Vypočuť si niekoho sa môže zdať ako najjednoduchšia vec na svete. Skutočné počúvanie, pri ktorom získame nové informácie, alebo vďaka ktorému druhú osobu naozaj pochopíme, je však pomerne náročné.
Ani zďaleka nestačí iba odložiť elektronické zariadenia, ktoré ovplyvňujú vašu pozornosť. Na sústredené, empatické a najmä efektívne vypočutie je potrebný tréning.
Dobrou správou je, že tieto zručnosti sa naozaj dajú naučiť vďaka radám od psychológov a odborníkov na komunikáciu.
1. Dávajte len doplňujúce otázky
Najmä v priebehu nenáročného spoločenského rozhovoru sa môže ľahko stať, že si niekto tému ukradne pre seba.

Ak vám napríklad niekto rozpráva o zážitkoch z dovolenky a spomenie spoločného priateľa, mnoho ľudí má tendenciu priamo sa spýtať na to, ako sa priateľ má. Pôvodná téma sa zvrtne inam, než mal rozprávač v úmysle. Ľudia sa len zriedka vrátia k pôvodnému rozhovoru, tvrdí Dianne Schillingová, odborníčka na komunikáciu a sociálne zručnosti, ktorá sa problematike venovala aj v časopise Forbes.
„Keď si všimnete, že vaša otázka viedla rečníka na scestie, prevezmite zodpovednosť za to, že rozhovor vrátite späť a povedzte napríklad toto: Bolo úžasné počuť o Alici, ale povedzte mi viac o svojom dobrodružstve počas dovolenky,“ odporúča.
Dobrí poslucháči kladú predovšetkým otázky, ktoré rozhovor posúvajú. Ak potrebujete položiť doplňujúcu otázku, počkajte, kým hovoriaci neukončí myšlienkový celok, alebo aspoň vetu.