SME

Pomáha mladým vzdelávať sa: Prečo by tu mali ostať? Je to o osobnej zodpovednosti

Rozpráva spoluzakladateľka Nexterie.

Ivana BoledovičováIvana Boledovičová (Zdroj: SME - Marko Erd)

Neziskovky a mimovládne organizácie majú dnes v spoločnosti nepopulárne postavenie. Rozumejú ľudia , čo to znamená, keď poviete, že robíte v tomto sektore?

Ako ktorí. Ak sa niekto čuduje, tak rada využijem príležitosť a rozprávam sa s ním. Občiansky sektor vnímam ako kľúčovú vec pre zdravie celej spoločnosti. Asi nikde nedokáže všetko zabezpečovať štát a súkromný sektor.

Ten občiansky dopĺňa napríklad charitatívny rozmer, ale aj „watchdogový“, teda rozmer verejnej kontroly a plní aj analytickú úlohu. My v Nexterii poskytujeme neformálne vzdelávanie. Mám pocit, že na Slovensku je občiansky sektor zdravý a teším sa z neho.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Do neziskového sektora ste prešli z biznisu. Prečo ste opustili, predpokladám, stabilnú profesiu a vybrali sa cestou vzdelávania mladých ľudí?

Po vysokej škole som niekoľko rokov robila v poradenstve. Potom prišla materská dovolenka a paralelne s tým sme s mojím manželom a skupinou ďalších spolužiakov z vysokej školy dostali chuť niečo našej škole vrátiť späť.

Mali sme už za sebou pár rokov skúseností a cítili sme, že by to bol dobrý nápad viac prepojiť prax so školou a študentmi.

My sme študovali fakultu manažmentu, no tá myšlienka ešte počas prvého roku veľmi rýchlo narástla a pridávali sa aj ľudia z iných fakúlt.

Zhodli sme sa, že nám záleží na tejto krajine a že cesta k dobrým veciam v budúcnosti vedie cez vzdelávanie mladých ľudí. Želáme si, aby tu vyrástla generácia ľudí, ktorí budú našu krajinu rozvíjať pozitívnym smerom.

SkryťVypnúť reklamu

Tento začiatok sa vlastne datuje do roku 2006, keď vznikol základ Nexterie, o ktorej sa tu teraz rozprávame. Mali ste pocit, že vysoká škola nestačí a je potrebné aj doplnkové vzdelávanie ľudí?

Súvisiaci článok Učiteľka roka: Sú aj efektívnejšie formy hodnotenia ako známky Čítajte 

Človek sa potrebuje vzdelávať celý život, mení sa prostredie a on potrebuje nové zručnosti. Vždy sa treba hýbať ďalej. Konkrétne my sme sa snažili prinášať prvok praxe a osobnej skúsenosti, ktorá možno na školách nebola až taká prítomná.

Snažíme sa, aby študenti robili praktické projekty v menších skupinách pod dohľadom človeka z partnerských organizácií, či už je to nejaká firma alebo organizácia z prvého či občianskeho sektoru.

Máme individuálny mentoring a sprevádzanie skúsenými ľuďmi, organizujeme aj rôzne workshopy, typicky v menšej skupine. Ale nie sme jediní, ktorí sa snažia prinášať prax, dnes sú aj firmy, ktoré priamo spolupracujú so školami. Vnímam to tak, že sme súčasťou širšieho systému.

SkryťVypnúť reklamu

Poslaním Nexterie je okrem iného presvedčiť študentov, aby zostali tu na Slovensku. Prečo by tu mali chcieť ostať?

Je to otázka asi na každého človeka individuálne, on si musí zodpovedať, čo mu pripadá v živote zmysluplné. Ja verím tomu, že sa máme starať o svoje okolie, o svoju rodinu, komunitu, krajinu a tak ďalej. Je to o zodpovednosti, ktorú človek cíti.

Čím viac nám bolo dané, že sme sa napríklad narodili v dobrej rodine, zdraví, máme nejaké talenty, mali sme šťastie na dobrú školu, prácu a šéfov, tým viac máme zodpovednosť vracať späť.

Vnímam to v tomto kontexte tak, že je dôležité pomáhať Slovensku a tomuto regiónu, aby sa hýbal ďalej. Určite si želám, aby nepokračoval odliv mladých ľudí z krajiny.

Samozrejme, to neznamená, že nemajú ísť aj do zahraničia na pár rokov, napríklad študovať, na stáž či cestovať. Rozšíria si tak obzory a veľa sa naučia, veď napríklad školy v zahraničí sú často kvalitnejšie ako naše.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Spolupracujete so širokou skupinou študentov, teda nejde už len o ľudí zaoberajúcich sa manažmentom?

Áno. Zameranie je akékoľvek, hľadáme diverzitu, tá je plusom. Čím je skupina študentov rôznorodejšia, tým viac sa navzájom dokážu obohatiť a pomôcť si.

Sú výskumy, podľa ktorých majú zmiešané tímy vyššiu efektivitu, než keby boli čisto ženské alebo čisto mužské. Dnes máme v Leadership Academy od 16- po 28-ročných ľudí zameraním od businessu, IT-čkárov cez medikov, umelcov, učiteľov až po novinárov.

Povedzme si viac práve o vzdelávacej alternatíve, ktorú prináša Nexteria Leadership Academy. Čo všetko ponúka?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C63S5 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Rozhovory z denníka SME

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 836
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 507
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 566
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 440
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 341
  6. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 3 288
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 274
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 024
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  2. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  3. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  4. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  5. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  6. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  7. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  8. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 26 433
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 161
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 137
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 257
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 819
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 348
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 986
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 5 735
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu