SME
Nedeľa, 15. september, 2019 | Meniny má Jolana

Joga za pracovným stolom: Tri jednoduché cviky, ktoré pomôžu stuhnutým svalom

Ľudské telo nebolo stvorené na sedenie.

(Zdroj: pexels.com)

Deň väčšiny z nás začína aj končí sedením. Po zobudení si sadneme na posteľ, pri raňajkách na stoličku v kuchyni a cestu do prácu presedíme v aute.

Prvé, čo urobíme po príchode do práce je, že si opäť sadneme. Keď pracovný deň skončí, mnohí zaujmú miesto pred televízorom – ako inak, posediačky. Neustále sedenie len ťažko následne vykompenzuje striedme cvičenie v posilňovni. Ľudské telo nebolo stvorené na dlhodobé sedenie.

Chceme sa cítiť zdraví a fit, ale často to vidno iba v posilňovni. Počas pracovného týždňa dávame svoju telu v práci zabrať, a pritom je to to najcennejšie, čo máme.

Článok pokračuje pod video reklamou

Sústreďte sa na seba počas celého dňa, zaraďte doň pár rituálov, ktoré kvalitu vášho života zvýšia bez extrémnej námahy, radí Helena Nehasilová, autorka knihy Joga pomedzi emaily.

Cvik 1: Pohojdajte svoje „kancelárske bedrá“

Súvisiaci článok Akrojoga a partnerská joga: Hlavné dôvody, prečo vyskúšať cvičenie vo dvojici Čítajte 

Jeden z najčastejších problémov dlhodobého sedenia sú bolesti bedrovej časti chrbta.

„Najviac ju cítime v tzv. lumbálnej časti, medzi lumbálnymi stavcami L1 až L5, od konca hrudníka až po kostrč,“ hovorí Helena Nehasilová.

Cvik, ktorý odporúča na ich uvoľnenie je veľmi jednoduchý a nezaberie veľa času ani miesta. Postavte sa nohami na šírku bedier a predkloňte sa. Prepleťte si paže tak, aby ste si dlaňami chytili lakte.

Pravou dlaňou ľavý lakeť a naopak. Chrbát prirodzene vyveste a pohojdajte sa zo strany na stranu, pokračujte dovtedy, pokiaľ sa cítite príjemne a nechajte pôsobiť gravitáciu.

Ak vlastníte stoličku s výkyvovým sedadlom, ktorá vám dovolí kolísanie bedier zo strany zboka nabok aj počas sedenia, o to lepšie pre vás. Cvičíte aj počas sedenia.

Cvik 2: Poloha dieťaťa na stoličke

Súvisiaci článok Pri dynamickej Buti Yoge si myseľ oddýchne a telo sa zapotí Čítajte 

Pre relaxáciu hlbokých vnútorných svalov je dokonalá poloha halasány – dieťaťa. Ak ste čo len raz boli na joge, určite ju poznáte. Robí sa v sede na pätách, alebo na zemi s hlavou na podložke.

Je to odpočinková poloha, ktorá uvoľní stavce a dá sa praktizovať aj na stoličke. Sadnite si na celú plochu sedadla stoličky tak, aby chodidlá boli stabilne na zemi. S výdychom si položte hruď na stehná a ruky s ramenami nechajte spadnúť dolu k nohám.

Predýchajte to a užite si uvoľnenie. A nezabudnite, že základom prevencie bolestí chrbta je vhodná stolička, ideálne s pohyblivým sedadlom na pružine. Tá vám pomôže spevňovať a chrbtové svalstvo aj počas sedenia a predchádza skolióze chrbtice.

Cvik 3: Jogový rituál predklonu

Súvisiaci článok Osem tipov podľa vedy, ako čo najviac vyťažiť z cvičenia Čítajte 

Ďalší cvik, ktorý autorka knihy Joga pomedzi emaily odporúča, sa rovnako vykonáva s použitím stoličky.

