Žien podnikateliek na Slovensku je stále výrazne menej než mužov. Podľa minuloročnej analýzy Slovak Business Agency počet žien, ktoré medzi rokmi 2012 až 2018 založili nejakú firmu, stagnoval.
Pri porovnaní s ostatnými štátmi EÚ sa Slovensko nachádza medzi tými, v ktorých sa ženy podieľajú na podnikaní najmenej. Analýza uvádza, že v roku 2017 tvorili v tomto sektore podiel iba 31 percent.
Ženy s inšpiratívnymi biznis príbehmi však na Slovensku sú. Jedným z obľúbených smerov, v ktorých sa často rozhodnú podnikať, je kozmetika.
Ako sa rozbieha takýto biznis a čo stojí na začiatku? Čoho sa najviac obávali, aké komplikácie museli prekonať a čo by odporučili iným ženám? A do akej miery tento segment zasiahla koronakríza?
Odpovedajú Martina Dudová z firmy Kvitok, Lenka Špaldová z Ťuli A Ťuli a Barbora Gažová z Mylo.
Martina Dudová, Kvitok


"Na začiatku som vlastne nemala žiaden biznis plán a takmer vôbec som nevedela, do čoho sa púšťam," hovorí Martina Dudová, zakladateľka značky Navia, ktorá dnes funguje pod názvom Kvitok.
O podnikaní mala základné informácie od otca, dlhoročného podnikateľa, no pravidlá pre výrobu kozmetických výrobkov si musela zisťovať sama.
"V tom čase nebol dostatok dostupných informácií napríklad o tom, ako presne by mala vyzerať výrobňa, alebo kde dať otestovať stabilitu či účinnosť konzervácie svojich výrobkov. Nepoznala som nikoho, kto by kozmetiku vyrábal, s kým by som sa mohla poradiť," spomína. Prešiel takmer rok, kým svoju výrobňu sprevádzkovala.
K výrobe kozmetiky sa dostala počas doktorandského štúdia chémie, keď sa s partnerom začali zaujímať o zdravší životný štýl vrátane prírodnej kozmetiky.
Keď svoj biznis spúšťala, tak ako mnohí iní sa obávala, že sa jej investované peniaze napokon nevrátia. Dôkazom úspechu však je, že v roku 2017 získala ocenenie Podnikateľka roka v kategórii Úspešná živnostníčka.