SME
Nedeľa, 17. november, 2019 | Meniny má Klaudia

Boj proti sexizmu v reklame pokračuje, Sexistický kix spúšťa nominácie

Anticenu vyhlásia koncom roka.

Sexistický kixSexistický kix(Zdroj: Sexistický kix)

BRATISLAVA. Postoj voči sexizmu v reklame môže verejnosť prejaviť v ďalšom ročníku Sexistického kixu. Ako agentúru SITA za iniciatívu Sexistický kix informovala Michaela Jankovičová, iniciatíva poskytuje aj tento rok platformu na vyjadrenie nesúhlasu s neetickou reklamou, ktorá znevažuje ľudí na základe rodu.

Sexistický kix poukazuje na skutočnosť, že zobrazovanie ľudí znevažujúcim či stereotypizujúcim spôsobom na základe rodu nepatrí do verejného priestoru.

Anticena sa zameriava najmä na aktívnu spoluprácu so širokou verejnosťou a vysiela signál reklamným zadávateľom, že naozajstná kreativita sexizmus nepotrebuje. Sexistické reklamy možno nominovať na webovej stránke www.sexistickykix.sk od 18. apríla do konca septembra.

Článok pokračuje pod video reklamou

Sexizmus v mnohých formách

Prečítajte si tiež: Klenoty s vulgarizmom aj guľa na auto. Udelili anticeny za sexistickú reklamu Čítajte 

Iniciatíva v predchádzajúcom ročníku priniesla zmenu v procese nominačnej fázy a zaviedla nominačný formulár s možnosťou označiť sexistické prvky, ktoré problematické reklamy obsahovali.

Ukázalo sa, že 33 z nich obsahovalo rodové stereotypy, v 46 reklamách sa objavila sexualizácia, 26 reklám zobrazovalo ženy alebo mužov, 17 reklám zobrazilo rozkúskované telá, 18 reklám použilo jazykový sexizmus.

Dve reklamy zase implicitne zobrazili prvky násilia a v 18 reklamách sa objavil mýtus krásy.

„Medzi nominovanými reklamami v treťom ročníku sme zaznamenali aj také, ktoré neobsahovali prvky sexistickej reklamy tak, ako ich máme preddefinované pre nominovanie, no napriek tomu ich považujeme za sexistické a veľmi problematické. Ide najmä o reklamné kampane, ktoré zasahujú do reprodukčných práv žien,“ uviedla spoluorganizátorka anticeny Sexistický kix Diana Gregorová.

Vyšší záujem a edukácia verejnosti

Prečítajte si tiež: Na to, že si žena, dobre šoféruješ. Ako sa v spoločnosti brániť sexizmu? Čítajte 

V minulom roku iniciatíva zaznamenala zvýšenie záujmu o možnosť verejne vyjadriť svoj odmietavý názor na sexistickú reklamu.

"Tretí ročník anticeny bol zatiaľ najúspešnejší, čo sa týka počtu nominovaných reklám i hlasov. Bolo nominovaných až 112 reklám, čo je dvojnásobok oproti predchádzajúcemu ročníku. Počas hlasovacej fázy za najsexistickejšiu z nich hlasovalo takmer 1400 ľudí, ktorí rozdali vyše 20-tisíc hlasov,“ zhodnotila minulý ročník spoluorganizátorka anticeny Sexistický kix Jitka Dvořáková.

Podľa jedného z členov poroty a prezidenta Klubu reklamných agentúr Róberta Slováka verejnosť sexizmus vníma čoraz citlivejšie: „Mnohí ľudia nominovali na anticenu aj iné ako prvoplánové zobrazovania nahoty v reklame, medzi nomináciami sa objavilo niekoľko reklám, ktoré využívali rodové stereotypy. Sexistický kix pomáha edukovať nielen odbornú, ale aj laickú verejnosť, a to je skvelá správa,“ uzavrel.

O anticene bude rozhodovať verejnosť a odborná porota počas októbra a výsledky budú vyhlásené na Medzinárodný deň odstránenia násilia na ženách, ktorý si pripomíname 25. novembra.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sloboda na Slovensku oslavuje 30 rokov
  2. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu
  3. Noc divadiel má okrúhle výročie a je v znamení Nežnej revolúcie
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku?
  5. Raj prírodného snehu Aflenzer Bürgeralm v regióne HOCHsteiermark
  6. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  7. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  8. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku?
  9. Darčeky sa dajú tento rok kúpiť výhodnejšie
  10. Obyčajné dáta sa dokážu premeniť na neobyčajné veci
  1. Sloboda na Slovensku oslavuje 30 rokov
  2. O2 opäť pripomína, že sloboda nie je samozrejmosť
  3. Čo funguje v českom obchodnom registri lepšie ako na Slovensku
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku?
  5. Noc divadiel má okrúhle výročie a je v znamení Nežnej revolúcie
  6. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu
  7. Laserovou terapiou proti chorobám z povolania
  8. Policajti bili študentov, chceli sme ich podporiť
  9. Zdarma doživotně radary a zľava 23 % na autokamery Mio MiVue 731
  10. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  1. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 9 656
  2. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 9 427
  3. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 9 159
  4. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 9 099
  5. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 7 300
  6. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček 7 201
  7. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy 5 591
  8. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 5 555
  9. Príbehy z raketovej základne, ktoré ste nikdy nemali počuť 4 879
  10. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 4 318

Hlavné správy zo Sme.sk

Pellegrini si pripíja s premiérom ČR Andrejom Babišom počas slávnostného obeda v Prahe.
PÍŠE MIKULÁŠ DZURINDA

Nie sme spokojní, aj keď to najdôležitejšie z novembra sme dosiahli

Zabudli sme na hodnoty aj na slušnosť.

Mikuláš Dzurinda
Nežná revolúcia

Ján Budaj 30 rokov po Novembri 1989: Slovensko sa vždy zmobilizovalo

Výročie Nežnej revolúcie.

Ján Budaj.

Neprehliadnite tiež

Šaty na stužkovú pre mamy a dcéry. Viete, čo sa nosí?

Oblečte sa na stužkovú podľa trendov aj bontónu.

Korutánsko láka lyžiarov, milovníkov piva aj rodiny s deťmi

Čo môžete zažiť v stredisku Katschberg?