SME
Streda, 17. august, 2022 | Meniny má Milica

5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme

Nespavosť postihuje až 40 percent populácie.

(Zdroj: TENA)

Ak máte zlú noc, s vysokou pravdepodobnosťou vás nečaká ani najlepší deň. Krátka doba oddychu alebo príliš časté budenie nedovolí organizmu dostatočne zrelaxovať. Výsledkom je narušenie prirodzenej regenerácie tela aj mozgu.

Opakované nočné budenie spôsobuje ranný pocit malátnosti, nedostatku energie či bolesti hlavy. Počas dňa sa objavuje výrazná únava až neovládateľné mikrospánky. Tento stav sa rozhodne neoplatí riešiť popoludňajším zdriemnutím.

„Ak si chcete udržať zdravý spánok, mali by ste v prvom rade dodržiavať pravidelný spánkový režim. Ranné alebo poobedné dospávanie môže potom sťažiť večerné zaspávanie,“ radí Katarína Klobučníková, lekárka Spánkového laboratória I. neurologickej kliniky LFUK a UN Bratislava.

Spoľahlivým riešením je preto odstránenie príčin, ktoré vedú k problémom so spánkom.

1. Stres

V súčasnosti patrí stres k najrozšírenejším príčinám problémov so spánkom. S nárastom stresu narastá aj počet ľudí, ktorí si počas noci dostatočne neoddýchnu.

„Krátkodobá nespavosť môže mať rôzne príčiny. Najčastejšie je to stres, problémy, nepríjemné myšlienky. V prípade, že psychické obavy pretrvávajú dlhšiu dobu, môžu viesť ku chronickej insomnii,“ vysvetľuje Klobučníková.

Niekedy je ťažké zabudnúť na stres z práce alebo z toho, čo nás čaká nasledujúce dni. Je vhodné skúsiť techniky meditácie, autogénny tréning a pomôcť môže aj hudba. „Dôležité je pokúsiť sa upokojiť myseľ,“ radí Klobučníková.

Terapiou na psychické vyčerpanie však nie je fyzická námaha pred spaním. Môže nabudiť telo a skomplikovať zaspávanie. Je preto dôležité spomaliť fyzickú aktivitu vo večerných hodinách, keď sa organizmus už pomaly pripravuje na spánok.

2. Spánkové apnoe

„Veľmi častou príčinou nočných prebudení býva spánkové apnoe. Ide o ochorenie, kedy pacient v noci opakovane prestáva dýchať, čo vedie k zhoršenému okysličovaniu, zachrápaniu a prebudeniu. Takíto pacienti sa v noci nevyspia a ráno sú výrazne unavení,“ vysvetľuje Klobučníková.

Opakovaným nočným prebúdzaním, ale aj skracovaním spánku sa narúša jeho fyziologická architektúra. Má to negatívny účinok na imunitný a kardiovaskulárny systém aj mozgové funkcie. Môže viesť dokonca k obezite.

V prípade spánkového apnoe je vždy potrebné poradiť sa s lekárom. Samé neprejde. Môže znepríjemňovať spánok a v pokročilejších štádiách viesť až k smrti.

Ak sa budíte s lapaním po dychu, je na mieste navštíviť spánkové laboratórium. Diagnostikovanie vyžaduje komplexné zhodnotenie mnohých fyziologických funkcií počas spánku. Problém je riešiteľný, avšak treba ho podchytiť včas.

3. Tablet a mentálna aktivita

Miestnosť na spanie by mala byť vyvetraná, s vhodnou teplotou, s minimom svetla, hluku a elektroniky.

„Svetlo z obrazovky znižuje hladinu melatonínu, ktorý je dôležitý pre navodenie spánku. Preto by sme pred zaspávaním nemali pozerať do počítača ani mobilu,“ radí Klobučníková.

Potvrdzuje to aj štúdia vedcov z Pensylvánskej štátnej univerzity, ktorá už v roku 2014 uviedla, že použitie tabletu vyžarujúceho modré svetlo pred spaním potláča tvorbu melatonínu.

Problém s melatonínom sa pritom premietol aj do ďalšieho dňa. Používatelia tabletov začali produkovať melatonín o 1,5 hodiny neskôr ako zvyčajne aj na nasledujúci deň.

Nie je v tom však len produkcia melatonínu. Sledovanie správ, novín alebo práca pred spaním výrazne zvyšuje mozgovú aktivitu. Mozog pritom nemá zázračné tlačidlo na vypnutie ako tablet. Zaspávanie preto potrvá podstatne dlhšie.

4. Nesprávne stravovanie

Na spánok vplýva nielen to, kedy jete, ale aj čo jete. Kvalitu spánku zvyšuje dostatok železa a magnézia. Pri problémoch so spánkom zvýšte príjem minerálnych vôd, celozrnných obilnín, strukovín, špenátu a brokolice. Avšak pozor na veľké porcie jedla pred spaním.

Výskum z univerzity v São Paule v Brazílii, publikovaný v Journal of Clinical Sleep Medicine, potvrdil, že konzumácia vo večerných hodinách vplýva na náš spánok negatívne.

