SME

Kŕmili ich, starali sa o nich, no aj tak zomierali. Na nedostatok lásky

Ako sa prejaví nedostatok lásky?

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Pexels.com / Josh Willink)

Od počiatkov svojej existencie boli sirotince nielen útočiskom pre opustené deti, ale aj miestom, ktoré malo alarmujúco vysoké čísla detských úmrtí. V minulom storočí sa dlho predpokladalo, že ide o dôsledok prenosu infekčných chorôb, a tak sa začalo dbať na intenzívnejšiu seperáciu detí a hygienu.

Miera úmrtí však ostala vysoká. Začiatkom 20. storočia sa v niektorých amerických aj európskych sirotincoch a detských domovoch mohla podľa neoficiálnych údajov blížiť až k sto percentám.

Tento jav si v tom čase začali všímať aj viacerí psychoanalytici, ktorí sa venovali výskumu detí. Ich štúdie sa stali základom pre dnešné poznatky o detskom vývoji a vytváraní medziľudských pút. No boli aj ukážkou toho, ako nedostatok lásky, dotykov a kontaktu môže narušiť ľudskú osobnosť a dokonca aj zabíjať.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nevydarený experiment

Súvisiaci článok Dotyky potrebujeme viac, než si myslíme. Z maznania je úspešný biznis Čítajte 

Azda najkontroverznejšia prípadová štúdia, o ktorej sa literatúra dodnes zmieňuje len veľmi hmlisto sprostredkovane a ktorá v zahraničných študentských kruhoch pôsobí ako odstrašujúci príklad, je americký experiment zo 40. rokov.

Vedci mali v rámci neho rozdeliť štyridsať novorodencov do dvoch skupín, pričom jedna bola kontrolná, v ktorej bolo o deti postarané bežným spôsobom, druhá bola experimentálna.

Dvadsať bábätiek z druhej skupiny skúmali v špeciálnom zariadení, kde pracovníci napĺňali všetky ich základné potreby – kŕmili ich, prebaľovali, ukladali do postieľok. Všetky, okrem jednej.

Nepreukazovali im žiadne emócie. Podľa inštrukcií sa ich nemohli dotýkať viac, ako bolo nutné, nepozerali sa im do očí, neprihovárali sa im, jednoducho s nimi nevytvárali žiadnu interakciu.

SkryťVypnúť reklamu

Experiment museli výskumníci údajne ukončiť už po štyroch mesiacoch.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C686E na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Koľko stojí dovolenka na lodi a koľko apartmán pri mori?
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  5. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  8. Kaufland pozýva na letnú oslavu plnú farieb: príde Tina aj Kali
  1. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 6 869
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 6 100
  3. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 4 455
  4. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 3 133
  5. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 369
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 346
  7. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 1 977
  8. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár 1 520
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Mikloško: 8 prekvapivých faktov o vzťahoch, ktoré zmenia váš pohľad na lásku
  2. Zdravotní Klauni: Otec, bezpečný prístav dieťaťa v nemocnici
  3. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  4. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  5. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  6. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  7. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  8. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 24 714
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 17 068
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 16 309
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 5 962
  5. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 5 108
  6. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 522
  7. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 349
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 4 071
  1. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  2. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  3. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  4. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  6. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  7. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
SkryťZatvoriť reklamu