SME
Utorok, 15. október, 2019 | Meniny má Terézia

Slovenka vyrába jedinečné parfumy: Čuch sa veľmi podceňuje

S vôňami prerazila medzi elitou.

Parfumérka Eva ŠkovranováParfumérka Eva Škovranová(Zdroj: SME - Marko Erd)

"Niektorí ľudia hľadajú dokonalý typ vône, ale taká neexistuje," hovorí Eva Škovranová, Košičanka, ktorá sa už niekoľko rokov venuje v rámci svojej firmy 1907 Perfumeries výrobe umeleckých (niche) parfumov. Ako prvá Stredoeurópanka prenikla medzi parfumérsku špičku v Paríži. Hovorí, že do flakónika sa dá uzavrieť aj emócia či príbeh.

Vyhľadávajú dnes ľudia netradičné, luxusné parfumy?

Trend luxusných parfumov všeobecne vo svete stúpa, a to aj na úkor komerčných veľkých značiek. Segment niche parfumov dokonca stúpol v arabských krajinách až o 60 percent. Významne ukrojil z komerčne predávaných značiek. Dnes je obrovský dopyt po luxusných parfumoch.

Článok pokračuje pod video reklamou

Aj na Slovensku?

Áno. Aj my cítime nárast a zaujímavé je aj to, že je trend návratu k starým poctivým parfumovým receptúram, keď parfum skutočne voňal plno a výrazne.

V čom sú niche parfumy výnimočné? Ako by ste ich priblížili ľuďom, ktorí sa s nimi nikdy nestretli?

Sú osobité v tom, že mnohokrát voňajú inak, ako bežne dostupné parfumy. Väčšinou sa ľudia pýtajú – toto niekto nosí? Áno, nosí a veľa ľudí vyhľadáva presne takýto „divný“ typ vône.

Vo flakóniku je uzatvorená buď atmosféra, alebo napríklad nejaký dezert, obraz kvetinovej kytice, konkrétna kvetina či emócia, ktorá je vyskladaná podľa toho, ako ju parfumér vníma cez preňho výnimočné zložky.

Preto aj tieto parfumy vyhľadávajú ľudia, ktorí si už nevedia vybrať v bežnej parfumérii. Dobrý príklad je vo flakóniku uzatvorená námorná bitka. Cítite v nej krv, pušný prach, pirátsku brandy, more, dym.

Také niečo už vyhľadávajú fajnšmekeri. Niche segment má aj veci, ktoré sú ľúbivejšie, ale pre veľmi náročných zákazníkov má aj umelecké parfumy, ktoré sú veľmi výrazné a veľmi odlišne voňajú.

Je to na bežné nosenie?

Súvisiaci článok Tajomstvom zvodnosti je vôňa. Naučte sa vybrať si správny parfém Čítajte 

Samozrejme, ale veľmi záleží na osobnosti nositeľa, lebo to unosí len niekto, kto sa v tom cíti dobre. Aj my často ľuďom hovoríme, aby parfum vyberali tak, že nosia oni parfum a nie parfum ich. Nositeľovi musí vôňa sedieť.

Nalíčenej, upravenej veľmi krehkej blondínke by ste „nezjedli“ ten parfum námornej bitky. Parfum musí vystihovať osobnosť človeka, je to jeho voňavý podpis.

Čuch sa veľmi podceňuje, lebo si neuvedomujeme, koľko rozhodnutí robíme nevedome práve na základe neho. Veď na základe čuchu si napríklad vyberáme partnera. Aj parfum treba vyberať podľa toho, čo chcete deklarovať a aký ste. S vôňou musíte ladiť.

Čím je špecifická výroba niche parfumu?

Vzniká opačne, ako parfum, ktorý je v bežnom obchode. V tom vzniká parfum tak, že sa vyrobí napríklad päť prototypov vôní, tie sa ukážu testovacej skupine, skupina vyberie to, čo sa jej páči najviac a to sa púšťa von.

K tomu sa potom urobí marketing a to sa predáva, lebo je to tá „páčivka“. Niche parfum vzniká opačne. Parfumér uvidí napríklad človeka a povie si, wow, presne toto chcem zatvoriť do flakónika. Spoja sa mu s tým nejaké zložky, ktoré použije.

Vyskladá z akordov parfum, ale už vie, že je to ten človek. Alebo že je to hruškový dezert. Najprv je príbeh alebo myšlienka, ktorá sa zhmotní do vône. Nerobí sa žiadna testovacia skupina, pretože niche segment neexistuje pre masy, ale pre oklieštenú skupinu ľudí. Aj preto sa hovorí, že tento segment je prúd proti prúdu.

Ako dlho trvá vývoj takýchto parfumov?

Môže to trvať 20 minút a môže to trvať tri roky. Najťažšie je totiž zosúladiť si ideu. Potom je ťažké si vyzložkovať parfum v hlave, lebo vzniká práve tam. To, čo už sa deje pri miešaní, je len technická stránka veci.

Rada to prirovnávam k hudobníkovi. Aj ten počuje hudbu v hlave a parfumér cíti v hlave parfum. Keď mu to takpovediac klikne, tak to má za dvadsať minút, keď to nejde, môže to trvať roky.

Vy ste sa k tomuto remeslu dostali pôvodne od výroby a predaja mydiel. Zákazníci vás začali presviedčať, aby ste prešli aj do segmentu parfumov. Čo vás presvedčilo?

Bola som vo francúzskom Grasse a tam bolo pre mňa jednou zo zásadných vecí stretnutie so starým majstrom parfumérom. Nikdy som nesnívala, že skončím pri parfumoch, ale keď už bol na jednej strane tlak zákazníkov, a potom prišlo aj toto stretnutie, tak som sa rozhodla, že dobre, pôjdem do toho, ale ak, tak nech sú to nichové veci.

Kto vás do tohto remesla zasvätil?

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C65KD na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M65KD na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Emília Jányová Lopušníková: Nebojte sa, updatujte sa!
  2. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  3. Nový Ružinov: Skutočný rozvoj ešte len príde
  4. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov?
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  6. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  7. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  8. Tieto signály prezradia nesprávne zateplenie strechy
  9. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  10. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  1. Otvorenie nového sídla DELTA sprevádzala virtuálna realita
  2. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  3. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  4. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  5. Nestarnú, ale dozrievajú
  6. Nový Ružinov: Skutočný rozvoj ešte len príde
  7. Emília Jányová Lopušníková: Nebojte sa, updatujte sa!
  8. Tieto signály prezradia nesprávne zateplenie strechy
  9. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  1. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 15 762
  2. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 15 249
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 12 368
  4. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 11 882
  5. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 9 698
  6. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 9 060
  7. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 8 697
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 7 891
  9. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú 7 168
  10. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 7 021

Neprehliadnite tiež

Mlčte, pozorujte, vnímajte druhých. Nunchi je umenie odhadovania myšlienok

Ako si vybudovať spojenie a dôveru s druhými ľuďmi?

Ilustračné foto.
Zuzana Kovačič Hanzelová a moderátorka Kristína Tormová v relácii Rozhovory ZKH.

Riaditeľka botanickej záhrady: Ľudia si u nás trhajú rastliny a berú si ich domov

Erika Mňahončáková hovorí o rozčarovaní z toho, ako sa správame k prírode.

Spoločenské hry aj videohry: Deti k učeniu motivuje zábava

Keď sa deťom nechce, treba nájsť správny spôsob.