SME
Sobota, 16. január, 2021 | Meniny má KristínaKrížovkyKrížovky

Z krásy sme urobili etický ideál, sme ňou posadnutí

Ako náš život ovplyvňuje to, či sme, alebo nie sme krásni?

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Unsplash / Tiko Giorgadze)

Náš výzor do veľkej miery ovplyvňuje náš život. Zrejme do väčšej, než by sme si pripustili. Je tým, čo nás navonok predáva, môžeme vďaka nemu získať sympatie a výskumy dokazujú, že pekní ľudia ľahšie získavajú prácu, pôsobia dôveryhodnejšie, zdravšie a ostatní sú presvedčení, že majú šťastný život.

Hoci môžeme veriť, že krása je subjektívna záležitosť, nemusí to tak byť, pretože má aj objektívne stránky. Muži aj ženy sa vo všeobecnosti zhodujú v tom, kto sa im zdá fyzicky atraktívny a kto nie, a to aj naprieč rôznymi kultúrami.

SkryťVypnúť reklamu

Platí však, že ide o tenký ľad. Cítiť neistotu a mať obavy o vlastný vizuál ešte neznamená mať aj psychické ochorenie, no podľa odborníkov ide o rizikový faktor, ktorý k nemu môže výrazne prispievať.

Dokáže totiž vyústiť do radu problémov, ako sú anorexia, depresia, dysmorfia, sebapoškodzovanie či dokonca myšlienky na samovraždu.

Málo krásni na život

Prečítajte si tiež: Časť tela im ničí život. Čo je to telesná dysmorfia a aké sú jej príznaky? Čítajte 

Spoločnosť predpokladá, že o svoj výzor dbajú hlavne dievčatá a ženy.

Môže za to aj spôsob ich reprezentácie a vykreslenia v médiách, na verejnosti i v bežných medziľudských vzťahoch. Tento stereotypný pohľad však nemusí celkom platiť.

Povedomie o vlastnom výzore, ale aj obavy oň, zasahujú všetky vekové kategórie bez ohľadu na pohlavie.

Sociálne médiá aj reklama sú spúšťačom, ktorý mužov aj ženy nútia premýšľať nad tým, či sú dostatočne krásni.

SkryťVypnúť reklamu

Nedávny britský prieskum zistil, že až 57 percent 18- až 24-ročných ľudí priznáva úzkosti v súvislosti so svojím výzorom. Nejde však len o mladých. O to, ako vyzerá, sa strachuje aj takmer tretina 45- až 54-ročných ľudí a 20 percent tých, ktorí majú viac než 55 rokov.

Na prvý pohľad to dáva jasný zmysel. Sme spoločnosť orientovaná na vonkajšie vlastnosti, konzum a do veľkej miery na nás vplýva „beauty“ priemysel.

Nanešťastie sme nimi zasahovaní až tak, že nás myšlienky o nedostatočnosti svojej krásy môžu doviesť až k myšlienkam na samovraždu.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C5XDC na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M5XDC na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  7. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  2. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  3. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 20 504
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 570
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 8 955
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 821
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 717
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 6 766
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 546
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 426
  9. Riaditeľ VÚB: Udržateľnosť chceme vsadiť do DNA nášho podnikania 6 301
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 989
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Duševné zdravie

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu