SME
Štvrtok, 12. december, 2019 | Meniny má Otília

Joga za pracovným stolom: Tri jednoduché cviky, ktoré pomôžu stuhnutým svalom

Ľudské telo nebolo stvorené na sedenie.

(Zdroj: pexels.com)

Deň väčšiny z nás začína aj končí sedením. Po zobudení si sadneme na posteľ, pri raňajkách na stoličku v kuchyni a cestu do prácu presedíme v aute.

Prvé, čo urobíme po príchode do práce je, že si opäť sadneme. Keď pracovný deň skončí, mnohí zaujmú miesto pred televízorom – ako inak, posediačky. Neustále sedenie len ťažko následne vykompenzuje striedme cvičenie v posilňovni. Ľudské telo nebolo stvorené na dlhodobé sedenie.

Chceme sa cítiť zdraví a fit, ale často to vidno iba v posilňovni. Počas pracovného týždňa dávame svoju telu v práci zabrať, a pritom je to to najcennejšie, čo máme.

Článok pokračuje pod video reklamou

Sústreďte sa na seba počas celého dňa, zaraďte doň pár rituálov, ktoré kvalitu vášho života zvýšia bez extrémnej námahy, radí Helena Nehasilová, autorka knihy Joga pomedzi emaily.

Cvik 1: Pohojdajte svoje „kancelárske bedrá“

Súvisiaci článok Akrojoga a partnerská joga: Hlavné dôvody, prečo vyskúšať cvičenie vo dvojici Čítajte 

Jeden z najčastejších problémov dlhodobého sedenia sú bolesti bedrovej časti chrbta.

„Najviac ju cítime v tzv. lumbálnej časti, medzi lumbálnymi stavcami L1 až L5, od konca hrudníka až po kostrč,“ hovorí Helena Nehasilová.

Cvik, ktorý odporúča na ich uvoľnenie je veľmi jednoduchý a nezaberie veľa času ani miesta. Postavte sa nohami na šírku bedier a predkloňte sa. Prepleťte si paže tak, aby ste si dlaňami chytili lakte.

Pravou dlaňou ľavý lakeť a naopak. Chrbát prirodzene vyveste a pohojdajte sa zo strany na stranu, pokračujte dovtedy, pokiaľ sa cítite príjemne a nechajte pôsobiť gravitáciu.

Ak vlastníte stoličku s výkyvovým sedadlom, ktorá vám dovolí kolísanie bedier zo strany zboka nabok aj počas sedenia, o to lepšie pre vás. Cvičíte aj počas sedenia.

Cvik 2: Poloha dieťaťa na stoličke

Súvisiaci článok Pri dynamickej Buti Yoge si myseľ oddýchne a telo sa zapotí Čítajte 

Pre relaxáciu hlbokých vnútorných svalov je dokonalá poloha halasány – dieťaťa. Ak ste čo len raz boli na joge, určite ju poznáte. Robí sa v sede na pätách, alebo na zemi s hlavou na podložke.

Je to odpočinková poloha, ktorá uvoľní stavce a dá sa praktizovať aj na stoličke. Sadnite si na celú plochu sedadla stoličky tak, aby chodidlá boli stabilne na zemi. S výdychom si položte hruď na stehná a ruky s ramenami nechajte spadnúť dolu k nohám.

Predýchajte to a užite si uvoľnenie. A nezabudnite, že základom prevencie bolestí chrbta je vhodná stolička, ideálne s pohyblivým sedadlom na pružine. Tá vám pomôže spevňovať a chrbtové svalstvo aj počas sedenia a predchádza skolióze chrbtice.

Cvik 3: Jogový rituál predklonu

Súvisiaci článok Osem tipov podľa vedy, ako čo najviac vyťažiť z cvičenia Čítajte 

Ďalší cvik, ktorý autorka knihy Joga pomedzi emaily odporúča, sa rovnako vykonáva s použitím stoličky.

Postavte sa za ňu tak, aby bola vaša panva presne nad chodidlami. Prehnite trup až do polohy, kedy je vaša hlava zarovno s opierkou hlavy vašej stoličky. Pokiaľ ju máte veľmi nízko, vymeňte ho za kľučku na dverách. Telo by malo byť maximálne v 90-stupňovom uhle.

Chyťte sa za stoličku a predstavte si, že vás niekto akoby ťahá za boky dozadu. Predýchajte aspoň päťkrát a opakujte tak často, ako vaše telo potrebuje.

Cviky pripravilo Centrum zdravého sedenia.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka
  2. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
  3. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
  4. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  5. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú?
  6. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  7. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
  8. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť?
  9. 7 tipov, ako zariadiť malú kuchyňu
  10. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny
  1. Vianočné trhy vďaka inovácii pomáhajú rodinám v ohrození
  2. Výnos 5,5 % alebo 15 % p.a.?
  3. Triedený odpad nekončí na jednej kope. Vysvetľujeme to už roky
  4. Slovenská sporiteľňa pomôže svojim klientom zo zničenej bytovky
  5. Vianočné trhy na zámku Schloss Hof „na skok“ od Bratislavy
  6. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  7. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú?
  8. ŠKODA AUTO Slovensko vysadila v Petržalke stromovú alej
  9. Predíďte úniku dokumentov. Označkujte ich
  10. Nákup darčekov môže byť tento týždeň výhodnejší
  1. Horskí záchranári sa vás vždy opýtajú túto otázku. Viete akú? 26 644
  2. Aj po tridsiatke stále hýria. Čo bráni mladým vyrásť? 23 550
  3. Ceny bytov rekordne rastú. Niektorých sa to však netýka 13 367
  4. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40% z ceny 12 580
  5. Aké proteíny sú najzdravšie? Našli sme odpoveď 11 658
  6. SME.sk dosiahlo v novembri rekordný počet predplatiteľov 10 187
  7. Vlastné auto alebo lízing? Porovnali sme ich výhodnosť 8 255
  8. Ťažko uveriť, že aj takto kvalitne sa dá študovať na Slovensku 7 969
  9. Agadir je úplne iný ako zvyšok Maroka 7 773
  10. Každodenne sa na cestách zraní veľa detí 7 692

Téma: Joga


Článok je zaradený aj do ďalších tém Cvičenie

Hlavné správy zo Sme.sk

Dobré ráno

Dobré ráno: Okolo majetku Bašternáka sa dejú čudné veci

Ako skončí majetok odsúdeného daňového podvodníka?

Podcast Dobré Ráno
Stĺpček Jakuba Fila

Snáď si tie deti tú tvár Smeru nebudú pamätať

Nahnevaný Fico sa snaží pôsobiť milo a vtipne, je však skôr trápny.

Dobehne Johnsona osud Mayovej? Britské voľby rozhodnú o brexite

Tri scenáre vývoja po britských voľbách.

Premiér si v kampani vyskúšal aj prácu mliekara.

Neprehliadnite tiež

Stĺpček Osmelené

Lekári sú vraj neustálym terčom kritiky. Akoby na to nebol dôvod

Je horší homeopat v telke alebo konšpirujúca lekárka?

Michaela Žureková

Psychologička: Hru s rodičmi žiadne dieťa za telefón nevymení

Zuzana Vojtová hovorí o dôležitosti spoločenských hier.

Zuzana Vojtová
Gloria Steinem