SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Anticena Sexistický kix otvára svoj piaty ročník a spúšťa nominácie

Medzi nominovanými je aj Slovenská technická univerzita.

Sexistický kixSexistický kix (Zdroj: Sexistický kix)

Od štvrtka, 30. júla, môže verejnosť opäť nominovať akúkoľvek slovenskú sexistickú reklamu na anticenu Sexistický kix. Ide už o piaty ročník podujatia, ktorého cieľom je upozorňovať na neetickú a znevažujúcu reklamu na základe rodu.

„Niekoľko desiatok nominácií, ktoré nám verejnosť posielala priebežne, už sú zverejnené na webovej stránke anticeny. Sú medzi nimi napríklad vizuály Slovenskej technickej univerzity, spoločnosti Procter and Gamble, Berto, ESET či politickej strany,“ uviedla v tlačovej správe Jitka Dvořáková, spoluorganizátorka anticeny Sexistický kix.

Skryť Vypnúť reklamu

Nominované sú známe firmy aj univerzita

Súvisiaci článok FITINN aj prezidentská kampaň. Anticeny za sexistickú reklamu sú rozdané Čítajte 

Ľudia môžu sexistické reklamné vizuály prihlasovať prostredníctvom formulára na webe Sexistickýkix.sk do konca októbra 2020.

Majú tiež možnosť vybrať sexistický prvok, ktorý reklama obsahuje. Môže ísť napríklad o rodové stereotypy, sexualizáciu, mýtus krásy, prvky násilia, jazykový sexizmus a ďalšie.

Organizátori a organizátorky anticeny už dostali niekoľko nominácií aj priebežne. Tie obsahovali najmä sexualizáciu, rozkúskované telá, no využívali aj rodové stereotypy alebo reprodukovali mýtus krásy.

Jednou z ukážok je podľa Sexistického kixu značka Berto, ktorá ponúka mäsové produkty určené dievčatám a chlapcom, pričom stereotypizáciu podčiarkuje ružovým a modrým farebným odlíšením obalu produktu.

Ďalšou nominovanou je spoločnosť ESET, ktorá využila rodové stereotypy počas pandémie COVID-19 v komunikácii na sociálnych sieťach. Fanúšikov a fanúšičiek sa pýtala, aké úlohy v domácnosti zastávajú, pričom použila len ženskú ikonografiku a taktiež rodovo nekorektný jazyk.

Skryť Vypnúť reklamu

Sexualizácii sa vo svojej komunikácii nevyhla ani Slovenská technická univerzita, ktorá na Instagrame v rámci komunikácie s verejnosťou zverejňovala fotky študentiek v sexualizovaných polohách.

Najčastejšia je sexualizácia tiel

Súvisiaci článok Hodnotí etickosť reklám: Ľudia sa často sťažujú na také, ktoré pracujú s menšinami Čítajte 

Organizátorka Diana Gregorová hovorí, že v minulom ročníku patrila sexualizácia k najčastejšie identifikovaným prvkom v prihlásených reklamách, objavila sa až v 46 nomináciách.

„V 39 nominovaných reklamách sa nachádzali rodové stereotypy, v 19 reklamách sme našli mýtus krásy, 14 reklám spredmetňovalo ženy alebo mužov, 11 reklám zobrazovalo rozkúskované telá, 11 reklám použilo jazykový sexizmus a 3 reklamy zobrazovali prvky násilia. Uvidíme, aké zloženie nominácií prinesie piaty ročník anticeny,“ vraví Gregorová.

Víťazmi predošlého štvrtého ročníka sa stali kampaň posilňovne FITINN, vizuál firmy Hornbach, reklama na sociálnych sieťach značky Sunar, ale aj prezidentská kampaň Mariana Kotlebu a reklamy menších zadávateľov - autoumyvárne a reštaurácie.

Skryť Vypnúť reklamu

Spájal ich dôraz na sexistické ponímanie krásy a príťažlivosti, spomínaná sexualizácia žien či predstava, že ženskými telami je možné disponovať.

V nomináciách môže verejnosť aj tento rok uviesť taktiež príklady dobrej praxe, ktoré si všimla. Odborníci a odborníčky ich pri vyhlasovaní výsledkov môžu ukázať ako pozitívny príklad etickej reklamy. Vyhlasovanie víťazov sa bude konať v decembri tohto roka.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 823
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 929
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 742
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 773
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 15 621
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 827
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 14 264
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 523
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 176
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 910
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Plošné testovanie na Covid-19 v Bratislave.
Ľudia čakajú na plošné testovanie v Bratislave.

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Neprehliadnite tiež

Ľudovít Winter

Detská psychologička o šikane: Západné krajiny hovoria o epidémii šikanovania

Šinková vraví, že chlapci sú šikanovaní častejšie.

Dokument Neviditeľná odhaľuje drsné zlyhania pôrodníctva. Zase

Režisérka Maia Martiniak odhalila, ako vyzerá trauma žien.

Záber z filmu Neviditeľná (Unseen) 2020

Autorka dokumentu o pôrodoch: Ak by som v nemocnici zasiahla, už by ma tam nepustili

Režisérka Maia Martiniak nakrútila film o pôrodnej traume.

Režisérka Maia Martiniak.