Vitajte v dni, ktorý má nálepku najdepresívnejší v roku. Slnečného svetla je málo, novoročné predsavzatia pomaly vyprchali, peniaze minuté počas Vianoc na účtoch stále chýbajú. Ľudom ubúda motivácia, vonku je zima a k tomu všetkému je opäť pondelok.
Navyše nie obyčajný pondelok, ale ten, ktorý sa nazýva Blue Monday, teda modrý alebo smutný pondelok.
Prečo je práve tretí januárový pondelok považovaný za najdepresívnejší deň v celom roku? Ide len o marketingový ťah, alebo je to naozaj deň, ktorý kladie na našu psychiku väčšie nároky?
Skutočnosť alebo marketing?
Vzorec smutného pondelka
[W + (D-d)] x T^Q} ÷ [M x N_a]
W –weather (počasie)
D - debt (dlh, povianočné dlžoby)
d -monthly salary (mesačná výplata)
T - time since Christmas (čas zostávajúci do budúcich Vianoc)
Q - time since failure of attempt to give something up (čas, ktorý prešiel od novoročných predsavzatí)
M - low motivational level (nedostatok motivácie)
N_a - the need to take action (potreba akcie).
Termín Blue Monday po prvý raz použil britský psychológ Cliff Arnall. Práve on vytvoril vzorec zohľadňujúci rôznorodé pocity a okolnosti, ktoré môžu viesť k zlej nálade.
Arnall medzi ne zahrnul počasie, pocit rozčarovania po zlyhaní novoročných predsavzatí, nedostatok motivácie, ako aj nevyrovnané povianočné dlhy.
Na základe tejto formulky následne vypočítal, že najdepresívnejší deň v roku vychádza práve na tretí januárový pondelok.
Vzorec bol však navrhnutý tak, aby vyhovoval cestovnej kancelárii Sky Travel, ktorá v tom čase predávala zlacnené letenky.
Ľudia, ktorí mali pocit, že zlyhali v predsavzatiach a zároveň sa ocitli v ďalšej rutine všedných dní, si tak prostredníctvom leteniek a naplánovaného výletu mohli zabezpečiť víziu niečoho, na čo sa môžu tešiť.