Postavte sa za ňu tak, aby bola vaša panva presne nad chodidlami. Prehnite trup až do polohy, kedy je vaša hlava zarovno s opierkou hlavy vašej stoličky. Pokiaľ ju máte veľmi nízko, vymeňte ho za kľučku na dverách. Telo by malo byť maximálne v 90-stupňovom uhle.

Chyťte sa za stoličku a predstavte si, že vás niekto akoby ťahá za boky dozadu. Predýchajte aspoň päťkrát a opakujte tak často, ako vaše telo potrebuje.

Cviky pripravilo Centrum zdravého sedenia.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Košický magistrát chce spravovať verejný cintorín a krematórium
  2. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom
  3. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid?
  4. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne
  5. Predaj firmy jednoducho a bezpečne
  6. Zázemie vo finančnom sektore je dôležité. Aj pre bývalého vojaka
  7. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  8. Vynovený VW Passat: Stovky drobností
  9. Máte bolesti hlavy či depresie? Vinníkom môže byť intolerancia
  10. Ako si správne sporiť v čase nízkych úrokov?
  1. Košický magistrát chce spravovať verejný cintorín a krematórium
  2. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom
  3. Koliba Expo pripravuje pripravuje novú ponuku špecialít
  4. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid?
  5. Návod na renováciu starých rodinných domov
  6. Spoločnosť HORNBACH otvorila svoju štvrtú predajňu na Slovensku
  7. SEAT vyriešil problém s bezpečnosťou bezkľúčového prístupu
  8. Pozrite sa, kde všade je vhodná fúkaná izolácia
  9. „SPRAVBYT“ Ospravedlňujeme za nepríjemnosti
  10. Aké to je, byť riaditeľom pobočky banky?
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 10 363
  2. Máte bolesti hlavy či depresie? Vinníkom môže byť intolerancia 10 111
  3. Ako si správne sporiť v čase nízkych úrokov? 8 622
  4. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid? 7 264
  5. Vyhrajte cestu okolo sveta 6 820
  6. Last minute tipy: Top ponuky na koniec leta 4 696
  7. Najlepší slovenský výčapník má 22 rokov. Čapovať ho učila žena 4 622
  8. Ako fungujú platby mobilom? Bezpečnosť majú na prvom mieste 4 532
  9. Vynovený VW Passat: Stovky drobností 4 531
  10. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne 4 438

Téma: Joga


Článok je zaradený aj do ďalších tém Cvičenie

Hlavné správy zo Sme.sk

Rada "vyhýbajte sa stresu" je nanič, vraví psychiater

Rady, ako sa v dnešnej dobe nezblázniť.

Martin Hollý (49) Psychiater a sexuológ, ktorý je vyše desať rokov riaditeľom Psychiatrickej nemocnice Bohnice v Prahe. Absolvoval výcvik v individuálnej i skupinovej psychoterapii. Pôsobil najprv na psychiatrickom oddelení nemocnice v Trenčíne, potom v Psychiatrickej nemocnici Bohnice, kde bol spočiatku na sexuologickom oddelení, neskôr ako vedúci lekár Centra krízovej intervencie. V súčasnosti je jednou z kľúčových postáv reformy psychiatrickej starostlivosti v Česku.
Stĺpček Petra Schutza

Dycky Most si už asi nezaspievame

Dvaja noví podpredsedovia bez minulosti nie sú generačná výmena.

Na snímke zľava predseda strany Most-Híd Béla Bugár, nový podpredseda strany Most-Híd Attila Agócs a podpredseda strany Most-Híd Ábel Ravasz počas tlačovej konferencie po sneme strany Most-Híd v Bratislave 14. septembra.
Na ropné zariadenia zaútočili jemenskí rebeli.

Bugár odkázal Kiskovi, že nemá vynášať, lebo sám zle dopadne

Prípad údajného vydierania exprezidenta rieši NAKA.

Béla Bugár.