SME
Pondelok, 23. september, 2019 | Meniny má Zdenka

Joga za pracovným stolom: Tri jednoduché cviky, ktoré pomôžu stuhnutým svalom

Ľudské telo nebolo stvorené na sedenie.

(Zdroj: pexels.com)

Deň väčšiny z nás začína aj končí sedením. Po zobudení si sadneme na posteľ, pri raňajkách na stoličku v kuchyni a cestu do prácu presedíme v aute.

Prvé, čo urobíme po príchode do práce je, že si opäť sadneme. Keď pracovný deň skončí, mnohí zaujmú miesto pred televízorom – ako inak, posediačky. Neustále sedenie len ťažko následne vykompenzuje striedme cvičenie v posilňovni. Ľudské telo nebolo stvorené na dlhodobé sedenie.

Chceme sa cítiť zdraví a fit, ale často to vidno iba v posilňovni. Počas pracovného týždňa dávame svoju telu v práci zabrať, a pritom je to to najcennejšie, čo máme.

Článok pokračuje pod video reklamou

Sústreďte sa na seba počas celého dňa, zaraďte doň pár rituálov, ktoré kvalitu vášho života zvýšia bez extrémnej námahy, radí Helena Nehasilová, autorka knihy Joga pomedzi emaily.

Cvik 1: Pohojdajte svoje „kancelárske bedrá“

Súvisiaci článok Akrojoga a partnerská joga: Hlavné dôvody, prečo vyskúšať cvičenie vo dvojici Čítajte 

Jeden z najčastejších problémov dlhodobého sedenia sú bolesti bedrovej časti chrbta.

„Najviac ju cítime v tzv. lumbálnej časti, medzi lumbálnymi stavcami L1 až L5, od konca hrudníka až po kostrč,“ hovorí Helena Nehasilová.

Cvik, ktorý odporúča na ich uvoľnenie je veľmi jednoduchý a nezaberie veľa času ani miesta. Postavte sa nohami na šírku bedier a predkloňte sa. Prepleťte si paže tak, aby ste si dlaňami chytili lakte.

Pravou dlaňou ľavý lakeť a naopak. Chrbát prirodzene vyveste a pohojdajte sa zo strany na stranu, pokračujte dovtedy, pokiaľ sa cítite príjemne a nechajte pôsobiť gravitáciu.

Ak vlastníte stoličku s výkyvovým sedadlom, ktorá vám dovolí kolísanie bedier zo strany zboka nabok aj počas sedenia, o to lepšie pre vás. Cvičíte aj počas sedenia.

Cvik 2: Poloha dieťaťa na stoličke

Súvisiaci článok Pri dynamickej Buti Yoge si myseľ oddýchne a telo sa zapotí Čítajte 

Pre relaxáciu hlbokých vnútorných svalov je dokonalá poloha halasány – dieťaťa. Ak ste čo len raz boli na joge, určite ju poznáte. Robí sa v sede na pätách, alebo na zemi s hlavou na podložke.

Je to odpočinková poloha, ktorá uvoľní stavce a dá sa praktizovať aj na stoličke. Sadnite si na celú plochu sedadla stoličky tak, aby chodidlá boli stabilne na zemi. S výdychom si položte hruď na stehná a ruky s ramenami nechajte spadnúť dolu k nohám.

Predýchajte to a užite si uvoľnenie. A nezabudnite, že základom prevencie bolestí chrbta je vhodná stolička, ideálne s pohyblivým sedadlom na pružine. Tá vám pomôže spevňovať a chrbtové svalstvo aj počas sedenia a predchádza skolióze chrbtice.

Cvik 3: Jogový rituál predklonu

Súvisiaci článok Osem tipov podľa vedy, ako čo najviac vyťažiť z cvičenia Čítajte 

Ďalší cvik, ktorý autorka knihy Joga pomedzi emaily odporúča, sa rovnako vykonáva s použitím stoličky.

Postavte sa za ňu tak, aby bola vaša panva presne nad chodidlami. Prehnite trup až do polohy, kedy je vaša hlava zarovno s opierkou hlavy vašej stoličky. Pokiaľ ju máte veľmi nízko, vymeňte ho za kľučku na dverách. Telo by malo byť maximálne v 90-stupňovom uhle.

Chyťte sa za stoličku a predstavte si, že vás niekto akoby ťahá za boky dozadu. Predýchajte aspoň päťkrát a opakujte tak často, ako vaše telo potrebuje.

Cviky pripravilo Centrum zdravého sedenia.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Čo potrebujete vedieť pred kúpou tepelného čerpadla?
  2. Zmení sa nábrežie Dunaja v Bratislave? Odpovedia hostia na fóre
  3. Ako sa zrodila pýcha tokajskej oblasti - Chateau GRAND BARI
  4. K športovým hodinkám sa dá teraz dostať výhodnejšie
  5. Laci Strike: Kotrmelec je pre veľa detí už neuveriteľné umenie
  6. Aj verejnosť si vyberá svojho Učiteľ Slovenska
  7. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  8. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu
  9. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu
  10. Revolučný Volkswagen ID.3 naživo z Frankfurtu!
  1. Superpočítač od Atosu prekonáva rekordy vo výkone
  2. Polianky pri Trnave lákajú na výhodné uvádzacie ceny
  3. K športovým hodinkám sa dá teraz dostať výhodnejšie
  4. Ako sa zrodila pýcha tokajskej oblasti - Chateau GRAND BARI
  5. Čo potrebujete vedieť pred kúpou tepelného čerpadla?
  6. Zmení sa nábrežie Dunaja v Bratislave? Odpovedia hostia na fóre
  7. Moderné technológie do škôl patria
  8. Laci Strike: Kotrmelec je pre veľa detí už neuveriteľné umenie
  9. Nový Focus ST - exkluzívne vo Ford POP Up Store
  10. Aj verejnosť si vyberá svojho Učiteľ Slovenska
  1. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu 13 532
  2. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid? 10 556
  3. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu 10 408
  4. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú 9 492
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 8 702
  6. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz 7 183
  7. Vyhrajte cestu okolo sveta 5 601
  8. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom 5 479
  9. SEAT vyriešil problém s bezpečnosťou bezkľúčového prístupu 5 362
  10. Revolučný Volkswagen ID.3 naživo z Frankfurtu! 5 229

Téma: Joga


Článok je zaradený aj do ďalších tém Cvičenie

Hlavné správy zo Sme.sk

Od sebavedomia k panike. Ako sa zmenil Kočner v Threeme

Kočner poslal správu aj Jánovi Kuciakovi.

Podnikateľ Marian Kočner.
Župa prekvapila ponukou na odkúpenie závodu za jeden dolár.

Krach najstaršej cestovky na svete zasiahol státisíce dovolenkárov

Prostredníctvom CK Thomas Cook si rezervovalo dovolenky viac ako 600-tisíc ľudí.

Ilustračné foto

Sebavedomá, kritická. Čaputová má za sebou prvých 100 dní

Matovič vyčíta Čaputovej drobné prešľapy.

Zuzana Čaputová v Prešove.