SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Hodnotí etickosť reklám: Ľudia sa často sťažujú na také, ktoré pracujú s menšinami

Salajová hovorí, že menšiny v reklamách veľmi netolerujeme.

Slavomíra Salajová, podpredsedníčka Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu.Slavomíra Salajová, podpredsedníčka Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu. (Zdroj: Michaela Žureková)

Rada pre reklamu a Klub reklamných agentúr Slovenska pravidelne organizujú podujatie Raňajky s reklamou. Jeho cieľom je v rámci rýchlokurzu oboznámiť verejnosť s dianím vo svete reklamy a marketingu a tiež so spôsobmi, ako ju robiť správne, inšpiratívne a eticky.

Na februárových Raňajkách s reklamou sme sa so SLAVOMÍROU SALAJOVOU, podpredsedníčkou Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu, porozprávali o tom, ako škodia rodové stereotypy v reklame, ako komisia vyhodnocuje, čo je etické a čo nie, a na čo sa v súvislosti s reklamami na Slovensku sťažujeme najviac.

SkryťVypnúť reklamu

Vo svojej prednáške ste ukázali video, v ktorom mladí ľudia zostali zaskočení, keď ich niekto požiadal, aby vymenovali aspoň tri ženské vynálezkyne. Uvedomili si, že sa učia najmä o tých mužských. Mali ste aj vy niekedy v živote takýto aha moment, ktorý by súvisel s rodovými stereotypmi?

Áno, okrem odbornej praxe mám aj spomienky zo súkromného života. Jedna sa napríklad týka skúšky na vysokej škole, keď ma z nej vyhodili preto, že som nemala oblečené šaty alebo sukňu, ako daný profesor predpokladal, že budem mať.

Dokonca mi to explicitne povedal. Paradoxne pri opakovanej skúške, keď som prišla v šatách, a dostala som zo skúšky najlepšiu známku, sa ma opýtal, ako je možné, že som tú predchádzajúcu neurobila. Keď som mu to povedala, zrazu si to aj sám uvedomil.

SkryťVypnúť reklamu

Často sa hovorí o tom, že sú rodové stereotypy škodlivé. Sú v reklamách nebezpečné práve preto, že tie sa silno zapisujú do našej mysle a ovplyvňujú nás?

Súvisiaci článok Žena ako gazdiná, muž ako biznismen. Stereotypy v reklame majú dopad aj na psychiku Čítajte 

Reklama je jeden z nástrojov, ktorým prejavujeme slobodu slova. Umožňuje šíriť myšlienky a reálne ovplyvňuje správanie spotrebiteľov, ale aj verejnú mienku.

Každý, kto robí v reklame, by si mal uvedomovať mieru zodpovednosti a z tohto hľadiska by sa mal pozerať na svoje nápady.

Napríklad reklamu na bratislavskú reštauráciu Barrock sme pred pár rokmi vyhodnotili ako neetickú. Išlo o zobrazenie násilia a sexu v kombinácii s alkoholom.

Problém bol v tom, že reklama síce ukazovala nejakú skutočnosť, ktorá existuje, no dávala ju do polohy vzoru, čo nie je v poriadku. Urobiť reklamu tak, aby neukazovala niečo ako vzor, je tiež umenie.

SkryťVypnúť reklamu

Hovorili ste, že nie všetky stereotypy sú škodlivé. Ako to myslíte?

Som asi tolerantnejšia, čo sa týka zobrazovania niektorých stereotypov. Niektorí moji kolegovia možno viac vidia konečné nebezpečenstvo, ktoré môže reklama spôsobiť.

Napríklad v prípade dosahu na chápanie diskriminácie alebo na rodovú rovnosť. V roku 2019 vo Veľkej Británii zakázali pre rodové stereotypy reklamu Volkswagenu, v ktorej bol muž zobrazený v pozícii astronauta či atléta a na konci bolo zobrazenie ženy v roli matky, ktorá čaká a číta si, kým jej dieťa spí v kočíku.

Ja to vnímam tak, že o škodlivom stereotype môžeme hovoriť v momente, keď môže vyvolať negatívnu dohru. Chápem, že je negatívne zobrazovať ženu v pozícii stálej upratovačky domácnosti, lebo to nie je správne.

SkryťVypnúť reklamu

Ale táto reklama zobrazovala ženu, ako si číta počas toho, ako jej dieťa spí v kočíku. V tomto konkrétnom prípade by som ja osobne nevidela problém.

V tej reklame však nebol problém to, že tam bola žena s kočíkom, ale fakt, že ju ukázali iba v pasívnej role alebo v role matky a všetky ostatné aktívne roly zastupovali muži.

Áno, a to sa potom môžeme zhovárať o probléme, že ide o nevyvážené zastúpenie mužov a žien v pozíciách, ktoré ukazovali.

Samozrejme, že to nereflektuje spoločnosť, lebo v nej je viac žien a motivácia, prečo si vybrali tieto tri mužské a jednu ženskú, nedáva matematický zmysel.

Neviem, prečo to tak urobili, ale chápem, že to by mohol byť v tej reklame problém.

U nás na Slovensku by sme v tom problém nevideli?

Myslím si, že nie. Ja osobne som napríklad tú nerovnováhu nevnímala až v tomto rozsahu a neprišlo mi to nevyvážené.

SkryťVypnúť reklamu

Je to ako spot, kde máte pätnásť dedov Mrázov a jednu Snehulienku. Neočakávate, že tam bude automaticky aj pätnásť Snehulienok.

To nie, ale očakávame, že žena má aj inú rolu, ako len rolu matky.

To je v poriadku, ale ide o to, že má aj takú rolu. Umelé popieranie nejakej roly tiež nie je správnou cestou. Keď sa cez túto optiku pozriete na tú reklamu, myslím si, že každé zobrazenie muža a ženy je na zamyslenie.

Je to ľudská bytosť, vyvoláva nejakú emóciu a konotáciu. Akékoľvek negatívne zobrazenie nie je správne, a to je niečo, nad čím sa treba zamyslieť. Ale na druhej strane si nemyslím, že ak chceme v reklame zobraziť ženu, musíme zobraziť aj muža.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C6N8C na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M6N8C na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  4. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  5. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  6. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  7. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  8. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  9. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  10. Pomáhajte čítaním
  1. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  2. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  3. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  4. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  5. Aplikácia, kde z pohodlia domova zlikvidujete škodovú udalosť?
  6. Škola môže vyzerať aj inak!
  7. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  8. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  9. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  10. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 33 674
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 24 394
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 22 250
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 068
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 818
  6. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 11 796
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 396
  8. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 11 134
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 535
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 519
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Rozhovory z denníka SME

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič.
Dobré ráno

Dobré ráno: Boj o moc, ambície a pomsta. Kauza STU

Čo sa to dialo na Slovenskej technickej univerzite.

Podcast Dobré Ráno.
Komentár Petra Schutza

Najsilnejšie protipandemické opatrenie je osobný lockdown

Zabudli povedať najdôležitejšiu informáciu.

Peter Schutz

Neprehliadnite tiež

Stĺpček Osmelené

Poľsko vyhlásilo vojnu ženám

Nejde len o potraty, ale o kontrolu nad telami a životmi.

Michaela Žureková
Prvý "tiny house" na Slovensku, ktorý postavili Barbora a Tibor Bogdanovci.