Ako sa cítiť za volantom bezpečne?

Na štyroch kolesách by sa mala cítiť komfortne celá rodina.

(Zdroj: Pexels.com/bruce mars)

Časy, keď jazdenie bez zapnutých bezpečnostných pásov bolo viac „frajerinou“ ako očividnou nezodpovednosťou, sú dávno preč. Prevencia nehôd a zranení v autách je v móde viac ako kedykoľvek predtým a v modernejšej podobe.

Sú však ľudia, ktorí aj v 21. storočí tvrdia, že používanie rôznych asistentov a technológií v autách im uberá zo šoférskeho zážitku.

Na druhej strane práve vývoj nových technológií vplýva na pokles vážnych dopravných nehôd, úmrtí a zranení na cestách.

Moderné autá totiž dávajú pri šoférovaní pozor spolu s vami. V aute totiž nie sme zodpovední len za seba, ale aj za svoje okolie a pasažierov, ktorých vezieme.

A ak sú neposední, napríklad ako malé deti, hodí sa nám pomocná „ruka“ spoľahlivého vozidla vybaveného inteligentnými systémami.

Pásy sú nevyhnutnosť

Najväčší podiel na bezpečnej jazde majú stále tradičné bezpečnostné prvky - zapnutý pás pre všetkých pasažierov, kvalitné materiály, ktoré v aute pohltia náraz a ochránia ľudí vnútri, airbagy, ale napríklad aj správne pneumatiky či kvalitné svetlá.

Prečítajte si tiež: Parkovacie miesta pre ženy: Sexizmus či bezpečné riešenie?

Každý z týchto prvkov vie doslova zachrániť život a všetky spolu môžu za to, že sa na cestách cítime omnoho bezpečnejšie. Od roku 2006 je zapínanie pásov povinnosťou v celej Európskej únii.

Napriek tomu je však nezapnutý pás druhou najčastejšou príčinou smrti pri nehodách v Európe. To je viac, ako spôsobí alkohol za volantom. Vodičovi či vodičke dokonca nepomôže, ak je sám zapnutý, keď si pasažier za ním bezpečnostný pás nezapol.

Energia z nárazu môže totiž osobu za ním vymrštiť zo sedadla takou silou, že vodiča doslova narazí o volant a môže mu spôsobiť vážne zranenia či dokonca smrť.

Dobrou správou je, že všetky nové autá vybavené modernými technológiami vás na „zapásanie“ pasažierov upozornia, a tak môžete deti či dospelých vezúcich sa vzadu poprosiť, aby si svoj pás zapli.

Výdobytky technológií však siahajú ešte oveľa ďalej. V autách sa neustále zlepšujú použité materiály, umiestnenie jednotlivých prvkov a tzv. deformačné zóny, ktoré spolu s airbagmi pasažierov dokážu pri náraze veľmi efektívne ochrániť, najmä v nižších rýchlostiach, keďže najviac smrteľných nehôd na cestách sa stále stáva práve v mestách a mimo diaľnic.

Aktívna ochrana

Pásy a airbagy sú už samozrejmosťou. Oveľa zaujímavejšie veci sa dnes skrývajú v doplnkových balíčkoch výbavy, ktoré sa pomaly stávajú novým štandardom a zo šoférovania robia príjemný a pohodlný zážitok, ktorý ocenia pokročilí šoféri aj začiatočníci.

Ak bežne šoférujete v aute plnom detí a vecí, viete, že multitasking je pri tejto činnosti na dennom poriadku. Musíte dávať pozor na cestu, chodcov, na to, čo vám hovoria zozadu deti, na kontrolky v aute, na aktuálne počasie a stav vozovky, na okolitú premávku.

Ak vám teda auto samotné pomôže uľahčiť aspoň jednu z týchto činností, je to celkom výhra, čo poviete? Moderné asistenčné systémy vám môžu pomôcť napríklad sledovať mŕtvy uhol, z ktorého sa k vám často auto priblíži bez toho, aby ste včas vedeli zareagovať.

Malá praktická dióda v spätnom zrkadle či zvukový signál vám v tomto prípade dajú najavo, či sa môžete bezpečne preradiť, alebo odbočiť.

Rovnako efektívne vám vie pomôcť i cúvacia kamera a senzory, ktoré vás upozornia na prichádzajúce vozidlo, cyklistu alebo chodca, keď práve vychádzate z parkovacieho miesta.

Určite sa vám už stalo, že vám pri cúvaní z parkoviska prekážalo vo výhľade iné auto alebo stena, za ktorú nebolo vidieť. Namiesto modlenia sa, aby nikto nešiel alebo vás aspoň včas uvidel, s takýmto pomocníkom môžete byť opäť pánom, resp. šéfkou situácie.

Praktickí pomocníci

Jednou z hlavných nezávislých organizácií, ktorá v Európe skúma bezpečnosť nových áut, je Euro NCAP. Na základe ich testov jednotlivé modely získavajú od nula do päť hviezdičiek a počet bodov za rôzne oblasti bezpečnosti v aute.

Euro NCAP vznikla v roku 1996 a stále sprísňuje svoje štandardy. Práve elektronické asistenčné systémy podľa ich testov výrazne vplývajú na zvyšovanie bezpečnosti cestujúcich v autách.

V najnovšej sérii testov sa organizácia Euro NCAP zamerala na tzv. AEB a ACC - adaptívny tempomat a sériu prvkov, ktoré vodičovi pomáhajú udržať si konštantnú rýchlosť a bezpečnú vzdialenosť od iných áut, núdzovo zabrzdiť, ochrániť chodcov či udržať sa v jazdnom pruhu.

Autá, ktoré tieto systémy neponúkajú, už dnes päť hviezdičiek jednoducho nezískajú. Asistent udržiavania v jazdných pruhoch vám napríklad pomôže, keď vaša pozornosť na sekundu skĺzne k rozhovoru s deťmi alebo sa sústredíte na navigáciu a značky pred sebou.

Keby ste aj náhodou zatočili volant mimo pruhu, systém vás dokáže sám vrátiť späť alebo udržať v rovnej línii medzi čiarami.

Autá dnes už dokážu detekovať únavu vodiča a pri dlhých cestách vás samy upozornia, že je najvyšší čas dať si prestávku a osviežiť sa. No nie je milé, keď sa o vás niekto takto stará?

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  2. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  4. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  5. Investment Advisory Guide for Slovakia
  6. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  7. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  2. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  3. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  4. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  5. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
  6. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  7. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  8. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  9. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  10. Investment Advisory Guide for Slovakia
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 27 993
  2. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 21 420
  3. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 21 017
  4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 18 825
  5. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 13 604
  6. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 13 562
  7. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 10 832
  8. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 6 894
  9. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 6 774
  10. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 6 710

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.

Neprehliadnite tiež

Vybrali sme sedem koláčov s cviklou

Dezerty aj jednohubky, na sladko aj slano.

Cviklové donuts
Mileva Maričová a Albert Einstein

Dlhý konflikt o krátkej sukni. Kto vlastne vymyslel mini?

Na mólach je už päťdesiatpäť rokov.

Michaela Žureková