SME
Piatok, 20. september, 2019 | Meniny má Ľuboslav(a)

Odborníčka na cestovný ruch: Slováci zistili, že aj doma vedia stráviť dovolenku kvalitne

Potočárová láka turistov do Trnavy.

(Zdroj: Jana Liška)

Vždy ste veľa cestovali a cestovný ruch ste aj vyštudovali. Kde sa zrodila vaša láska k cestovaniu?

Je to súčasť životného štýlu v mojej rodine. Otec študoval geografiu a vždy nás pri prechode rôznymi mestami o nich učil. Museli sme vedieť, aké poľnohospodárstvo či priemysel v nich dominujú, aké majú špecifiká.

Keďže rodičia boli vodáci, veľa sme cestovali aj po Československu. Prirodzene som si obľúbila „túlavé topánky“ a už ako trinásťročná som vycestovala do Anglicka na jazykový pobyt. Cítila som, že bez jazyka sa v živote nepohnem a rodičia ma v tom podporovali.

Neskôr som odcestovala aj do Kanady, no cítila som, že mi to nestačí, chcem vidieť a spoznať viac. Ešte počas strednej školy som odišla na rok na Nový Zéland a tu som si potvrdila, že chcem študovať cestovný ruch.

Článok pokračuje pod video reklamou

Čím vás krajina nadchla?

Miestnym lokálpatriotizmom a rešpektom voči krajine a prírode, s pomocou ktorého tu rozvíjali cestovný ruch.

Súčasťou neho bolo aj dobrovoľníctvo, komunitná spolupráca, územný rozvoj, ochrana prírody, všetko fungovalo v jednej veľkej symbióze.

Bola to pre mňa veľká inšpirácia, tam som videla ako by mal cestovný ruch fungovať.

Od toho momentu som vedela, že chcem ľuďom podobným spôsobom spríjemňovať voľný čas, venovať sa im, komunikovať a viem, že prostredníctvom môjho poznania a znalostí o danej destinácii im dokážem sprostredkovať zážitok.

Začali ste ale prácou v leteckej spoločnosti. Čo vám to dalo?

Súvisiaci článok Slovenský Malý Rím sa stáva centrom pre kultúru, dobrú kávu aj hipsterov Čítajte 

V rámci tejto práce som sa starala o zákazníkov, bola som človekom na mieste prvého kontaktu. Prešla som rôznymi komunikačnými tréningami, čo mi veľmi pomohlo. Naučila som sa hlavne zvládať krízové situácie.

Bežný človek si nedokáže predstaviť, koľko ich v rámci leteckých spoločností denne vzniká.

Po škole ste začali stážovať v Španielsku. Nebol to pre vaše pracovné tempo šok?

Z toho drsného letiskového biznisu, kde čas sú peniaze a všetko treba riešiť hneď, som sa zrazu ocitla na mieste, kde malo všetko svoj čas a takmer na všetko sa odpovedalo „maňana“ (zajtra).

Nachvíľu som sa na tento štandard preladila. Páčilo sa mi, ako dokážu Španieli robiť biznis s ľahkosťou. Napriek tomu, že je tu cestovný ruch jedným z primárnych smerov podnikania, nešlo o dravý biznis, bol skôr založený na priateľskosti.

Klienti do našej cestovnej kancelárie chodili aj niekoľkokrát, kým si vybrali zájazd, dali si tam kávu a cigaretku so zamestnancami, rozprávali sa, diskutovali o živote a to ma fascinovalo.

Videla som, že netreba na klienta tvrdo tlačiť. Je dobré nechať mu na rozhodnutie čas a on príde sám.

Aktuálne ako riaditeľka pôsobíte v oblastnej organizácii v Trnave. Ako táto práca vyzerá?

Súvisiaci článok Volajú ju Foresta Gumpová: Prešla Pacifickú hrebeňovku dlhú 4300 kilometrov (rozhovor) Čítajte 

Najužšie spolupracujeme s lokálnymi aktérmi. Partnerom je pre nás samospráva, odkiaľ získavame aj najväčšie finančné zdroje. Druhým významným partnerom sú podnikatelia.

Prejavuje sa tu pekná symbióza medzi jednotlivými subjektmi.

Sme akoby mediátorom medzi samosprávou a podnikateľmi, hľadáme medzi nimi prepojenia ich potrieb a cieľov, pomáhame im medzi sebou komunikovať, vytvárať a udržiavať vzťahy. Zároveň prihliadame na to, čo je dôležité pre návštevníka danej destinácie a hľadáme aj kompromisy.

Ak sa napríklad niekde naprojektuje cyklotrasa, no nepovedie pri nejakých atraktívnych turistických bodoch záujmu alebo reštauráciách, pôjde len o dopravnú tepnu.

No ak sa do toho správne zapoja informačné tabule, mobilná aplikácia, doplní ju ďalšia infraštruktúra, ktorá návštevníka dotiahne k zaujímavým miestam, stáva sa oveľa významnejšou a atraktívnejšou. A o to nám ide. Veľa času venuje PR destinácie a marketingu.

V akom stave je destinačný manažment a turizmus na Slovensku?

Slovensko ako také má obrovský potenciál. Cestovný ruch je odvetvie, ktoré dokáže významne akcelerovať ekonomiku a zamestnanosť. Jeho výhodou je, že zisk z neho vidíte okamžite.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C63AC na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C63AC na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Aj verejnosť si vyberá svojho Učiteľ Slovenska
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  3. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu
  4. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu
  5. Revolučný Volkswagen ID.3 naživo z Frankfurtu!
  6. Nepremeškajte túto šancu. Jedinečná konferencia sa blíži
  7. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  8. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom
  9. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid?
  10. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne
  1. Nový Focus ST - exkluzívne vo Ford POP Up Store
  2. Aj verejnosť si vyberá svojho Učiteľ Slovenska
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  4. Špičkový slovenský pretekár Maťo Homola je ambasádorom OMV
  5. Špičkový slovenský pretekár Maťo Homola je ambasádorom OMV
  6. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu
  7. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu
  8. Ochrana klímy spojí slovenské mestá a obce
  9. Revolučný Volkswagen ID.3 naživo z Frankfurtu!
  10. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú
  1. Kupujete si SUV do mesta? Oplatí sa benzín, diesel alebo hybrid? 12 239
  2. Bývate často chorý? Odmerajte si vlhkosť vzduchu 9 201
  3. Známe i menej známe tváre nechcú inú zdravotnú poisťovňu 8 803
  4. Afrika, Ázia a Karibik: Exotické plavby s letenkou a sprievodcom 7 423
  5. Na hrúbke záleží. Aj dva centimetre rozhodujú 7 285
  6. SEAT vyriešil problém s bezpečnosťou bezkľúčového prístupu 6 404
  7. Máte bolesti hlavy či depresie? Vinníkom môže byť intolerancia 6 144
  8. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 6 113
  9. Ako si správne sporiť v čase nízkych úrokov? 5 749
  10. Vyhrajte cestu okolo sveta 5 658

Téma: Rozhovory z magazínu smeŽeny


Článok je zaradený aj do ďalších tém Život v meste, Slovensko, Samospráva

Hlavné správy zo Sme.sk

Klimatický pochod v Bratislave.
Mikuláš Černák.
Futbalisti ŠK Slovan Bratislava po zápase proti Besiktasu Istanbul.
Autorská strana Jakuba Fila

Zabudnite na katastrofické filmy, sú len slabý odvar našej možnej budúcnosti

Európa bez Dánska či Holandska.