SME
Streda, 3. jún, 2020 | Meniny má KarolínaKrížovkyKrížovky

Cez noc zdravší: Spánok funguje ako terapia, vyťažte z neho maximum

Ako sa naozaj vyspať do krásy a zdravia?

(Zdroj: Huawei)

Spánok má na kvalitu nášho života omnoho väčší vplyv, než si uvedomujeme. O to viac prekvapuje, že svoj stres, zabúdanie či nezvládnutie situácií často nepripisujeme ani v najmenšom nedostatku spánku.

Akú v skutočnosti zohráva rolu, čo ho najviac ohrozuje a ako sa správne namotivovať k zlepšeniu spánkových návykov?

„Kľúčové je predovšetkým zmeniť všeobecný pohľad na spánok. Uvedomiť si, že bez spánku sú oslabené kognitívne funkcie a dochádza k obmedzenej činnosti centier regulujúcich napríklad ovládanie impulzov či sebakontrolu,“ vysvetľuje neuropsychológ Robert Krause.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Bez spánku nie sme schopní nielen podávať optimálne výkony, ale ani zdravo fungovať. Všeobecná rada preto znie: venovať spánku omnoho vyššiu pozornosť a brať ho ako hlavnú zložku úspechu a spokojnosti. Odložiť rušivé elementy a využívať technológiu v prospech seba,“ hovorí expert.

Vplyv na pamäť

Súvisiaci článok Osem tipov pre lepší spánok Čítajte 

„Spánok je šéfom mozgu a mozog je šéfom spánku. Počas spánku má náš mozog priestor na zatriedenie informácií, ktoré jednotlivec počas dňa zažil a vnímal.

Tieto informácie následne usporadúva do jednotlivých kategórií. Inými slovami, spánok je ako knihovník, ktorý počas noci upratuje knihy do regálov podľa toho, kam patria. To robí aj náš mozog, ktorý zatrieďuje jednotlivé informácie podľa toho, kam by potenciálne mohli patriť,“ hovorí na margo dôležitosti spánku neuropsychológ.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak nebudeme venovať pozornosť spánku, nebudeme venovať pozornosť ani nášmu mozgu a naopak. Mozog hrá hlavnú rolu pri myslení, rozhodovaní a najmä pamäti.

Nedostatok spánku významne vplýva na našu pozornosť, schopnosť koncentrácie, ale aj rozhodovacie procesy či uchovávanie informácií v pamäti.

Neoddýchnutý človek všetky menované činnosti vykonáva omnoho ťažšie. Viacero výskumov (1, 2, 3) naznačuje, že človek, ktorý trpí spánkovou depriváciou, je agresívnejší a má zníženú schopnosť odolávať frustrácii.

Bez telefónu

Súvisiaci článok Päť dobrých rád, ako prestať s neustálym kontrolovaním mobilu Čítajte 

Používanie elektronických zariadení v spálni je bežným zvykom v mnohých domácnostiach.

Má však jedno spoločné negatívum: nadmerná prítomnosť svetla. Tá negatívne ovplyvňuje tvorbu melatonínu, ktorý hrá významnú rolu v kvalite spánku.

Melatonín sa vytvára v epifýze a svetlo (najmä to umelé) brzdí jeho tvorbu.

Skryť Vypnúť reklamu

Zaujímavosťou je, že melatonín je v našom organizme produkovaný z aminokyseliny tryptofánu, ktorá hrá významnú rolu tiež pri tvorbe serotonínu. Tento hormón reguluje aj pocit pohody a šťastia.

Mnohí sme si zvykli tesne pred spaním skontrolovať sociálne siete či e-maily. To je podľa experta veľká chyba.

„Veľkou výzvou v dnešnej dobe je fakt, aby sme v čo najväčšej možnej miere obmedzili prítomnosť smartfónov ako pred spánkom, tak aj počas neho. Akonáhle sme neustále niečím vyrušovaní - aj keď ide len o možno na prvý pohľad nevinnú vibráciu smartfónu - tak aj kvalita nášho spánku sa naruší,“ približuje neuropsychológ.