Konzumácia jedla tesne pred spánkom znížila čas, ktorý ľudia strávili vo fáze spánku nazývanej REM a znížila sa schopnosť rýchlo zaspať. Viac problémov so spánkom po konzumácii jedla mali predovšetkým ženy.

Taktiež platí, že niektoré potraviny zdravý spánok podporujú, iné ho narúšajú.

„Alkohol, káva ani energetické nápoje nie sú vhodné vo večerných hodinách, pretože narúšajú štruktúru spánku,“ hovorí Klobučníková.

Navyše sú močopudné. Znamená to, že spánok môže narušiť nočné chodenie na toaletu, prípadne vyššia miera pomočovania pri inkontinencii.

5. Únik moču počas noci

Tento problém nie je zďaleka tak neobvyklý ako by sa mohlo zdať. Podľa prieskumu spoločnosti Essity až jedna zo štyroch žien vstáva počas noci viac ako jedenkrát kvôli nutkaniu na močenie.

„Žena chodí močiť veľmi často, frekventovane a nutkavo. Nedokáže vydržať ani počas dňa, ani počas noci,“ hovorí Roman Sokol z Privátnej urologickej ambulancie o problémoch žien s inkontinenciou.

Narušenie spánku spôsobuje nielen strach z úniku moču, ale aj únik samotný. Je preto vhodné tento zdravotný problém kompenzovať. Inak sa k úniku moču môžu ľahko pridružiť aj zdravotné komplikácie spôsobené nekvalitným spánkom.

Pomôckou, ktorá môže výrazne zlepšiť spánok ženám s inkontinenciou, sú špeciálne vložky na noc TENA Lady Night. Poskytujú zvýšenú ochranu proti pretečeniu moču počas spánku. Dokonale sa prispôsobia telu a na sebe ich ani necítite. Nič vás počas spánku netlačí ani neťahá.

Špeciálny anatomický tvar, bočné elastické bariérky a samolepiaca spodná časť pomáhajú udržať vložku spoľahlivo na svojom mieste. Majú vyššiu absorpciu a rozšírenú zadnú časť, a tým poskytujú zvýšenú ochranu pri úniku moču počas spánku aj v polohe ležmo. Sú dostupné v dvoch úrovniach absorpcie - pre ľahký únik moču TENA Lady Normal Night a pre stredný únik moču TENA Lady Maxi Night.

Vďaka rýchlej absorpcii dokážu zabrániť aj druhotným ochoreniam spojeným s inkontinenciou. Pacientov s inkontinenciou moču totiž často postihujú lokálne prejavy v dôsledku kontaktu moču s pokožkou.

„Najlepšou prevenciou týchto problémov je včasné začatie liečby inkontinencie moču. Uniknutý moč je potrebné zachytiť do špeciálnych inkontinenčných pomôcok,“ vysvetľuje profesor Ján Švihra z Urologickej kliniky Univerzitnej nemocnice Martin.

Kožné problémy totiž opätovne zhoršia kvalitu spánku. V takomto prípade je vhodné kombinovať inkontinenčné vložky TENA na deň a na noc. Cez deň môžete používať vaše obľúbené vložky TENA Lady, na ktoré ste zvyknutá. A na noc nové špeciálne navrhnuté vložky TENA Lady Night.

Zaručia vám menej stresu počas noci a menej sekundárnych zdravotných problémov, ktoré by mohli zhoršiť celkovú kvalitu života.

TENA Lady na deň a na noc vám môže predpísať lekár alebo si ich môžete zakúpiť aj bez lekárskeho predpisu vo vašej obľúbenej lekárni, predajni zdravotníckych potrieb alebo v e-shopoch tu.

Tento článok vám prináša TENA.

Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  3. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  4. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  5. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  6. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  7. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  8. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  1. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  2. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  3. Nadácia COOP Jednota pomáha dlhodobo chorým pacientom
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  5. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  6. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  7. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  8. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 27 663
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 22 478
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 16 666
  4. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 16 495
  5. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 652
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 3 562
  7. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 3 556
  8. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 2 613
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kollár, Holý a Krajniak predstavujú cenovú mapu nájomných bytov

Sme rodina predstavila cenové mapy.


6 h

Nedostatok a veľký dopyt zvyšujú ceny suroviny a ohrozuje aj teplárne.


11 h
Peter Schutz.

Generácia postmečiarovskej obnovy bola o tri poschodia dospelejšia a kvalitnejšia.


11 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


3 h

Blogy SME

  1. Imunoblog: Poranenia, nehody a úrazy u detí - možné komplikácie a riešenia.
  2. Juraj Halička: Zamerané na sivý zákal
  3. Unicef Slovensko: Šťastné stretnutia rodín po odlúčení v dôsledku vojny
  4. Bratislavské dobrovoľnícke centrum: Hranie spoločenských hier ako prostriedok výchovy detí
  5. Peter Rúfus: Priateľstvo medzi mužom a ženou
  6. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  7. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Špaldová varená kysnutá knedľa
  8. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Majonézová zapekačka
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 17 432
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 149
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 5 799
  4. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 4 166
  5. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 3 951
  6. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 908
  7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 796
  8. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 764
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu