SME
Streda, 16. október, 2019 | Meniny má Vladimíra

Mydlo im škodilo, popol ich ničil. Ako si ľudia v minulosti umývali vlasy?

Tekutý šampón nemá ani sto rokov.

(Zdroj: ADOBE STOCK)

Dejiny šampónu sú mladšie, ako si myslíte. Kozmetický výrobok, ktorého základnou zložkou je tenzid a nie mydlo, sa objavil až v tridsiatych rokoch minulého storočia.

Až táto zložka umožnila, aby sa na vlasoch vytvorila pena, ktorá odstráni nečistoty či maz, a pritom nezanechávala vlasy matné, ako po použití bežného mydla.

Aj pred vynájdením šampónu sa však ľudia po celom svete o svoje vlasy starali. Kým niektoré kultúry vynachádzali dômyselné chemické postupy, ktoré im vlasovú hygienu uľahčovali, v Európe sa ľudia najviac sústredili na vyčesávanie vší.

Prečo sa šampón volá šampón, ako si vlasy umývali Indiáni a ako sa menila v staroslivosť o vlasy v priebehu európskej histórie, sa dozviete v galérii.

Článok pokračuje pod video reklamou

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  2. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov?
  3. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  4. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
  5. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  6. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  7. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  8. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  9. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  10. Nestarnú, ale dozrievajú
  1. Slováci sú chlebovým národom
  2. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  3. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
  4. P3 začína na východe Slovenska s výstavbou parku
  5. Zľavnené študentské lístky na dopravu s ISIC už aj cez mobil
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Kto vyhrá súboj medzi prírodnými a syntetickými diamantmi?
  8. Otvorenie nového sídla DELTA sprevádzala virtuálna realita
  9. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  10. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 672
  2. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 12 035
  3. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 11 798
  4. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 10 840
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 9 860
  6. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 9 465
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 9 421
  8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 9 377
  9. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 8 476
  10. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 8 172

Téma: Kozmetika


Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Slovensko už počúva Gorilu

Haščák sa pokúšal riadiť štát bez toho, aby ho tým poveril čo i len jeden volič.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
V údajnom spise Gorila sa píše, že Fico požiadal o kolu.
CYNICKÁ OBLUDA

Marketingový génius Haščák

Ktohovie, koľkým ľuďom by sa chcelo počúvať 39 hodín tárania nejakého zbohatlíckeho sedláka, keby on sám nezainvestoval do reklamy.