SME
Piatok, 3. júl, 2020 | Meniny má MiloslavKrížovkyKrížovky

Cez noc zdravší: Spánok funguje ako terapia, vyťažte z neho maximum

Ako sa naozaj vyspať do krásy a zdravia?

(Zdroj: Huawei)

Spánok má na kvalitu nášho života omnoho väčší vplyv, než si uvedomujeme. O to viac prekvapuje, že svoj stres, zabúdanie či nezvládnutie situácií často nepripisujeme ani v najmenšom nedostatku spánku.

Akú v skutočnosti zohráva rolu, čo ho najviac ohrozuje a ako sa správne namotivovať k zlepšeniu spánkových návykov?

„Kľúčové je predovšetkým zmeniť všeobecný pohľad na spánok. Uvedomiť si, že bez spánku sú oslabené kognitívne funkcie a dochádza k obmedzenej činnosti centier regulujúcich napríklad ovládanie impulzov či sebakontrolu,“ vysvetľuje neuropsychológ Robert Krause.

Skryť Vypnúť reklamu

„Bez spánku nie sme schopní nielen podávať optimálne výkony, ale ani zdravo fungovať. Všeobecná rada preto znie: venovať spánku omnoho vyššiu pozornosť a brať ho ako hlavnú zložku úspechu a spokojnosti. Odložiť rušivé elementy a využívať technológiu v prospech seba,“ hovorí expert.

Vplyv na pamäť

Súvisiaci článok Osem tipov pre lepší spánok Čítajte 

„Spánok je šéfom mozgu a mozog je šéfom spánku. Počas spánku má náš mozog priestor na zatriedenie informácií, ktoré jednotlivec počas dňa zažil a vnímal.

Tieto informácie následne usporadúva do jednotlivých kategórií. Inými slovami, spánok je ako knihovník, ktorý počas noci upratuje knihy do regálov podľa toho, kam patria. To robí aj náš mozog, ktorý zatrieďuje jednotlivé informácie podľa toho, kam by potenciálne mohli patriť,“ hovorí na margo dôležitosti spánku neuropsychológ.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak nebudeme venovať pozornosť spánku, nebudeme venovať pozornosť ani nášmu mozgu a naopak. Mozog hrá hlavnú rolu pri myslení, rozhodovaní a najmä pamäti.

Nedostatok spánku významne vplýva na našu pozornosť, schopnosť koncentrácie, ale aj rozhodovacie procesy či uchovávanie informácií v pamäti.

Neoddýchnutý človek všetky menované činnosti vykonáva omnoho ťažšie. Viacero výskumov (1, 2, 3) naznačuje, že človek, ktorý trpí spánkovou depriváciou, je agresívnejší a má zníženú schopnosť odolávať frustrácii.

Bez telefónu

Súvisiaci článok Päť dobrých rád, ako prestať s neustálym kontrolovaním mobilu Čítajte 

Používanie elektronických zariadení v spálni je bežným zvykom v mnohých domácnostiach.

Má však jedno spoločné negatívum: nadmerná prítomnosť svetla. Tá negatívne ovplyvňuje tvorbu melatonínu, ktorý hrá významnú rolu v kvalite spánku.

Melatonín sa vytvára v epifýze a svetlo (najmä to umelé) brzdí jeho tvorbu.

Skryť Vypnúť reklamu

Zaujímavosťou je, že melatonín je v našom organizme produkovaný z aminokyseliny tryptofánu, ktorá hrá významnú rolu tiež pri tvorbe serotonínu. Tento hormón reguluje aj pocit pohody a šťastia.

Mnohí sme si zvykli tesne pred spaním skontrolovať sociálne siete či e-maily. To je podľa experta veľká chyba.

„Veľkou výzvou v dnešnej dobe je fakt, aby sme v čo najväčšej možnej miere obmedzili prítomnosť smartfónov ako pred spánkom, tak aj počas neho. Akonáhle sme neustále niečím vyrušovaní - aj keď ide len o možno na prvý pohľad nevinnú vibráciu smartfónu - tak aj kvalita nášho spánku sa naruší,“ približuje neuropsychológ.

Ak si do postele donesieme napríklad počítač, mozog to podvedome vníma ako rušivý element a proces zaspávania sa tým sťaží. Podľa odborníka však sú technológie, ktoré nemajú na oddych negatívny vplyv a skôr prispievajú k skvalitneniu spánku.

