SME
Pondelok, 20. september, 2021 | Meniny má Ľuboslav(a)KrížovkyKrížovky

Žena ako gazdiná, muž ako biznismen. Stereotypy v reklame majú dopad aj na psychiku

Sexizmus v reklame má mnoho podôb.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Pexels.com / Marcus Herzberg)

V roku 2013 prišlo Rade pre reklamu 40 sťažností na kampaň značky Calzedonia. V uliciach slovenských miest sa vtedy objavili bannery so ženami v spodnej bielizni. Arbitrážna komisia sa napriek sťažnostiam zhodla, že reklama Etický kódex neporušila, keďže ženy zobrazovala decentne a v kontexte s propagovaným produktom.

Aj v roku 2017 prišli Rade sťažnosti. Tentoraz súviseli s reklamou, ktorá ponúkala služby chyžných z Filipín. Ženy opisovala ako pracovité, diskrétne, lojálne a pokorné, dodávala, že na Slovensku nemajú žiadne sociálne väzby a budú v prípade potreby neustále k dispozícii.

SkryťVypnúť reklamu

Predstavitelia anticeny Sexistický kix, ktorá vyberá najsexistickejšie reklamy, vtedy o nej povedali, že degraduje ženy na úroveň spotrebného tovaru.

Súvisiaci článok FITINN aj prezidentská kampaň. Anticeny za sexistickú reklamu sú rozdané Čítajte 

Okomentovali ju slovami: "Vychádza z rasistického a sexistického predpokladu, keď sa domnieva, že konkrétna národnosť a rod sú vhodnejšie na vykonávanie určitých prác."

Aj Rada pre reklamu ju označila za neetickú.

Zadávatelia reklamy ju napokon upravili a nedostatky odstránili, ešte predtým si však stihli vyrobiť zlé meno práve pre nevhodný spôsob komunikovania o svojich službách.

Ten sa pritom už niekoľko rokov svetové značky, kreatívci aj zadávatelia reklám snažia meniť k lepšiemu, najmä čo sa týka upúšťania od sexizmu.

Žena ako gazdiná, muž ako biznismen

Podôb sexistickej reklamy je veľa. Typické je pre ňu využívanie rodových stereotypov, pri ktorých mužov a ženy zobrazuje s jasne definovanými rolami a charakterom, ale aj spredmetňovanie, pri ktorom sú osoby len objektmi bez vlastnej vôle a moci rozhodovať.

SkryťVypnúť reklamu

Sexistická reklama pracuje aj s mýtom krásy, násilím, účelovým zobrazovaním nahoty či nevhodným jazykom.

Keď sa rodové stereotypy zobrazujú verejne, podľa Evy Tiko Rajčákovej, výkonnej riaditeľky Rady pre reklamu, dehonestujú obe pohlavia a posilňujú vnímanie verejnosti nesprávnym smerom.

„Takáto komunikácia určite neprispieva ku kultivácii reklamného ani spoločenského prostredia. Navyše, či chceme alebo nie, reklama sprostredkúva hodnoty, zobrazuje vzory správania sa a v neposlednom rade sa podieľa aj na tom, aké máme predstavy o ženách či mužoch. Reklamy, ktoré zobrazujú ženy ako objekt, sú degradujúce a môžu prispievať ku skreslenému vnímaniu žien nielen nimi samotnými, ale aj mužmi,“ vysvetľuje Tiko Rajčáková.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C6MA9 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M6MA9 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  2. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  3. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  4. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  5. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  6. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  7. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  8. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  9. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  10. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  1. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  2. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  3. Vystúpte z radu, postavte si moderný dom podľa seba
  4. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  5. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  6. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  7. Mototechna tento rok predala už vyše 8 tisíc zánovných áut
  8. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  9. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  10. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 8 728
  2. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 7 934
  3. Slovenský orloj – svetová atrakcia 7 809
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 329
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 420
  6. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 983
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 2 738
  8. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu 2 313
  9. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 795
  10. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte 1 643
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Z 23 ľudí s covidom na Jednotkách intenzívnej starostlivosti je len jeden zaočkovaný.

Do piatka pre covid skončilo v nemocniciach 283 pacientov.


17. sep
Logo podcastu Dobré ráno.

Najhoršie sú na tom okresy na východe.


a 2 ďalší 5 h

Neprehliadnite tiež

Sofia vo svojom štúdiu, v ktorom vznikajú nové piesne.

Predtým bol punkerom Vrabcom, dnes je Sofiou. Až teraz som to ja, hovorí


17. sep
Vojtech Végh verí, že varenie bez odpadu, keď sa využívajú listy, šupky aj stonky, je chutnejšie. Na snímke marakujový krém s pitahayou.

Rozhovor s Vojtechom Véghom.


17. sep
Trojfarebný tvarohový koláč

Koláče, ktorými určite zabodujete.


17. sep

Necitlivosť iných môže brániť liečbe.


a 1 ďalší 16. sep
Skryť Zatvoriť reklamu