SME

Hodnotí etickosť reklám: Ľudia sa často sťažujú na také, ktoré pracujú s menšinami

Salajová hovorí, že menšiny v reklamách veľmi netolerujeme.

Slavomíra Salajová, podpredsedníčka Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu.Slavomíra Salajová, podpredsedníčka Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu. (Zdroj: Michaela Žureková)

Rada pre reklamu a Klub reklamných agentúr Slovenska pravidelne organizujú podujatie Raňajky s reklamou. Jeho cieľom je v rámci rýchlokurzu oboznámiť verejnosť s dianím vo svete reklamy a marketingu a tiež so spôsobmi, ako ju robiť správne, inšpiratívne a eticky.

Na februárových Raňajkách s reklamou sme sa so SLAVOMÍROU SALAJOVOU, podpredsedníčkou Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu, porozprávali o tom, ako škodia rodové stereotypy v reklame, ako komisia vyhodnocuje, čo je etické a čo nie, a na čo sa v súvislosti s reklamami na Slovensku sťažujeme najviac.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vo svojej prednáške ste ukázali video, v ktorom mladí ľudia zostali zaskočení, keď ich niekto požiadal, aby vymenovali aspoň tri ženské vynálezkyne. Uvedomili si, že sa učia najmä o tých mužských. Mali ste aj vy niekedy v živote takýto aha moment, ktorý by súvisel s rodovými stereotypmi?

Áno, okrem odbornej praxe mám aj spomienky zo súkromného života. Jedna sa napríklad týka skúšky na vysokej škole, keď ma z nej vyhodili preto, že som nemala oblečené šaty alebo sukňu, ako daný profesor predpokladal, že budem mať.

Dokonca mi to explicitne povedal. Paradoxne pri opakovanej skúške, keď som prišla v šatách, a dostala som zo skúšky najlepšiu známku, sa ma opýtal, ako je možné, že som tú predchádzajúcu neurobila. Keď som mu to povedala, zrazu si to aj sám uvedomil.

SkryťVypnúť reklamu

Často sa hovorí o tom, že sú rodové stereotypy škodlivé. Sú v reklamách nebezpečné práve preto, že tie sa silno zapisujú do našej mysle a ovplyvňujú nás?

Súvisiaci článok Žena ako gazdiná, muž ako biznismen. Stereotypy v reklame majú dopad aj na psychiku Čítajte 

Reklama je jeden z nástrojov, ktorým prejavujeme slobodu slova. Umožňuje šíriť myšlienky a reálne ovplyvňuje správanie spotrebiteľov, ale aj verejnú mienku.

Každý, kto robí v reklame, by si mal uvedomovať mieru zodpovednosti a z tohto hľadiska by sa mal pozerať na svoje nápady.

Napríklad reklamu na bratislavskú reštauráciu Barrock sme pred pár rokmi vyhodnotili ako neetickú. Išlo o zobrazenie násilia a sexu v kombinácii s alkoholom.

Problém bol v tom, že reklama síce ukazovala nejakú skutočnosť, ktorá existuje, no dávala ju do polohy vzoru, čo nie je v poriadku. Urobiť reklamu tak, aby neukazovala niečo ako vzor, je tiež umenie.

SkryťVypnúť reklamu

Hovorili ste, že nie všetky stereotypy sú škodlivé. Ako to myslíte?

Som asi tolerantnejšia, čo sa týka zobrazovania niektorých stereotypov. Niektorí moji kolegovia možno viac vidia konečné nebezpečenstvo, ktoré môže reklama spôsobiť.

Napríklad v prípade dosahu na chápanie diskriminácie alebo na rodovú rovnosť. V roku 2019 vo Veľkej Británii zakázali pre rodové stereotypy reklamu Volkswagenu, v ktorej bol muž zobrazený v pozícii astronauta či atléta a na konci bolo zobrazenie ženy v roli matky, ktorá čaká a číta si, kým jej dieťa spí v kočíku.

Ja to vnímam tak, že o škodlivom stereotype môžeme hovoriť v momente, keď môže vyvolať negatívnu dohru. Chápem, že je negatívne zobrazovať ženu v pozícii stálej upratovačky domácnosti, lebo to nie je správne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ale táto reklama zobrazovala ženu, ako si číta počas toho, ako jej dieťa spí v kočíku. V tomto konkrétnom prípade by som ja osobne nevidela problém.

V tej reklame však nebol problém to, že tam bola žena s kočíkom, ale fakt, že ju ukázali iba v pasívnej role alebo v role matky a všetky ostatné aktívne roly zastupovali muži.

Áno, a to sa potom môžeme zhovárať o probléme, že ide o nevyvážené zastúpenie mužov a žien v pozíciách, ktoré ukazovali.

Samozrejme, že to nereflektuje spoločnosť, lebo v nej je viac žien a motivácia, prečo si vybrali tieto tri mužské a jednu ženskú, nedáva matematický zmysel.

Neviem, prečo to tak urobili, ale chápem, že to by mohol byť v tej reklame problém.

U nás na Slovensku by sme v tom problém nevideli?

Myslím si, že nie. Ja osobne som napríklad tú nerovnováhu nevnímala až v tomto rozsahu a neprišlo mi to nevyvážené.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Je to ako spot, kde máte pätnásť dedov Mrázov a jednu Snehulienku. Neočakávate, že tam bude automaticky aj pätnásť Snehulienok.

To nie, ale očakávame, že žena má aj inú rolu, ako len rolu matky.

To je v poriadku, ale ide o to, že má aj takú rolu. Umelé popieranie nejakej roly tiež nie je správnou cestou. Keď sa cez túto optiku pozriete na tú reklamu, myslím si, že každé zobrazenie muža a ženy je na zamyslenie.

Je to ľudská bytosť, vyvoláva nejakú emóciu a konotáciu. Akékoľvek negatívne zobrazenie nie je správne, a to je niečo, nad čím sa treba zamyslieť. Ale na druhej strane si nemyslím, že ak chceme v reklame zobraziť ženu, musíme zobraziť aj muža.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C6N8C na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Rozhovory z denníka SME

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 262
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 904
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 165
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 388
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 326
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 095
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 671
  8. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 2 641
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  2. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  3. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  4. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  5. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  6. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  7. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  8. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 916
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 966
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 772
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 878
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 550
  6. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 324
  7. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 277
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 200
  1. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  2. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  3. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  4. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  5. Tupou Ceruzou: Pandemická
  6. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  7. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  8. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
SkryťZatvoriť reklamu