SME
Sobota, 29. február, 2020 | Meniny má Radomír

FITINN aj prezidentská kampaň. Anticeny za sexistickú reklamu sú rozdané

Verejnosť odsúdila aj bilbordy Kotlebu.

Odborná porota označila za sexistickú reklamu kampaň posilňovne FITINN.Odborná porota označila za sexistickú reklamu kampaň posilňovne FITINN.(Zdroj: Sexistický kix)

BRATISLAVA. "Keď si tučný, nepomôže ani Guči. Muži sa neotáčajú za vnútornou krásou."

Krátko nato, ako bilbordy s týmito sloganmi pred časom zaplavili ulice hlavného mesta, verejnosť aj niektorí odborníci sa voči ich urážlivému tónu ohradili.

Dnes sa ich zadávateľ, teda posilňovňa Fitinn, stala jedným z víťazov anticeny Sexistický kiks, ktorá už štvrtý rok bojuje proti sexizmu v reklame. Rozhodnutie odbornej komisie v rámci anticeny je pritom v zhode s rozhodnutím Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu. Tá jeden zo sloganov tejto kampane označila za neetický.

Odborná porota Sexistického kixu udelila hlavnú anticenu aj reklamám od spoločností Hornbach a Sunar, v ktorých dominoval najmä sexizmus v podobe mýtu krásy.

Článok pokračuje pod video reklamou

Neúctivé a ponižujúce voči ženám

Súvisiaci článok Klenoty s vulgarizmom aj guľa na auto. Udelili anticeny za sexistickú reklamu Čítajte 

"Je veľmi ťažké nájsť to, čo je najviac sexistické. Dôležité je, že sme sa snažili vybrať typovo rôzne reklamy, aby bolo jasné, že sexistická reklama má veľa rôznych podôb a možno práve tie, ktoré nie sú takpovediac na prvú, ešte viac posilňujú rôzne negatívne rodové stereotypy," povedala na vyhlásení výsledkov sociologička Oľga Gyarfášová.

Vybrané vizuály a slogany od kritizovaných spoločností spojil najmä dôraz na sexistické ponímanie krásy a príťažlivosti, ale aj na takzvaný "bodyshaming".

"Mami, ja viem, že kvôli mne už možno nikdy nebudeš môcť nosiť bikiny, ale ver mi, stojím za to," stojí v reklame spoločnosti Sunar, na ktorej je zobrazené bábätko.

Podľa členky poroty Evy Tiko Rajčákovej, ktorá je výkonnou riaditeľkou Rady pre reklamu, tento citát naznačuje, "že žena, ktorá porodila, si už nemôže obliecť bikiny, teda cítiť sa príťažlivo. Takéto vyjadrenie považujem voči ženám matkám za neúctivé a ponižujúce,“ zhodnotila.

Porotu v zložení odborníkov a odborníčok na reklamu, marketing, rodovú rovnosť či sociológiu prekvapila aj firma Hornbach, ktorá sa v minulosti prezentovala ako veľmi otvorená voči rodovej rovnosti. V kritizovanom vizuáli označuje ženy za mačičky alebo slovnou hračkou apeluje na plastiky.

Kotleba, autoumyváreň aj reštaurácia

Súvisiaci článok Na to, že si žena, dobre šoféruješ. Ako sa v spoločnosti brániť sexizmu? Čítajte 

Do štvrtého ročníka anticeny verejnosť nominovala 86 sexistických reklám a samotného hlasovania sa zúčastnilo 1677 ľudí, teda o takmer 200 viac než minulý rok.

Dokopy rozdali vyše 20-tisíc hlasov, ktorými vyjadrili nesúhlas s neprijateľnou formou reklamy.

Okrem výberu odbornej poroty vzišli ďalší traja víťazi anticeny aj z hlasovania verejnosti.

Jedným z nich je aj Marian Kotleba a jeho bilbordy, ktoré boli súčasťou kampane pred prezidentskými voľbami. "Najkrajšie sú Slovenky, netreba nám cudzinky," hlása slogan na jednom z vizuálov.