Skryť Vypnúť reklamu

Sú to napríklad smart hodinky, ktoré dokážu monitorovať rôzne vlastnosti a ukazovatele nášho spánku. Dokážu rozlíšiť dĺžku spánku, rozlíšiť ľahký a tvrdý spánok a tiež odmerať hladinu stresu.

„Ak sa niekto rozhodne zmeniť kvalitu svojho spánku, práve objektívna spätná väzba môže byť v tomto procese kľúčová. Potrebujeme vedieť, čo robíme dobre, čo zle a chceme byť svedkami progresu v priebehu času. Ak túto spätnú väzbu registrujeme, táto zmena sa stane ľahšie udržateľnou,“ približuje odborník.

1: DOI: 10.1037/xge0000522

2: DOI: 10.7759/cureus.2912

3: DOI: 10.1016/j.sleep.2011.12.006

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štart sezóny F1 je za dverami
  2. Tieto chyby sú pri zateplení fasády najčastejšie
  3. Tesco pomôže ľuďom v núdzi ešte viac
  4. Lokálne nákupy vo VIVO! Markete
  5. Zmenia sa Vysoké Tatry na lunapark?
  6. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách
  7. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií
  8. Ťažšie sa vám dýcha? Možno máte vlhký dom
  9. 15 miest v Grécku, na ktoré sú domáci najpyšnejší
  10. Novým prezidentom FSOK sa stal Miroslav Kot
  1. Terasa upratovala s Kositom. Čistili Borovicový háj i Pľuvátko
  2. Štart sezóny F1 je za dverami
  3. Predajne Terno a KRAJ znižujú ceny desiatok produktov
  4. Tieto chyby sú pri zateplení fasády najčastejšie
  5. Tesco pomôže ľuďom v núdzi ešte viac
  6. Lokálne nákupy vo VIVO! Markete
  7. Hrdinovia bez potlesku
  8. Odvezte sa Ľadovým expresom spoznávať juh Slovenského raja
  9. Herec a dabér Pavel Soukup: můj test autokamery Mio MiVue 798
  10. Zmenia sa Vysoké Tatry na lunapark?
  1. 15 miest v Grécku, na ktoré sú domáci najpyšnejší 24 104
  2. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách 16 802
  3. Leto na Slovensku: Mimoriadny 48-stranový magazín týždenníkov MY 11 048
  4. Ťažšie sa vám dýcha? Možno máte vlhký dom 10 932
  5. Magazín denníka SME: Leto v Čechách a na Morave 10 802
  6. Tieto chyby sú pri zateplení fasády najčastejšie – vyhnite sa im 10 607
  7. Južný Cyprus: skvelá dovolenka až do skorej jesene 10 555
  8. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií 10 057
  9. Predáva top mäso, varuje pred reťazcami, kvalitu hľadá na farme 9 225
  10. Pandémia odhalila, ako fungujú vysielače v krajine 9 113
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Spánok a únava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Výskum spánku
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Beaty Balogovej

Čítajte tieto svedectvá a myslite na dcéru, vnučku, sestru, manželku alebo mamu

O debate o obťažovaní.

Ilustračné foto
Dobré ráno

Dobré ráno: Od lekárskeho vyšetrenia k sexuálnemu obťažovaniu

Viaceré ženy popisujú netradičné vyšetrenia prestížneho neurológa.

Podcast Dobré Ráno.
Autorská strana Michala Havrana

Čo si myslíte, že ste (píše Michal Havran)

Nikde v Európe sa politici netvária tak bohorovne.

Predseda Národnej rady Slovenskej republiky Boris Kollár.
PÍŠE GWYNNE DYER

Ani Putin nevie, čo s ním bude

Ak sa bude cítiť bezpečne, stále si môže zvoliť dôchodok.

Ilustračné foto

Neprehliadnite tiež

Cissi Wallinová je švédska moderátorka a televízna osobnosť. Po spustení Metoo hnutia obvinila známeho novinára zo znásilnenia.

Výskumníčka zo Švédska: Me Too u nás prelomilo kultúru mlčania

Maja Lundqvist opisuje, ako Švédi bojujú proti sexuálnemu obťažovaniu.

Maja Lundqvist

Dvadsaťdva svedectiev: Sexuálne obťažovanie zažila prezidentka, režisérka i čašníčka

Stretávajú sa s ním ženy bez ohľadu na vek, profesiu aj postavenie.

Ilustračné foto.

Vojvodkyňu Meghan vraj britská monarchia nechránila

Zažalovala vydavateľa novín Mail on Sunday.

Meghan Markle