojím produktom či službami a musí sa uchýliť k takému prvoplánovému riešeniu,“ doplnil Slovák.

SkryťVypnúť reklamu

Opíjanie žien a sexuálne násilie

Ešte vážnejšie pôsobí reklama vinárstva Durgala&Budinský, ktorá sa začína slovami "Rýchlovka vo vinohrade".

Podľa odborníčok a odborníkov v porote, do ktorej zasadli psychologičky, sociologičky, odborníčky na rodovú rovnosť aj experti na reklamu a marketing, môže ísť o zľahčovanie sexuálneho násilia, ktorému predchádza povoľnosť žien.

Psychologička a rodová expertka Paula Jójárt vysvetľuje, že "Reklama posilňuje rodovo stereotypné znevažujúce predstavy o ženách, podľa ktorých je v poriadku kupovať si ženské telo na sex, a aby bola žena k transakcii povoľnejšia, je v poriadku ju pri tejto príležitosti opiť.“

Tím anticeny upozorňuje aj na to, že takáto perspektíva je nebezpečná aj preto, že ľudí utvrdzuje v škodlivých názoroch.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa výsledkov nedávneho reprezentatívneho prieskumu spoločnosti IKEA si totiž až 53 percent ľudí na Slovensku myslí, že ak ženy konzumujú alkohol, sú spoluzodpovedné za násilie, ktoré je na nich páchané.

Lidl ide príkladom

Už v uplynulom ročníku organizátori udelili aj cenu za pozitívny príklad reklamnej praxe. V roku 2019 putoval firme Harmony, ktorá sa snažila v reklame búrať stereotypy o domácich prácach.

V aktuálnom ročníku sa príkladom iniciatíva rozhodla takéto ocenenie s názvom Kumšt bez sexizmu udeliť opäť. Získala ho spoločnosť Lidl Slovenská republika.

Jej bilboardy, ktoré pracujú s optickou ilúziou a myšlienkou, že muži by nemali mať na rovnakých pozíciách vyššie platy než ženy, propagujú rovnosť v odmeňovaní.

Podľa Štatistického úradu SR bol totiž v roku 2020 rozdiel medzi mužmi a ženami v priemerných nominálnych mesačných zárobkoch takmer 18 percent.

SkryťVypnúť reklamu

„Oceňujeme spôsob spracovania náborovej kampane, ktorá nielenže komunikuje, že firma dodržiava legislatívne ukotvenú zásadu rovnakého odmeňovania, ale zároveň kreatívnym a dômyselným stvárnením poukazuje na iluzórnosť 'prirodzenosti' či 'normálnosti' rodového mzdového rozdielu,“ hodnotí Jitka Dvořáková, spoluorganizátorka anticeny.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  2. Spacák na kozmetiku?
  3. Trápia Vás bolesti a únava? Máme skvelé riešenie k vám domov
  4. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete
  6. IMMOFINANZ pokračuje v úspechoch nájomných zmlúv aj v roku 2022
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  8. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  1. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  2. Na západnom Slovensku napreduje modernizácia elektrickej sústavy
  3. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  4. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  5. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  6. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  7. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  8. Spacák na kozmetiku?
  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 24 349
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 10 303
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 167
  4. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 4 347
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 925
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 437
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 005
  8. Máte v hľadáčiku dovolenku v Turecku? Táto inšpirácia padne vhod 1 366
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.

Najviac medveďov lovili na Poľane.


11 h
Ilustračné foto.

Kráľ pornobiznisu bol dlhé roky duchom, odhalili ho až škandály.


24. jún
Peter Tkačenko

Poskladať hocičo bez Hlasu bude nesmierne komplikované.


15 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Roe vs. Wade je minulosť. V USA sa menia pravidlá pre interrupcie.


a 1 ďalší 1 h

Blogy SME

  1. Peter Rúfus: Priateľstvo medzi mužom a ženou
  2. Bratislavské dobrovoľnícke centrum: Hranie spoločenských hier ako prostriedok výchovy detí
  3. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  4. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Špaldová varená kysnutá knedľa
  5. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám?
  6. Michael Achberger: 7 dôvodov, prečo na jar chudneme ľahšie
  7. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Majonézová zapekačka
  8. Lívia Hlavačková: Ktoré lieky pomáhajú a ktoré sa len tvária? Takto funguje náš mozog
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 10 298
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 360
  3. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 866
  4. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 5 860
  5. Jozef Černek: Turecko, letecky s dvomi deťmi, časť prvá - cesta tam 3 712
  6. Věra Tepličková: Mala by som byť po dnešku pokojnejšia, pani Kavecká? 3 381
  7. Miroslav Lukáč: Kto je ešte dnes rusofil, potrebuje odbornú pomoc. 3 152
  8. Michal Feik: Čo spôsobí Matovičov balíček 3 077
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťZatvoriť reklamu