Sú rodiny, ktoré si v súčasnej krízovej situácii kladú otázku, ako dokážu venovať čas svojim deťom, ktoré museli zostať doma a prestali chodiť do školy. Sú také, ktoré trápi ich vzdelávanie aj zdravie.
A potom sú rodiny, ktoré sa zamýšľajú ďalej do budúcnosti a obávajú sa, aký dosah bude mať pandémia na sociálne zručnosti ich detí, či sa nezabrzdí ich vývoj, schopnosť komunikovať s rovesníkmi a celkovo s inými ľuďmi.
Ako bude vyzerať ich sociálny, psychologický a emocionálny rast, keď posledné mesiace trávia väčšinou v izolácii od ostatných členov rodiny či dokonca od svojich kamarátov a kamarátok? A môže napríklad nosenie rúšok skomplikovať ich schopnosť čítať emócie iných ľudí?
Pri najmenších stačí pokračovať bežnou výchovou
"Nová realita v súvislosti s pandémiou sa dotýka nášho pocitu istoty a bezpečia, útočí na naše hodnoty aj medziľudské vzťahy. Ako sa odrazí toto množstvo zmien na zdravom vývine našich detí, dnes ešte s istotou nemôžeme posúdiť, ale prvé indície sa k nám už začínajú dostávať," hovorí pre SME detská psychologička Linda Klein z ambulancie PsychoKonzult.
Izolácia a sociálny odstup podľa nej zrejme najmenej negatívne ovplyvňujú najmenšie deti zhruba do troch rokov. Tie totiž potrebujú najmä prítomnosť rodičov a pocit bezpečia.

"Možnosť tráviť čas s rodičmi je pre ne veľkým prínosom, pokiaľ sú rodičia v relatívne dobrej psychickej kondícii a vedia sa primerane veku a vývinovým potrebám o deti postarať," vysvetľuje psychologička.
Rodičia takýmto malým deťom pomáhajú spoznávať svet, rozvíjajú voľnú hru, reč aj emocionalitu.
Ak by sme rúška a prikrývky tváre nosili aj o rok a pokračovalo by aj obmedzené stretávanie sa s druhými, väčšina neurotypických detí, teda takých, ktoré nemajú symptómy vývojových porúch, ako napríklad autizmus, sa vysoko pravdepodobne bude vedie socializovať bez väčších problémov.