SME
Streda, 16. október, 2019 | Meniny má Vladimíra

Vedci skúmali, čo najlepšie rozvíja slovnú zásobu detí. Didaktické pomôcky zlyhali

Citlivý prístup nič nenahradí.

(Zdroj: pexel.com)

Mnohí rodičia kupujú svojim deťom „rozprávajúce“ hračky a knihy v nádeji, že tým podporia rozvoj ich reči. Didaktické pomôcky iste môžu mať zmysel, ale najnovšie vedecké poznatky ukazujú, že interakciu s dieťaťom a pozornosť spojenú s očným kontaktom nenahradia.

Vedci z univerzity v Sheffilde predstavili na Britskom vedeckom festivale výsledky longitudinálnej štúdie zameranej na deti vo veku 11 až 12 mesiacov, ktoré si ešte neosvojili artikulovanú reč svojich rodičov. Výsledky prednedávnom publikovali v časopise Developmental Science.

Vedcov zaujímalo, ako často sa deti snažia komunikovať pred tým, než sa naučia hovoriť, ako na túto ich snahu reagujú ich rodičia. Následne sa snažili vyhodnotiť, ktoré modely správania sú najprospešnejšie pre vývoj reči a slovnej zásoby.

Článok pokračuje pod video reklamou

Deti sa snažia komunikovať skoro

Súvisiaci článok Logopedička: Do troch rokov by dieťa nemalo prísť do kontaktu s tabletom Čítajte 

Výskum prebiehal prostredníctvom analýz videozáznamov, ktoré zachytávali hru detí vo veku 11 mesiacov. Neskôr vedci porovnávali rečové schopnosti tých istých detí vo veku 24 mesiacov.

„Väčšina bábätiek začína komunikovať vo veku 11-12 mesiacov a jednoduchý rozhovor s deťmi o tom, o čo majú záujem, im pomôžte naučiť sa hovoriť,“ povedal vedúci výskumu Ed Donnellan z katedry psychológie na sheffildskej univerzite. Ak sa teda nazdávate, že džavot detí, ktoré ešte nevedia rozprávať, nie je dôležitý, mýlite sa.

„Bábätká vás môžu nútiť, aby ste sa s nimi porozprávali, môžu komunikovať dlho pred tým, ako vyslovia svoje prvé slová. Keď opatrovníci reagujú na ich úsilie o komunikáciu, môžu skutočne pomôcť pri učení rozprávania,“ spresňuje Donnellan.

Očný kontakt je dôležitý

Súvisiaci článok Ako sa detí pýtať, aby povedali to, čo chcete počuť Čítajte 

Zaujímavým zistením výskumu je, že najlepšie výsledky dosiahli deti, s ktorými ich opatrovníci nielen komunikovali, ale súčasne s nimi nadväzovali očný kontakt.

Štúdia uvádza, že práve kombinácia citlivej reakcie na úsilie dieťaťa komunikovať a očný kontakt sú „zďaleka najlepším prediktorom neskoršej veľkosti slovnej zásoby“.

Prínosom týchto poznatkov je, že rodičom stačí na rozvoj slovnej zásoby podniknúť jednoduché a logické kroky a nie je potrebné využívať drahé didaktické hračky alebo triky. Zistenia štúdie by mohli byť nápomocné aj tým deťom a ich rodičom, ktorým hrozí oneskorenie rečového vývoja napríklad pre poškodenie sluchu.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  2. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  3. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  4. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov?
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  6. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  7. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
  8. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  9. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  10. Nestarnú, ale dozrievajú
  1. Slováci sú chlebovým národom
  2. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  3. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
  4. P3 začína na východe Slovenska s výstavbou parku
  5. Zľavnené študentské lístky na dopravu s ISIC už aj cez mobil
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Kto vyhrá súboj medzi prírodnými a syntetickými diamantmi?
  8. Otvorenie nového sídla DELTA sprevádzala virtuálna realita
  9. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  10. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 660
  2. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 12 054
  3. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 11 833
  4. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 10 817
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 9 845
  6. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 9 471
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 9 449
  8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 9 365
  9. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 8 515
  10. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 8 196

Hlavné správy zo Sme.sk

Dobré ráno

Špeciálny podcast: Ako bude vyzerať Slovensko po Gorile?

Gorilu dostali redakcie v noci.

Ilustračné foto.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Slovensko už počúva Gorilu

Haščák sa pokúšal riadiť štát bez toho, aby ho tým poveril čo i len jeden volič.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
V údajnom spise Gorila sa píše, že Fico požiadal o kolu.
CYNICKÁ OBLUDA

Marketingový génius Haščák

Ktohovie, koľkým ľuďom by sa chcelo počúvať 39 hodín tárania nejakého zbohatlíckeho sedláka, keby on sám nezainvestoval do reklamy.