SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Slovenka vyrába jedinečné parfumy: Čuch sa veľmi podceňuje

S vôňami prerazila medzi elitou.

Parfumérka Eva ŠkovranováParfumérka Eva Škovranová (Zdroj: SME - Marko Erd)

"Niektorí ľudia hľadajú dokonalý typ vône, ale taká neexistuje," hovorí Eva Škovranová, Košičanka, ktorá sa už niekoľko rokov venuje v rámci svojej firmy 1907 Perfumeries výrobe umeleckých (niche) parfumov. Ako prvá Stredoeurópanka prenikla medzi parfumérsku špičku v Paríži. Hovorí, že do flakónika sa dá uzavrieť aj emócia či príbeh.

Vyhľadávajú dnes ľudia netradičné, luxusné parfumy?

Trend luxusných parfumov všeobecne vo svete stúpa, a to aj na úkor komerčných veľkých značiek. Segment niche parfumov dokonca stúpol v arabských krajinách až o 60 percent. Významne ukrojil z komerčne predávaných značiek. Dnes je obrovský dopyt po luxusných parfumoch.

SkryťVypnúť reklamu

Aj na Slovensku?

Áno. Aj my cítime nárast a zaujímavé je aj to, že je trend návratu k starým poctivým parfumovým receptúram, keď parfum skutočne voňal plno a výrazne.

V čom sú niche parfumy výnimočné? Ako by ste ich priblížili ľuďom, ktorí sa s nimi nikdy nestretli?

Sú osobité v tom, že mnohokrát voňajú inak, ako bežne dostupné parfumy. Väčšinou sa ľudia pýtajú – toto niekto nosí? Áno, nosí a veľa ľudí vyhľadáva presne takýto „divný“ typ vône.

Vo flakóniku je uzatvorená buď atmosféra, alebo napríklad nejaký dezert, obraz kvetinovej kytice, konkrétna kvetina či emócia, ktorá je vyskladaná podľa toho, ako ju parfumér vníma cez preňho výnimočné zložky.

Preto aj tieto parfumy vyhľadávajú ľudia, ktorí si už nevedia vybrať v bežnej parfumérii. Dobrý príklad je vo flakóniku uzatvorená námorná bitka. Cítite v nej krv, pušný prach, pirátsku brandy, more, dym.

SkryťVypnúť reklamu

Také niečo už vyhľadávajú fajnšmekeri. Niche segment má aj veci, ktoré sú ľúbivejšie, ale pre veľmi náročných zákazníkov má aj umelecké parfumy, ktoré sú veľmi výrazné a veľmi odlišne voňajú.

Je to na bežné nosenie?

Súvisiaci článok Tajomstvom zvodnosti je vôňa. Naučte sa vybrať si správny parfém Čítajte 

Samozrejme, ale veľmi záleží na osobnosti nositeľa, lebo to unosí len niekto, kto sa v tom cíti dobre. Aj my často ľuďom hovoríme, aby parfum vyberali tak, že nosia oni parfum a nie parfum ich. Nositeľovi musí vôňa sedieť.

Nalíčenej, upravenej veľmi krehkej blondínke by ste „nezjedli“ ten parfum námornej bitky. Parfum musí vystihovať osobnosť človeka, je to jeho voňavý podpis.

Čuch sa veľmi podceňuje, lebo si neuvedomujeme, koľko rozhodnutí robíme nevedome práve na základe neho. Veď na základe čuchu si napríklad vyberáme partnera. Aj parfum treba vyberať podľa toho, čo chcete deklarovať a aký ste. S vôňou musíte ladiť.

SkryťVypnúť reklamu

Čím je špecifická výroba niche parfumu?

Vzniká opačne, ako parfum, ktorý je v bežnom obchode. V tom vzniká parfum tak, že sa vyrobí napríklad päť prototypov vôní, tie sa ukážu testovacej skupine, skupina vyberie to, čo sa jej páči najviac a to sa púšťa von.

K tomu sa potom urobí marketing a to sa predáva, lebo je to tá „páčivka“. Niche parfum vzniká opačne. Parfumér uvidí napríklad človeka a povie si, wow, presne toto chcem zatvoriť do flakónika. Spoja sa mu s tým nejaké zložky, ktoré použije.

Vyskladá z akordov parfum, ale už vie, že je to ten človek. Alebo že je to hruškový dezert. Najprv je príbeh alebo myšlienka, ktorá sa zhmotní do vône. Nerobí sa žiadna testovacia skupina, pretože niche segment neexistuje pre masy, ale pre oklieštenú skupinu ľudí. Aj preto sa hovorí, že tento segment je prúd proti prúdu.

SkryťVypnúť reklamu

Ako dlho trvá vývoj takýchto parfumov?

Môže to trvať 20 minút a môže to trvať tri roky. Najťažšie je totiž zosúladiť si ideu. Potom je ťažké si vyzložkovať parfum v hlave, lebo vzniká práve tam. To, čo už sa deje pri miešaní, je len technická stránka veci.

Rada to prirovnávam k hudobníkovi. Aj ten počuje hudbu v hlave a parfumér cíti v hlave parfum. Keď mu to takpovediac klikne, tak to má za dvadsať minút, keď to nejde, môže to trvať roky.

Vy ste sa k tomuto remeslu dostali pôvodne od výroby a predaja mydiel. Zákazníci vás začali presviedčať, aby ste prešli aj do segmentu parfumov. Čo vás presvedčilo?

Bola som vo francúzskom Grasse a tam bolo pre mňa jednou zo zásadných vecí stretnutie so starým majstrom parfumérom. Nikdy som nesnívala, že skončím pri parfumoch, ale keď už bol na jednej strane tlak zákazníkov, a potom prišlo aj toto stretnutie, tak som sa rozhodla, že dobre, pôjdem do toho, ale ak, tak nech sú to nichové veci.

SkryťVypnúť reklamu

Kto vás do tohto remesla zasvätil?

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C65KD na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M65KD na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  2. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  3. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  4. Magazín SME Ženy už v predaji
  5. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  6. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  7. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  8. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  9. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  10. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 908
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 051
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 797
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 767
  5. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 673
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 617
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 13 079
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 488
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 325
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 152
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Ilustračné foto.
Píše Juraj Buzalka

S tyčinkou v nose tvoríme históriu

Politické spoločenstvo sa deje prostredníctvom rituálov.

Ilustračné foto.
Leonardo DiCaprio

Neprehliadnite tiež

Ľudovít Winter

Detská psychologička o šikane: Západné krajiny hovoria o epidémii šikanovania

Šinková vraví, že chlapci sú šikanovaní častejšie.

Dokument Neviditeľná odhaľuje drsné zlyhania pôrodníctva. Zase

Režisérka Maia Martiniak odhalila, ako vyzerá trauma žien.

Záber z filmu Neviditeľná (Unseen) 2020

Autorka dokumentu o pôrodoch: Ak by som v nemocnici zasiahla, už by ma tam nepustili

Režisérka Maia Martiniak nakrútila film o pôrodnej traume.

Režisérka Maia Martiniak.