SME
Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

FITINN aj prezidentská kampaň. Anticeny za sexistickú reklamu sú rozdané

Verejnosť odsúdila aj bilbordy Kotlebu.

Odborná porota označila za sexistickú reklamu kampaň posilňovne FITINN.Odborná porota označila za sexistickú reklamu kampaň posilňovne FITINN. (Zdroj: Sexistický kix)

BRATISLAVA. "Keď si tučný, nepomôže ani Guči. Muži sa neotáčajú za vnútornou krásou."

Krátko nato, ako bilbordy s týmito sloganmi pred časom zaplavili ulice hlavného mesta, verejnosť aj niektorí odborníci sa voči ich urážlivému tónu ohradili.

Dnes sa ich zadávateľ, teda posilňovňa Fitinn, stala jedným z víťazov anticeny Sexistický kiks, ktorá už štvrtý rok bojuje proti sexizmu v reklame. Rozhodnutie odbornej komisie v rámci anticeny je pritom v zhode s rozhodnutím Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu. Tá jeden zo sloganov tejto kampane označila za neetický.

Skryť Vypnúť reklamu

Odborná porota Sexistického kixu udelila hlavnú anticenu aj reklamám od spoločností Hornbach a Sunar, v ktorých dominoval najmä sexizmus v podobe mýtu krásy.

Neúctivé a ponižujúce voči ženám

Súvisiaci článok Klenoty s vulgarizmom aj guľa na auto. Udelili anticeny za sexistickú reklamu Čítajte 

"Je veľmi ťažké nájsť to, čo je najviac sexistické. Dôležité je, že sme sa snažili vybrať typovo rôzne reklamy, aby bolo jasné, že sexistická reklama má veľa rôznych podôb a možno práve tie, ktoré nie sú takpovediac na prvú, ešte viac posilňujú rôzne negatívne rodové stereotypy," povedala na vyhlásení výsledkov sociologička Oľga Gyarfášová.

Vybrané vizuály a slogany od kritizovaných spoločností spojil najmä dôraz na sexistické ponímanie krásy a príťažlivosti, ale aj na takzvaný "bodyshaming".

"Mami, ja viem, že kvôli mne už možno nikdy nebudeš môcť nosiť bikiny, ale ver mi, stojím za to," stojí v reklame spoločnosti Sunar, na ktorej je zobrazené bábätko.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa členky poroty Evy Tiko Rajčákovej, ktorá je výkonnou riaditeľkou Rady pre reklamu, tento citát naznačuje, "že žena, ktorá porodila, si už nemôže obliecť bikiny, teda cítiť sa príťažlivo. Takéto vyjadrenie považujem voči ženám matkám za neúctivé a ponižujúce,“ zhodnotila.

Porotu v zložení odborníkov a odborníčok na reklamu, marketing, rodovú rovnosť či sociológiu prekvapila aj firma Hornbach, ktorá sa v minulosti prezentovala ako veľmi otvorená voči rodovej rovnosti. V kritizovanom vizuáli označuje ženy za mačičky alebo slovnou hračkou apeluje na plastiky.

Kotleba, autoumyváreň aj reštaurácia

Súvisiaci článok Na to, že si žena, dobre šoféruješ. Ako sa v spoločnosti brániť sexizmu? Čítajte 

Do štvrtého ročníka anticeny verejnosť nominovala 86 sexistických reklám a samotného hlasovania sa zúčastnilo 1677 ľudí, teda o takmer 200 viac než minulý rok.

Skryť Vypnúť reklamu

Dokopy rozdali vyše 20-tisíc hlasov, ktorými vyjadrili nesúhlas s neprijateľnou formou reklamy.

Okrem výberu odbornej poroty vzišli ďalší traja víťazi anticeny aj z hlasovania verejnosti.

Jedným z nich je aj Marian Kotleba a jeho bilbordy, ktoré boli súčasťou kampane pred prezidentskými voľbami. "Najkrajšie sú Slovenky, netreba nám cudzinky," hlása slogan na jednom z vizuálov.

Verejnosť odsúdila aj reklamy menších zadávateľov - autoumyvárne a reštaurácie.

Problémom bola prezentácia žien v sexualizovanej pozícii alebo predstava, že sú niečím, čím môžu muži disponovať.

"Sex nie vždy predáva. Síce vzbudí pozornosť, ale niekedy vyslovene posilňuje negatívny obraz značky a môže sa pretaviť do antinákupného správania, či už vedomého alebo nevedomého. Najmä, keď sa daná značka dlhodobo spája so sexizmom a ponižovaním ako žien, tak aj mužov," okomentovala počas večera odborníčka na rodovú rovnosť Paula Jojárt.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako vyzerá reklama bez sexizmu?

Tím Sexistického kiksu tento rok po prvý raz udelil aj ocenenie za pozitívny príklad reklamnej praxe. Ide o reklamu, ktorá je založená na prekonávaní rodových stereotypov a pochádza z dielne spoločnosti Harmony.

Načítavam video...

Tá v kampani na kuchynské utierky poukázala na nerovnosť v deľbe domácich prác medzi ženami a mužmi.

„Oceňujeme prístup k tvorbe reklamy, ktorý pracuje s myšlienkou využiť na prezentáciu produktov antisexistickú komunikáciu presadzujúcu rodovú rovnosť. Kampaň považujeme za pozitívny príklad, ako prispievať k etickejšiemu reklamnému prostrediu bez sexistického smogu,“ povedala Diana Gregorová, spoluorganizátorka Sexistického kiksu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 39 201
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 37 425
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 341
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 10 165
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 991
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 923
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 193
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 906
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 705
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 593
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Feminizmus

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rázcestie v obci Martinová.

Maďarov na severe nechcú a Rómov nikde nechcú, opisujú ľudia z Martinovej.

22. jan

O klíme si kladieme falošné otázky.

22. jan
Policajti blokujú demonštrantov počas protestu proti väzneniu ruského opozičného lídra Alexeja Navaľného v Jekaterinburgu.

Rusi demonštrovali proti Putinovmu režimu.

5 h
Nemocnice v Londýne sú pod tlakom.

Nový kmeň môže byť smrteľnejší.

9 h

Neprehliadnite tiež

Amanda Gormanová

Jej knihy sú vypredané.

22. jan
Tartaletky s bielou čokoládou

Recepty na rezy, torty aj cheesecake.

22. jan

Existuje správny počet detí v rodine?

14. okt