SME
Nedeľa, 15. december, 2019 | Meniny má Ivica

FITINN aj prezidentská kampaň. Anticeny za sexistickú reklamu sú rozdané

Verejnosť odsúdila aj bilbordy Kotlebu.

Odborná porota označila za sexistickú reklamu kampaň posilňovne FITINN.Odborná porota označila za sexistickú reklamu kampaň posilňovne FITINN.(Zdroj: Sexistický kix)

BRATISLAVA. "Keď si tučný, nepomôže ani Guči. Muži sa neotáčajú za vnútornou krásou."

Krátko nato, ako bilbordy s týmito sloganmi pred časom zaplavili ulice hlavného mesta, verejnosť aj niektorí odborníci sa voči ich urážlivému tónu ohradili.

Dnes sa ich zadávateľ, teda posilňovňa Fitinn, stala jedným z víťazov anticeny Sexistický kiks, ktorá už štvrtý rok bojuje proti sexizmu v reklame. Rozhodnutie odbornej komisie v rámci anticeny je pritom v zhode s rozhodnutím Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu. Tá jeden zo sloganov tejto kampane označila za neetický.

Odborná porota Sexistického kixu udelila hlavnú anticenu aj reklamám od spoločností Hornbach a Sunar, v ktorých dominoval najmä sexizmus v podobe mýtu krásy.

Článok pokračuje pod video reklamou

Neúctivé a ponižujúce voči ženám

Súvisiaci článok Klenoty s vulgarizmom aj guľa na auto. Udelili anticeny za sexistickú reklamu Čítajte 

"Je veľmi ťažké nájsť to, čo je najviac sexistické. Dôležité je, že sme sa snažili vybrať typovo rôzne reklamy, aby bolo jasné, že sexistická reklama má veľa rôznych podôb a možno práve tie, ktoré nie sú takpovediac na prvú, ešte viac posilňujú rôzne negatívne rodové stereotypy," povedala na vyhlásení výsledkov sociologička Oľga Gyarfášová.

Vybrané vizuály a slogany od kritizovaných spoločností spojil najmä dôraz na sexistické ponímanie krásy a príťažlivosti, ale aj na takzvaný "bodyshaming".

"Mami, ja viem, že kvôli mne už možno nikdy nebudeš môcť nosiť bikiny, ale ver mi, stojím za to," stojí v reklame spoločnosti Sunar, na ktorej je zobrazené bábätko.

Podľa členky poroty Evy Tiko Rajčákovej, ktorá je výkonnou riaditeľkou Rady pre reklamu, tento citát naznačuje, "že žena, ktorá porodila, si už nemôže obliecť bikiny, teda cítiť sa príťažlivo. Takéto vyjadrenie považujem voči ženám matkám za neúctivé a ponižujúce,“ zhodnotila.

Porotu v zložení odborníkov a odborníčok na reklamu, marketing, rodovú rovnosť či sociológiu prekvapila aj firma Hornbach, ktorá sa v minulosti prezentovala ako veľmi otvorená voči rodovej rovnosti. V kritizovanom vizuáli označuje ženy za mačičky alebo slovnou hračkou apeluje na plastiky.

Kotleba, autoumyváreň aj reštaurácia

Súvisiaci článok Na to, že si žena, dobre šoféruješ. Ako sa v spoločnosti brániť sexizmu? Čítajte 

Do štvrtého ročníka anticeny verejnosť nominovala 86 sexistických reklám a samotného hlasovania sa zúčastnilo 1677 ľudí, teda o takmer 200 viac než minulý rok.

Dokopy rozdali vyše 20-tisíc hlasov, ktorými vyjadrili nesúhlas s neprijateľnou formou reklamy.

Okrem výberu odbornej poroty vzišli ďalší traja víťazi anticeny aj z hlasovania verejnosti.

Jedným z nich je aj Marian Kotleba a jeho bilbordy, ktoré boli súčasťou kampane pred prezidentskými voľbami. "Najkrajšie sú Slovenky, netreba nám cudzinky," hlása slogan na jednom z vizuálov.

Verejnosť odsúdila aj reklamy menších zadávateľov - autoumyvárne a reštaurácie.

Problémom bola prezentácia žien v sexualizovanej pozícii alebo predstava, že sú niečím, čím môžu muži disponovať.

"Sex nie vždy predáva. Síce vzbudí pozornosť, ale niekedy vyslovene posilňuje negatívny obraz značky a môže sa pretaviť do antinákupného správania, či už vedomého alebo nevedomého. Najmä, keď sa daná značka dlhodobo spája so sexizmom a ponižovaním ako žien, tak aj mužov," okomentovala počas večera odborníčka na rodovú rovnosť Paula Jojárt.

Ako vyzerá reklama bez sexizmu?

Tím Sexistického kiksu tento rok po prvý raz udelil aj ocenenie za pozitívny príklad reklamnej praxe. Ide o reklamu, ktorá je založená na prekonávaní rodových stereotypov a pochádza z dielne spoločnosti Harmony.

Načítavám video...

Tá v kampani na kuchynské utierky poukázala na nerovnosť v deľbe domácich prác medzi ženami a mužmi.

„Oceňujeme prístup k tvorbe reklamy, ktorý pracuje s myšlienkou využiť na prezentáciu produktov antisexistickú komunikáciu presadzujúcu rodovú rovnosť. Kampaň považujeme za pozitívny príklad, ako prispievať k etickejšiemu reklamnému prostrediu bez sexistického smogu,“ povedala Diana Gregorová, spoluorganizátorka Sexistického kiksu.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Lámete si hlavu nad vianočným darčekom?
  2. First moment Turecko: Využite zľavy na špičkové hotely
  3. Kam na výlet so svojimi známymi
  4. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
  5. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  6. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
  7. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú?
  8. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  9. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť?
  10. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
  1. Lámete si hlavu nad vianočným darčekom?
  2. First moment Turecko: Využite zľavy na špičkové hotely
  3. Kam na výlet so svojimi známymi
  4. Slovenské Vianoce kedysi a dnes
  5. Chlebodarca zmenil život siedmim rodinám
  6. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
  7. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  8. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
  9. Slovenská sporiteľňa pomôže svojim klientom zo zničenej bytovky
  10. Vianočné trhy na zámku Schloss Hof „na skok“ od Bratislavy
  1. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú? 35 012
  2. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť? 32 147
  3. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky 25 633
  4. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 15 869
  5. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 12 663
  6. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny 11 267
  7. Kam na výlet so svojimi známymi 11 215
  8. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov 9 510
  9. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 9 391
  10. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 9 321

Téma: Feminizmus