SME
reklama

Klenoty s vulgarizmom aj guľa na auto. Udelili anticeny za sexistickú reklamu

Hlasovanie o najsexistickejšiu reklamu sa konalo tretíkrát.

Sexistický kixSexistický kix (Zdroj: Sexistický kix)
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Keď ide človek povedať, kto vyhral, vždy začína slovami ako - je mi cťou. Ja v tomto prípade musím povedať, že mi je na vracanie."

Týmito slovami v pondelok uviedla víťazov tohtoročného udeľovania anticeny Sexistický kix Katarína Farkašová, riaditeľka Aliancie žien Slovenska.

Anticenu verejnosti na základe 653 hlasov totiž získala rožňavská firma RV Trailer, ktorá zobrazovala ťažné zariadenie na auto, takzvanú guľu, spolu so ženským pozadím. Reklamu dopĺňal nápis "S našimi guľami pretiahnete všetko."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podľa odborníkov ide o porušenie všeobecnej normy mravnosti a tiež o ponižovanie žien, keďže nejde o žiaden súvis s produktom.

Ľudia kritizovali viac

Prečítajte si tiež: Najsexistickejšie slovenské reklamy sú známe. Anticenu získali tento rok až štyri Čítajte 

Aliancia žien – Cesta späť pomocou anticeny Sexistický kix už tretí rok po sebe upozorňuje na sexizmus v reklame a poukazuje na zadávateľov, ktorí v nej podporujú rodové stereotypy.

Tento rok verejnosť nominovala 112 reklám, čo je dvojnásobok oproti minulému ročníku a hlasovania sa zúčastnilo 1500 ľudí, teda vyše dvakrát viac než vlani.

"Nevyhodnotili sme to tak, že by došlo k zhoršeniu reklamnej kultúry na Slovensku, ale je to spôsobené tým, že sme trochu dlhšie zbierali nominácie a určite aj tým, že sa nám darí zapájať verejnosť a dať im nástroj, aby mohli vyjadriť kritiku k sexistickej reklame," povedala jedna z organizátoriek, Diana Gregorová.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Organizátori zverejnili aj ďalšie priečky v hlasovaní. Druhé miesto obsadila košická pizzeria Pizza Tusi, ktorá vo svojej reklame zobrazuje ženu s roztiahnutými nohami nad sporákom a s textom: "Správna žena by mala svojmu mužovi pred servírovaním večeru starostlivo prihriať."

Tretie miesto za reklamný kix získal neznámy zadávateľ inzerátu, ktorý v Raslaviciach hľadal pracovnú silu na čistenie cesnaku. Odmena za prácu sa však pre ženy a mužov zásadne líšila. Ženy by za hodinu čistenia dostali 2,90 eur, muži až 3,50 eur.

Čo si myslí porota

Prečítajte si tiež: Videli ste aj vy pekný zadok policajtky? Čítajte 

Anticenu udeľovala aj porota. V hlasovaní sa desiati odborníci jednomyseľne zhodli, že Sexistický kix udelia reklame na klenoty Aurum.

Ich kampaň sprevádzalo viacero bilboardov, ktoré apelovali na mužských zákazníkov aj pomocou vulgarizmov, aby svojej partnerke kúpili šperk. Vzťah zároveň podľa odborníkov dehonestovali na niečo, čo sa "dá kúpiť".

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Martin Woska z reklamnej agentúry Triad Advertising zhodnotil, že porotcov prekvapil sexizmus a primitívnosť tejto reklamy najmä preto, že ide o zabehnutú značku s veľkým dosahom a veľkou kampaňou. Jeden z bilboardov sa dokonca v Bratislave objavil nad pútačom materskej školy.

Sexistický kix vzdeláva

Pre zadávateľov sexistických reklám organizátori pripravili balíčky v podobe kníh o rodovej rovnosti z vydavateľstva Aspekt. Vďaka materiálom by sa mali naučiť, ako k rodovým stereotypom neprispievať, osobne si ju však neprišiel prevziať nikto z nich.

Jeden z členov poroty a prezident Klubu reklamných agentúr Slovenska, Róbert Slovák, skonštatoval, že k edukácii prispieva samotná anticena aj u laickej verejnosti. Sexizmus totiž nie je iba o nahote ako takej.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"Myslím, že sa zvyšuje citlivosť spoločnosti a takisto sa mi zdá, že Sexistický kix pomáha vzdelávaniu o jednotlivých prvkoch sexizmu a rodových stereotypov. Už to nie je len o tom, že ľudia prihlasujú reklamu, lebo je tam nahé telo, ale rozumejú aj nejakým hlbším súvislostiam, ktoré sa v reklamách prezentujú," povedal Slovák.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

reklama

Komerčné články

  1. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  2. Revolučný Nissan X-Trail mení pravidlá hry
  3. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  6. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  2. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  5. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  6. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  7. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  8. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 762
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 585
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 453
  4. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 3 495
  5. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 457
  6. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 3 207
  7. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 027
  8. Výborná pre diabetikov aj pre lepšie trávenie. Poznáte Aróniu? 3 024
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Unicef Slovensko: Inšpirujúce ženy a ich úloha pri formovaní lepšieho sveta
  2. Mária Melková: U ocka upratovať nemusím! Čo s rozdielnymi pravidlami v dvoch domovoch po rozvode.
  3. Mária Melková: Moje dieťa ku mne po rozvode odmieta chodiť. Čo mám robiť?
  4. Věra Tepličková: Krehké deti alebo Keď blogerka vybočí zo zaužívaných koľají
  5. Lucia Nicholsonová: Načo sa zahadzovať s deťmi? Obzvlášť s tými chudobnými?
  6. Věra Tepličková: Život s introvertným dieťaťom, manželom alebo rodičom
  7. Martin Pollák: Generácia Alfa
  8. Mária Melková: Moje deti, Tvoje deti, naše deti - mýty o živote v zošívaných rodinách
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 377
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 918
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 557
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 182
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 185
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 657
  7. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 664
  8. Viktor Pamula: Slovenský MiG nad Ukrajinou 8 504
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu