SME
Streda, 5. august, 2020 | Meniny má HortenziaKrížovkyKrížovky

Anticena Sexistický kix otvára svoj piaty ročník a spúšťa nominácie

Medzi nominovanými je aj Slovenská technická univerzita.

Sexistický kixSexistický kix (Zdroj: Sexistický kix)

Od štvrtka, 30. júla, môže verejnosť opäť nominovať akúkoľvek slovenskú sexistickú reklamu na anticenu Sexistický kix. Ide už o piaty ročník podujatia, ktorého cieľom je upozorňovať na neetickú a znevažujúcu reklamu na základe rodu.

„Niekoľko desiatok nominácií, ktoré nám verejnosť posielala priebežne, už sú zverejnené na webovej stránke anticeny. Sú medzi nimi napríklad vizuály Slovenskej technickej univerzity, spoločnosti Procter and Gamble, Berto, ESET či politickej strany,“ uviedla v tlačovej správe Jitka Dvořáková, spoluorganizátorka anticeny Sexistický kix.

Skryť Vypnúť reklamu

Nominované sú známe firmy aj univerzita

Súvisiaci článok FITINN aj prezidentská kampaň. Anticeny za sexistickú reklamu sú rozdané Čítajte 

Ľudia môžu sexistické reklamné vizuály prihlasovať prostredníctvom formulára na webe Sexistickýkix.sk do konca októbra 2020.

Majú tiež možnosť vybrať sexistický prvok, ktorý reklama obsahuje. Môže ísť napríklad o rodové stereotypy, sexualizáciu, mýtus krásy, prvky násilia, jazykový sexizmus a ďalšie.

Organizátori a organizátorky anticeny už dostali niekoľko nominácií aj priebežne. Tie obsahovali najmä sexualizáciu, rozkúskované telá, no využívali aj rodové stereotypy alebo reprodukovali mýtus krásy.

Jednou z ukážok je podľa Sexistického kixu značka Berto, ktorá ponúka mäsové produkty určené dievčatám a chlapcom, pričom stereotypizáciu podčiarkuje ružovým a modrým farebným odlíšením obalu produktu.

Ďalšou nominovanou je spoločnosť ESET, ktorá využila rodové stereotypy počas pandémie COVID-19 v komunikácii na sociálnych sieťach. Fanúšikov a fanúšičiek sa pýtala, aké úlohy v domácnosti zastávajú, pričom použila len ženskú ikonografiku a taktiež rodovo nekorektný jazyk.

Skryť Vypnúť reklamu

Sexualizácii sa vo svojej komunikácii nevyhla ani Slovenská technická univerzita, ktorá na Instagrame v rámci komunikácie s verejnosťou zverejňovala fotky študentiek v sexualizovaných polohách.

Najčastejšia je sexualizácia tiel

Súvisiaci článok Hodnotí etickosť reklám: Ľudia sa často sťažujú na také, ktoré pracujú s menšinami Čítajte 

Organizátorka Diana Gregorová hovorí, že v minulom ročníku patrila sexualizácia k najčastejšie identifikovaným prvkom v prihlásených reklamách, objavila sa až v 46 nomináciách.

„V 39 nominovaných reklamách sa nachádzali rodové stereotypy, v 19 reklamách sme našli mýtus krásy, 14 reklám spredmetňovalo ženy alebo mužov, 11 reklám zobrazovalo rozkúskované telá, 11 reklám použilo jazykový sexizmus a 3 reklamy zobrazovali prvky násilia. Uvidíme, aké zloženie nominácií prinesie piaty ročník anticeny,“ vraví Gregorová.

Víťazmi predošlého štvrtého ročníka sa stali kampaň posilňovne FITINN, vizuál firmy Hornbach, reklama na sociálnych sieťach značky Sunar, ale aj prezidentská kampaň Mariana Kotlebu a reklamy menších zadávateľov - autoumyvárne a reštaurácie.

Skryť Vypnúť reklamu

Spájal ich dôraz na sexistické ponímanie krásy a príťažlivosti, spomínaná sexualizácia žien či predstava, že ženskými telami je možné disponovať.

V nomináciách môže verejnosť aj tento rok uviesť taktiež príklady dobrej praxe, ktoré si všimla. Odborníci a odborníčky ich pri vyhlasovaní výsledkov môžu ukázať ako pozitívny príklad etickej reklamy. Vyhlasovanie víťazov sa bude konať v decembri tohto roka.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako zvýšiť testosterón? Najlepší doplnok výživy pre mužov
  2. Kedysi to bolo sídlo nerestí, dnes sa tam chodia študenti učiť
  3. Kde dovolenkujú Slováci v čase korony?
  4. Najväčší karibský ostrov ukrýva výnimočné investície
  5. Severný Spiš s Pieninami zachutí aj vašim deťom. Doslova
  6. Letná dovolenka na Slovensku: last minute prázdninové tipy
  7. Už 20 rokov ponúka Kaufland široký sortiment za výhodné ceny
  8. Moderná športová hala vďaka PEM Buildings
  9. Ako to, že sa tam ešte nenatáčal film? Prostredie si zamilujete
  10. Chystáte sa na Baby shower? Tri tipy, ako potešiť budúcu mamičku
  1. Kedysi to bolo sídlo nerestí, dnes sa tam chodia študenti učiť
  2. Kde dovolenkujú Slováci v čase korony?
  3. Najväčší karibský ostrov ukrýva výnimočné investície
  4. Pochod smrti
  5. Ručné ovládanie auta – šanca pre vodičov s hendikepom
  6. A na týchto miestach ste už boli?
  7. Konečne nažive
  8. Letná dovolenka na Slovensku: last minute prázdninové tipy
  9. Severný Spiš s Pieninami zachutí aj vašim deťom. Doslova
  10. Reforma
  1. Ako to, že sa tam ešte nenatáčal film? Prostredie si zamilujete 21 961
  2. Letná dovolenka na Slovensku: last minute prázdninové tipy 17 150
  3. Osem výnimočných slovenských hotelov pre zaslúžený odpočinok 13 042
  4. Gaderská dolina poteší celú rodinu 11 461
  5. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku 10 363
  6. Vylievate kuchynský olej do záchoda? Zvyšujete si tým účty 10 262
  7. Neriskujte zahraničie. Spoznajte neobjavené krásy Slovenska 10 068
  8. Hľadáte bezstarostný relax? Dovolenkujte v hoteli pre dospelých 9 721
  9. Nové články môžete na SME.sk čítať prvú hodinu zadarmo 9 631
  10. Čas na zmenu banky je tu - za prenos účtu môžete získať 300 eur 9 631
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Za drogovým kamiónom bola fiktívna firma z Bratislavy

Úspech colníkov sa zmenil na blamáž.

Kontajnery rozpílili hasiči.
Dobré ráno

Dobré ráno: Kiskovu neprítomnosť nahradí Remišová alebo Kollár

V sobotu si strana Za ľudí volí predsedu.

Podcast Dobré Ráno.

Výbuch v Bejrúte zranil tisíce ľudí, hlásia najmenej 78 obetí

Explóziu zrejme spôsobili obrovské množstvá dusičnanu amónneho.

Následky masívnej explózie v Bejrúte.
Valček a Burčík