SME
Streda, 16. jún, 2021 | Meniny má Blanka, BiankaKrížovkyKrížovky

Anticena Sexistický kix otvára svoj piaty ročník a spúšťa nominácie

Medzi nominovanými je aj Slovenská technická univerzita.

Sexistický kixSexistický kix (Zdroj: Sexistický kix)

Od štvrtka, 30. júla, môže verejnosť opäť nominovať akúkoľvek slovenskú sexistickú reklamu na anticenu Sexistický kix. Ide už o piaty ročník podujatia, ktorého cieľom je upozorňovať na neetickú a znevažujúcu reklamu na základe rodu.

„Niekoľko desiatok nominácií, ktoré nám verejnosť posielala priebežne, už sú zverejnené na webovej stránke anticeny. Sú medzi nimi napríklad vizuály Slovenskej technickej univerzity, spoločnosti Procter and Gamble, Berto, ESET či politickej strany,“ uviedla v tlačovej správe Jitka Dvořáková, spoluorganizátorka anticeny Sexistický kix.

Skryť Vypnúť reklamu

Nominované sú známe firmy aj univerzita

Súvisiaci článok FITINN aj prezidentská kampaň. Anticeny za sexistickú reklamu sú rozdané Čítajte 

Ľudia môžu sexistické reklamné vizuály prihlasovať prostredníctvom formulára na webe Sexistickýkix.sk do konca októbra 2020.

Majú tiež možnosť vybrať sexistický prvok, ktorý reklama obsahuje. Môže ísť napríklad o rodové stereotypy, sexualizáciu, mýtus krásy, prvky násilia, jazykový sexizmus a ďalšie.

Organizátori a organizátorky anticeny už dostali niekoľko nominácií aj priebežne. Tie obsahovali najmä sexualizáciu, rozkúskované telá, no využívali aj rodové stereotypy alebo reprodukovali mýtus krásy.

Jednou z ukážok je podľa Sexistického kixu značka Berto, ktorá ponúka mäsové produkty určené dievčatám a chlapcom, pričom stereotypizáciu podčiarkuje ružovým a modrým farebným odlíšením obalu produktu.

Ďalšou nominovanou je spoločnosť ESET, ktorá využila rodové stereotypy počas pandémie COVID-19 v komunikácii na sociálnych sieťach. Fanúšikov a fanúšičiek sa pýtala, aké úlohy v domácnosti zastávajú, pričom použila len ženskú ikonografiku a taktiež rodovo nekorektný jazyk.

Skryť Vypnúť reklamu

Sexualizácii sa vo svojej komunikácii nevyhla ani Slovenská technická univerzita, ktorá na Instagrame v rámci komunikácie s verejnosťou zverejňovala fotky študentiek v sexualizovaných polohách.

Najčastejšia je sexualizácia tiel

Súvisiaci článok Hodnotí etickosť reklám: Ľudia sa často sťažujú na také, ktoré pracujú s menšinami Čítajte 

Organizátorka Diana Gregorová hovorí, že v minulom ročníku patrila sexualizácia k najčastejšie identifikovaným prvkom v prihlásených reklamách, objavila sa až v 46 nomináciách.

„V 39 nominovaných reklamách sa nachádzali rodové stereotypy, v 19 reklamách sme našli mýtus krásy, 14 reklám spredmetňovalo ženy alebo mužov, 11 reklám zobrazovalo rozkúskované telá, 11 reklám použilo jazykový sexizmus a 3 reklamy zobrazovali prvky násilia. Uvidíme, aké zloženie nominácií prinesie piaty ročník anticeny,“ vraví Gregorová.

Víťazmi predošlého štvrtého ročníka sa stali kampaň posilňovne FITINN, vizuál firmy Hornbach, reklama na sociálnych sieťach značky Sunar, ale aj prezidentská kampaň Mariana Kotlebu a reklamy menších zadávateľov - autoumyvárne a reštaurácie.

Skryť Vypnúť reklamu

Spájal ich dôraz na sexistické ponímanie krásy a príťažlivosti, spomínaná sexualizácia žien či predstava, že ženskými telami je možné disponovať.

V nomináciách môže verejnosť aj tento rok uviesť taktiež príklady dobrej praxe, ktoré si všimla. Odborníci a odborníčky ich pri vyhlasovaní výsledkov môžu ukázať ako pozitívny príklad etickej reklamy. Vyhlasovanie víťazov sa bude konať v decembri tohto roka.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zázračná hranica kilometrov, po ktorej sa vám elektromobil neoplatí
  2. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  3. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  4. Ako sa mení dynamika firiem?
  5. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Po Slovensku na motorke
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  10. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  4. Začíname prikrmovať: Ako vybrať detskú ovocnú výživu?
  5. Arónia: Spoznajte jej zázračné účinky na zdravie, chutné recepty
  6. Po Slovensku na motorke
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  10. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 24 065
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 13 837
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 12 780
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 10 870
  5. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 9 739
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 8 570
  7. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 329
  8. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 7 015
  9. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 5 238
  10. Po Slovensku na motorke 5 236
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Demografický problém nikto nerieši.


9. jún
Ilustračné foto

Štát pridal nové možnosti do očkovacieho formulára na webe.


2 h
Zuzana Kepplová.

Nie je jedno, ako sa k výsledku dostaneme, tvrdí Kolíková.


15. jún

Toto by sa za vlády Smeru naozaj nemohlo stať!


Cynická obluda 35m