SME

Denisa Buranová: Mladá generácia kameramaniek rastie ako z vody

S kamerou behala aj v tehotenstve.

(Zdroj: Alexandra Rymšinová)

Ako ste sa dopracovali k rozhodnutiu stať sa kameramankou?

Na strednej škole som študovala fotografiu a potom prišlo rozhodnutie, kam na vysokú školu. Prijali ma na fotografiu na VŠVU aj na Filmovú a televíznu fakultu na kameru na VŠMU.

Rozhodla som sa, že chcem vyskúšať niečo nové a študovať to ďalšie roky. Postupne som si to na škole zamilovala.

Ako vlastne vyzerá práca kameramanky?

V angličtine na to existuje pomenovanie cinematographer. Je to tvorca obrazu vo filmovom alebo vizuálnom diele. Človek zodpovedný za celú obrazovú zložku vo filme.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kameramanovým hlavným spolupracovníkom je režisér, s ktorým sa delíme o jeho idey a tie pretavujeme do obrazovej podoby.

Spolu pripravujeme celý koncept. Súčasťou mojej práce je aj koordinácia viacerých zložiek – asistenti kamery, osvetľovači a gripová zložka, ktorá má na starosti pohyby s kamerou.

Pri našej práci ide o naplnenia všetkých potrieb režiséra alebo aj producenta. K tomu musíme ustriehnuť aj čas, aby sa všetko, čo treba, stihlo za bežný dvanásťhodinový natáčací deň.

Natáčate dokumenty, reklamné projekty aj hrané filmy – ktorý typ máte najradšej?

Všetky spomínané druhy práce mám veľmi rada. Krásne sa prelínajú a dokážu prepojiť naučené skúsenosti jednu do druhej.

V čom sú jednotlivé typy špecifické? V čom vidíte ich pre a proti?

Dokumenty sú špecifické svojou praktickosťou. Na začiatku kariéry mi zásadne pomohli naučiť sa, ako sa veľmi rýchlo zorientovať v priestore, kde budete nakrúcať, ako nájsť výtvarné prostredia a vytvoriť zábery.

SkryťVypnúť reklamu

Často je to aj veľmi neočakávané. Impulzívnosť dokumentu vie perfektne prevetrať tvorivé závity kameramana.

Reklamné projekty sú zase zaujímavé v tom, že človek je pod neustálou kontrolou viacerých ľudí, nielen režiséra, ale aj agentúry a klienta a tiež sa musí naučiť meniť veci za pochodu.

Osobne ma práve to, že som pod dozorom, zo začiatku veľmi desilo, teraz to beriem ako výbornú výzvu vypestovať si čo najlepšiu obratnosť s kamerou a obrazom.

A čo samotný film?

Dlhometrážne hrané projekty sú iné práve pre čas, ktorý mu pri tvorbe venujeme. Je to beh na dlhšiu trať.

Filmovačka vôbec nie je lacná záležitosť, a preto často narábame s veľkými finančnými prostriedkami. Musíme preto konať veľmi zodpovedne s ohľadom na každú čo i len najmenšiu zložku.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Vlastina Kounická Svátková: Keby som mohla, tak len ležím v objatí a nehýbem sa Čítajte 

Druhá vec je psychická náročnosť. So zvyškom tímu ste v neustálom kontakte celý mesiac, denne minimálne dvanásť hodín.

Často je to aj dlhšie, pretože pred nakrúcaním treba doladiť veľa podrobností s celým štábom, nielen s režisérom. Taká úzka spolupráca v tak intenzívnom časovom horizonte dá zabrať.

Vytvárame okolo 300 - 500 záberov za daný čas a každý záber treba vymyslieť, pripraviť a zrealizovať.

Pri reklame je to okolo 10 – 30 záberov. No existujú aj filmy natočené na jeden záber a sú fantastické. Je to skrátka pestré povolanie. A nikdy neviete, kam vás zavedie.

Nechceli ste sa nikdy špecializovať na jednu konkrétnu časť?

Ani nie. Každý typ práce je zaujímavý, bolo by mi to ľúto. Mám veľké šťastie, že mám možnosť robiť viac druhov práce, je tak pestrejšia. A som veľmi vďačná za každú príležitosť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ktorá fáza práce je pre vás najpríjemnejšia?

Počas predprípravnej fázy môže byť človek naozaj kreatívny a môže vymyslieť niečo zaujímavé a nevídané pre danú tematiku a projekt.

Vtedy na to ešte je čas. Ale všetky fázy sú zaujímavé a dobrodružné.

Súčasťou predprípravy sú napríklad aj vizuálne rešerše. Čo si pod tým možno predstaviť?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C5SNJ na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 004
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 607
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 829
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 646
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 289
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 904
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 355
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 131
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  2. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  3. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  4. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  5. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  6. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  7. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  8. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 211
  2. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 9 407
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 413
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 285
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 880
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 768
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 024
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 563
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu