SME
Štvrtok, 28. máj, 2020 | Meniny má ViliamKrížovkyKrížovky

Zuzana Bobíková: Klasické módne reťazce už nenavštevujem

Vedie Slovak Fashion Council rozvíja módny ekosystém.

(Zdroj: Petra Bošanská)

Pri zrode Slovak Fashion Council stála Zuzana Bobíková v roku 2011 po boku módnej návrhárky Dany Kleinertovej. Minulý rok po nej prebrala žezlo a stala sa riaditeľkou organizácie.

Za deväť rokov od založenia spoločne stihli vytvoriť niekoľko nových a inovatívnych formátov, ktoré na Slovensku dovtedy neboli. Začali sa venovať ako prví výhradne kategórii módneho dizajnu, robiť konferencie o móde pre odborníkov Are You Ready? For Fashion a venovali sa im na menších workshopoch a individuálnych mentoringoch.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Priniesli formát dizajnérskych showroomov, kde sa módni dizajnéri prezentujú a predávajú svoje kolekcie širokej verejnosti, aj keď nemajú vlastný showroom či predajňu. Založili aj Letnú akadémiu módy.

Boli iniciátormi vzniku Fashion LIVE!. Ich najväčším projektom je aktuálne Módna mapa Bratislavy a mobilná aplikácia Fashion Map Slovakia. V klasickej papierovej mape aj v mobilnej aplikácii nájdete predajné a prezentačné miesta so slovenskou dizajnérskou módou.

Kedy ste sa začali zaujímať o módu a aká bola vaša cesta k slow fashion (pomalej móde), ktorou sa zaoberá Slovak Fashion Council?

Súvisiaci článok Barbara Jagušák: Nenakupujem takmer žiadne oblečenie Čítajte 

Ako v prípade mnohých dievčat, aj mňa ovplyvnil spôsob obliekania mojej mamy. Bola vždy štýlová a upravená. Potom prišli moje prvé pokusy o uplatnenie sa v modelingu. Veľmi rýchlo som však pochopila, že ma omnoho viac zaujíma, čo sa deje okolo móla.

SkryťVypnúť reklamu

Našla som svoje zaľúbenie na druhej strane. Pochopenie a záujem o slow fashion prišiel u mňa ruka v ruke s prácou pre Daninu značku Dana Kleinert Design a následne, keď som začala spolupracovať s ďalšími dizajnérmi. Tu som sa dostávala hlbšie k procesom tvorby a vzniku odevov. Najviac sa toto pochopenie a uvedomenie prehĺbilo s informáciami o dosahu módneho priemyslu na globálne prostredie.

Posledným utvrdením boli osobné skúsenosti, keď som si od našich dizajnérov niečo kúpila a zaradila to do svojho šatníka. Spoznala som príbeh za každým kusom oblečenia, zažila kvalitu, pochopila pridanú hodnotu dizajnu a nadobudla pocit, že mám v skrini kúsky, ktoré tam budú do konca života, neodnesiem ich ani do sekáča, ani na swap. A možno ich raz bude nosiť aj moja dcéra.

SkryťVypnúť reklamu

Slovak Fashion Council zakladala Dana Kleinert. Kedy ste začali spolupracovať a prečo ste minulý rok prebrali vedenie organizácie?

Pri zrode organizácie sa Danka rozhodla, že aj na Slovensku potrebujú módni dizajnéri organizáciu, ktorá bude zlepšovať podmienky na pôsobenie na našom trhu a vytvárať príležitosti na rast.

V tomto období som s ňou spolupracovala na rozvoji a budovaní jej vlastnej značky a zhodli sme sa, že Slovak Fashion Council budeme tvoriť spoločne. Ona ako kreatívna časť a ja z marketingovo-biznisového pohľadu. Chceli sme našim návrhárom umožňovať širšie uplatnenie v zahraničí, keďže móda je globálnym biznisom.

Po prvých skúsenostiach sme zistili, že treba ísť o pár krokov späť a venovať sa vzdelávaniu, zlepšovať podmienky doma, podporovať mladých dizajnérov a až potom sa dá ísť konkurovať svetu.

SkryťVypnúť reklamu

Na to nadväzuje vízia, že chceme, aby boli podmienky na Slovensku v módnom segmente natoľko rozvinuté, aby mohli aktéri dlhodobo a udržateľne vytvárať zisk a mohli svoju prácu robiť kontinuálne. Chceme, aby sa stali významnou časťou kreatívneho priemyslu u nás.

Rovnako chceme budovať dobré meno našich návrhárov v zahraničí a byť kontaktným bodom pre ostatné módne a kultúrne inštitúcie vo svete. Chceme, aby bola móda súčasťou našej kultúry a aby spoluvytvárala našu identitu. Keď sa minulý rok rozhodla svoju energiu venovať politickej agende, spoločne sme sa rozhodli, že SFC ďalej povediem ja. Za túto príležitosť a obrovskú dôveru jej zo srdca ďakujem.

Žijeme v čase, keď ľudia bezhlavo nakupujú oblečenie, ktoré nepotrebujú, oblečú si ho zopárkrát a skončí v koši, v lepšom prípade ho posunú ďalej. Slováci sú oproti iným krajinám vraj oveľa šetrnejší. Ako to vyzerá s udržateľnou módou a fast fashion na Slovensku?

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Veronika Cifrová Ostrihoňová: Ľudí by prestalo baviť, keby som neukazovala aj súkromie Čítajte 

Presné čísla a štatistiky sú to, čo u nás chýba. V zahraničí je už dnes samozrejmé, že krajiny vedia, akú hodnotu má celý kreatívny priemysel v ich krajine, koľko HDP sa tvorí práve v odevnom, textilnom a kožiarskom odvetví, a tiež si vedia veľmi dobre vyhodnotiť zamestnanosť, dovoz, vývoz, ako aj hodnotu vplyvu na ich kultúru a komunikačnú hodnotu. Na Slovensku s týmito číslami ešte zápasíme.

Bohužiaľ, uprednostnili sa technické odvetvia, akými sú automobilový a strojársky priemysel, a pozabudlo sa, že práve kreatívny sektor je ten, ktorý krajine dlhodobo prináša rast a dokáže ekonomiku špirálovito rozvíjať.

To, čo máme v hlavách, nám nikto nevezme, ale ak nie sú v krajine podmienky na rozvoj malého a stredného podnikania, tak sa rozvíja pomaly, čo škodí. Naším cieľom je aj zber relevantných dát v sektore, aby sme dokázali lepšie argumentovať a hľadať príležitosti na podporu.

SkryťVypnúť reklamu

Čo si myslíte o fast fashion značkách, ktoré majú svoje miesto v módnom biznise?

Rýchloobrátkový tovar a medzi ním aj rýchla móda je tu ako protipól slow fashion. Je otázka, či má svoje miesto v ekonomike, lebo nadprodukcia je v súčasnosti obrovská a na našej planéte nežije toľko ľudí, koľko sa vyrába oblečenia.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C6QF9 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M6QF9 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sunar s ešte lepšou receptúrou a v novom šate
  2. Benzín alebo akumulátor? Mýty a fakty
  3. Vyberte si tú správnu dezinfekciu šetrnú k pokožke
  4. Môžu nohavičky pomôcť ženám ostať sebavedomými?
  5. Magazín denníka SME: Tipy na výlety v Rakúsku
  6. Need an insight into the topic of investment and trust funds?
  7. Dopravcovia v čase koronavírusu. Dezinfikovali aj svoje bytovky
  8. Zabezpečujeme certifikované MBA programy
  9. Ako efektívne ušetriť na platbách za energie?
  10. Len teraz získate k predplatnému týždenníka MY kávovar zadarmo
  1. Ako vyberať AKU techniku?
  2. Sunar s ešte lepšou receptúrou a v novom šate
  3. Night Vision: Jak dobre vidí vaša autokamera v noci?
  4. VÚB už prerozdelila takmer 18 miliónov na záchranu firiem
  5. VÚB už prerozdelila takmer 18 miliónov na záchranu firiem
  6. VÚB už prerozdelila takmer 18 miliónov na záchranu firiem
  7. Môžu nohavičky pomôcť ženám ostať sebavedomými?
  8. Minerálna vlna má vysokú pevnosť aj vo väčších hrúbkach
  9. Magazín denníka SME: Tipy na výlety v Rakúsku
  10. VÚB už prerozdelila takmer 18 miliónov na záchranu firiem
  1. Dopravcovia v čase koronavírusu. Dezinfikovali aj svoje bytovky 18 138
  2. Len teraz získate k predplatnému týždenníka MY kávovar zadarmo 13 794
  3. Magazín denníka SME: Tipy na výlety v Rakúsku 13 648
  4. Ako správne dezinfikovať byt, bytový dom, auto či firmu 11 255
  5. Pandémia odhalila, ako fungujú vysielače v krajine 10 367
  6. Tieto veci robí banka, aby bola v bankomatoch hotovosť 10 272
  7. Ako vytriediť Mekáč doma? 9 737
  8. 5 tipov, ako si vlastnoručne zlepšiť bývanie. Zvládne ich každý 9 658
  9. 3 pravidlá pre ochranu trávnika v čase letných horúčav 9 602
  10. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME 9 589
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Rozhovory z denníka SME

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Petra Šabatu

Podmienečná chvála Igora Matoviča

Ako zvládol prvé týždne vo funkcii premiér a jeho koaličný tím, je vlastne zázrak.

Prezidentka Zuzana Čaputová poverila zostavením vlády Igora Matoviča začiatkom marca 2020.
NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Iuventa má v obľube kadernícku firmu z Bardejova, vlastní ju riaditeľova svokra

Ako sa kaderníctvo dostalo k dodávke kancelárskych potrieb.

Róbert Hronský, generálny riaditeľ organizácie IUVENTA – Slovenský inštitút mládeže
Minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Richard Müller po rokoch pracuje na novom albume, ktorý by mal vyjsť na jeseň.

Neprehliadnite tiež

Ako zužitkovať staré pečivo? Skúste žemľovku, knedľu či plnku

Staré rožky či chlieb nemusíte vyhadzovať.

Tvarohová žemľovka so slivkami

Architektka Andrea Klimko: Architektúra stojí do veľkej miery na emóciách

Úspešná architektka hovorí, prečo je žien v tejto profesii menej.

Architektka Andrea Klimko
Stĺpček Osmelené

Alkoholizmus, problém, okolo ktorého sa chodí po špičkách

Kukučín, Tajovský aj Timrava mali pravdu.

Michaela Žureková

Milostný život v dlhodobom vzťahu. Takto si ustrážite iskru

Milostné ochladenie nemusí prísť ani vekom.