Ako sa cítiť za volantom bezpečne?

Na štyroch kolesách by sa mala cítiť komfortne celá rodina.

(Zdroj: Pexels.com/bruce mars)

Časy, keď jazdenie bez zapnutých bezpečnostných pásov bolo viac „frajerinou“ ako očividnou nezodpovednosťou, sú dávno preč. Prevencia nehôd a zranení v autách je v móde viac ako kedykoľvek predtým a v modernejšej podobe.

Sú však ľudia, ktorí aj v 21. storočí tvrdia, že používanie rôznych asistentov a technológií v autách im uberá zo šoférskeho zážitku.

Na druhej strane práve vývoj nových technológií vplýva na pokles vážnych dopravných nehôd, úmrtí a zranení na cestách.

Moderné autá totiž dávajú pri šoférovaní pozor spolu s vami. V aute totiž nie sme zodpovední len za seba, ale aj za svoje okolie a pasažierov, ktorých vezieme.

A ak sú neposední, napríklad ako malé deti, hodí sa nám pomocná „ruka“ spoľahlivého vozidla vybaveného inteligentnými systémami.

Pásy sú nevyhnutnosť

Najväčší podiel na bezpečnej jazde majú stále tradičné bezpečnostné prvky - zapnutý pás pre všetkých pasažierov, kvalitné materiály, ktoré v aute pohltia náraz a ochránia ľudí vnútri, airbagy, ale napríklad aj správne pneumatiky či kvalitné svetlá.

Prečítajte si tiež: Parkovacie miesta pre ženy: Sexizmus či bezpečné riešenie?

Každý z týchto prvkov vie doslova zachrániť život a všetky spolu môžu za to, že sa na cestách cítime omnoho bezpečnejšie. Od roku 2006 je zapínanie pásov povinnosťou v celej Európskej únii.

Napriek tomu je však nezapnutý pás druhou najčastejšou príčinou smrti pri nehodách v Európe. To je viac, ako spôsobí alkohol za volantom. Vodičovi či vodičke dokonca nepomôže, ak je sám zapnutý, keď si pasažier za ním bezpečnostný pás nezapol.

Energia z nárazu môže totiž osobu za ním vymrštiť zo sedadla takou silou, že vodiča doslova narazí o volant a môže mu spôsobiť vážne zranenia či dokonca smrť.

Dobrou správou je, že všetky nové autá vybavené modernými technológiami vás na „zapásanie“ pasažierov upozornia, a tak môžete deti či dospelých vezúcich sa vzadu poprosiť, aby si svoj pás zapli.

Výdobytky technológií však siahajú ešte oveľa ďalej. V autách sa neustále zlepšujú použité materiály, umiestnenie jednotlivých prvkov a tzv. deformačné zóny, ktoré spolu s airbagmi pasažierov dokážu pri náraze veľmi efektívne ochrániť, najmä v nižších rýchlostiach, keďže najviac smrteľných nehôd na cestách sa stále stáva práve v mestách a mimo diaľnic.

Aktívna ochrana

Pásy a airbagy sú už samozrejmosťou. Oveľa zaujímavejšie veci sa dnes skrývajú v doplnkových balíčkoch výbavy, ktoré sa pomaly stávajú novým štandardom a zo šoférovania robia príjemný a pohodlný zážitok, ktorý ocenia pokročilí šoféri aj začiatočníci.

Ak bežne šoférujete v aute plnom detí a vecí, viete, že multitasking je pri tejto činnosti na dennom poriadku. Musíte dávať pozor na cestu, chodcov, na to, čo vám hovoria zozadu deti, na kontrolky v aute, na aktuálne počasie a stav vozovky, na okolitú premávku.

Ak vám teda auto samotné pomôže uľahčiť aspoň jednu z týchto činností, je to celkom výhra, čo poviete? Moderné asistenčné systémy vám môžu pomôcť napríklad sledovať mŕtvy uhol, z ktorého sa k vám často auto priblíži bez toho, aby ste včas vedeli zareagovať.

Malá praktická dióda v spätnom zrkadle či zvukový signál vám v tomto prípade dajú najavo, či sa môžete bezpečne preradiť, alebo odbočiť.

Rovnako efektívne vám vie pomôcť i cúvacia kamera a senzory, ktoré vás upozornia na prichádzajúce vozidlo, cyklistu alebo chodca, keď práve vychádzate z parkovacieho miesta.

