SME

Zuzana Bobíková: Klasické módne reťazce už nenavštevujem

Vedie Slovak Fashion Council rozvíja módny ekosystém.

(Zdroj: Petra Bošanská)

Pri zrode Slovak Fashion Council stála Zuzana Bobíková v roku 2011 po boku módnej návrhárky Dany Kleinertovej. Minulý rok po nej prebrala žezlo a stala sa riaditeľkou organizácie.

Za deväť rokov od založenia spoločne stihli vytvoriť niekoľko nových a inovatívnych formátov, ktoré na Slovensku dovtedy neboli. Začali sa venovať ako prví výhradne kategórii módneho dizajnu, robiť konferencie o móde pre odborníkov Are You Ready? For Fashion a venovali sa im na menších workshopoch a individuálnych mentoringoch.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Priniesli formát dizajnérskych showroomov, kde sa módni dizajnéri prezentujú a predávajú svoje kolekcie širokej verejnosti, aj keď nemajú vlastný showroom či predajňu. Založili aj Letnú akadémiu módy.

Boli iniciátormi vzniku Fashion LIVE!. Ich najväčším projektom je aktuálne Módna mapa Bratislavy a mobilná aplikácia Fashion Map Slovakia. V klasickej papierovej mape aj v mobilnej aplikácii nájdete predajné a prezentačné miesta so slovenskou dizajnérskou módou.

Kedy ste sa začali zaujímať o módu a aká bola vaša cesta k slow fashion (pomalej móde), ktorou sa zaoberá Slovak Fashion Council?

Súvisiaci článok Barbara Jagušák: Nenakupujem takmer žiadne oblečenie Čítajte 

Ako v prípade mnohých dievčat, aj mňa ovplyvnil spôsob obliekania mojej mamy. Bola vždy štýlová a upravená. Potom prišli moje prvé pokusy o uplatnenie sa v modelingu. Veľmi rýchlo som však pochopila, že ma omnoho viac zaujíma, čo sa deje okolo móla.

SkryťVypnúť reklamu

Našla som svoje zaľúbenie na druhej strane. Pochopenie a záujem o slow fashion prišiel u mňa ruka v ruke s prácou pre Daninu značku Dana Kleinert Design a následne, keď som začala spolupracovať s ďalšími dizajnérmi. Tu som sa dostávala hlbšie k procesom tvorby a vzniku odevov. Najviac sa toto pochopenie a uvedomenie prehĺbilo s informáciami o dosahu módneho priemyslu na globálne prostredie.

Posledným utvrdením boli osobné skúsenosti, keď som si od našich dizajnérov niečo kúpila a zaradila to do svojho šatníka. Spoznala som príbeh za každým kusom oblečenia, zažila kvalitu, pochopila pridanú hodnotu dizajnu a nadobudla pocit, že mám v skrini kúsky, ktoré tam budú do konca života, neodnesiem ich ani do sekáča, ani na swap. A možno ich raz bude nosiť aj moja dcéra.

SkryťVypnúť reklamu

Slovak Fashion Council zakladala Dana Kleinert. Kedy ste začali spolupracovať a prečo ste minulý rok prebrali vedenie organizácie?

Pri zrode organizácie sa Danka rozhodla, že aj na Slovensku potrebujú módni dizajnéri organizáciu, ktorá bude zlepšovať podmienky na pôsobenie na našom trhu a vytvárať príležitosti na rast.

V tomto období som s ňou spolupracovala na rozvoji a budovaní jej vlastnej značky a zhodli sme sa, že Slovak Fashion Council budeme tvoriť spoločne. Ona ako kreatívna časť a ja z marketingovo-biznisového pohľadu. Chceli sme našim návrhárom umožňovať širšie uplatnenie v zahraničí, keďže móda je globálnym biznisom.

Po prvých skúsenostiach sme zistili, že treba ísť o pár krokov späť a venovať sa vzdelávaniu, zlepšovať podmienky doma, podporovať mladých dizajnérov a až potom sa dá ísť konkurovať svetu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na to nadväzuje vízia, že chceme, aby boli podmienky na Slovensku v módnom segmente natoľko rozvinuté, aby mohli aktéri dlhodobo a udržateľne vytvárať zisk a mohli svoju prácu robiť kontinuálne. Chceme, aby sa stali významnou časťou kreatívneho priemyslu u nás.

