SME
Pondelok, 6. december, 2021 | Meniny má MikulášKrížovkyKrížovky

Päťkrát inak: Jednoduché kroky, ktoré prinesú zmenu do vášho života

Spravte si tento rok krajší.

(Zdroj: Adobe Stock)

Minulý rok dal našej hlave aj telu zabrať. Tento rok je čas vziať veci do vlastných rúk a každodennú rutinu zlepšiť novými zdravými návykmi, z ktorých budete mať radosť.

Význam slova wellbeing sa prekladá ako stav absolútneho zdravia, najmä v kontexte snahy o jeho dosiahnutie. Nemyslí sa tým však len zdravie fyzické, ide o celkové zdravie „od duše po päty“.

Aby ste takýto stav dosiahli, treba sa o svoje psychické a fyzické zdravie zaujímať a snažiť po všetkých stránkach. Každý rok sa v tejto oblasti objavujú nové trendy alebo sa nejakým spôsobom vylepšujú tie staré.

SkryťVypnúť reklamu

Pozreli sme sa na to, aké zmeny prichádzajú v oblasti wellbeingu tento rok, ako možno zmeniť a zlepšiť našu dennú rutinu a pomôcť si k tým k príjemnejšiemu bytiu.

Rozdelili sme ich na niekoľko kategórií: zdravie, krása, myseľ, jedlo a fitness.

Zdravie: Dostaňte spánok pod kontrolu

1. Regulujte teplotu

Náhle zmeny teploty vníma telo citlivo a často to spôsobuje jeho potrebu ísť spať. Počas pandémie a pretrvávania doma sa mnohým zmenil režim a aj ukladanie sa na spánok nie je vždy pravidelné.

Možno máte problém so zaspávaním. Vtedy môžu pomôcť triky so zmenami teploty. Ak chcete skvalitniť svoj spánok, doprajte si zahriatie sa napríklad vo forme krátkej teplej sprchy alebo kúpeľa. Po chladnom dni padne dobre. Prípadne si užite len kúpeľ nôh s teplotou vody okolo 36 stupňov.

SkryťVypnúť reklamu

A potom vhupnite rovno do postele v spálni, ktorá by mala byť výrazne chladnejšia.

Odporúča sa dokonca 16 – 18 stupňov, no ak je to pre vás príliš, nastavte si teplotu v miestnosti tak, aby nepresahovala 19 – 20 stupňov. A ak preferujete viac teplo a máte radi miestnosť vykúrenú, vyvetrajte si v spálni aspoň päť minút pred spaním.

2. Aromaterapia

Aj keď je večerné svetlo horiacich vonných sviečok očarujúce a dokonale vystihuje dánsky štýl života hygge, zmiernite ich používanie. Síce miestnosť príjemne rozvoňajú, no vylučujú škodlivé splodiny, ktoré znečisťujú vzduch a môžu byť zdrojom zdravotných problémov.

Po ich horení miestnosť dobre vyvetrajte alebo minimálne vymeňte vonné sviečky za obyčajné z bieleho vosku. V spálni si vzduch môžete prevoňať zdravšie.

SkryťVypnúť reklamu

Zvoľte difuzér, ktorý rovnomerne rozprašuje mikročastice zmesi esenciálnych olejov a vody do vzduchu alebo si takouto dobre zriedenou zmesou vody a esenciálneho oleja (napríklad ruža či levanduľa) rozprášte na vankúš. Vôňa pôsobí relaxačne a podnieti telo k lepšiemu spánku.

3. Strečing

Pred spaním si líhame do postele „dolámaní“ po celom dni. Uvoľnenie telu doprajte pomocou krátkych jogových cvičení. Aby ste skvalitnili dýchanie a uvoľnili sa, zamerajte sa na hrudník. Ľahnite si v posteli na chrbát a zdvihnite panvu do mostíka. Niekoľkokrát sa nadýchnite.

Súvisiaci článok Možno ste celý život dýchali zle. Koučing dýchania je trend, schvaľuje ho aj veda Čítajte 

Alebo, ak vám to telo dovoľuje, sadnite si na nohy a hlavu mierne zakloňte. Budete cítiť ako sa vám medzirebrové svalstvo, dekolt aj krk naťahujú. Niekoľkokrát sa nadýchnite, vráťte sa do vzpriamenej polohy, potom pomaly zdvihnite vystreté ruky a ponaťahujte ich.

SkryťVypnúť reklamu

Nezabudnite pritom zhlboka dýchať. Cvičenie zakončite v polohe na chrbte s rukami vystretými pre tele a rovnako s vystretými nohami. Zavrite oči, zhlboka dýchajte a snažte sa „vypnúť“ hlavu. Takto myseľ upokojíte a pripravíte na spánok.

4. Sledujte dáta

Ak si nie ste istí kvalitou svojho spánku, dnes už existujú rôzne monitorovacie zariadenia, ktoré vám v tom pomôžu. Ideálne sú inteligentné hodinky, ktoré monitorujú dĺžku, hĺbku a celkovú kvalitu spánku. Dokonca pri prepojení s mobilnou aplikáciou prichádzajú aj s rôznymi odporúčaniami, ako spánok vylepšiť.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  2. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  3. Štúdium ekológie, dizajnu či tech. inovácií je životný štýl?
  4. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  5. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  6. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  7. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  8. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu
  9. O prideľovanie štátnych grantov sa môže starať softvér
  10. Vieme, ako si môžete dopriať a nezaťažiť pritom rodinný rozpočet
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. Nadácia Orange podporí digitálne zručnosti učiteľov a žiakov
  3. Changes to the System of Remedies, Procurement Law Amendment
  4. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  5. Compliance – who should be responsible?
  6. Employee's age as a new ground for notice of termination
  7. Ako podnikať na internete. V Košiciach sa to naučíte zadarmo
  8. Buďte o krok napred voči konkurencií so štúdiom MBA
  9. O prideľovanie štátnych grantov sa môže starať softvér
  10. Domáci pomocníci, ktorí skvalitnia život a dbajú o vaše zdravie
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 19 175
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 10 777
  3. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 903
  4. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 904
  5. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 298
  6. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 3 821
  7. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 3 375
  8. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 3 347
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 160
  10. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 3 037
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Otvorené obchody po uvoľnení opatrení v čase pandémie koronavírusu.

Očkovaní a vyzdravení by mohli nakupovať darčeky.


a 1 ďalší 2 h
Štát, resp. štátne organizácie sa zbavujú množstva nehnuteľností či ďalšieho majetku.

Môžete kúpiť košickú nemocnicu, vranovskú vežu i herliansku poštu.


5. dec
Jakub Filo.

Minister neráta, s kým sedí vo vláde.


3 h

Blogy SME

  1. Adela Penesová: Máme obezitu zapísanú v génoch?
  2. Imunoblog: Starostlivosť o ústnu dutinu prospieva aj imunitnému systému
  3. Barbora Kujundžić: Porovnanie pedagogiky Marie Montessori a Rudolfa Steinera (tzv. waldorfskej pedagogiky)
  4. Unicef Slovensko: Ako svet bojuje proti detskej obrne
  5. Martina Paulenová: Ako som medzi dvoma kojeniami vyšla nad hmlu a videla slnko
  6. Michael Achberger: Najväčšie chyby pri vážení sa: na toto si dajte pozor
  7. Michael Achberger: Takto môžete zdravo maškrtiť večer pri televízore
  8. Martina Paulenová: Noci s bábätkom
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 17 260
  2. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 5 402
  3. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 939
  4. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 4 894
  5. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 779
  6. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 412
  7. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 753
  8. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 736
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu