SME
Sobota, 18. september, 2021 | Meniny má EugéniaKrížovkyKrížovky

Päťkrát inak: Jednoduché kroky, ktoré prinesú zmenu do vášho života

Spravte si tento rok krajší.

(Zdroj: Adobe Stock)

Minulý rok dal našej hlave aj telu zabrať. Tento rok je čas vziať veci do vlastných rúk a každodennú rutinu zlepšiť novými zdravými návykmi, z ktorých budete mať radosť.

Význam slova wellbeing sa prekladá ako stav absolútneho zdravia, najmä v kontexte snahy o jeho dosiahnutie. Nemyslí sa tým však len zdravie fyzické, ide o celkové zdravie „od duše po päty“.

Aby ste takýto stav dosiahli, treba sa o svoje psychické a fyzické zdravie zaujímať a snažiť po všetkých stránkach. Každý rok sa v tejto oblasti objavujú nové trendy alebo sa nejakým spôsobom vylepšujú tie staré.

SkryťVypnúť reklamu

Pozreli sme sa na to, aké zmeny prichádzajú v oblasti wellbeingu tento rok, ako možno zmeniť a zlepšiť našu dennú rutinu a pomôcť si k tým k príjemnejšiemu bytiu.

Rozdelili sme ich na niekoľko kategórií: zdravie, krása, myseľ, jedlo a fitness.

Zdravie: Dostaňte spánok pod kontrolu

1. Regulujte teplotu

Náhle zmeny teploty vníma telo citlivo a často to spôsobuje jeho potrebu ísť spať. Počas pandémie a pretrvávania doma sa mnohým zmenil režim a aj ukladanie sa na spánok nie je vždy pravidelné.

Možno máte problém so zaspávaním. Vtedy môžu pomôcť triky so zmenami teploty. Ak chcete skvalitniť svoj spánok, doprajte si zahriatie sa napríklad vo forme krátkej teplej sprchy alebo kúpeľa. Po chladnom dni padne dobre. Prípadne si užite len kúpeľ nôh s teplotou vody okolo 36 stupňov.

SkryťVypnúť reklamu

A potom vhupnite rovno do postele v spálni, ktorá by mala byť výrazne chladnejšia.

Odporúča sa dokonca 16 – 18 stupňov, no ak je to pre vás príliš, nastavte si teplotu v miestnosti tak, aby nepresahovala 19 – 20 stupňov. A ak preferujete viac teplo a máte radi miestnosť vykúrenú, vyvetrajte si v spálni aspoň päť minút pred spaním.

2. Aromaterapia

Aj keď je večerné svetlo horiacich vonných sviečok očarujúce a dokonale vystihuje dánsky štýl života hygge, zmiernite ich používanie. Síce miestnosť príjemne rozvoňajú, no vylučujú škodlivé splodiny, ktoré znečisťujú vzduch a môžu byť zdrojom zdravotných problémov.

Po ich horení miestnosť dobre vyvetrajte alebo minimálne vymeňte vonné sviečky za obyčajné z bieleho vosku. V spálni si vzduch môžete prevoňať zdravšie.

SkryťVypnúť reklamu

Zvoľte difuzér, ktorý rovnomerne rozprašuje mikročastice zmesi esenciálnych olejov a vody do vzduchu alebo si takouto dobre zriedenou zmesou vody a esenciálneho oleja (napríklad ruža či levanduľa) rozprášte na vankúš. Vôňa pôsobí relaxačne a podnieti telo k lepšiemu spánku.

3. Strečing

Pred spaním si líhame do postele „dolámaní“ po celom dni. Uvoľnenie telu doprajte pomocou krátkych jogových cvičení. Aby ste skvalitnili dýchanie a uvoľnili sa, zamerajte sa na hrudník. Ľahnite si v posteli na chrbát a zdvihnite panvu do mostíka. Niekoľkokrát sa nadýchnite.

Súvisiaci článok Možno ste celý život dýchali zle. Koučing dýchania je trend, schvaľuje ho aj veda Čítajte 

Alebo, ak vám to telo dovoľuje, sadnite si na nohy a hlavu mierne zakloňte. Budete cítiť ako sa vám medzirebrové svalstvo, dekolt aj krk naťahujú. Niekoľkokrát sa nadýchnite, vráťte sa do vzpriamenej polohy, potom pomaly zdvihnite vystreté ruky a ponaťahujte ich.

SkryťVypnúť reklamu

Nezabudnite pritom zhlboka dýchať. Cvičenie zakončite v polohe na chrbte s rukami vystretými pre tele a rovnako s vystretými nohami. Zavrite oči, zhlboka dýchajte a snažte sa „vypnúť“ hlavu. Takto myseľ upokojíte a pripravíte na spánok.

4. Sledujte dáta

Ak si nie ste istí kvalitou svojho spánku, dnes už existujú rôzne monitorovacie zariadenia, ktoré vám v tom pomôžu. Ideálne sú inteligentné hodinky, ktoré monitorujú dĺžku, hĺbku a celkovú kvalitu spánku. Dokonca pri prepojení s mobilnou aplikáciou prichádzajú aj s rôznymi odporúčaniami, ako spánok vylepšiť.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C7RDM na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M7RDM na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí
  2. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  3. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  4. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  5. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  6. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  7. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  9. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  10. Tam, kde sa ľahko verí na zázraky
  1. Vystúpte z radu, postavte si moderný dom podľa seba
  2. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  3. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  4. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  5. Mototechna tento rok predala už vyše 8 tisíc zánovných áut
  6. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  7. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  8. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  9. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  10. Pápež František požehnal základný kameň novej nemocnice
  1. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 6 877
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 5 617
  3. Maldivy, Maurícius či Mexiko sú na dosah jediným letom 5 062
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 240
  5. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 2 995
  6. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 2 319
  7. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 135
  8. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 1 958
  9. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi 1 928
  10. Mayo Galuška praží extra kávu, oligarcha Hodorovský je Mr. Krach 1 839
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Sofia vo svojom štúdiu, v ktorom vznikajú nové piesne.

Predtým bol punkerom Vrabcom, dnes je Sofiou. Až teraz som to ja, hovorí


8 h
Vojtech Végh verí, že varenie bez odpadu, keď sa využívajú listy, šupky aj stonky, je chutnejšie. Na snímke marakujový krém s pitahayou.

Rozhovor s Vojtechom Véghom.


9 h
Trojfarebný tvarohový koláč

Koláče, ktorými určite zabodujete.


10 h

Necitlivý jazyk iných môže brániť včasnej liečbe.


a 1 ďalší 16. sep
Skryť Zatvoriť reklamu