SME
reklama

Vo väčšine slovenských rodín dominuje kontrola, hovorí výskumníčka (rozhovor)

Eva Taračová hovorí o výsledkoch štúdie.

(Zdroj: Foto SME, Marko Erd)
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ste marketingová výskumníčka, ktorá sleduje aj vývoj sociologických trendov. Prednedávnom ste sa venovali staršej generácii aktívnych ľudí od 48 do 65 rokov. Teraz ste sa zamerali na rodiny s deťmi od 3 do 16 rokov. V akej súvislosti?

Prieskum iniciovali české agentúry Simply5 a G82. Ja som odborným garantom projektu na Slovensku a podieľala som sa na realizácii prieskumu. Robila som etnografické návštevy v rodinách, sledovala som život rodín cez mobilné denníčky, spolupracovala som na finalizácii výstupov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mileniáli, o ktorých sa veľa hovorí, sú dnes dospelí, mnohí už majú svoje rodiny a nás zaujímalo, ako to v ich rodinách vyzerá a aké sú deti z generácií Z a Alfa.

Ako prebiehal výskum?

Robili sme ho v rovnakom dizajne v Čechách aj na Slovensku. V oboch krajinách sme vyspovedali 1860 matiek.

Do prieskumu sa zapojila aj tisícka detí od 11 do 16 rokov.

Tie mladšie sme pozorovali na takzvaných etnografických návštevách.

To znamená, že výskumník strávi v rodine relatívne veľa času, pozoruje prostredie a dianie priamo v rodine, rozpráva sa s deťmi aj s otcami.

Použili ste aj zaujímavú modernú technológiu mobilných denníkov. O čo ide?

Ide o mobilnú aplikáciu, ktorú mali matky a deti staršie ako 11 rokov spustenú deväť dní, počas ktorých dostávali rôzne úlohy a témy.

K tým nám posielali svoje názory, popisovali, čo v danej súvislosti v ten deň zažili, posielali nám fotky a videá.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zaujímali sme sa napríklad o to, ako a čo jedia, ako trávia voľný čas, ako trávia čas s médiami, ako nakupujú a podobne. Získali sme množstvo zaujímavého materiálu a dát, z ktorých sme potom vedeli segmentovať rodičov a ich výchovný štýl. Identifikovali sme päť špecifických kategórií.

Prečítajte si tiež: Ak sa deti nerozhodujú samy, mení sa im mozog. Ako vychovať samostatné dieťa? Čítajte 

Je nejaký výchovný štýl, ktorý na Slovensku dominuje?

Áno. Je to štýl, ktorý sme nazvali Bezpečie. Má idylický názov, ale my mu dávame aj prívlastok zlatá klietka.

Ide o rodičov, ktorí svoje dieťa najviac „prežívajú“. Chcú mu dopriať to najlepšie aj na úkor svojej kariéry alebo partnerského života, pretože dieťa sa stáva ich hlavnou životnou náplňou.

Spravidla dostáva úplne všetko, chodí do najlepších škôl, má všetky výdobytky techniky. No zároveň je v týchto rodinách silná miera kontroly. Ak dieťa chodí na krúžky, tak na také, ktoré vyberajú rodičia. Rodičia sú za každých okolnosti tí, ktorí hovoria, čo sa bude diať.

Ako vyzerajú tieto rodiny a ako sa v nich deti cítia?

Matka sa v tejto rodine prevažne stará o domácnosť a rodinný kozub. Hlavnou úlohou otca je finančne zabezpečiť rodinu, veľa času strávi v práci a vo vzťahu k deťom je skôr v pozícii animátora.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rozhoduje, kam pôjdu na výlet, učí deti jazdiť na bicykli. Dieťa sa na jednej strane cíti naozaj bezpečne, no často je pod prílišným tlakom vzhľadom na vysoké očakávania rodičov. Zároveň tu vidno menšiu spontánnu úprimnosť k deťom.

Chcete povedať, že deťom rodičia klamú?

To nie, ale chýba im autentickosť. Skôr než vlastným názorom a intuíciou sa riadia konvenciami a autoritami, ktoré uznávajú. Dieťa nemôže robiť to, čo chce samo, nie je partner na rozhodovanie.

Zároveň je akousi výkladnou skriňou rodiny. Je pod neustálym drobnohľadom, rodičia očakávajú, že bude dokonalé. Nerada to vyslovujem, ale je to tak: dieťa je v týchto rodinách takmer statusovou záležitosťou.

Ak veci nejdú podľa rodičovských predstáv a plánov, je pre nich ťažké sa s touto skutočnosťou zmieriť.

A týchto rodín máme podľa vášho výskumu najviac?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C5XX9 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Sklamaní voliči Matovičovej vlády sa nevzdali a vybrali si (najmä) Ivana Korčoka.

Fico je silný len vtedy, keď ostatní mlčia.


Premiéra Roberta Fica (Smer) vítajú v Galante na výjazdovom rokovaní vlády v čase volebnej kampane k voľbe prezidenta

Pellegrini cez šéfa Aliancie láka Maďarov. Ten podrazil vlastnú stranu.


a 1 ďalší
Reálna tvar muža a jeho deformovaná tvár, tak ako ju videl pacient so vzácnou poruchou zrakového systému.

Viktor Sharrah si myslel, že sa zbláznil.


Štefan Harabin.

Za vyjadrením je Jureňa, Harabin ho okamžite zbavil funkcie.


reklama
SkryťZatvoriť reklamu