Rovnako chceme budovať dobré meno našich návrhárov v zahraničí a byť kontaktným bodom pre ostatné módne a kultúrne inštitúcie vo svete. Chceme, aby bola móda súčasťou našej kultúry a aby spoluvytvárala našu identitu. Keď sa minulý rok rozhodla svoju energiu venovať politickej agende, spoločne sme sa rozhodli, že SFC ďalej povediem ja. Za túto príležitosť a obrovskú dôveru jej zo srdca ďakujem.

Žijeme v čase, keď ľudia bezhlavo nakupujú oblečenie, ktoré nepotrebujú, oblečú si ho zopárkrát a skončí v koši, v lepšom prípade ho posunú ďalej. Slováci sú oproti iným krajinám vraj oveľa šetrnejší. Ako to vyzerá s udržateľnou módou a fast fashion na Slovensku?

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Súvisiaci článok Veronika Cifrová Ostrihoňová: Ľudí by prestalo baviť, keby som neukazovala aj súkromie Čítajte 

Presné čísla a štatistiky sú to, čo u nás chýba. V zahraničí je už dnes samozrejmé, že krajiny vedia, akú hodnotu má celý kreatívny priemysel v ich krajine, koľko HDP sa tvorí práve v odevnom, textilnom a kožiarskom odvetví, a tiež si vedia veľmi dobre vyhodnotiť zamestnanosť, dovoz, vývoz, ako aj hodnotu vplyvu na ich kultúru a komunikačnú hodnotu. Na Slovensku s týmito číslami ešte zápasíme.

Bohužiaľ, uprednostnili sa technické odvetvia, akými sú automobilový a strojársky priemysel, a pozabudlo sa, že práve kreatívny sektor je ten, ktorý krajine dlhodobo prináša rast a dokáže ekonomiku špirálovito rozvíjať.

To, čo máme v hlavách, nám nikto nevezme, ale ak nie sú v krajine podmienky na rozvoj malého a stredného podnikania, tak sa rozvíja pomaly, čo škodí. Naším cieľom je aj zber relevantných dát v sektore, aby sme dokázali lepšie argumentovať a hľadať príležitosti na podporu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo si myslíte o fast fashion značkách, ktoré majú svoje miesto v módnom biznise?

Rýchloobrátkový tovar a medzi ním aj rýchla móda je tu ako protipól slow fashion. Je otázka, či má svoje miesto v ekonomike, lebo nadprodukcia je v súčasnosti obrovská a na našej planéte nežije toľko ľudí, koľko sa vyrába oblečenia.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C6QF9 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  2. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  1. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  2. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  3. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  4. Fico škodí ekonomike, na reformy roky kašľal
  5. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  6. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 15 412
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 088
  3. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 7 041
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 768
  5. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 086
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 923
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky? 2 602
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 527
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Katarína Del Rio a Bianka Urbanovská zo ZA SEBA, o.z.

Agresora najviac prekvapí, keď obeť neostane ticho.


20
Nepečený cheesecake s ovocím.

Rýchly cheesecake bez pečenia je lahodný a osviežujúci. V tomto článku nájdete recepty aj tipy na cheesecake bez zapínania rúry.


redakcia SME ženy
Tradičné políchnianske kraslice.

Tipy, ako zdobiť veľkonočné vajíčka.


Šibačka a oblievačka na Veľkonočný pondelok.

Veľkonočné sviatky sú od 18. do 21. apríla.


reklama
  1. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  2. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  3. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  4. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  5. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  6. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  7. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  8. Michaela Witters: Čo za ľudí vychováva deti, ktoré dokážu niekomu takto ublížiť?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 100 769
  2. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 51 008
  3. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 40 638
  4. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 325
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 626
  6. Matej Galo: Pán Fico, ste tak neschopný, alebo len žijete mimo reality? 17 863
  7. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 17 740
  8. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 9 815
  1. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  3. Tupou Ceruzou: Medvede
  4. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  5. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  6. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  8. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
SkryťZatvoriť reklamu