SME

Žena ako gazdiná, muž ako biznismen. Stereotypy v reklame majú dopad aj na psychiku

Sexizmus v reklame má mnoho podôb.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Pexels.com / Marcus Herzberg)

V roku 2013 prišlo Rade pre reklamu 40 sťažností na kampaň značky Calzedonia. V uliciach slovenských miest sa vtedy objavili bannery so ženami v spodnej bielizni. Arbitrážna komisia sa napriek sťažnostiam zhodla, že reklama Etický kódex neporušila, keďže ženy zobrazovala decentne a v kontexte s propagovaným produktom.

Aj v roku 2017 prišli Rade sťažnosti. Tentoraz súviseli s reklamou, ktorá ponúkala služby chyžných z Filipín. Ženy opisovala ako pracovité, diskrétne, lojálne a pokorné, dodávala, že na Slovensku nemajú žiadne sociálne väzby a budú v prípade potreby neustále k dispozícii.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Predstavitelia anticeny Sexistický kix, ktorá vyberá najsexistickejšie reklamy, vtedy o nej povedali, že degraduje ženy na úroveň spotrebného tovaru.

Súvisiaci článok FITINN aj prezidentská kampaň. Anticeny za sexistickú reklamu sú rozdané Čítajte 

Okomentovali ju slovami: "Vychádza z rasistického a sexistického predpokladu, keď sa domnieva, že konkrétna národnosť a rod sú vhodnejšie na vykonávanie určitých prác."

Aj Rada pre reklamu ju označila za neetickú.

Zadávatelia reklamy ju napokon upravili a nedostatky odstránili, ešte predtým si však stihli vyrobiť zlé meno práve pre nevhodný spôsob komunikovania o svojich službách.

Ten sa pritom už niekoľko rokov svetové značky, kreatívci aj zadávatelia reklám snažia meniť k lepšiemu, najmä čo sa týka upúšťania od sexizmu.

Žena ako gazdiná, muž ako biznismen

Podôb sexistickej reklamy je veľa. Typické je pre ňu využívanie rodových stereotypov, pri ktorých mužov a ženy zobrazuje s jasne definovanými rolami a charakterom, ale aj spredmetňovanie, pri ktorom sú osoby len objektmi bez vlastnej vôle a moci rozhodovať.

SkryťVypnúť reklamu

Sexistická reklama pracuje aj s mýtom krásy, násilím, účelovým zobrazovaním nahoty či nevhodným jazykom.

Keď sa rodové stereotypy zobrazujú verejne, podľa Evy Tiko Rajčákovej, výkonnej riaditeľky Rady pre reklamu, dehonestujú obe pohlavia a posilňujú vnímanie verejnosti nesprávnym smerom.

„Takáto komunikácia určite neprispieva ku kultivácii reklamného ani spoločenského prostredia. Navyše, či chceme alebo nie, reklama sprostredkúva hodnoty, zobrazuje vzory správania sa a v neposlednom rade sa podieľa aj na tom, aké máme predstavy o ženách či mužoch. Reklamy, ktoré zobrazujú ženy ako objekt, sú degradujúce a môžu prispievať ku skreslenému vnímaniu žien nielen nimi samotnými, ale aj mužmi,“ vysvetľuje Tiko Rajčáková.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C6MA9 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 528
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 288
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 5 455
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 942
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 513
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 185
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 014
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 002
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  2. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  3. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  4. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  5. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  6. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  7. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  8. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 094
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 059
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 147
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 101
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 657
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 236
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 884
  8. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 6 191
  1. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  2. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  3. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  4. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  5. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  6. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  7. Tupou Ceruzou: Pandemická
  8. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
SkryťZatvoriť reklamu