SME

Remeslá, divočina, nemasové miesta Horehronia. Slovenka učí ľudí cestovať pomaly

Ivana Rešutíková hovorí o pomalom cestovaní na Slovensku.

Ivana Rešutíková, zakladateľka cestovnej kancelárie SteyIvana Rešutíková, zakladateľka cestovnej kancelárie Stey (Zdroj: Zdeno Ziman / Sóda O2)

Kedysi žila a pracovala v Bristole, dnes doma na strednom Slovensku učí turistov, ako cestovať v duchu prírodného a trvalo udržateľného turizmu.

"Môže to byť kultúrny šok, keď sa dostanete do odľahlých oblastí, kde sú domáci viac izolovaní. No patrí to ku koloritu a nie je to niečo, s čím by sme mali bojovať alebo sa za niečo nebodaj hanbiť. Je to súčasť cestovateľského zážitku, aj keď môže dôjsť ku konfrontácii svetov a mentalít," hovorí IVANA REŠUTÍKOVÁ, zakladateľka slovenskej cestovnej kancelárie Stey.

SkryťVypnúť reklamu

Vysvetľuje, ako cestovanie môže podporovať všetko lokálne, prepájať návštevníkov a návštevníčky s miestnymi remeselníkmi aj poskytovateľmi ubytovania i ako pandemický rok ovplyvnil domáci turizmus.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V posledných rokoch sa čoraz viac hovorí o udržateľnom cestovaní. Ako vy chápete tento pojem?

Udržateľnosť je pre mňa najmä o pomalom, uvedomelom cestovaní a o kontakte s domácimi.

Prísť niekam len pre fotku je jednou z tragédií cestovania a je to zároveň smutný efekt sociálnych sietí.

Vždy ma zamrzelo, že má niekto peknú fotku z okolia viaduktu, ale nepozná príbeh za ním, nevie, čo to prinieslo do života domácim alebo ako sa zaslúžili o to, aby sa niečo vybudovalo.

Toto bolo pre mňa hnacím motorom – priniesť príbeh a prezentovať miesta aj inak ako rýchlou fotkou. Je dôležité, aby sa hostia stretávali s lokálnymi.

SkryťVypnúť reklamu

Aj očakávania majú takíto turisti iné než rýchlocestovatelia, ktorí sa zastavia niekde pri ceste, spravia si fotku a utekajú preč.

V čom konkrétne je takýto spôsob udržateľný?

Som presvedčená, že takýto druh aktivít, ktoré sa snažíme v regióne prezentovať, dokáže prinášať financie najmä miestnym.

Súvisiaci článok Cestujte podľa trendu tohto roka alebo čo je to udržateľný turizmus Čítajte 

Pyramídu budujeme odspodu a cestovný ruch nekŕmi len veľké úspešné spoločnosti, ale zabezpečuje určitý druh príjmu aj pre malých remeselníkov, sprievodcov, malých ubytovateľov a ďalšie firmy, ktoré zabezpečujú subdodávky.

Pojmete do kolosu aj malých, nielen veľkých hráčov.

Ďalšia vec je prezentovať lokálnu kultúru, zvyky a tradície, aj keď z folklóru sa dnes robí zvláštna spartakiáda. Je to lákadlo, ale málo ľudí to vie urobiť poctivým spôsobom. Prezentovať tradície a folklór citlivým spôsobom je súčasťou udržateľného cestovania.

SkryťVypnúť reklamu

A potom sú to, samozrejme, zelené aktivity. Je tu priestor na turistiku, cykloturistiku, jazdenie na koňoch, envirovýlety s edukačným obsahom. Namiesto akvaparkov či budovania vyhliadkových veží sa zamerať napríklad na prírodný turizmus tak, aby mal prínos pre hostí, nedevastoval prostredie a neničil región ako taký.

Pracovali a žili ste v kozmopolitnom veľkom meste vo Veľkej Británii. Prečo ste sa rozhodli vrátiť domov na Slovensko a spomínaný menej rozvinutý región propagovať pomocou vlastnej cestovnej kancelárie?

Nikdy som nebola nastavená tak, že by som tam chcela zostať. Bola to pre mňa dočasná misia – naučiť sa jazyk, cestovať a vypadnúť z malého mesta. Keď som ju naplnila, vrátiť sa bolo len otázkou času.

Keď som prišla zo zahraničia, pracovala som v Nízkych aj vo Vysokých Tatrách pre najväčšiu korporáciu, aká funguje v cestovnom ruchu na Slovensku. To ma len utvrdilo, že chcem pôsobiť v turizme, lebo je tu veľa potenciálu na rozvoj a je to aj výzva. Takže skúsenosti zo zahraničia, práca doma pre korporáciu a potreba vrátiť sa domov – to všetko do seba zapadlo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Videli sme, že počas minulého roka sa mnohí domáci turisti rozutekali po Slovensku. Ako ste to pocítili u vás?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C7WZ7 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  2. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  3. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  4. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  5. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  6. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  7. IAD Investičný Realitný Fond: Kooperativa mieri do Twin City C
  8. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke
  1. Sovy chránia lesy: LESY SR hlásia úspech s vtáčími búdkami
  2. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí
  3. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  4. Šaca v Lige majstrov futbalovej medicíny
  5. Nové PLANEO už aj v Prešove! Zľava 10 % na všetko a mega tombola
  6. Nová predajňa PLANEO v Spišskej Novej Vsi
  7. Nové Planeo v Košiciach
  8. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  1. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 9 717
  2. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 6 417
  3. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 5 786
  4. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke 4 106
  5. Dá sa na Slovensku zbohatnúť poctivo? 3 654
  6. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 560
  7. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd 3 542
  8. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 3 297
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Krásna pleť je vecou rutiny.


redakcia SME ženy

Elektronika, kozmetika, lego aj rodinný vstup do zábavného parku.


redakcia SME ženy
Lucia Varholy je mamou dvoch detí, jej mladší syn Daniel sa narodil predčasne a má vrodené genetické ochorenie

Lucia Varholy otvorene hovorí o psychickom zdraví rodičov detí so znevýhodnením.


3
Architekt Zoran Samoľ študoval i praxoval v Lyone.

Radí klientom aj pri kúpe bytu. Architekt si dokáže predstaviť, čo všetko by sa s bytom dalo urobiť.


reklama
  1. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  2. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  3. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  4. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  5. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  6. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  7. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  8. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 42 487
  2. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 152
  3. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 8 188
  4. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 445
  5. Radko Mačuha: Teleráno na ministerstve kultúry? 4 618
  6. Otilia Horrocks: Demokrati pod paľbou... trestné oznámenia a fyzická inzultácia 4 435
  7. Tomáš Čajda: Čo sa s tebou stalo Nové Mesto? 4 162
  8. Věra Tepličková: Temné progresívne sily ovládli Brusel 4 006
  1. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  2. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  3. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  4. Věra Tepličková: Šok v Levoči
  5. Tupou Ceruzou: Kamarát Viktor
  6. Radko Mačuha: Aj Európa má svoju suverénnu politiku.
  7. Marian Nanias: Jadrová energia - Tomu sa hovorí viera a dôvera...
  8. Tupou Ceruzou: Žiačik
SkryťZatvoriť reklamu