SME
Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Žena ako gazdiná, muž ako biznismen. Stereotypy v reklame majú dopad aj na psychiku

Sexizmus v reklame má mnoho podôb.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Pexels.com / Marcus Herzberg)

V roku 2013 prišlo Rade pre reklamu 40 sťažností na kampaň značky Calzedonia. V uliciach slovenských miest sa vtedy objavili bannery so ženami v spodnej bielizni. Arbitrážna komisia sa napriek sťažnostiam zhodla, že reklama Etický kódex neporušila, keďže ženy zobrazovala decentne a v kontexte s propagovaným produktom.

Aj v roku 2017 prišli Rade sťažnosti. Tentoraz súviseli s reklamou, ktorá ponúkala služby chyžných z Filipín. Ženy opisovala ako pracovité, diskrétne, lojálne a pokorné, dodávala, že na Slovensku nemajú žiadne sociálne väzby a budú v prípade potreby neustále k dispozícii.

SkryťVypnúť reklamu

Predstavitelia anticeny Sexistický kix, ktorá vyberá najsexistickejšie reklamy, vtedy o nej povedali, že degraduje ženy na úroveň spotrebného tovaru.

Súvisiaci článok FITINN aj prezidentská kampaň. Anticeny za sexistickú reklamu sú rozdané Čítajte 

Okomentovali ju slovami: "Vychádza z rasistického a sexistického predpokladu, keď sa domnieva, že konkrétna národnosť a rod sú vhodnejšie na vykonávanie určitých prác."

Aj Rada pre reklamu ju označila za neetickú.

Zadávatelia reklamy ju napokon upravili a nedostatky odstránili, ešte predtým si však stihli vyrobiť zlé meno práve pre nevhodný spôsob komunikovania o svojich službách.

Ten sa pritom už niekoľko rokov svetové značky, kreatívci aj zadávatelia reklám snažia meniť k lepšiemu, najmä čo sa týka upúšťania od sexizmu.

Žena ako gazdiná, muž ako biznismen

Podôb sexistickej reklamy je veľa. Typické je pre ňu využívanie rodových stereotypov, pri ktorých mužov a ženy zobrazuje s jasne definovanými rolami a charakterom, ale aj spredmetňovanie, pri ktorom sú osoby len objektmi bez vlastnej vôle a moci rozhodovať.

SkryťVypnúť reklamu

Sexistická reklama pracuje aj s mýtom krásy, násilím, účelovým zobrazovaním nahoty či nevhodným jazykom.

Keď sa rodové stereotypy zobrazujú verejne, podľa Evy Tiko Rajčákovej, výkonnej riaditeľky Rady pre reklamu, dehonestujú obe pohlavia a posilňujú vnímanie verejnosti nesprávnym smerom.

„Takáto komunikácia určite neprispieva ku kultivácii reklamného ani spoločenského prostredia. Navyše, či chceme alebo nie, reklama sprostredkúva hodnoty, zobrazuje vzory správania sa a v neposlednom rade sa podieľa aj na tom, aké máme predstavy o ženách či mužoch. Reklamy, ktoré zobrazujú ženy ako objekt, sú degradujúce a môžu prispievať ku skreslenému vnímaniu žien nielen nimi samotnými, ale aj mužmi,“ vysvetľuje Tiko Rajčáková.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C6MA9 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M6MA9 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  7. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  8. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  9. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 32 158
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 30 359
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 212
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 195
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 591
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 529
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 503
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 730
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 426
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 831
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.

Sedem tipov, ako viesť debatu s tými, čo neveria.

18. jan
Vicepremiér a minister hospodárstva Richard Sulík (SaS).

Slávik vraj zdržiaval proces výstavby.

3 h
Noclaháreň Mea Culpa pre ľudí bez domova, ktorá slúži ako karanténne mestečko pre ľudí nakazených Covid-19 na Hradskej ulici v Bratislave.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 231-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 801 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

7 h
Ilustračné foto.

Rúško v mnohých prípadoch stačí.

19. jan

Neprehliadnite tiež

Michaela Žureková

Sami seba sa pýtate - nebudem pre toho druhého bremenom?

8 h
Ilustračné foto.

Tipy, ako obmedziť uvoľňovanie mikroplastov pri praní.

20. jan

Fašiangy sú, čo sa jedál týka, obdobím smažených sladkostí.

17. feb

Mení sa ľudské telo aj vzťahy.

28. apr