SME
Piatok, 20. september, 2019 | Meniny má Ľuboslav(a)

Módne giganty majú dohodu o veľkých ekologických zmenách

Dohoda je ambiciózna, no nie povinná.

(Zdroj: pexels.com)

„Tento pakt hovorí o tom, že sme si uvedomili environmentálne problémy 21. storočia a že prostredníctvom kolektívnych akcií a spoločných cieľov prijímame zodpovednosť,“ povedal minulý týždeň pre New York Times obchodník Francois-Henri Pinault.

Pinault stojí na čele francúzskeho konglomerátu Kering, ktorý zastrešuje luxusné značky ako Gucci, Yves Saint Laurent či Hermès. Zároveň bol po dohode s francúzskym prezidentom Emmanuelom Macronom iniciátorom kolektívnej dohody veľkých módnych značiek, ktoré sa zaviazali zlepšiť svoju environmentálnu politiku.

Ide o významný krok, ktorý môže byť začiatkom zodpovedného prístupu módneho priemyslu k životnému prostrediu. Na stretnutí G7 ho predstavili pod názvom Pakt módneho priemyslu (The Fashion Pact).

Článok pokračuje pod video reklamou

Módny priemysel dlhodobo škodí

Súvisiaci článok Medzi nami: Stačí jedno tričko a jedny nohavice? Ako sa pozrieť na svoj šatník inak Čítajte 

Módny priemysel je dlhodobo považovaný za jedného z najväčších znečisťovateľov planéty.

Výroba a distribúcia módy je podľa OSN zodpovedná za približne 10 percent všetkých emisií skleníkových plynov a za 20 percent všetkých odpadových vôd. Silnejúca klimatická kríza však výrobcov núti premýšľať inak.

Na stretnutí G7, ktoré sa počas uplynulého víkendu konalo vo francúzskom meste Biarritz, sa zástupcovia veľkých módnych značiek zaviazali k dodržiavaniu viacerých opatrení, ktoré majú pomôcť dbať na väčšiu ochranu biodiverzity, čistoty oceánov a najmä prispievať k spomaleniu klimatických zmien.

Nepôjde však o právne záväzný dokument, ale o akýsi súbor usmernení a za jeho nedodržanie nebudú spoločnostiam hroziť žiadne sankcie ani finančné pokuty.

„Vieme, že jedna spoločnosť nedokáže vyriešiť environmentálne problémy, ktorým čelí naša planéta. Veríme však v silu spolupráce, ktorá vedie k skutočným zmenám,“ povedal po piatkovom stretnutí Marco Gobbetti, generálny riaditeľ spoločnosti Burberry.

Tá len prednedávnom čelila škandálu, keď sa rozhodla spáliť nepredané oblečenie, doplnky a parfumy v hodnote 32 miliónov eur.

Aj dostupné značky budú zelenšie

Súvisiaci článok Upcyklácia je budúcnosť. Tieto Slovenky vás presvedčia, že aj odpad sa dá obliecť Čítajte 

Dnes je Burberry jednou z 32 spoločností, ktoré sa zaväzujú k zodpovednosti.

Okrem nej pakt podpísali luxusné značky ako Chanel, Prada a Hermès, Ralph Lauren a Stella McCartney, spoločnosti zamerané na športovú módu Nike, Puma a Adidas, ale aj veľké siete „rýchlej módy“ ako H&M Group a Inditex, ktorá zastrešuje značky ako Zara, Pull & Bear či Bershka.

Medzi ciele patrí prechod na takú výrobu odevov, ktorá bude úplne využívať energie z obnoviteľných zdrojov do roku 2030. Do roku 2050 chcú značky dosiahnuť v textilnom priemysle uhlíkovú neutrálnosť.

Ďalšími cieľmi paktu sú tiež podpora vedeckého výskumu, obnova prírodných ekosystémov, ochrana voľne žijúcich živočíchov a prechod na také prístupy získavania bavlny a iných materiálov, ktorú budú šetrné k prírode.

Výrazné záväzky si spoločnosti dávajú aj v predsavzatí vyraďovať plasty na jedno použitie. Do roku 2030 sa chcú postupne zbaviť nadbytočných obalových materiálov v rámci výroby a v rámci samotného predaja zákazníkom.

V neposlednom rade sa firmy zaviazali k podpore udržateľnosti a k používaniu recyklovaných textílií, ale tiež k riešeniam spravodlivých miezd a k posilneniu postavenia malých výrobcov a žien v krajinách s nízkymi príjmami.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Aj verejnosť si vyberá svojho Učiteľ Slovenska
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  3. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu
  4. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu
  5. Revolučný Volkswagen ID.3 naživo z Frankfurtu!
  6. Nepremeškajte túto šancu. Jedinečná konferencia sa blíži
  7. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  8. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom
  9. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid?
  10. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne
  1. Nový Focus ST - exkluzívne vo Ford POP Up Store
  2. Aj verejnosť si vyberá svojho Učiteľ Slovenska
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  4. Špičkový slovenský pretekár Maťo Homola je ambasádorom OMV
  5. Špičkový slovenský pretekár Maťo Homola je ambasádorom OMV
  6. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu
  7. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu
  8. Ochrana klímy spojí slovenské mestá a obce
  9. Revolučný Volkswagen ID.3 naživo z Frankfurtu!
  10. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú
  1. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid? 12 239
  2. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu 9 201
  3. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu 8 803
  4. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom 7 423
  5. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú 7 285
  6. SEAT vyriešil problém s bezpečnosťou bezkľúčového prístupu 6 404
  7. Máte bolesti hlavy či depresie? Vinníkom môže byť intolerancia 6 144
  8. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 6 113
  9. Ako si správne sporiť v čase nízkych úrokov? 5 749
  10. Vyhrajte cestu okolo sveta 5 658

Téma: Udržateľná móda


Hlavné správy zo Sme.sk

Klimatický pochod v Bratislave.
Mikuláš Černák.
Futbalisti ŠK Slovan Bratislava po zápase proti Besiktasu Istanbul.
Autorská strana Jakuba Fila

Zabudnite na katastrofické filmy, sú len slabý odvar našej možnej budúcnosti

Európa bez Dánska či Holandska.