SME

Saša Sarvašová: Zľakla som sa, že mám pracovať s tým arogantným Kukurom

Keď v divadle chýba, každý to vidí..

(Zdroj: Alexandra Rymšinová)

V divadle Aréna pôsobíte už štvrtý rok. Ako ste sa doň dostali?

Vplyvom zvláštnych náhod a okolností som sa stretla s Martinom Čičvákom, ktorý ako režisér začal svoju kariéru v divadle Aréna.

Zoznámila som sa s celou partiou okolo neho, veľa sme sa rozprávali a po čase mi v jeden večer volal. Myslela som si, že potrebuje postrážiť deti, pretože to som občas robila.

No on sa ma opýtal, či nechcem robiť dramaturgičku v Aréne. Z mojej strany vtedy nastalo strašné ticho. Bola som v stave, keď ma učenie na konzervatóriu a VŠMU prestávalo baviť, vždy som inklinovala k praktickému divadlu a hľadala som niečo nové.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na Aréne ma fascinovala jej filozofia, prepojenie divadla s aktuálnymi témami, históriou či politikou.

Zasiahla ma však panika. Obávala som sa, či na to mám potenciál, vedomosti a zároveň som sa zľakla toho, že budem spolupracovať s tým direktívnym arogantným Kukurom.

Prečítajte si tiež: Judit Bárdos: My herci sme alibisti, za postavy sa skrývame Čítajte 

A ako to bolo v skutočnosti?

Na druhý deň ráno som prišla do divadla. Dala som Jurajovi Kukurovi do ruky životopis, on mi na to povedal, že ho to nezaujíma.

Rozprávali sme sa, dal mi dokonca hneď napísať aj text do bulletinu, šli sme si pozrieť skúšku jedného predstavenia a od toho momentu som tu ostala.

Veľmi som si vážila, že som dostala dôveru od takého divadelníka, ako je Juraj Kukura. Som dnes spokojná, lebo tu mám obrovskú slobodu, svoju prácu si cením, robím to, čo ma baví a napĺňa s úžasným tímom ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

Podporu od vedenia cítim aj v momentoch, keď vymyslím niečo bláznivé. Nemám pred ním zábrany povedať akýkoľvek nápad a aj vďaka tomu sa tu cítim ako doma.

Je luxus, keď sa človek teší do práce a s radosťou sa jej venuje aj cez víkend. Aj keď dnes, v časoch seriálového boomu, je veľakrát náročné prilákať diváka do hľadiska.

Ako by ste charakterizovali víziu alebo filozofiu divadla Aréna?

Chceme reagovať na veci a témy v momente, keď sú aktuálne.

To sa nám vypláca. Ľudia chodia na predstavenia, lebo ich dané témy zaujímajú v konkrétnom čase, práve sa dejú, nejakým spôsobom sa ich týkajú.

Keď vyberieme tému, oslovíme vybraného režiséra, ktorý ju zvládne spracovať. Na základe toho oslovíme dramatika a zadáme mu tému. Tak vznikol aj Občiansky cyklus divadla Aréna.

SkryťVypnúť reklamu

Sú to hry vytvorené na objednávku nášho divadla. Takto vznikli hry Tiso, Holokaust, Kapitál, Komunizmus, #dubček, Kukura či Masaryk/Štefánik a ďalšie. Fascinujúce je, že keď si už človek myslí, že sme vyčerpali všetky témy, vždy príde niečo nové.

Napríklad v týchto dňoch pripravujeme nový projekt, ktorý, dovolím si tvrdiť, bude absolútna bomba, ale zatiaľ o tom nechcem hovoriť viac a niečo prezrádzať.

Mnohí si pod pojmom dramaturg nevedia predstaviť, o čo ide. Čo je vašou prácou?

Jeden môj profesor v škole hovoril, že dramaturg je človek, o ktorom nikto nevie, čo robí, no každý vidí, keď tam chýba. S touto definíciou sa stotožňujem.

Podieľam sa na vytváraní divadelného plánu, aj keď tu ide o špecifickú prácu, keďže nemáme stály herecký súbor.

Klasické divadlo má vytvorený plán na dva roky dopredu, my sme závislí od toho, kedy majú herci aj režiséri čas a kedy je téma, na ktorej pracujeme, aktuálna. Druhá fáza je o komunikácii s režisérom o hereckom obsadení.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Herci musia zapadať do predstavenia typovo, musia byť rôznorodí. S režisérom pracujem na úprave textu, komunikujeme s autorom.

Keď sa začne skúšať, chodím na skúšky, najmä na čítačky. Vysvetľujú sa charaktery, buduje sa hra a začínajú sa priestorové skúšky. Potom nasleduje predpremiérové šialenstvo, keď počas generálky stoja herci prvýkrát v scéne, prídu kostýmy, maskovanie.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C5NGU na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Divadlo

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 042
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 643
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 910
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 701
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 291
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 795
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 174
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 156
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  2. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  3. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  4. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  5. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  6. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  7. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  8. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 222
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 300
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 187
  4. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 7 937
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 898
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 835
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 034
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 589
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu