Pracovné tempo vyzerá dnes inak ako v minulosti. Rovnako aj životopisy. Pred rokmi šlo skôr o pomerne stručný zoznam pracovných pozícií. Ľudia totiž mali tendenciu zotrvať dlhé roky, niekedy aj celý život po skončení štúdia na jednom mieste.
Mladí ľudia dnes často pracujú ako freelanceri, na faktúry či skrátené úväzky. Niekedy prácu prerušia a cestujú, alebo pôsobia ako dobrovoľníci.
Personalisti a aj zamestnávatelia to však už nevnímajú ako trieštenie alebo fluktuáciu, ale vo svojom potenciálnom zamestnancovi vďaka množstvu skúseností a praxe v životopise vidia aktívneho a dynamického pracovníka.
Takéto správanie je súčasťou budovania osobnej značky.
Životopis nepovie všetko, stopy zanechávate aj na internete

Keďže o zamestnanie najčastejšie žiadame online, je na mieste aj vedomé vytváranie našej digitálnej stopy.
Základom sebaprezentácie je preto starostlivo vypracovaný životopis, ktorý predáva.
Nemusíme sa báť pochváliť úspechmi, skúsenosťami a vedomosťami, či podať ich upravené na mieru potenciálnemu zamestnávateľovi, u ktorého sa uchádzame o prácu, aby sme zaujali.
Nejde však o chválenkárstvo. Ide o kontinuálne, autentické a jasné prezentovanie toho, čo robíme a kam profesionálne smerujeme.
Spoliehať sa však len na samotné CV je podcenením situácie aj vlastnej osoby. Informácie z papierového životopisu si dnes väčšina náborárov overuje a dopĺňa na internete.
Vďaka sociálnym sieťam, názorom, komentárom, fotografiám a ďalším informáciám, ktoré človek zdieľa online, si dokážu preveriť nielen pracovné skúsenosti a schopnosti, ale aj osobnosť uchádzača, ktorá sa v mnohých výberových konaniach dostáva do popredia záujmu.
„Životopis je vnímaný len ako jeden z podkladov pre ďalšie rokovania. Čím ďalej, tým viac sa posudzuje osobnosť človeka, jeho zručnosti sa učiť, pružne reagovať na zmeny, prispôsobovať sa, tzv. byť agilný a v neposlednom rade dôveryhodnosť a spoľahlivosť. Sú to veci, ktoré z životopisu nevyčítate, no z digitálnej stopy, ktorú človek zanecháva na internete, a z osobného stretnutia s kandidátom, už zvyčajne áno,“ myslí si Valery Senichev, kariérny poradca.
Nevyvíjajú sa len firmy a štýly náboru zamestnancov, ale je možné sledovať aj rad nových trendov pri životopisoch. Aké to sú?
Ako zmodernizovať profesionálny životopis?
Radia kariérni koučovia Valery Senichev a Petra Drahoňovská z projektu Samsung Tvoja šanca, ktorí pomáhajú znevýhodneným deťom rozbehnúť ich profesijné dráhy a zlepšiť ich budúcnosť.
1. Viac detailov
Pracovné skúsenosti by mali byť v CV rozpísané, nestačí uviesť len meno firmy a pozíciu.
„Traja projektoví manažéri v troch rôznych firmách môžu robiť rôzne veci. Opisy praxe by sa mali orientovať na výsledky, na čom sa uchádzač podieľal, za čo mal zodpovednosť. Rovnako je takto možné rozpísať aj detaily formálneho štúdia alebo prípadných vlastných projektov či absolvovaných kurzov a workshopov, ktoré sú k ponúkanej pozícii relevantné. Obzvlášť, ak meníme odbor, je potrebné načrtnúť smer, kam a prečo chcem presmerovať svoje ďalšie profesijné kroky,“ uviedla Drahoňovská.
2. Buďte konkrétni
Schopnosti a zručnosti, ktoré uchádzača charakterizujú, sa vyplatí vypichnúť už v úvodnej časti CV. Často sa teraz využíva forma prvého odstavca, ktorý slúži ako zhrnutie toho najdôležitejšieho – úspechy, vízie a profesijné ciele.
„Hlavne nezostávať pri klišé typu: viem pracovať v tíme, som flexibilný a rád sa učím nové veci, popisnejšie sú príklady z praxe, čo človek zvládol, čo ho zocelilo. V CV majú svoje miesto aj záľuby, ktoré dokreslia osobnosť. Stereotypné ‚mám rád kultúru, šport, čítanie‘ opíšte konkrétne, ako napríklad ‚cvičím jogu, čítam severské detektívky a zaujímam sa o francúzsku kinematografiu‘, aby nešlo o frázy, ale o predstavenie sa. Pokiaľ zostanete pri všeobecnom opise, tak ako všetky ostatné sekcie ani táto nemá výpovednú hodnotu,“ odporučila kariérna koučka.
Rovnako si už človek v sekcii IT zručností nevystačí so strohým Word a Excel. Takmer každý má dnes z práce skúsenosť s viacerými operačnými systémami, mnoho ľudí vie pracovať pomerne pokročilo s editormi fotografií, videí, zvuku, so sociálnymi sieťami. Jazykovú vybavenosť je žiaduce popísať objektívnejšie než ‚začiatočník alebo A2‘ a doplniť, či v jazyku komunikujete denne, občas, ste schopní viesť míting s klientom či prednášať.
3. Interaktívne a s odkazmi
Životopisy posielané e-mailom je možné obohatiť rôznymi hyperlinkami – na profesijnú sociálnu sieť LinkedIn, na vlastné portfólio s ukážkami práce, na výstupy s úspechmi zo zamestnaní (napríklad odkaz na web konferencie, ktorú uchádzač organizoval ako produkčný).
„Vďaka sociálnym sieťam a zdieľaniu sa zvyšuje tlak na úprimnosť a pravdivosť uvedených údajov v životopise, pretože je niekoľko možností, ako si to overiť. Naopak, veľmi prosperujú tí, ktorí majú dobré referencie a ohlasy na svoju prácu,“ podotkol Senichev.