SME
Pondelok, 18. január, 2021 | Meniny má BohdanaKrížovkyKrížovky

Ako sa cítiť za volantom bezpečne?

Na štyroch kolesách by sa mala cítiť komfortne celá rodina.

(Zdroj: Pexels.com/bruce mars)

Časy, keď jazdenie bez zapnutých bezpečnostných pásov bolo viac „frajerinou“ ako očividnou nezodpovednosťou, sú dávno preč. Prevencia nehôd a zranení v autách je v móde viac ako kedykoľvek predtým a v modernejšej podobe.

Sú však ľudia, ktorí aj v 21. storočí tvrdia, že používanie rôznych asistentov a technológií v autách im uberá zo šoférskeho zážitku.

Na druhej strane práve vývoj nových technológií vplýva na pokles vážnych dopravných nehôd, úmrtí a zranení na cestách.

Moderné autá totiž dávajú pri šoférovaní pozor spolu s vami. V aute totiž nie sme zodpovední len za seba, ale aj za svoje okolie a pasažierov, ktorých vezieme.

Skryť Vypnúť reklamu

A ak sú neposední, napríklad ako malé deti, hodí sa nám pomocná „ruka“ spoľahlivého vozidla vybaveného inteligentnými systémami.

Pásy sú nevyhnutnosť

Najväčší podiel na bezpečnej jazde majú stále tradičné bezpečnostné prvky - zapnutý pás pre všetkých pasažierov, kvalitné materiály, ktoré v aute pohltia náraz a ochránia ľudí vnútri, airbagy, ale napríklad aj správne pneumatiky či kvalitné svetlá.

Prečítajte si tiež: Parkovacie miesta pre ženy: Sexizmus či bezpečné riešenie? Čítajte 

Každý z týchto prvkov vie doslova zachrániť život a všetky spolu môžu za to, že sa na cestách cítime omnoho bezpečnejšie. Od roku 2006 je zapínanie pásov povinnosťou v celej Európskej únii.

Napriek tomu je však nezapnutý pás druhou najčastejšou príčinou smrti pri nehodách v Európe. To je viac, ako spôsobí alkohol za volantom. Vodičovi či vodičke dokonca nepomôže, ak je sám zapnutý, keď si pasažier za ním bezpečnostný pás nezapol.

Skryť Vypnúť reklamu

Energia z nárazu môže totiž osobu za ním vymrštiť zo sedadla takou silou, že vodiča doslova narazí o volant a môže mu spôsobiť vážne zranenia či dokonca smrť.

Dobrou správou je, že všetky nové autá vybavené modernými technológiami vás na „zapásanie“ pasažierov upozornia, a tak môžete deti či dospelých vezúcich sa vzadu poprosiť, aby si svoj pás zapli.

Výdobytky technológií však siahajú ešte oveľa ďalej. V autách sa neustále zlepšujú použité materiály, umiestnenie jednotlivých prvkov a tzv. deformačné zóny, ktoré spolu s airbagmi pasažierov dokážu pri náraze veľmi efektívne ochrániť, najmä v nižších rýchlostiach, keďže najviac smrteľných nehôd na cestách sa stále stáva práve v mestách a mimo diaľnic.

Aktívna ochrana

Pásy a airbagy sú už samozrejmosťou. Oveľa zaujímavejšie veci sa dnes skrývajú v doplnkových balíčkoch výbavy, ktoré sa pomaly stávajú novým štandardom a zo šoférovania robia príjemný a pohodlný zážitok, ktorý ocenia pokročilí šoféri aj začiatočníci.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak bežne šoférujete v aute plnom detí a vecí, viete, že multitasking je pri tejto činnosti na dennom poriadku. Musíte dávať pozor na cestu, chodcov, na to, čo vám hovoria zozadu deti, na kontrolky v aute, na aktuálne počasie a stav vozovky, na okolitú premávku.