Ak si do postele donesieme napríklad počítač, mozog to podvedome vníma ako rušivý element a proces zaspávania sa tým sťaží. Podľa odborníka však sú technológie, ktoré nemajú na oddych negatívny vplyv a skôr prispievajú k skvalitneniu spánku.

Skryť Vypnúť reklamu

Sú to napríklad smart hodinky, ktoré dokážu monitorovať rôzne vlastnosti a ukazovatele nášho spánku. Dokážu rozlíšiť dĺžku spánku, rozlíšiť ľahký a tvrdý spánok a tiež odmerať hladinu stresu.

„Ak sa niekto rozhodne zmeniť kvalitu svojho spánku, práve objektívna spätná väzba môže byť v tomto procese kľúčová. Potrebujeme vedieť, čo robíme dobre, čo zle a chceme byť svedkami progresu v priebehu času. Ak túto spätnú väzbu registrujeme, táto zmena sa stane ľahšie udržateľnou,“ približuje odborník.

1: DOI: 10.1037/xge0000522

2: DOI: 10.7759/cureus.2912

3: DOI: 10.1016/j.sleep.2011.12.006

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Našli sme budúcnosť hliníka. Je v Spišských Vlachoch
  2. Plyn v domácnosti? Aj malé zmeny vám znížia účty za energie!
  3. Môžu nohavičky pomôcť ženám ostať sebavedomými?
  4. Predáva top mäso, varuje pred reťazcami, kvalitu hľadá na farme
  5. Viac než polovica Slovákov sa chystá dovolenkovať za hranicami
  6. Aj použitý kuchynský olej môžete separovať
  7. Magazín denníka SME: Tipy na výlety v Rakúsku
  8. Dopravcovia v čase koronavírusu. Dezinfikovali aj svoje bytovky
  9. Zabezpečujeme certifikované MBA programy
  10. Ako efektívne ušetriť na platbách za energie?
  1. Predáva top mäso, varuje pred reťazcami, kvalitu hľadá na farme
  2. Ružinovská poliklinika otvorila unikátne oddelenie
  3. Päť užitočných rád, ako si vybrať správnu klimatizáciu
  4. Našli sme budúcnosť hliníka. Je v Spišských Vlachoch
  5. Unikátna novinka už aj v Prievidzi
  6. Čo robiť, keď majú deti strach? Vyskúšajte tieto tipy
  7. Sloboda v stavebníctve
  8. Viac než polovica Slovákov sa chystá dovolenkovať za hranicami
  9. Aj použitý kuchynský olej môžete separovať
  10. Mýty a fámy o vodárňach
  1. Môžu nohavičky pomôcť ženám ostať sebavedomými? 32 987
  2. Magazín denníka SME: Tipy na výlety v Rakúsku 22 070
  3. Dopravcovia v čase koronavírusu. Dezinfikovali aj svoje bytovky 11 048
  4. Len teraz získate k predplatnému týždenníka MY kávovar zadarmo 9 887
  5. Viac než polovica Slovákov sa chystá dovolenkovať za hranicami 9 776
  6. Pandémia odhalila, ako fungujú vysielače v krajine 9 326
  7. Tieto veci robí banka, aby bola v bankomatoch hotovosť 9 263
  8. Ako vytriediť Mekáč doma? 8 900
  9. Ako správne dezinfikovať byt, bytový dom, auto či firmu 8 851
  10. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME 8 755
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Spánok a únava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Výskum spánku
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Robert Kaliňák a Alexander Nejedlý na archívnej fotografii z roku 2016.
Dobré ráno

Dobré ráno: Vraciame sa do normálu, tak prečo máme núdzový stav?

Od stredy sa uvoľňujú ďalšie opatrenia.

Podcast Dobré Ráno.
KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Pellegriniho percentá sú virtuálne

Kiska si k svojmu potenciálu ani nepričuchol.

Peter Schutz.
Policajti na znak solidarity pokľakli pred demonštrantmi.