SME
Utorok, 22. jún, 2021 | Meniny má PaulínaKrížovkyKrížovky

Ako sa cítiť za volantom bezpečne?

Na štyroch kolesách by sa mala cítiť komfortne celá rodina.

(Zdroj: Pexels.com/bruce mars)

Časy, keď jazdenie bez zapnutých bezpečnostných pásov bolo viac „frajerinou“ ako očividnou nezodpovednosťou, sú dávno preč. Prevencia nehôd a zranení v autách je v móde viac ako kedykoľvek predtým a v modernejšej podobe.

Sú však ľudia, ktorí aj v 21. storočí tvrdia, že používanie rôznych asistentov a technológií v autách im uberá zo šoférskeho zážitku.

Na druhej strane práve vývoj nových technológií vplýva na pokles vážnych dopravných nehôd, úmrtí a zranení na cestách.

Moderné autá totiž dávajú pri šoférovaní pozor spolu s vami. V aute totiž nie sme zodpovední len za seba, ale aj za svoje okolie a pasažierov, ktorých vezieme.

Skryť Vypnúť reklamu

A ak sú neposední, napríklad ako malé deti, hodí sa nám pomocná „ruka“ spoľahlivého vozidla vybaveného inteligentnými systémami.

Pásy sú nevyhnutnosť

Najväčší podiel na bezpečnej jazde majú stále tradičné bezpečnostné prvky - zapnutý pás pre všetkých pasažierov, kvalitné materiály, ktoré v aute pohltia náraz a ochránia ľudí vnútri, airbagy, ale napríklad aj správne pneumatiky či kvalitné svetlá.

Prečítajte si tiež: Parkovacie miesta pre ženy: Sexizmus či bezpečné riešenie? Čítajte 

Každý z týchto prvkov vie doslova zachrániť život a všetky spolu môžu za to, že sa na cestách cítime omnoho bezpečnejšie. Od roku 2006 je zapínanie pásov povinnosťou v celej Európskej únii.

Napriek tomu je však nezapnutý pás druhou najčastejšou príčinou smrti pri nehodách v Európe. To je viac, ako spôsobí alkohol za volantom. Vodičovi či vodičke dokonca nepomôže, ak je sám zapnutý, keď si pasažier za ním bezpečnostný pás nezapol.

Skryť Vypnúť reklamu

Energia z nárazu môže totiž osobu za ním vymrštiť zo sedadla takou silou, že vodiča doslova narazí o volant a môže mu spôsobiť vážne zranenia či dokonca smrť.

Dobrou správou je, že všetky nové autá vybavené modernými technológiami vás na „zapásanie“ pasažierov upozornia, a tak môžete deti či dospelých vezúcich sa vzadu poprosiť, aby si svoj pás zapli.

Výdobytky technológií však siahajú ešte oveľa ďalej. V autách sa neustále zlepšujú použité materiály, umiestnenie jednotlivých prvkov a tzv. deformačné zóny, ktoré spolu s airbagmi pasažierov dokážu pri náraze veľmi efektívne ochrániť, najmä v nižších rýchlostiach, keďže najviac smrteľných nehôd na cestách sa stále stáva práve v mestách a mimo diaľnic.

Aktívna ochrana

Pásy a airbagy sú už samozrejmosťou. Oveľa zaujímavejšie veci sa dnes skrývajú v doplnkových balíčkoch výbavy, ktoré sa pomaly stávajú novým štandardom a zo šoférovania robia príjemný a pohodlný zážitok, ktorý ocenia pokročilí šoféri aj začiatočníci.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak bežne šoférujete v aute plnom detí a vecí, viete, že multitasking je pri tejto činnosti na dennom poriadku. Musíte dávať pozor na cestu, chodcov, na to, čo vám hovoria zozadu deti, na kontrolky v aute, na aktuálne počasie a stav vozovky, na okolitú premávku.

