SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

FITINN aj prezidentská kampaň. Anticeny za sexistickú reklamu sú rozdané

Verejnosť odsúdila aj bilbordy Kotlebu.

Odborná porota označila za sexistickú reklamu kampaň posilňovne FITINN.Odborná porota označila za sexistickú reklamu kampaň posilňovne FITINN. (Zdroj: Sexistický kix)

BRATISLAVA. "Keď si tučný, nepomôže ani Guči. Muži sa neotáčajú za vnútornou krásou."

Krátko nato, ako bilbordy s týmito sloganmi pred časom zaplavili ulice hlavného mesta, verejnosť aj niektorí odborníci sa voči ich urážlivému tónu ohradili.

Dnes sa ich zadávateľ, teda posilňovňa Fitinn, stala jedným z víťazov anticeny Sexistický kiks, ktorá už štvrtý rok bojuje proti sexizmu v reklame. Rozhodnutie odbornej komisie v rámci anticeny je pritom v zhode s rozhodnutím Arbitrážnej komisie Rady pre reklamu. Tá jeden zo sloganov tejto kampane označila za neetický.

Skryť Vypnúť reklamu

Odborná porota Sexistického kixu udelila hlavnú anticenu aj reklamám od spoločností Hornbach a Sunar, v ktorých dominoval najmä sexizmus v podobe mýtu krásy.

Neúctivé a ponižujúce voči ženám

Súvisiaci článok Klenoty s vulgarizmom aj guľa na auto. Udelili anticeny za sexistickú reklamu Čítajte 

"Je veľmi ťažké nájsť to, čo je najviac sexistické. Dôležité je, že sme sa snažili vybrať typovo rôzne reklamy, aby bolo jasné, že sexistická reklama má veľa rôznych podôb a možno práve tie, ktoré nie sú takpovediac na prvú, ešte viac posilňujú rôzne negatívne rodové stereotypy," povedala na vyhlásení výsledkov sociologička Oľga Gyarfášová.

Vybrané vizuály a slogany od kritizovaných spoločností spojil najmä dôraz na sexistické ponímanie krásy a príťažlivosti, ale aj na takzvaný "bodyshaming".

"Mami, ja viem, že kvôli mne už možno nikdy nebudeš môcť nosiť bikiny, ale ver mi, stojím za to," stojí v reklame spoločnosti Sunar, na ktorej je zobrazené bábätko.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa členky poroty Evy Tiko Rajčákovej, ktorá je výkonnou riaditeľkou Rady pre reklamu, tento citát naznačuje, "že žena, ktorá porodila, si už nemôže obliecť bikiny, teda cítiť sa príťažlivo. Takéto vyjadrenie považujem voči ženám matkám za neúctivé a ponižujúce,“ zhodnotila.

Porotu v zložení odborníkov a odborníčok na reklamu, marketing, rodovú rovnosť či sociológiu prekvapila aj firma Hornbach, ktorá sa v minulosti prezentovala ako veľmi otvorená voči rodovej rovnosti. V kritizovanom vizuáli označuje ženy za mačičky alebo slovnou hračkou apeluje na plastiky.

Kotleba, autoumyváreň aj reštaurácia

Súvisiaci článok Na to, že si žena, dobre šoféruješ. Ako sa v spoločnosti brániť sexizmu? Čítajte 

Do štvrtého ročníka anticeny verejnosť nominovala 86 sexistických reklám a samotného hlasovania sa zúčastnilo 1677 ľudí, teda o takmer 200 viac než minulý rok.

Skryť Vypnúť reklamu

Dokopy rozdali vyše 20-tisíc hlasov, ktorými vyjadrili nesúhlas s neprijateľnou formou reklamy.

Okrem výberu odbornej poroty vzišli ďalší traja víťazi anticeny aj z hlasovania verejnosti.

Jedným z nich je aj Marian Kotleba a jeho bilbordy, ktoré boli súčasťou kampane pred prezidentskými voľbami. "Najkrajšie sú Slovenky, netreba nám cudzinky," hlása slogan na jednom z vizuálov.

Verejnosť odsúdila aj reklamy menších zadávateľov - autoumyvárne a reštaurácie.

Problémom bola prezentácia žien v sexualizovanej pozícii alebo predstava, že sú niečím, čím môžu muži disponovať.

"Sex nie vždy predáva. Síce vzbudí pozornosť, ale niekedy vyslovene posilňuje negatívny obraz značky a môže sa pretaviť do antinákupného správania, či už vedomého alebo nevedomého. Najmä, keď sa daná značka dlhodobo spája so sexizmom a ponižovaním ako žien, tak aj mužov," okomentovala počas večera odborníčka na rodovú rovnosť Paula Jojárt.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako vyzerá reklama bez sexizmu?

Tím Sexistického kiksu tento rok po prvý raz udelil aj ocenenie za pozitívny príklad reklamnej praxe. Ide o reklamu, ktorá je založená na prekonávaní rodových stereotypov a pochádza z dielne spoločnosti Harmony.

Načítavam video...

Tá v kampani na kuchynské utierky poukázala na nerovnosť v deľbe domácich prác medzi ženami a mužmi.

„Oceňujeme prístup k tvorbe reklamy, ktorý pracuje s myšlienkou využiť na prezentáciu produktov antisexistickú komunikáciu presadzujúcu rodovú rovnosť. Kampaň považujeme za pozitívny príklad, ako prispievať k etickejšiemu reklamnému prostrediu bez sexistického smogu,“ povedala Diana Gregorová, spoluorganizátorka Sexistického kiksu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 548
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 676
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 465
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 750
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 127
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 15 801
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 898
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 505
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 233
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 009
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Feminizmus

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie pracovníkov kultúry a médií v budove RTVS.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.

Neprehliadnite tiež

Ľudovít Winter

Detská psychologička o šikane: Západné krajiny hovoria o epidémii šikanovania

Šinková vraví, že chlapci sú šikanovaní častejšie.

Dokument Neviditeľná odhaľuje drsné zlyhania pôrodníctva. Zase

Režisérka Maia Martiniak odhalila, ako vyzerá trauma žien.

Záber z filmu Neviditeľná (Unseen) 2020

Autorka dokumentu o pôrodoch: Ak by som v nemocnici zasiahla, už by ma tam nepustili

Režisérka Maia Martiniak nakrútila film o pôrodnej traume.

Režisérka Maia Martiniak.