Bábika Barbie bola dlhé roky symbolom zidealizovanej krásy. Pýšila a stále sa pýši blond hrivou, štíhlym telom a dlhými nohami, no zároveň nie vždy odrážala skutočné miery dievčat a žien, čo jej odporcovia už pred rokmi začali vyčítať.
Firma Mattel, ktorá ju vyrába, preto portfólio svojich bábik začala rozširovať - Barbie už majú aj pleť inej farby ako bielej, širšie boky či dokonca pehy a sú nielen peknou ozdobou, ale aj lekárkami, inžinierkami, športovkyňami.
V roku 2019 ide Mattel ešte ďalej. Na trh prichádza s bábikami, ktoré majú hendikep - jedna je na vozíčku a druhá má protetickú nohu. Chce sa tak ešte viac priblížiť skutočným ľuďom, aby sa deti mohli hrať s hračkami, ktoré viac pripomínajú ich vlastný život.
Žiadali si ich zákazníci

Značka pred pár dňami oznámila, že nové bábiky pridá od jesene do línie Fashionista a jej zástupcovia vysvetlili, že nová kolekcia má pomôcť rozšíriť definíciu toho, čo znamená krása.
"Ako značka môžeme povýšiť diskusiu o fyzických hendikepoch tak, že ich zahrnieme do nášho radu módnych bábik, aby sme ukázali multidimenzionálny pohľad na krásu a módu," poznamenala spoločnosť.
Nové hendikepované prírastky sú pritom priamym výsledkom žiadostí zákazníkov.
"Vozíček alebo bábika na vozíčku boli jedny z najžiadanejších vecí, ktoré naši zákazníci chceli. Je dôležité, aby sme ich počúvali," povedala pre Teen Vogue Kim Culmoneová, viceprezidentka Mattelu pre Barbie Design.
Na Barbie "vozičkárke" a Barbie s umelou nohou pracovali spolu s ľuďmi, ktorí sa v tejto oblasti vyznajú. Vozíček navrhovali s tímom na Kalifornskej univerzite UCLA, pri bábike s protézou im zase pomáhala 12-ročná Jordan Reevesová, ktorá má protetické rameno. Tá im vraj poradila, aby bola protéza odnímateľná tak, ako je to v skutočnosti.
Pozitívne reakcie a politika Mattelu

Informácia o novom type bábik sa stretla s nadšením u zákazníkov Mattelu, ktorí najmä na sociálnych sieťach vyjadrovali svoje pozitívne názory.
Mnohí tento krok označili za "fantastickú prácu", "krok smerom k rovnosti" či len vyjadrili podporu, vďaku i poľutovanie, že takéto bábiky neboli k dispozícii pred rokmi, keď boli deťmi oni.
Firma sa zaviazala, že názory zákazníkov bude počúvať aj v budúcnosti a kritiku, ktorá súvisela s nerealistickým výzorom bábik, berie veľmi vážne.
Aj výskumy totiž dokazujú, že to, ako hračka vyzerá, ovplyvňuje u detí vnímanie samých seba - nielen svojho vlastného výzoru, ale aj toho, kde sa vidia v rámci tradičných rolí a budúcej profesionálnej dráhy.