SME
Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

FITINN aj prezidentská kampaň. Anticeny za sexistickú reklamu sú rozdané

Verejnosť odsúdila aj bilbordy Kotlebu.

Odborná porota označila za sexistickú reklamu kampaň posilňovne FITINN.Odborná porota označila za sexistickú reklamu kampaň posilňovne FITINN. (Zdroj: Sexistický kix)

BRATISLAVA. "Keď si tučný, nepomôže ani Guči. Muži sa neotáčajú za vnútornou krásou."

Krátko nato, ako bilbordy s týmito sloganmi pred časom zaplavili ulice hlavného mesta, verejnosť aj niektorí odborníci sa voči ich urážlivému tónu ohradili.

Dnes sa ich zadávateľ, teda posilňovňa Fitinn, stala jedným z víťazov anticeny Sexistický kiks, ktorá už štvrtý rok bojuje proti sexizmu v reklame. Rozhodnutie odbornej komisie v rámci anticeny je pritom v zhode s rozhodnutím Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu. Tá jeden zo sloganov tejto kampane označila za neetický.

Skryť Vypnúť reklamu

Odborná porota Sexistického kixu udelila hlavnú anticenu aj reklamám od spoločností Hornbach a Sunar, v ktorých dominoval najmä sexizmus v podobe mýtu krásy.

Neúctivé a ponižujúce voči ženám

Súvisiaci článok Klenoty s vulgarizmom aj guľa na auto. Udelili anticeny za sexistickú reklamu Čítajte 

"Je veľmi ťažké nájsť to, čo je najviac sexistické. Dôležité je, že sme sa snažili vybrať typovo rôzne reklamy, aby bolo jasné, že sexistická reklama má veľa rôznych podôb a možno práve tie, ktoré nie sú takpovediac na prvú, ešte viac posilňujú rôzne negatívne rodové stereotypy," povedala na vyhlásení výsledkov sociologička Oľga Gyarfášová.

Vybrané vizuály a slogany od kritizovaných spoločností spojil najmä dôraz na sexistické ponímanie krásy a príťažlivosti, ale aj na takzvaný "bodyshaming".

"Mami, ja viem, že kvôli mne už možno nikdy nebudeš môcť nosiť bikiny, ale ver mi, stojím za to," stojí v reklame spoločnosti Sunar, na ktorej je zobrazené bábätko.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa členky poroty Evy Tiko Rajčákovej, ktorá je výkonnou riaditeľkou Rady pre reklamu, tento citát naznačuje, "že žena, ktorá porodila, si už nemôže obliecť bikiny, teda cítiť sa príťažlivo. Takéto vyjadrenie považujem voči ženám matkám za neúctivé a ponižujúce,“ zhodnotila.

Porotu v zložení odborníkov a odborníčok na reklamu, marketing, rodovú rovnosť či sociológiu prekvapila aj firma Hornbach, ktorá sa v minulosti prezentovala ako veľmi otvorená voči rodovej rovnosti. V kritizovanom vizuáli označuje ženy za mačičky alebo slovnou hračkou apeluje na plastiky.

Kotleba, autoumyváreň aj reštaurácia

Súvisiaci článok Na to, že si žena, dobre šoféruješ. Ako sa v spoločnosti brániť sexizmu? Čítajte 

Do štvrtého ročníka anticeny verejnosť nominovala 86 sexistických reklám a samotného hlasovania sa zúčastnilo 1677 ľudí, teda o takmer 200 viac než minulý rok.

Skryť Vypnúť reklamu

Dokopy rozdali vyše 20-tisíc hlasov, ktorými vyjadrili nesúhlas s neprijateľnou formou reklamy.

Okrem výberu odbornej poroty vzišli ďalší traja víťazi anticeny aj z hlasovania verejnosti.

Jedným z nich je aj Marian Kotleba a jeho bilbordy, ktoré boli súčasťou kampane pred prezidentskými voľbami. "Najkrajšie sú Slovenky, netreba nám cudzinky," hlása slogan na jednom z vizuálov.

Verejnosť odsúdila aj reklamy menších zadávateľov - autoumyvárne a reštaurácie.

Problémom bola prezentácia žien v sexualizovanej pozícii alebo predstava, že sú niečím, čím môžu muži disponovať.

"Sex nie vždy predáva. Síce vzbudí pozornosť, ale niekedy vyslovene posilňuje negatívny obraz značky a môže sa pretaviť do antinákupného správania, či už vedomého alebo nevedomého. Najmä, keď sa daná značka dlhodobo spája so sexizmom a ponižovaním ako žien, tak aj mužov," okomentovala počas večera odborníčka na rodovú rovnosť Paula Jojárt.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako vyzerá reklama bez sexizmu?

Tím Sexistického kiksu tento rok po prvý raz udelil aj ocenenie za pozitívny príklad reklamnej praxe. Ide o reklamu, ktorá je založená na prekonávaní rodových stereotypov a pochádza z dielne spoločnosti Harmony.

Načítavam video...

Tá v kampani na kuchynské utierky poukázala na nerovnosť v deľbe domácich prác medzi ženami a mužmi.

„Oceňujeme prístup k tvorbe reklamy, ktorý pracuje s myšlienkou využiť na prezentáciu produktov antisexistickú komunikáciu presadzujúcu rodovú rovnosť. Kampaň považujeme za pozitívny príklad, ako prispievať k etickejšiemu reklamnému prostrediu bez sexistického smogu,“ povedala Diana Gregorová, spoluorganizátorka Sexistického kiksu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  6. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  1. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  2. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  8. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  9. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  10. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 21 435
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 20 928
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 15 645
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 680
  5. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 12 659
  6. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 884
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 668
  8. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 11 087
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 826
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 586
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Feminizmus

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Južný pól Mesiaca. V tejto oblasti má v roku 2024 pristáť misia Artemis III.

Koronavírus: Matovič je s testovaním spokojný, zachytili 5 594 infekčných (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 45 155. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 165 obetí.

Počas pilotnej fázy plošného testovania otestovali 140 945 ľudí.
Podpredseda parlamentu musel zavolať políciu.
Komentár Tomáša Prokopčáka

Vidíte, čo sa odohráva na STU

Dve základné podmienky, ktoré akademici na STU nezvládli.

Tomáš Prokopčák.

Neprehliadnite tiež

Seriál o farbách (7. diel)

Legendy o čiernych zvieratách: Mačky odoženú zlé sily, slovanský zmok nosí majetok

Kedy znamená čierna farba dobré správy?

Čierna mačka nenosí vždy iba smolu.

Štyridsať vecí, ktoré môžete robiť doma v čase izolácie

Čím vyplniť čas, keď človek nesmie nikam chodiť?

Ilustračné foto.
Kristen Welkerová pred diskusiou
Petra Polnišová