SME

Najznámejšia slovenská vegánka: Chcem búrať tabu, aj keď to nemusí byť príjemné

Rozhovor s Nikoletou Kováčovou.

Nikoleta Kováčová alias Surová dcérkaNikoleta Kováčová alias Surová dcérka (Zdroj: Alex Rymšinová)

Pred šiestimi rokmi ste začali blogovať so svojou mamou ako Raw Mother & Daughter. Odvtedy ste sa posunuli k samostatnému projektu zameranému najmä na vegánstvo pod menom Surová dcérka. Tušili ste na začiatku, že sa to takto rozrastie a bude z vás najznámejšia slovenská vegánka?

Vôbec som nemala takéto ciele. Blog som robila viac-menej pre seba a pre úzku skupinu ľudí. Nikdy som neplánovala, že tam budem mať tisícky sledovateľov, spolupráce, že budem vydávať knihu.

Vtedy ešte neexistovalo ani influencerstvo ako dnes a aj blogy boli ešte trošku iné. Teraz s tým možno človek trochu ráta, že ide robiť blog a chce byť úspešný, no ja som to tak nemala.

Najprv ste radili, ako prejsť na raw food, neskôr ste prešli k vegánstvu. Bolo to tým, že ste sa priebežne vzdelávali a nastal prirodzený posun?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tá zmena bola postupná. S raw stravovaním som začínala v Ázii, keď som cestovala ako modelka a tam je to naozaj o niečom inom. Človek má dostupné ovocie na každom rohu, je lacné, lokálne. Keď som chodila domov, tak som začala jesť aj vegánsky, lebo raw potraviny tu neboli v takej kvalite ani cene.

Začala som zaraďovať vegánsku stravu. Potom som sa začala vzdelávať a prišla som na to, že je pre mňa podstatnejší etický a ekologický rozmer a nie to, že by som musela byť puristka. Úplne mi stačilo vegánstvo a chcela som sa sústreďovať aj na iné veci, napríklad na recepty, ktoré mohli osloviť ešte väčšie publikum.

Influencerom sa nestane človek zo dňa na deň. Aká bola vlastne cesta k budovaniu vašej značky?

Keď sme začínali, mala som len facebookovú stránku, všetky fotky som dávala len tam. Až potom prišiel blog, kde som začala písať aj texty. Začínali sme pri receptoch a jednoduchších videách. Potom som sa presťahovala do Bratislavy, kde som začala pracovať pre grafické štúdio.

SkryťVypnúť reklamu

Stále som sa snažila venovať blogu, začínal aj Instagram, ale popri práci som na to nemala toľko času, takže to bolo obmedzené. Keď som skončila v práci, už sa mi nechcelo ani vrátiť niekam na plný úväzok. Povedala som si, že sa chcem venovať naplno práve blogu, kým zistím, či chcem robiť niečo iné a či sa tým dá uživiť.

Vtedy to naozaj explodovalo. Fanúšikovia začali pribúdať, mala som viac obsahu a receptov. Tak nejako to funguje, že keď dáva človek von kvalitný obsah, ľudí si to nájde.

Keď som sa tomu venovala naplno, blog narástol najviac. Teraz už sa to presunulo k tomu, že opäť pracujem, ale len na čiastočný úväzok, aby som stále venovala dostatok času blogu a mohol rásť.

Nedá sa uživiť len blogom?

Dá, ale keďže moja tematika je špecifická, nechcem brať všetky spolupráce, ktoré sú mi ponúkané. Tak trocha si to sama obmedzujem. Je mi príjemnejšie mať príjmy rozdelené do rôznych skupín.

SkryťVypnúť reklamu

Venujem sa sociálnym sieťam, fotografovaniu, community manažmentu v práci. Potom mám svojich vlastných klientov, pre ktorých fotím produktové fotografie, a napokon mám blog. Asi každý živnostník žije tak, že musí prácu naháňať, ale zatiaľ som v takej situácii nebola a ani nechcem.

Načítavam video...

Koľko času tomu treba venovať, ak si chce človek nielen vybudovať, ale aj udržať publikum?

Veľa. Pre mňa je to polovica môjho pracovného času. Víkendy venujem hlavne blogu, pripravujem obsah, fotím a venujem sa tomu aj ráno pred prácou alebo po nej. Publikujem na Instagrame, píšem si s fanúšikmi.

Človek tomu musí venovať aspoň 20 hodín týždenne. Keď už sa dostane do štádia, že chce mať kvalitné fotky, tak to zaberie ďalší čas. A keď sa natáča video, jedno môže zabrať aj osem hodín času – kým sa napíše scenár, natočí sa, zostrihá sa, publikuje sa. Je to časožrút.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako ste vlastne naberali skúsenosti s vytváraním obsahu? Bola to forma pokus-omyl?

Prečítajte si tiež: Čoraz viac ľudí sa stáva vegánmi. Prečo je rastlinná strava trendom? Čítajte 

Všetci sme sa to asi učili v priebehu. S Facebookom som pracovala už predtým, veď s ním sme na strednej škole mnohí začínali, to prišlo prirodzene.

Potom som sa učila pracovať s blogom a hlavne s fotografiou, na čom stále pracujem.

Človek sa stále zdokonaľuje a netušila som sa, že sa dostanem až takto ďaleko, že by som sa venovala fotografovaniu.

Nikdy som to ani nechcela, lebo veľa blogov už fungovalo, mali nádherné nastajlované fotografie a nevedela som si predstaviť, že by som ja niečo také dokázala.

Postupne som sa k tomu dostala a teraz mi to príde prirodzené. Chcelo to čas a vzdelávanie.

Vegánstvo je dnes mainstreamovejšie téma. Keby ste začínali dnes, myslíte, že by ste to mali ľahšie?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ťažko povedať. Stále čakám na to, že na Slovensku ešte niekto s touto témou začne a uvidím na ňom, ako sa mu bude dariť, že to bude niekto, kto bude propagovať povedzme reducetariánstvo alebo niečo o obmedzovaní spotreby mäsa.

Tomu by som držala palce a chcela by som to vidieť. Dúfala by som, že to ten človek bude mať jednoduchšie, ale tým, aká je situácia na Instagrame a Facebooku, tak neviem.

Obsah sa šíri ťažšie, človeka musí podporiť niekto, kto už má meno vytvorené.

Paradoxne, keď sa človek pozrie na vaše najpozeranejšie videá na Youtube, tak ani nie sú o vegánstve. Rezonovali napríklad témy o tom, že ste vystúpili z cirkvi alebo video, v ktorom vysvetľujete, že nechcete mať deti.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom C5Z49 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Google

Ilustračná fotografia.

Južná Kórea je jedným z mála miest na svete, kde Mapy Google nefungujú v plnom rozsahu.


TASR 1

Komentovaný prehľad technologických správ.


a 1 ďalší
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Slováci dodali tablety do Volkswagenu i do policajných áut
  2. Prvý mobil dieťaťa prináša radosť aj veľkú zodpovednosť
  3. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  4. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  5. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  6. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  7. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  8. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  1. HEINEKEN Slovensko: 30 rokov vášne pre pivo
  2. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  3. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  4. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  5. Slováci dodali tablety do Volkswagenu i do policajných áut
  6. Ich slnkom je mesiac, kvitnú v noci
  7. Nie je to len ihrisko: V K Parku deti opäť nájdu radosť z pohybu
  8. Po mape s EUROVIA SK: Objavujeme Spiš a Gemer
  1. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 15 534
  2. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 7 174
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 6 357
  4. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby 4 884
  5. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 4 781
  6. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 762
  7. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 3 708
  8. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska 2 784
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Matúš Radusovsky: Nie je med ako med: v rozmanitosti sa skrýva jeho sila
  2. Zdravotní Klauni: Zdravotná klaunka: Keď si nasadíme na tvár červený nos, pozeráme sa na svet inak
  3. Janka Bittó Cigániková: Klamstvá o interrupciách. Naleteli ste aj vy?
  4. Andrea Podešvová: Je nevera vždy zrada, alebo niekedy len volanie o pomoc?
  5. Tomáš Mikloško: 8 prekvapivých faktov o vzťahoch, ktoré zmenia váš pohľad na lásku
  6. Zdravotní Klauni: Otec, bezpečný prístav dieťaťa v nemocnici
  7. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  8. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  1. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 66 305
  2. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 12 643
  3. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 9 774
  4. Monika Albertiová: SLOVENSKOOO! A je to tu! Nenávisť a tuposť 9 004
  5. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 6 572
  6. Otilia Horrocks: Akcia "Hromžia celé Košice" v plnom prúde 6 097
  7. Monika Albertiová: Ďakujeme, Smer. Vianoce zrušené, odvody zvýšené, a vy voliči žerte seno. Tak vám treba! 5 998
  8. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje 4 959
  1. Marian Nanias: Havárie a nehody jadrových zariadení v kozme.
  2. Marcel Rebro: Zvyšujeme odvody, aby ste mali viac. Orwell by žasol
  3. Radko Mačuha: Na bielych životoch záleží.
  4. Marcel Rebro: Drony ako oči a zbraň pechoty: Reportáž z bojových pozícií AZOV
  5. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  6. Věra Tepličková: Má to ťažké Kamenický...
  7. Věra Tepličková: ... a voľ nebyť, ako byť otrokom
  8. Igor Pogány: Nano Banana: Nová AI od Google premení vaše fotky na realitu (a splní sny)
SkryťZatvoriť reklamu