Ak vám teda auto samotné pomôže uľahčiť aspoň jednu z týchto činností, je to celkom výhra, čo poviete? Moderné asistenčné systémy vám môžu pomôcť napríklad sledovať mŕtvy uhol, z ktorého sa k vám často auto priblíži bez toho, aby ste včas vedeli zareagovať.

Malá praktická dióda v spätnom zrkadle či zvukový signál vám v tomto prípade dajú najavo, či sa môžete bezpečne preradiť, alebo odbočiť.

Rovnako efektívne vám vie pomôcť i cúvacia kamera a senzory, ktoré vás upozornia na prichádzajúce vozidlo, cyklistu alebo chodca, keď práve vychádzate z parkovacieho miesta.

Skryť Vypnúť reklamu

Určite sa vám už stalo, že vám pri cúvaní z parkoviska prekážalo vo výhľade iné auto alebo stena, za ktorú nebolo vidieť. Namiesto modlenia sa, aby nikto nešiel alebo vás aspoň včas uvidel, s takýmto pomocníkom môžete byť opäť pánom, resp. šéfkou situácie.

Praktickí pomocníci

Jednou z hlavných nezávislých organizácií, ktorá v Európe skúma bezpečnosť nových áut, je Euro NCAP. Na základe ich testov jednotlivé modely získavajú od nula do päť hviezdičiek a počet bodov za rôzne oblasti bezpečnosti v aute.

Euro NCAP vznikla v roku 1996 a stále sprísňuje svoje štandardy. Práve elektronické asistenčné systémy podľa ich testov výrazne vplývajú na zvyšovanie bezpečnosti cestujúcich v autách.

V najnovšej sérii testov sa organizácia Euro NCAP zamerala na tzv. AEB a ACC - adaptívny tempomat a sériu prvkov, ktoré vodičovi pomáhajú udržať si konštantnú rýchlosť a bezpečnú vzdialenosť od iných áut, núdzovo zabrzdiť, ochrániť chodcov či udržať sa v jazdnom pruhu.

Skryť Vypnúť reklamu

Autá, ktoré tieto systémy neponúkajú, už dnes päť hviezdičiek jednoducho nezískajú. Asistent udržiavania v jazdných pruhoch vám napríklad pomôže, keď vaša pozornosť na sekundu skĺzne k rozhovoru s deťmi alebo sa sústredíte na navigáciu a značky pred sebou.

Keby ste aj náhodou zatočili volant mimo pruhu, systém vás dokáže sám vrátiť späť alebo udržať v rovnej línii medzi čiarami.

Autá dnes už dokážu detekovať únavu vodiča a pri dlhých cestách vás samy upozornia, že je najvyšší čas dať si prestávku a osviežiť sa. No nie je milé, keď sa o vás niekto takto stará?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  2. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  3. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  7. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  2. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  3. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  4. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  10. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 21 142
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 16 053
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 322
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 448
  5. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 7 233
  6. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 059
  7. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 405
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 234
  9. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 103
  10. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 5 864
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie začne už v pondelok. Dokedy sa treba otestovať a čo sa zmení?

Testovanie si vo februári zopakujú najhoršie okresy.

Igor Matovič.
Dobré ráno

Dobré ráno: Dotácie na rodovú rovnosť rozdali čudne

Ministerstvo rozdávalo viac ako 21-tisíc eur.

Komentár Zuzany Kepplovej

Hluchá linka, nefunkčná appka

Keď štát rieši násilie v rodinách.

Zuzana Kepplová.
Dave Grohl z kapely Foo Fighters, ktorá 5. februára vydáva nový album.

Neprehliadnite tiež

Chôdza ako terapia aj šport. Ako ňou chudnúť aj meditovať?

Prečo je pre nás chôdza taká dôležitá?

Informačná diéta pomáha, no má svoje limity

Novinky treba prijímať striedmo.

Ilustračné foto.
Batátová polievka so zelerom