SME
Sobota, 4. júl, 2020 | Meniny má ProkopKrížovkyKrížovky

Joga za pracovným stolom: Tri jednoduché cviky, ktoré pomôžu stuhnutým svalom

Ľudské telo nebolo stvorené na sedenie.

(Zdroj: pexels.com)

Deň väčšiny z nás začína aj končí sedením. Po zobudení si sadneme na posteľ, pri raňajkách na stoličku v kuchyni a cestu do prácu presedíme v aute.

Prvé, čo urobíme po príchode do práce je, že si opäť sadneme. Keď pracovný deň skončí, mnohí zaujmú miesto pred televízorom – ako inak, posediačky. Neustále sedenie len ťažko následne vykompenzuje striedme cvičenie v posilňovni. Ľudské telo nebolo stvorené na dlhodobé sedenie.

Chceme sa cítiť zdraví a fit, ale často to vidno iba v posilňovni. Počas pracovného týždňa dávame svoju telu v práci zabrať, a pritom je to to najcennejšie, čo máme.

Skryť Vypnúť reklamu

Sústreďte sa na seba počas celého dňa, zaraďte doň pár rituálov, ktoré kvalitu vášho života zvýšia bez extrémnej námahy, radí Helena Nehasilová, autorka knihy Joga pomedzi emaily.

Cvik 1: Pohojdajte svoje „kancelárske bedrá“

Súvisiaci článok Akrojoga a partnerská joga: Hlavné dôvody, prečo vyskúšať cvičenie vo dvojici Čítajte 

Jeden z najčastejších problémov dlhodobého sedenia sú bolesti bedrovej časti chrbta.

„Najviac ju cítime v tzv. lumbálnej časti, medzi lumbálnymi stavcami L1 až L5, od konca hrudníka až po kostrč,“ hovorí Helena Nehasilová.

Cvik, ktorý odporúča na ich uvoľnenie je veľmi jednoduchý a nezaberie veľa času ani miesta. Postavte sa nohami na šírku bedier a predkloňte sa. Prepleťte si paže tak, aby ste si dlaňami chytili lakte.

Pravou dlaňou ľavý lakeť a naopak. Chrbát prirodzene vyveste a pohojdajte sa zo strany na stranu, pokračujte dovtedy, pokiaľ sa cítite príjemne a nechajte pôsobiť gravitáciu.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak vlastníte stoličku s výkyvovým sedadlom, ktorá vám dovolí kolísanie bedier zo strany zboka nabok aj počas sedenia, o to lepšie pre vás. Cvičíte aj počas sedenia.

Cvik 2: Poloha dieťaťa na stoličke

Súvisiaci článok Pri dynamickej Buti Yoge si myseľ oddýchne a telo sa zapotí Čítajte 

Pre relaxáciu hlbokých vnútorných svalov je dokonalá poloha halasány – dieťaťa. Ak ste čo len raz boli na joge, určite ju poznáte. Robí sa v sede na pätách, alebo na zemi s hlavou na podložke.

Je to odpočinková poloha, ktorá uvoľní stavce a dá sa praktizovať aj na stoličke. Sadnite si na celú plochu sedadla stoličky tak, aby chodidlá boli stabilne na zemi. S výdychom si položte hruď na stehná a ruky s ramenami nechajte spadnúť dolu k nohám.

Predýchajte to a užite si uvoľnenie. A nezabudnite, že základom prevencie bolestí chrbta je vhodná stolička, ideálne s pohyblivým sedadlom na pružine. Tá vám pomôže spevňovať a chrbtové svalstvo aj počas sedenia a predchádza skolióze chrbtice.

Skryť Vypnúť reklamu

Cvik 3: Jogový rituál predklonu

Súvisiaci článok Osem tipov podľa vedy, ako čo najviac vyťažiť z cvičenia Čítajte 

Ďalší cvik, ktorý autorka knihy Joga pomedzi emaily odporúča, sa rovnako vykonáva s použitím stoličky.

Postavte sa za ňu tak, aby bola vaša panva presne nad chodidlami. Prehnite trup až do polohy, kedy je vaša hlava zarovno s opierkou hlavy vašej stoličky. Pokiaľ ju máte veľmi nízko, vymeňte ho za kľučku na dverách. Telo by malo byť maximálne v 90-stupňovom uhle.

Chyťte sa za stoličku a predstavte si, že vás niekto akoby ťahá za boky dozadu. Predýchajte aspoň päťkrát a opakujte tak často, ako vaše telo potrebuje.

Cviky pripravilo Centrum zdravého sedenia.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac
  2. Lokálne nákupy vo VIVO! Markete
  3. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií
  4. Zmenia sa Vysoké Tatry na lunapark?
  5. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách
  6. Ťažšie sa vám dýcha? Možno máte vlhký dom
  7. 15 miest v Grécku, na ktoré sú domáci najpyšnejší
  8. Najrýchlejší dopravný prostriedok je bicykel
  9. Novým prezidentom FSOK sa stal Miroslav Kot
  10. Magazín denníka SME: Leto v Čechách a na Morave
  1. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac
  2. Terasa upratovala s Kositom. Čistili Borovicový háj i Pľuvátko
  3. Štart sezóny F1 je za dverami
  4. Predajne Terno a KRAJ znižujú ceny desiatok produktov
  5. Tieto chyby sú pri zateplení fasády najčastejšie
  6. Tesco pomôže ľuďom v núdzi ešte viac
  7. Lokálne nákupy vo VIVO! Markete
  8. Hrdinovia bez potlesku
  9. Odvezte sa Ľadovým expresom spoznávať juh Slovenského raja
  10. Herec a dabér Pavel Soukup: můj test autokamery Mio MiVue 798
  1. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách 20 217
  2. 15 miest v Grécku, na ktoré sú domáci najpyšnejší 16 171
  3. Ťažšie sa vám dýcha? Možno máte vlhký dom 13 958
  4. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií 13 913
  5. Tieto chyby sú pri zateplení fasády najčastejšie – vyhnite sa im 10 913
  6. Magazín denníka SME: Leto v Čechách a na Morave 10 227
  7. Leto na Slovensku: Mimoriadny 48-stranový magazín týždenníkov MY 10 155
  8. Zmenia sa Vysoké Tatry na lunapark? 10 031
  9. Južný Cyprus: skvelá dovolenka až do skorej jesene 9 770
  10. Predáva top mäso, varuje pred reťazcami, kvalitu hľadá na farme 8 937
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Joga

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Cvičenie
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Sergej Krikaľov v roku 2005 už ako ruský kozmonaut po ďalšom pristátí v Kazachstane.
Nitriansky podnikateľ Norbert Bödör prichádza vypovedať v kauze Pôdohospodárskej platobnej agentúry.

Na Orave sa na športovom sústredení nakazilo 12 detí

Regionálna hygienička predpokladá, že počet infikovaných bude rásť.

Meranie teploty je dôležitou súčasťou prevencie proti šíreniu epidémie COVID-19.
Elle Fanning a Nicholas Hoult pri jednej z intímnych scén v seriáli The Great.

Neprehliadnite tiež

Trnavská Mestská veža
Cissi Wallinová je švédska moderátorka a televízna osobnosť. Po spustení Metoo hnutia obvinila známeho novinára zo znásilnenia.

Švédska výskumníčka: Sme rodovo rovná krajina, no tiež máme problémy

Maja Lundqvist opisuje, ako Švédi bojujú proti sexuálnemu obťažovaniu.

Maja Lundqvist