Po tom, ako ju v mladosti odsúdili za zločin "korupcie na zemi", utiekla z Iránu do Švédska. Udalosti, ktoré v živote pretrpela, ju však nezlomili. Život v novej krajine jej dal možnosť aktívne sa zapájať a podporovať témy ako rovnoprávnosť mužov a žien či svetové občianstvo. Dnes žije na Slovensku a usiluje sa o lepšie školstvo.
Ako sedemnásťročná ste pre iránsku revolúciu utiekli z Iránu cez Pakistan do Švédska. Krajinu ste sa rozhodli opustiť pre zlú situáciu. Ako revolúcia prebehla a ako ste vnímali fakt, že musíte odísť z krajiny a od svojej rodiny?
K revolúcii viedla ekonomická nerovnosť i nedostatok priestoru pre politickú aktivitu. Pre mňa bolo očividné, že slepé nasledovanie duchovenstva, ktoré sa snažilo ukazovať „správnu“ cestu, nie je riešením situácie.
Náboženský fundamentalizmus a nespútaný nacionalizmus sa stali mottom davov v uliciach.
Venus Jahanpour
- narodila sa v Iráne, detstvo prežila v Teheráne,
- z Iránu utiekla ako sedemnásťročná cez Pakistan do Švédska,
- vo Švédsku žila a študovala šesť rokov politológiu a ľudské práva,
- krátko po Nežnej revolúcii sa presunula do Československa,
- spolupracovala na niekoľkých projektoch v rámci Červeného kríža, Amnesty International, UNICEF aj OSN v otázkach rovnosti pohlaví,
- v roku 1999 na Slovensku založila medzinárodnú súkromnú škôlku a neskôr aj základnú školu, ktorá sa venuje výchove a vzdelávaniu detí alternatívnym spôsobom Brilliant Stars International Primary School and Kindergarten,
- je vydatá, má tri dcéry.
Revolúcia prišla rýchlo a všetko bolo veľmi intenzívne. Začalo sa aj silné prenasledovanie členov bahájskeho spoločenstva, najväčšej náboženskej minority v Iráne, ku ktorej sme s rodinou patrili.
Netrvalo dlho a našich bahájskych priateľov zatkli, majetok mojich rodičov, rovnako ako aj mnohých našich známych skonfiškovali a moji rodičia prišli o prácu. Brata a bratrancov vylúčili z univerzity.
Desať žien z bahájskej komunity, medzi nimi aj šestnásťročné dievča Monu, obesili za zločin výučby morálnej výchovy svojich príbuzných. Za jeden rok do nášho domu trikrát vtrhli úrady a zhabali každú knihu a papier, ktoré našli.
Keď mi prišiel oznam, že za zločin „korupcie na zemi“ som vylúčená zo školy a nahlásená úradom, rodičia sa rozhodli poslať ma preč.
Nikdy som si však nemyslela, že svoju rodinu tak dlho neuvidím.
Prečo ste si zvolili práve Švédsko?
V tom čase vo Švédsku študoval môj brat a Organizácia spojených národov pre utečencov v Pakistane sa primárne snažila posielať žiadateľov o azyl do krajín, v ktorých už mali nejakého príbuzného.
Počas štúdia vo Švédsku ste stretli študentov z Československa, ktorí tam prišli na výmenný pobyt a pozvali vás, aby ste ich prišli navštíviť do Olomouca. Nakoniec ste sa rozhodli presťahovať sa sem. Aké boli vaše prvotné dojmy z vtedajšieho Československa? A ako vnímate Slovensko dnes?

Bolo to trochu ako z noviel od Kafku. Ponuré, centrálne organizované a byrokratické, no zároveň veľmi šarmantné – také, ako sme zvyknutí vidieť vo filmoch.
V porovnaní so Švédskom, kde sú procesy vytvorené tak, aby ľuďom život uľahčovali, v Československu trvalo všetko dlhšie.
Bola tam však prekrásna túžba objavovať a učiť sa o čomkoľvek, čo bolo nové, alebo čo pochádzalo zo zahraničia.
Som nadšená z rozvoja Slovenska a z toho, akým smerom sa pomaly uberá. Skutočne mi to prináša šťastie a nádej. Mám pocit, že sa čoraz viac ľudí snaží prispieť k pokroku krajiny a vníma to ako svoju zodpovednosť.

Založili ste tu medzinárodnú súkromnú škôlku a základnú školu. Čo vás k tomu viedlo?
Potreba je matkou vynálezu. V čase, keď boli moje deti malé, nenašla som uspokojivé riešenie. Prvé roky sú najkritickejším obdobím dieťaťa a treba mu venovať všetku pozornosť, preto sme zriadili materskú školu.
Neskôr nás rodičia našich detí v škôlke povzbudili, aby sme pokračovali aj v základnej škole. Musím povedať, že práca v školstve je jedným z najfascinujúcejších a najradostnejších povolaní, ktorým sa dá venovať.
Ako prebieha vyučovanie? Aké veci sa snažíte deťom ukázať a čo veríte, že je dôležité, aby sa naučili?
Dieťa má obrovský potenciál, ktorý je potrebné rozvíjať pre jeho šťastie aj pre blaho spoločnosti. Snažíme sa rozvíjať kapacitu a schopnosti detí. Budovanie charakteru je rovnako dôležité ako rozvoj intelektu.