SME

Vlastnili ju štyria otrokári. Poslednému utiekla a stala sa slávnou rečníčkou

Príbeh Truthovej inšpiruje dodnes.

Sojourner Truth okolo roku 1870Sojourner Truth okolo roku 1870 (Zdroj: Wikimedia Commons)

Bol máj roku 1851 a v meste Akron v štáte Ohio sa odohrával kongres Dohovoru o ženských právach. Na pódium vystúpila Sojourner Truthová, vysoká černoška a hlbokým hlasom predniesla ostré vety.

"Orala som, sadila a zaháňala do chlieva a žiadny chlap sa mi v tom nevyrovnal. A nie som vari žena? Dokázala som pracovať tak ako oni a zjesť to čo oni - keď teda bolo čo jesť - a tak ako oni som znášala aj údery biča. A nie som vari žena? Porodila som trinásť deciek a všetky som ich videla predávať do otroctva a potom, keď som nad nimi plakala, nepočul ma nikto, len Ježiš. A nie som vari žena?"

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Bola to paľba a provokácia. Truthová totiž poukázala na to, že jej poslucháčky síce nemajú práva porovnateľné s mužmi, no ona žila život, v ktorom nemala práva ako človek.

Jej prejav práve v dnešných časoch rezonuje v USA podobne, ako reč Mám sen Martina Luthera Kinga. A to i napriek tomu, že možno nie je úplne pravdivý.

So stádom oviec ju vydražili za sto dolárov

Historici dnes poukazujú na to, že prejav, ktorý dvanásť rokov po udalosti uverejnila bojovníčka za ľudské práva Frances Dana Barker Gage, bol značne skreslený.

Súvisiaci článok Do nevestincov kupovali deti za päť libier. Josephine Butlerová to pomohla zmeniť Čítajte 

Gagová publikovala "prepis" reči v silnom južanskom dialekte, a to i napriek tomu, že Truthová sa narodila a vyrastala v štáte New York a do svojich deviatich rokov hovorila iba po holandsky. Navyše celkom dokázateľne mala iba päť detí a nie všetky z nich skončili v otroctve.

SkryťVypnúť reklamu

Napriek tomu je Sojourner Truthová dodnes inšpiratívnou osobnosťou amerických dejín, ktorá významne pomohla v boji za práva žien a Afroameričanov.

So svojím najmladším dieťaťom utiekla z otroctva, ako jedna z prvých černošiek viedla a vyhrala súdny spor s belochom, a hoci bola negramotná, nebála sa verejne hovoriť o hrôzach, ktoré otrokyne prežívali.

Narodila sa v roku 1797 ako jedno z desiatich či dvanástich detí Jamesa a Betsy Baumfreeovcov a spolu s rodinou patrila Charlesovi Hardenberghovi. Keď Hardenbergh v roku 1806 zomrel, deväťročné dievča, ktoré sa v tom čase volalo Isabella, predali dedičia spolu so stádom oviec na aukcii za sto dolárov.

Jej novým pánom sa stal tyran John Neely, ktorý Isabellu aj ostatných otrokov denne surovo bil a o dva roky ju predal ďalšej rodine. V roku 1810 sa tak napokon stala majetkom Johna Dumonta vo West Parku v New Yorku.

SkryťVypnúť reklamu

Bičovanie za mačku

Osobnosť Johna Dumonta je z dnešného pohľadu prinajmenšom kontroverzná.

Orala som, sadila a zaháňala do chlieva a žiadny chlap sa mi v tom nevyrovnal. A nie som vari žena?

Dokázala som pracovať tak ako oni a zjesť to čo oni - keď teda bolo čo jesť - a tak ako oni som znášala aj údery biča. A nie som vari žena?

Sojourner Truthová, 1851

"Spýtal som sa jej, či ju jej pán, Dumont bičoval. Odpovedala: 'Ó, áno, občas ma poriadne šľahal, aj keď nikdy kruto. A najťažšie bičovanie, aké mi kedy dal, bolo vtedy, keď som bola zlá na mačku.' V tom čase pozrela na svojho pána ako na Boha; a verila, že o nej vedel všetko a videl ju stále tak, ako sám Boh," uvádza v knihe Rozprávanie Sojourner Truthovej – otrokyne zo severu Olive Gilbert.

Dumont bol podľa všetkého na vtedajšie pomery k otrokom pomerne spravodlivý, netýral ich a voči Truthovej sa dokonca správal nadmieru láskavo. Historička Nell Irvin Painterová však vo svojej publikácii venovanej Sojourner Truthovej uvádza, že jedno z jej piatich detí, druhorodená dcéra Diana, bolo pravdepodobne Dumontovo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nemožno pritom predpokladať, že by otrokyňa a pán mali milenecký vzťah. Tehotenstvo bolo s najväčšou pravdepodobnosťou výsledkom zneužitia alebo znásilnenia.

Dumont zároveň Truthovú podviedol a bol to práve on, proti komu odvážne viedla súdny spor.

Spor otrokyne a bieleho muža

Proces zrušenia otroctva prebiehal v štáte New York postupne od roku 1799. Nešlo však o okamžité oslobodenie všetkých otrokov, ale o zákon, podľa ktorého museli všetky deti narodené otrokyniam odpracovať pre pána matky 25 až 28 rokov. Poslední otroci boli oslobodení až 4. júla 1827.

Súvisiaci článok Stačilo niekoľko mesiacov a zničila to, o čo sa feministky usilovali roky Čítajte 

Dumont pôvodne Truthovovej sľúbil, že ju prepustí na slobodu o rok skôr, teda už v roku 1826, no svoje slová si rozmyslel a otrokyňu obvinil, že po úraze ruky nepracuje toľko, ako by mala.

Truthová sa teda rozhodla utiecť aj so svojou najmladšou dcérou, ktorá v tom čase nemala ani rok. Útočisko našla u rodiny Van Wagenenovcov, ktorá ju najala ako opatrovateľku k svojim deťom, a peniaze, ktoré mali zaplatiť jej, vyplatili Johnovi Dumontovi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Neskôr sa dozvedela, že Dumont protiprávne, v čase, keď už obchodovanie s otrokmi nebolo v štáte New Yorku možné, predal jej päťročného syna do trvalého otroctva v Alabame. Truth sa pomocou Wagenenovcov obrátila na súd a po mesiaci vyšetrovania syna, ktorý medzičasom prežil kruté týranie, vrátili späť.

Truthová sa tak stala jednou z prvých Afroameričaniek, ktoré viedli a vyhrali súdny spor s belochom.

Povolal ju Duch Svätý

V prvých rokoch svojej novej slobody sa Truthová čoraz silnejšie obracala k viere. Stala sa zamestnankyňou a členkou viacerých náboženských skupín, žila v komunitách a stala sa metodistkou.

Súvisiaci článok V Rakúsku jej hovorili tlstá Bertha, vo Švédsku jej udelili Nobelovu cenu Čítajte 

Počas sviatku Letníc v roku 1843 počula Svätého Ducha, ktorý jej vnukol, že musí putovať a vravieť pravdu. Od toho dňa až do svojej smrti začala používať meno Sojourner Truth, ktoré vyjadrovalo, že bude neustále na cestách a hlásať pravdu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Truthová sa stala rečníčkou, ktorá vystupovala na rôznych verejných podujatiach a takmer vždy vyvolávala silné emócie. Niekedy spievala, inokedy kričala, vo svojich prejavoch spájala biblické motívy s právami žien a černochov a nebála sa ani negatívnych reakcií.

"Môžete syčať, koľko len chcete, ale aj tak ženy dostanú svoje práva. Vôbec nás nemôžete zastaviť," kričala podľa spisovateľa Carletona Mabeeho na newyorskom formálnom stretnutí k ženským právam Mob Convention, ktoré prerušovali mužskí protestujúci.

A nie som vari žena?

Jej najznámejším prejavom je však už spomínaný Ain't I a Woman?, ktorý predniesla na ženskom kongrese štátu Ohio a pôvodne nemal názov. Fráza "Ain't I a Woman?" čiže A nie som vari žena sa odvoláva na inú, v tom čase veľmi často používanú vetu A nie som vari človek a brat?, ktorou bojovníci proti rasizmu a otrokárstvu poukazovali na rovnosť medzi všetkými ľuďmi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Súvisiaci článok Zachraňovala vojakov z oboch strán a stovkám pomohla ujsť. Popravili ju Čítajte 

Zaujímavosťou však je, že v pôvodnej verzii uverejnenej v novinách bezprostredne po kongrese, sa táto opakujúca sa formulka nenachádza.

Objavila sa až vo výbušnejšej verzii uverejnenej v roku 1863 a práve tá sa stala historickou normou, ktorá k ľuďom prehovára dodnes.

"Bol to smútok zo straty dieťaťa, znásilnenia, bitia, mučenia a odlúčenia od vášho vlastného jazyka, rodiny a priateľov. Bol to systém, ktorý normalizoval a kodifikoval svoju každodennú brutalitu. Bol to život v neustálom strachu a trestaní, neustála drina. A bolo to úplne legálne," napísala pre New York Times o prejave a odkaze, ktorý dodnes vysiela spisovateľka a producentka Khadijah Costley White.

Až do svojej smrti bola Sojourner Truth spoločensky aj politicky veľmi aktívna. Počas občianskej vojny pomáhala s náborom Afroameričanov do armády Únie, stala sa zamestnankyňou Národnej asociácie slobodných povolaní vo Washingtone, D. C., kde pomáhala zlepšovať pracovné podmienky pre Afroameričanov a stretla sa aj s prezidentom Abrahamom Lincolnom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zomrela v roku 1883 vo svojom vlastnom dome. Žila v ňom aj so svojou dcérou a vnukmi, ktorých zachránila pred otroctvom.

Tento článok bol pripravený ako súčasť osláv 100. výročia udelenia volebného práva ženám na našom území aj v USA. Je súčasťou projektu denníka SME podporovaného Veľvyslanectvom USA na Slovensku.

Víkend

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  3. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  1. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  2. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  4. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  5. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  6. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 524
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 8 004
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 5 187
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 624
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 3 303
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 729
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 411
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 159
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  2. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  3. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  4. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  5. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  6. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  7. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  8. Michaela Witters: Čo za ľudí vychováva deti, ktoré dokážu niekomu takto ublížiť?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 25 363
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 726
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 9 052
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 742
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 791
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 257
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 367
  8. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 5 302
  1. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  2. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  3. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  4. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  5. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  7. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  8. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
SkryťZatvoriť reklamu