Verejnosť odsúdila aj reklamy menších zadávateľov - autoumyvárne a reštaurácie.

Problémom bola prezentácia žien v sexualizovanej pozícii alebo predstava, že sú niečím, čím môžu muži disponovať.

"Sex nie vždy predáva. Síce vzbudí pozornosť, ale niekedy vyslovene posilňuje negatívny obraz značky a môže sa pretaviť do antinákupného správania, či už vedomého alebo nevedomého. Najmä, keď sa daná značka dlhodobo spája so sexizmom a ponižovaním ako žien, tak aj mužov," okomentovala počas večera odborníčka na rodovú rovnosť Paula Jojárt.

Ako vyzerá reklama bez sexizmu?

Tím Sexistického kiksu tento rok po prvý raz udelil aj ocenenie za pozitívny príklad reklamnej praxe. Ide o reklamu, ktorá je založená na prekonávaní rodových stereotypov a pochádza z dielne spoločnosti Harmony.

Načítavám video...

Tá v kampani na kuchynské utierky poukázala na nerovnosť v deľbe domácich prác medzi ženami a mužmi.

„Oceňujeme prístup k tvorbe reklamy, ktorý pracuje s myšlienkou využiť na prezentáciu produktov antisexistickú komunikáciu presadzujúcu rodovú rovnosť. Kampaň považujeme za pozitívny príklad, ako prispievať k etickejšiemu reklamnému prostrediu bez sexistického smogu,“ povedala Diana Gregorová, spoluorganizátorka Sexistického kiksu.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Turecký kúpeľ hammam: Očista tela tradičným spôsobom
  2. Limitovaná ponuka Mercedes-Benz s najmodernejšími technológiami
  3. Rolls Royce medzi motorkami prichádza do Bratislavy
  4. Angličtina nielen pre maturantov
  5. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  6. Začať investovať v mobile môžete konečne aj na Slovensku
  7. Nestarnú, ale dozrievajú
  8. Denník SME s odznakom Nie v našej krajine
  9. Slovensko potrebuje dezinFicovať
  10. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii
  1. Jarné upratovanie s KOSITom
  2. Obdarujte vašich blízkych s darčekovými kartami VIVO! Bratislava
  3. Oslávte 25. výročie Revalidu a vyhrajte zájazd do Švajčiarska
  4. Cesta na sever Talianska je nateraz riziková, zvážte ju
  5. Turecký kúpeľ hammam: Očista tela tradičným spôsobom
  6. Modrá je dobrá. Článok IBA pre ženy
  7. Vieme prví: značky prinesú do Ženevy množstvo noviniek
  8. Rolls Royce medzi motorkami prichádza do Bratislavy
  9. Limitovaná ponuka Mercedes-Benz s najmodernejšími technológiami
  10. Môže ťa štúdium baviť?
  1. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo 13 822
  2. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii 10 276
  3. Denník SME s odznakom Nie v našej krajine 9 980
  4. Slovensko potrebuje dezinFicovať 7 973
  5. Turecký kúpeľ hammam: Očista tela tradičným spôsobom 7 704
  6. Angličtina nielen pre maturantov 7 609
  7. Ktorá farba je tá tvoja? 7 146
  8. Rolls Royce medzi motorkami prichádza do Bratislavy 6 510
  9. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 6 234
  10. Viete aké je študentské mesto na Slovensku? 5 351

Téma: Feminizmus

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Hlavné správy zo Sme.sk

Parlamentné voľby 2016 v SaS.

Minúta po minúte: Otvorili sa volebné miestnosti, opäť ide o veľa

Sledujte s nami naživo priebeh a výsledky parlamentných volieb 2020.

Ilustračné foto
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Vieme, čo nechceme. To je dobrý začiatok

Urobme rozhodnutie, za ktoré sa nám poďakujú generácie.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME