SME

Anticena Sexistický kix otvára svoj piaty ročník a spúšťa nominácie

Medzi nominovanými je aj Slovenská technická univerzita.

Sexistický kixSexistický kix (Zdroj: Sexistický kix)

Od štvrtka, 30. júla, môže verejnosť opäť nominovať akúkoľvek slovenskú sexistickú reklamu na anticenu Sexistický kix. Ide už o piaty ročník podujatia, ktorého cieľom je upozorňovať na neetickú a znevažujúcu reklamu na základe rodu.

„Niekoľko desiatok nominácií, ktoré nám verejnosť posielala priebežne, už sú zverejnené na webovej stránke anticeny. Sú medzi nimi napríklad vizuály Slovenskej technickej univerzity, spoločnosti Procter and Gamble, Berto, ESET či politickej strany,“ uviedla v tlačovej správe Jitka Dvořáková, spoluorganizátorka anticeny Sexistický kix.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nominované sú známe firmy aj univerzita

Súvisiaci článok FITINN aj prezidentská kampaň. Anticeny za sexistickú reklamu sú rozdané Čítajte 

Ľudia môžu sexistické reklamné vizuály prihlasovať prostredníctvom formulára na webe Sexistickýkix.sk do konca októbra 2020.

Majú tiež možnosť vybrať sexistický prvok, ktorý reklama obsahuje. Môže ísť napríklad o rodové stereotypy, sexualizáciu, mýtus krásy, prvky násilia, jazykový sexizmus a ďalšie.

Organizátori a organizátorky anticeny už dostali niekoľko nominácií aj priebežne. Tie obsahovali najmä sexualizáciu, rozkúskované telá, no využívali aj rodové stereotypy alebo reprodukovali mýtus krásy.

Jednou z ukážok je podľa Sexistického kixu značka Berto, ktorá ponúka mäsové produkty určené dievčatám a chlapcom, pričom stereotypizáciu podčiarkuje ružovým a modrým farebným odlíšením obalu produktu.

Ďalšou nominovanou je spoločnosť ESET, ktorá využila rodové stereotypy počas pandémie COVID-19 v komunikácii na sociálnych sieťach. Fanúšikov a fanúšičiek sa pýtala, aké úlohy v domácnosti zastávajú, pričom použila len ženskú ikonografiku a taktiež rodovo nekorektný jazyk.

SkryťVypnúť reklamu

Sexualizácii sa vo svojej komunikácii nevyhla ani Slovenská technická univerzita, ktorá na Instagrame v rámci komunikácie s verejnosťou zverejňovala fotky študentiek v sexualizovaných polohách.

Najčastejšia je sexualizácia tiel

Súvisiaci článok Hodnotí etickosť reklám: Ľudia sa často sťažujú na také, ktoré pracujú s menšinami Čítajte 

Organizátorka Diana Gregorová hovorí, že v minulom ročníku patrila sexualizácia k najčastejšie identifikovaným prvkom v prihlásených reklamách, objavila sa až v 46 nomináciách.

„V 39 nominovaných reklamách sa nachádzali rodové stereotypy, v 19 reklamách sme našli mýtus krásy, 14 reklám spredmetňovalo ženy alebo mužov, 11 reklám zobrazovalo rozkúskované telá, 11 reklám použilo jazykový sexizmus a 3 reklamy zobrazovali prvky násilia. Uvidíme, aké zloženie nominácií prinesie piaty ročník anticeny,“ vraví Gregorová.

Víťazmi predošlého štvrtého ročníka sa stali kampaň posilňovne FITINN, vizuál firmy Hornbach, reklama na sociálnych sieťach značky Sunar, ale aj prezidentská kampaň Mariana Kotlebu a reklamy menších zadávateľov - autoumyvárne a reštaurácie.

SkryťVypnúť reklamu

Spájal ich dôraz na sexistické ponímanie krásy a príťažlivosti, spomínaná sexualizácia žien či predstava, že ženskými telami je možné disponovať.

V nomináciách môže verejnosť aj tento rok uviesť taktiež príklady dobrej praxe, ktoré si všimla. Odborníci a odborníčky ich pri vyhlasovaní výsledkov môžu ukázať ako pozitívny príklad etickej reklamy. Vyhlasovanie víťazov sa bude konať v decembri tohto roka.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 892
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 545
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 667
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 516
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 276
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 182
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 901
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 067
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  2. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  3. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  4. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  5. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  6. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  7. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  8. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 175
  2. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 16 363
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 723
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 266
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 840
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 521
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 998
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 501
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu