SME
Štvrtok, 2. apríl, 2020 | Meniny má Zita

Bio a eko klamstvá. Čo je greenwashing a ako vplýva na módu?

Ako nepodľahnúť zelenému vymývaniu mozgu.

(Zdroj: AdobeStock)

S klimatickou krízou a podporou filozofie ekologickej udržateľnosti v rôznych oblastiach života prichádza množstvo kreatívnych riešení.

Organizácie a komerčné spoločnosti vyhlasujú, že chcú prispieť k udržaniu optimálneho stavu planéty, zachrániť ju, prispieť svojim dielom.

Mnohé z nich to myslia skutočne vážne, no sú medzi nimi aj také, ktoré len zacítili obchodnú príležitosť a nasadli na marketingovú „zelenú“ vlnu. Tieto firmy sa dopúšťajú takzvaného greenwashingu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Zelený marketing

Súvisiaci článok Vegánskych topánok pribúda. Stella McCartneyová uvádza výnimočné gumáky Čítajte 

Firmy, ktoré sa ho dopúšťajú, sú typické praktikami, ktoré zneužívajú starostlivosť spoločnosti o životné prostredie a formou sľubov o jeho vylepšenie či záchranu sa snažia získať väčšie sympatie existujúcich či potenciálnych zákazníkov. Snažia sa tak prehĺbiť dôveru vo svoju značku v marketingových kampaniach.

Je pravdepodobné, že pri vývoji svojich produktov vynaložili isté úsilie, aby znížili ich negatívny dopad na životné prostredie, no často ide len o imidžové zmeny, ktoré nepredstavujú ucelené a rozumné riešenie a majú zákazníka oklamať či zavádzať, aby ostal daným produktom naďalej verný alebo ich začal nakupovať.

Často však ide naozaj len o šikovný, aj keď riskantný, marketing. Deje sa tak napríklad v automobilom či módnom a kozmetickom priemysle alebo v potravinárstve.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C6KUV na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M6KUV na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy
  2. Namiesto výroby automobilov výroba pľucnych ventilátorov
  3. Aké železo máte užívať, aby vaša imunita zostala silná?
  4. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace
  5. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho
  6. Garancia účtov zadarmo a milión eur na boj s koronavírusom
  7. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší?
  8. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami
  9. Bude dobre!
  10. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok
  1. Aké železo máte užívať, aby vaša imunita zostala silná?
  2. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace
  3. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho
  4. Namiesto výroby automobilov výroba pľucnych ventilátorov
  5. Garancia účtov zadarmo a milión eur na boj s koronavírusom
  6. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší?
  7. Daj ľuďom voľnú ruku a prinesie to želané ovocie
  8. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy
  9. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami
  10. Bude dobre!
  1. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy 37 288
  2. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší? 19 575
  3. Zarábať na poklese trhov nie je zložité. Čo treba robiť? 19 156
  4. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok 16 129
  5. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami 13 039
  6. Pivný duel: Aké pivo pijú muži a aké viac chutí ženám? 11 113
  7. Madeira je rajom pre milovníkov prírody 10 507
  8. Aké novinky pripravili kúpeľné domy na Slovensku? 9 601
  9. Sú pridrahé alebo majú krátky dojazd. Jeden elektromobil vyniká 9 106
  10. Mobil a voda nestačia. Čo by vám na horách nemalo chýbať? 9 002

Hlavné správy zo Sme.sk

Nepôjdete ani von so psom, tak si Matovič predstavuje vypnutie Slovenska

'Blackout' by mohol trvať tri až štyri týždne.

Premiér Igor Matovič chce vypnúť Slovensko najmenej na tri týždne.
Ilustračná fotografia.
Komentár Zuzany Kepplovej

Modré z neba podľa Matoviča

Ponímanie politiky ako „pomoci ľuďom“ si zaslúži pár faciek.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.
Prázdna neapolská ulica.
CYNICKÁ OBLUDA

Bohato ukojený Matovič

Desať rokov vieme, že Matovič je attention whore a politika je preňho v prvom rade spôsobom, ako sa dostať k svojej droge.