SME
Streda, 16. október, 2019 | Meniny má Vladimíra

Smiech, spánok, koníčky. Veci, ktoré robia ľudí šťastnými

Prieskum ukázal, čo robí ľudí šťastných.

Ilustračné foto.Ilustračné foto.(Zdroj: Pexels.com / Hannah Nelson)

Niektorí psychológovia tvrdia, že šťastie do veľkej miery závisí od našich životných rozhodnutí. Napríklad Sonja Lyubomirsky vo svojom staršom výskume o udržaní šťastia naznačuje, že až v 40 percentách je to najmä v našich rukách.

Súvisiaci článok Na šťastný život potrebujete päť vlastností, tvrdí veda Čítajte 

Asi 50 percent nášho pocitu šťastia je totiž závislých od vrodených vlastností, o desiatich percentách rozhodujú životné okolnosti, ako sú napríklad finančná situácia, zdravotný stav, manželstvo či práca a na zvyšok máme priamy vplyv.

Môže ísť o oblasť vzťahov, fyzickej aktivity či koníčkov. Potvrdzuje to aj nový prieskum medzinárodnej zdravotníckej spoločnosti a poisťovne Bupa na 2000 dospelých respondentoch. Na základe neho vytvorila zoznam štyridsiatich vecí, ktoré nás robia šťastnými.

Článok pokračuje pod video reklamou

Kľúčovú rolu hrajú naši blízki

Pomerne dlhému zoznamu "tajomstiev" šťastia dominujú veci ako smiech, dobré vzťahy s rodinou a dobrý fyzický stav.

Šťastnými nás však robí aj to, keď máme koníčky, okolo seba skupinu blízkych priateľov a dáme si dobrý čaj.

Aby sme sa cítili šťastne, pomáha myslieť aj na vlastné psychické blaho - znamená to odpustiť samým sebe vlastné chyby, ale tiež odpustiť druhým krivdy voči nám.

Život je znesiteľnejší aj vtedy, keď máme dostatok spánku, pravidelne cvičíme a keď aspoň raz ročne absolvujeme dovolenku.

Radosť nám v neposlednom rade robí i to, keď poznáme vlastných susedov či keď sa prihovoríme cudzím ľuďom na ulici.

"Chceli sme dať ľuďom príležitosť sa zastaviť a popremýšľať nad tým, čo im naozaj vyčarí úsmev. Je zaujímavé vidieť, že naši priatelia, rodina aj širšia komunita hrajú kľúčovú rolu v našom šťastí," povedala v tlačovej správe Joan Elliottová, generálna riaditeľka Bupa Care Homes.

Spoločnosť prieskum pripravila pri príležitosti takzvanej Silver Sunday, teda striebornej nedele, ktorá sa vo Veľkej Británii oslavuje v októbri.

Ide o každoročný deň venovaný starším ľuďom naprieč celou krajinou, ktorý má pomôcť bojovať im s izoláciou a samotou.

Prieskum o šťastí ukázal aj ďalšiu zásadnú vec - až 86 respondentov uviedlo, že sú spokojní s tým, čo v živote majú.

A takmer dve tretiny opýtaných veria, že peniaze šťastie nezaručia, hoci finančná istota sa dostala na šieste miesto v zozname.

Vzťahy sú viac než gény

Podobné výsledky pritom ukázala aj jedna z najdlhšie trvajúcich štúdií o šťastí, ktorá vedcom z Harvardu zabrala viac než 80 rokov a ktorá skúmala vyše sedemsto amerických mužov a ich potomkov od roku 1938.

Šťastie sa v silnej miere spája práve s blízkymi vzťahmi medzi partnermi, rodinou a priateľmi a s vytváraním spoločenských kruhov.

"Osobné spojenia nás mentálne a emocionálne stimulujú, čo nám automaticky dvíha náladu, zatiaľ čo izolácia nám náladu ničí," povedal jeden z autorov dlhoročného projektu, psychiater Robert Waldinger.

Ďalším aspektom šťastia je tiež sústredenie sa na pozitívne vzťahy s ľuďmi.

Podľa Waldingera čím sú ľudia starší, tým viac sú schopní venovať pozornosť tomu, čo je pre nich dôležité a minimalizovať interakciu s osobami, ktoré im do života prinášajú negativitu. Tiež sa toľko nezaoberajú malichernosťami, ktoré im robili starosti, keď boli mladší.

Hoci jednou z nevýhod tohto výskumu je ten, že je zameraný iba na mužov, niektoré z výsledkov si pre dosiahnutie šťastia môžu vziať za svoje aj ženy.

Ako autori konštatujú v magazíne The Harvard Gazette, pevné putá s inými ľuďmi nás chránia pred nespokojnosťou, zabezpečia, že fyzicky a mentálne upadáme neskôr a "sú lepším predpokladom dlhého a šťastného života než spoločenská trieda, IQ alebo dokonca gény."

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  2. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
  3. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  4. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  5. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov?
  6. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  8. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  9. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  10. Nestarnú, ale dozrievajú
  1. Slováci sú chlebovým národom
  2. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  3. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
  4. P3 začína na východe Slovenska s výstavbou parku
  5. Zľavnené študentské lístky na dopravu s ISIC už aj cez mobil
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Kto vyhrá súboj medzi prírodnými a syntetickými diamantmi?
  8. Otvorenie nového sídla DELTA sprevádzala virtuálna realita
  9. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  10. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 639
  2. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 12 059
  3. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 11 905
  4. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 10 774
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 9 812
  6. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 9 511
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 9 488
  8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 9 335
  9. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 8 653
  10. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 8 223

Hlavné správy zo Sme.sk

Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Slovensko už počúva Gorilu, Penta ju neumlčí

Haščák sa pokúšal riadiť štát bez toho, aby ho tým poveril čo i len jeden volič.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
V údajnom spise Gorila sa píše, že Fico požiadal o kolu.
CYNICKÁ OBLUDA

Marketingový génius Haščák

Ktohovie, koľkým ľuďom by sa chcelo počúvať 39 hodín tárania nejakého zbohatlíckeho sedláka, keby on sám nezainvestoval do reklamy.