SME
Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Cez noc zdravší: Spánok funguje ako terapia, vyťažte z neho maximum

Ako sa naozaj vyspať do krásy a zdravia?

(Zdroj: Huawei)

Spánok má na kvalitu nášho života omnoho väčší vplyv, než si uvedomujeme. O to viac prekvapuje, že svoj stres, zabúdanie či nezvládnutie situácií často nepripisujeme ani v najmenšom nedostatku spánku.

Akú v skutočnosti zohráva rolu, čo ho najviac ohrozuje a ako sa správne namotivovať k zlepšeniu spánkových návykov?

„Kľúčové je predovšetkým zmeniť všeobecný pohľad na spánok. Uvedomiť si, že bez spánku sú oslabené kognitívne funkcie a dochádza k obmedzenej činnosti centier regulujúcich napríklad ovládanie impulzov či sebakontrolu,“ vysvetľuje neuropsychológ Robert Krause.

Skryť Vypnúť reklamu

„Bez spánku nie sme schopní nielen podávať optimálne výkony, ale ani zdravo fungovať. Všeobecná rada preto znie: venovať spánku omnoho vyššiu pozornosť a brať ho ako hlavnú zložku úspechu a spokojnosti. Odložiť rušivé elementy a využívať technológiu v prospech seba,“ hovorí expert.

Vplyv na pamäť

Súvisiaci článok Osem tipov pre lepší spánok Čítajte 

„Spánok je šéfom mozgu a mozog je šéfom spánku. Počas spánku má náš mozog priestor na zatriedenie informácií, ktoré jednotlivec počas dňa zažil a vnímal.

Tieto informácie následne usporadúva do jednotlivých kategórií. Inými slovami, spánok je ako knihovník, ktorý počas noci upratuje knihy do regálov podľa toho, kam patria. To robí aj náš mozog, ktorý zatrieďuje jednotlivé informácie podľa toho, kam by potenciálne mohli patriť,“ hovorí na margo dôležitosti spánku neuropsychológ.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak nebudeme venovať pozornosť spánku, nebudeme venovať pozornosť ani nášmu mozgu a naopak. Mozog hrá hlavnú rolu pri myslení, rozhodovaní a najmä pamäti.

Nedostatok spánku významne vplýva na našu pozornosť, schopnosť koncentrácie, ale aj rozhodovacie procesy či uchovávanie informácií v pamäti.

Neoddýchnutý človek všetky menované činnosti vykonáva omnoho ťažšie. Viacero výskumov (1, 2, 3) naznačuje, že človek, ktorý trpí spánkovou depriváciou, je agresívnejší a má zníženú schopnosť odolávať frustrácii.

Bez telefónu

Súvisiaci článok Päť dobrých rád, ako prestať s neustálym kontrolovaním mobilu Čítajte 

Používanie elektronických zariadení v spálni je bežným zvykom v mnohých domácnostiach.

Má však jedno spoločné negatívum: nadmerná prítomnosť svetla. Tá negatívne ovplyvňuje tvorbu melatonínu, ktorý hrá významnú rolu v kvalite spánku.

Melatonín sa vytvára v epifýze a svetlo (najmä to umelé) brzdí jeho tvorbu.

Skryť Vypnúť reklamu

Zaujímavosťou je, že melatonín je v našom organizme produkovaný z aminokyseliny tryptofánu, ktorá hrá významnú rolu tiež pri tvorbe serotonínu. Tento hormón reguluje aj pocit pohody a šťastia.

Mnohí sme si zvykli tesne pred spaním skontrolovať sociálne siete či e-maily. To je podľa experta veľká chyba.

„Veľkou výzvou v dnešnej dobe je fakt, aby sme v čo najväčšej možnej miere obmedzili prítomnosť smartfónov ako pred spánkom, tak aj počas neho. Akonáhle sme neustále niečím vyrušovaní - aj keď ide len o možno na prvý pohľad nevinnú vibráciu smartfónu - tak aj kvalita nášho spánku sa naruší,“ približuje neuropsychológ.

Ak si do postele donesieme napríklad počítač, mozog to podvedome vníma ako rušivý element a proces zaspávania sa tým sťaží. Podľa odborníka však sú technológie, ktoré nemajú na oddych negatívny vplyv a skôr prispievajú k skvalitneniu spánku.

Skryť Vypnúť reklamu

Sú to napríklad smart hodinky, ktoré dokážu monitorovať rôzne vlastnosti a ukazovatele nášho spánku. Dokážu rozlíšiť dĺžku spánku, rozlíšiť ľahký a tvrdý spánok a tiež odmerať hladinu stresu.

„Ak sa niekto rozhodne zmeniť kvalitu svojho spánku, práve objektívna spätná väzba môže byť v tomto procese kľúčová. Potrebujeme vedieť, čo robíme dobre, čo zle a chceme byť svedkami progresu v priebehu času. Ak túto spätnú väzbu registrujeme, táto zmena sa stane ľahšie udržateľnou,“ približuje odborník.

1: DOI: 10.1037/xge0000522

2: DOI: 10.7759/cureus.2912

3: DOI: 10.1016/j.sleep.2011.12.006

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  10. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 18 357
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 13 517
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 204
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 165
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 185
  6. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 450
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 804
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 925
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 766
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 744
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Spánok a únava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Výskum spánku
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Záujem je ešte vyšší ako v piatok, celkovo otestovali už takmer 100-tisíc ľudí (minúta po minúte)

Na Slovensku pribudlo 2890 pozitívne testovaných na koronavírus a 25 úmrtí pacientov s Covid-19. Na Orave a v Bardejove pokračuje celoplošné testovanie na Covid-19.

Minister Marek Krajčí v Tvrdošíne.
Odberové miesto v dolnokubínskej nemocnici.

Prečo sú tu vojaci, nemajú čo robiť? Veľká reportáž z Oravy

Na testy čakali ľudia v chladnom počasí aj hodinu.

Celološné testovanie na Orave.
Odliatky kostry tyranosaura Stana boli od 90. rokov vystavené vo viacerých múzeách v Európe. Tentoraz však predali vzácnu originálnu kostru, ktorá významne prispela k poznaniu o tyranosauroch.