Ak vám teda auto samotné pomôže uľahčiť aspoň jednu z týchto činností, je to celkom výhra, čo poviete? Moderné asistenčné systémy vám môžu pomôcť napríklad sledovať mŕtvy uhol, z ktorého sa k vám často auto priblíži bez toho, aby ste včas vedeli zareagovať.

Malá praktická dióda v spätnom zrkadle či zvukový signál vám v tomto prípade dajú najavo, či sa môžete bezpečne preradiť, alebo odbočiť.

Rovnako efektívne vám vie pomôcť i cúvacia kamera a senzory, ktoré vás upozornia na prichádzajúce vozidlo, cyklistu alebo chodca, keď práve vychádzate z parkovacieho miesta.

Skryť Vypnúť reklamu

Určite sa vám už stalo, že vám pri cúvaní z parkoviska prekážalo vo výhľade iné auto alebo stena, za ktorú nebolo vidieť. Namiesto modlenia sa, aby nikto nešiel alebo vás aspoň včas uvidel, s takýmto pomocníkom môžete byť opäť pánom, resp. šéfkou situácie.

Praktickí pomocníci

Jednou z hlavných nezávislých organizácií, ktorá v Európe skúma bezpečnosť nových áut, je Euro NCAP. Na základe ich testov jednotlivé modely získavajú od nula do päť hviezdičiek a počet bodov za rôzne oblasti bezpečnosti v aute.

Euro NCAP vznikla v roku 1996 a stále sprísňuje svoje štandardy. Práve elektronické asistenčné systémy podľa ich testov výrazne vplývajú na zvyšovanie bezpečnosti cestujúcich v autách.

V najnovšej sérii testov sa organizácia Euro NCAP zamerala na tzv. AEB a ACC - adaptívny tempomat a sériu prvkov, ktoré vodičovi pomáhajú udržať si konštantnú rýchlosť a bezpečnú vzdialenosť od iných áut, núdzovo zabrzdiť, ochrániť chodcov či udržať sa v jazdnom pruhu.

Skryť Vypnúť reklamu

Autá, ktoré tieto systémy neponúkajú, už dnes päť hviezdičiek jednoducho nezískajú. Asistent udržiavania v jazdných pruhoch vám napríklad pomôže, keď vaša pozornosť na sekundu skĺzne k rozhovoru s deťmi alebo sa sústredíte na navigáciu a značky pred sebou.

Keby ste aj náhodou zatočili volant mimo pruhu, systém vás dokáže sám vrátiť späť alebo udržať v rovnej línii medzi čiarami.

Autá dnes už dokážu detekovať únavu vodiča a pri dlhých cestách vás samy upozornia, že je najvyšší čas dať si prestávku a osviežiť sa. No nie je milé, keď sa o vás niekto takto stará?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  2. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  3. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  4. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  5. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  6. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  7. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  8. Recyklovať PET fľaše a plechovky môžu už aj obyvatelia Krupiny
  9. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  10. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  1. Recyklovať PET fľaše a plechovky môžu už aj obyvatelia Krupiny
  2. V centre Bratislavy vznikajú apartmány určené na predaj
  3. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  4. 3 veci, s ktorými zvládnete horúčavy v byte
  5. Spoločnosť ASBIS uvádza na európske trhy novinku
  6. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  7. V BILLA pokračuje Doba slovenská
  8. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto
  9. Legislative intention - recodification of the corporate law
  10. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  1. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 9 016
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 8 584
  3. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 8 235
  4. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 7 288
  5. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 721
  6. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 4 973
  7. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 3 757
  8. Crème de la crème po slovensky 3 249
  9. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 2 777
  10. Po Slovensku na motorke 2 211
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Mobilné odberové miesto. (Ilustračné foto)

Štát chce testovacie miesta nechať už len v zdravotníckych zariadeniach.


15. jún
Peter Schutz

Lekárov povolávame neskoro.


5 h
Povrchové teploty v Jakutsku na Sibíri.

Verchojansk stále láme rekordy.


5 h
Ilustračné foto.

Spoločnosti Eurolab Lambda niekto požičal pol milióna eur.


6 h