Určite sa vám už stalo, že vám pri cúvaní z parkoviska prekážalo vo výhľade iné auto alebo stena, za ktorú nebolo vidieť. Namiesto modlenia sa, aby nikto nešiel alebo vás aspoň včas uvidel, s takýmto pomocníkom môžete byť opäť pánom, resp. šéfkou situácie.

Praktickí pomocníci

Jednou z hlavných nezávislých organizácií, ktorá v Európe skúma bezpečnosť nových áut, je Euro NCAP. Na základe ich testov jednotlivé modely získavajú od nula do päť hviezdičiek a počet bodov za rôzne oblasti bezpečnosti v aute.

Euro NCAP vznikla v roku 1996 a stále sprísňuje svoje štandardy. Práve elektronické asistenčné systémy podľa ich testov výrazne vplývajú na zvyšovanie bezpečnosti cestujúcich v autách.

V najnovšej sérii testov sa organizácia Euro NCAP zamerala na tzv. AEB a ACC - adaptívny tempomat a sériu prvkov, ktoré vodičovi pomáhajú udržať si konštantnú rýchlosť a bezpečnú vzdialenosť od iných áut, núdzovo zabrzdiť, ochrániť chodcov či udržať sa v jazdnom pruhu.

Autá, ktoré tieto systémy neponúkajú, už dnes päť hviezdičiek jednoducho nezískajú. Asistent udržiavania v jazdných pruhoch vám napríklad pomôže, keď vaša pozornosť na sekundu skĺzne k rozhovoru s deťmi alebo sa sústredíte na navigáciu a značky pred sebou.

Keby ste aj náhodou zatočili volant mimo pruhu, systém vás dokáže sám vrátiť späť alebo udržať v rovnej línii medzi čiarami.

Autá dnes už dokážu detekovať únavu vodiča a pri dlhých cestách vás samy upozornia, že je najvyšší čas dať si prestávku a osviežiť sa. No nie je milé, keď sa o vás niekto takto stará?

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  2. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  3. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  4. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  5. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur
  6. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii
  7. Audi Q3 druhej generácie: akcia na úvod
  8. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac
  9. Zrážka s lyžiarom na svahu Vás môže vyjsť poriadne draho
  10. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Ománe?
  1. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  2. Deň otvorených dverí Stavebnej fakulty STU
  3. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  4. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  5. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  6. Rozhodujú činy!
  7. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur
  8. Attract international investors for a reasonable price
  9. Comfort of peaceful living
  10. Neverím, že to môžu byť len prázdne slová
  1. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii 12 045
  2. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac 10 669
  3. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur 10 239
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Ománe? 7 790
  5. Audi Q3 druhej generácie: akcia na úvod 6 022
  6. Úbytok stromov je obrovský. Na záchranu stačí päťdesiat eur 5 119
  7. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny 4 989
  8. Zrážka s lyžiarom na svahu Vás môže vyjsť poriadne draho 3 852
  9. Dobrú chuť: Vianočné menu šéfkuchára Daniela Hrivňáka 3 804
  10. Alexej Fulmek: Bol som dlho v SME 2 226

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Mayová zažila historickú prehru. Čo bude ďalej s brexitom?

O Mayovej vláde rozhodnú poslanci v stredu.

Komentár Petra Schutza

Poslanci vrhli Britániu do najhlbšej krízy v moderných dejinách

Európu vrhli do stavu najvyššej neistoty.

Dobré ráno

Dobrá ráno: V Poľsku zúri kultúrna vojna, čo sa stalo

Ako sa za posledné roky zmenilo Poľsko.

ŠPORT

Svitko nespadol, zlyhala mu motorka. Na Dakare skončil

Slovenského motocyklistu previezli do nemocnice, je však v poriadku.

Neprehliadnite tiež

Bez tampónov, bez vložiek. Čo je voľné krvácanie a mali by ho ženy skúsiť?

Menštruácia bez hygienických pomôcok nemusí byť katastrofa.

Štylistka hodnotí najkrajšie šaty Plesu v opere 2019

Pozrite sa na dvanásť najkrajších rób.

Pozrite si róby z Plesu v opere (fotogaléria)

Čím sa hostia zabávali a ako sa popasovali s plesovou módou?