SME
Nedeľa, 26. september, 2021 | Meniny má EditaKrížovkyKrížovky

Hodnotí etickosť reklám: Ľudia sa často sťažujú na také, ktoré pracujú s menšinami

Salajová hovorí, že menšiny v reklamách veľmi netolerujeme.

Slavomíra Salajová, podpredsedníčka Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu.Slavomíra Salajová, podpredsedníčka Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu. (Zdroj: Michaela Žureková)

Rada pre reklamu a Klub reklamných agentúr Slovenska pravidelne organizujú podujatie Raňajky s reklamou. Jeho cieľom je v rámci rýchlokurzu oboznámiť verejnosť s dianím vo svete reklamy a marketingu a tiež so spôsobmi, ako ju robiť správne, inšpiratívne a eticky.

Na februárových Raňajkách s reklamou sme sa so SLAVOMÍROU SALAJOVOU, podpredsedníčkou Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu, porozprávali o tom, ako škodia rodové stereotypy v reklame, ako komisia vyhodnocuje, čo je etické a čo nie, a na čo sa v súvislosti s reklamami na Slovensku sťažujeme najviac.

SkryťVypnúť reklamu

Vo svojej prednáške ste ukázali video, v ktorom mladí ľudia zostali zaskočení, keď ich niekto požiadal, aby vymenovali aspoň tri ženské vynálezkyne. Uvedomili si, že sa učia najmä o tých mužských. Mali ste aj vy niekedy v živote takýto aha moment, ktorý by súvisel s rodovými stereotypmi?

Áno, okrem odbornej praxe mám aj spomienky zo súkromného života. Jedna sa napríklad týka skúšky na vysokej škole, keď ma z nej vyhodili preto, že som nemala oblečené šaty alebo sukňu, ako daný profesor predpokladal, že budem mať.

Dokonca mi to explicitne povedal. Paradoxne pri opakovanej skúške, keď som prišla v šatách, a dostala som zo skúšky najlepšiu známku, sa ma opýtal, ako je možné, že som tú predchádzajúcu neurobila. Keď som mu to povedala, zrazu si to aj sám uvedomil.

SkryťVypnúť reklamu

Často sa hovorí o tom, že sú rodové stereotypy škodlivé. Sú v reklamách nebezpečné práve preto, že tie sa silno zapisujú do našej mysle a ovplyvňujú nás?

Súvisiaci článok Žena ako gazdiná, muž ako biznismen. Stereotypy v reklame majú dopad aj na psychiku Čítajte 

Reklama je jeden z nástrojov, ktorým prejavujeme slobodu slova. Umožňuje šíriť myšlienky a reálne ovplyvňuje správanie spotrebiteľov, ale aj verejnú mienku.

Každý, kto robí v reklame, by si mal uvedomovať mieru zodpovednosti a z tohto hľadiska by sa mal pozerať na svoje nápady.

Napríklad reklamu na bratislavskú reštauráciu Barrock sme pred pár rokmi vyhodnotili ako neetickú. Išlo o zobrazenie násilia a sexu v kombinácii s alkoholom.

Problém bol v tom, že reklama síce ukazovala nejakú skutočnosť, ktorá existuje, no dávala ju do polohy vzoru, čo nie je v poriadku. Urobiť reklamu tak, aby neukazovala niečo ako vzor, je tiež umenie.

SkryťVypnúť reklamu

Hovorili ste, že nie všetky stereotypy sú škodlivé. Ako to myslíte?

Som asi tolerantnejšia, čo sa týka zobrazovania niektorých stereotypov. Niektorí moji kolegovia možno viac vidia konečné nebezpečenstvo, ktoré môže reklama spôsobiť.

Napríklad v prípade dosahu na chápanie diskriminácie alebo na rodovú rovnosť. V roku 2019 vo Veľkej Británii zakázali pre rodové stereotypy reklamu Volkswagenu, v ktorej bol muž zobrazený v pozícii astronauta či atléta a na konci bolo zobrazenie ženy v roli matky, ktorá čaká a číta si, kým jej dieťa spí v kočíku.

Ja to vnímam tak, že o škodlivom stereotype môžeme hovoriť v momente, keď môže vyvolať negatívnu dohru. Chápem, že je negatívne zobrazovať ženu v pozícii stálej upratovačky domácnosti, lebo to nie je správne.

SkryťVypnúť reklamu

Ale táto reklama zobrazovala ženu, ako si číta počas toho, ako jej dieťa spí v kočíku. V tomto konkrétnom prípade by som ja osobne nevidela problém.

V tej reklame však nebol problém to, že tam bola žena s kočíkom, ale fakt, že ju ukázali iba v pasívnej role alebo v role matky a všetky ostatné aktívne roly zastupovali muži.

Áno, a to sa potom môžeme zhovárať o probléme, že ide o nevyvážené zastúpenie mužov a žien v pozíciách, ktoré ukazovali.

Samozrejme, že to nereflektuje spoločnosť, lebo v nej je viac žien a motivácia, prečo si vybrali tieto tri mužské a jednu ženskú, nedáva matematický zmysel.

Neviem, prečo to tak urobili, ale chápem, že to by mohol byť v tej reklame problém.

U nás na Slovensku by sme v tom problém nevideli?

Myslím si, že nie. Ja osobne som napríklad tú nerovnováhu nevnímala až v tomto rozsahu a neprišlo mi to nevyvážené.

SkryťVypnúť reklamu

Je to ako spot, kde máte pätnásť dedov Mrázov a jednu Snehulienku. Neočakávate, že tam bude automaticky aj pätnásť Snehulienok.

To nie, ale očakávame, že žena má aj inú rolu, ako len rolu matky.

To je v poriadku, ale ide o to, že má aj takú rolu. Umelé popieranie nejakej roly tiež nie je správnou cestou. Keď sa cez túto optiku pozriete na tú reklamu, myslím si, že každé zobrazenie muža a ženy je na zamyslenie.

Je to ľudská bytosť, vyvoláva nejakú emóciu a konotáciu. Akékoľvek negatívne zobrazenie nie je správne, a to je niečo, nad čím sa treba zamyslieť. Ale na druhej strane si nemyslím, že ak chceme v reklame zobraziť ženu, musíme zobraziť aj muža.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C6N8C na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M6N8C na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  2. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  3. Znalec slovenského brandy
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  5. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  6. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  7. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  8. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Samočistiace vypínače chránia pred infekciami
  2. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  3. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  4. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  5. Tesco announces net-zero target of 2035 for its operations
  6. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  7. Lekárska prehliadka pre cudzincov je v Nitre, aj bez objednania
  8. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  9. Rozšírená realita a ovládanie na diaľku
  10. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 6 894
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 5 690
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 581
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 4 294
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 703
  6. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 510
  7. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 3 478
  8. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 336
  9. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 3 029
  10. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 881
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Angela Merkelová bola nemeckou kancelárkou 16 rokov.

Merkelová udržala jednotnú Európu.


11 h
Hlasovanie poštou sa už začalo.

Otázky a odpovede o voľbách v Nemecku.


24. sep
Ocenený A. Akram. Rodený Londýnčan sa srdcom cíti ako východniar.

Cudzinec nie je našinec, aj po 20 rokoch na Slovensku akoby stál medzi dverami.


24. sep

Neprehliadnite tiež

Múzeum Albertina vo Viedni

Vo Viedni vystavujú desiatky jeho diel.


Maroš Puček 12 h
Rustikálny hruškový koláč

Pripravte si jablkový pie, pité aj slivkovú galetku.


23. sep
Neochota a strach vrátiť sa po pandémii k starému (teda normálnemu) spôsobu života späť medzi ľudí sa nazýva jaskynný syndróm.

Osobné stretnutia niektorým nechýbajú.


21. sep
ILustračné foto.

Problematický je najmä Prešovský kraj.


20. sep

Blogy SME

  1. Michael Achberger: Takto schudnete bicyklovaním
  2. Symptomedica: Divertikuly hrubého čreva má v pokročilom veku 50% populácie.
  3. Michael Achberger: Slovenská superpotravina: výnimočné účinky pre vaše zdravie
  4. Zuzana Cascino: Načo si ma porodila!
  5. Martina Hilbertová: Koľko detí na Slovensku je zaočkovaných? Bude prostredie v školách bezpečné?
  6. Michael Achberger: Nadmerné potenie pri cvičení? Toto vám pomôže
  7. Šťastná domácnosť: Viem, že viete umyť okná. A toto ste skúsili?
  8. Michael Achberger: Vyskúšajte tento cvik a uľaví sa vám bolesť chrbta zo sedenia
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 687
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 12 192
  3. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 6 155
  4. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 514
  5. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 5 354
  6. Peter Chudý: Aký je motív sledovania špeciálneho prokurátora Daniela Lipšica? Kompromitácia alebo príprava na spáchanie násilného trestného činu? 3 877
  7. Stanislav Martinčko: R.Fico sa stal kajúcnikom č.1 !!! 3 851
  8. Pavel Dvořák: Ako ma zmenilo desať rokov v Číne 3 730
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Zatvoriť reklamu