SME
Pondelok, 14. jún, 2021 | Meniny má VasilKrížovkyKrížovky

Vyzerajú a chutia ako mäso, ale zdanie klame. Mäsožravcom to neprekáža

Životný štýl sa mení.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: TASR/AP)

Jedlo je zdroj pôžitku, ale niekedy aj sporov. Najmä, keď dôjde na pretras taká pochúťka, ako sú burgery.

Niektorí oduševnení mäsožravci sa zaprisahávajú, že iné ako hovädzie mäso v žemli nemožno nazývať burgerom, zanietení vegetariáni alebo vegáni by zase nesúhlasili.

O nadmernej konzumácii mäsa a jej negatívnom dopade na ľudské zdravie i planétu už spory nie sú. Výskumy dokazujú, že produkcia mäsa je zodpovedná až za 14,5 percenta emisií, ktoré ľudia ročne vyprodukujú.

No ukazuje sa, že medzi vyššie spomenutými skupinami mäsožravcov a nemäsožravcov dochádza k prieniku.

SkryťVypnúť reklamu

Na trhu začínajú vynikať značky produkujúce čisto rastlinné burgery, ktoré na prvý pohľad dokonale imitujú mäso, a obľubu nachádzajú u oboch skupín.

Mäsožravci dávajú šancu inovátorom

Súvisiaci článok Najznámejšia slovenská vegánka: Chcem búrať tabu, aj keď to nemusí byť príjemné Čítajte 

Niektorí ľudia si môžu klásť otázku, prečo potrebujú vegetariáni a vegáni imitovať mäso, keď ho jesť nechcú.

Vysvetlenie je jednoduché - každý má svoje vlastné dôvody, prečo mäso neje, od zníženia uhlíkovej stopy až po etický prístup k zvieratám.

Nemusí to znamenať, že im nevyhovuje samotná chuť, a preto ju môžu chcieť napodobniť.

Niektorým značkám sa to pomerne dobre darí.

Napríklad BeyondMeat a Impossible Foods sú na trhu relatívne krátko, no ich rastlinné výrobky, ktoré sú od skutočného mäsa farbou, štruktúrou aj chuťou na nerozoznanie, stúpajú na popularite. Navyše obsahujú aj podobné alebo väčšie množstvo bielkovín.

SkryťVypnúť reklamu

Spoločnosť Impossible Foods, ktorú založil vedec a bývalý profesor zo Standfordovej univerzity, Patrick O. Brown, na svojom webe uvádza, že „v porovnaní s hovädzími burgermi využíva náš burger o 95 percent menej pôdy, o 74 percent menej vody a produkuje o 87 percent menej skleníkových emisií."

Impossible burger ešte na Slovensku dostupný nie je, spoločnosť produkty predáva zatiaľ iba v USA, v Hong Kongu, v Macao a v Singapure, plánuje však expandovať do celého sveta. Na porovnanie, jeho hlavný konkurent BeyondMeat už dorazil aj do našich reťazcov.

Prekvapivé je však tvrdenie oboch firiem, ktoré sa zhodujú, že ich výrobky nemajú v obľube iba vegetariáni a vegáni, práve naopak.

"Až 95% všetkých ľudí, ktorí si objednávajú náš burger, pravidelne konzumuje živočíšne produkty, teda nie sú vegáni a väčšina z nich nie sú ani striktnými vegetariánmi," povedala pre magazín Self hovorkyňa Impossible Foods, Rachel Konradová.

SkryťVypnúť reklamu

Marketéri BeyondMeat zase uviedli, že 90% zákazníkov, ktorí si v obchode kúpili ich výrobok, si kúpili aj produkty so živočíšnymi bielkovinami.

Ľudia chcú byť zdravší, investície stúpajú

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C63HQ na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M63HQ na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  3. Hudbou proti holorubom.
  4. Ako sa mení dynamika firiem?
  5. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  6. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  7. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  8. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  9. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  1. Ako sa mení dynamika firiem?
  2. Hudbou proti holorubom.
  3. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  4. Pečeň je priamo zodpovedná za stav vášho imunitného systému
  5. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  6. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  7. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  8. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  9. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány?
  10. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 11 149
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 10 150
  3. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 8 930
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 8 628
  5. Počuli ste už o zelenej hypotéke? Ušetríte s ňou až trikrát 8 586
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 8 410
  7. Tostov palác - moderné bývanie s atmosférou historických Košíc 7 920
  8. Dnes ma živí instagram, hovorí bývalá tanečníčka Katarína Jakeš 7 723
  9. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 275
  10. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 6 339
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Advokát Roman Kvasnica.

Súd pôvodne uprednostnil úvahy pred riadnymi dôkazmi.


9 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Prečo je správne podať vakcíny aj deťom.


a 2 ďalší 5 h