SME

Klenoty s vulgarizmom aj guľa na auto. Udelili anticeny za sexistickú reklamu

Hlasovanie o najsexistickejšiu reklamu sa konalo tretíkrát.

Sexistický kixSexistický kix (Zdroj: Sexistický kix)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Keď ide človek povedať, kto vyhral, vždy začína slovami ako - je mi cťou. Ja v tomto prípade musím povedať, že mi je na vracanie."

Týmito slovami v pondelok uviedla víťazov tohtoročného udeľovania anticeny Sexistický kix Katarína Farkašová, riaditeľka Aliancie žien Slovenska.

Anticenu verejnosti na základe 653 hlasov totiž získala rožňavská firma RV Trailer, ktorá zobrazovala ťažné zariadenie na auto, takzvanú guľu, spolu so ženským pozadím. Reklamu dopĺňal nápis "S našimi guľami pretiahnete všetko."

SkryťVypnúť reklamu

Podľa odborníkov ide o porušenie všeobecnej normy mravnosti a tiež o ponižovanie žien, keďže nejde o žiaden súvis s produktom.

Ľudia kritizovali viac

Prečítajte si tiež: Najsexistickejšie slovenské reklamy sú známe. Anticenu získali tento rok až štyri Čítajte 

Aliancia žien – Cesta späť pomocou anticeny Sexistický kix už tretí rok po sebe upozorňuje na sexizmus v reklame a poukazuje na zadávateľov, ktorí v nej podporujú rodové stereotypy.

Tento rok verejnosť nominovala 112 reklám, čo je dvojnásobok oproti minulému ročníku a hlasovania sa zúčastnilo 1500 ľudí, teda vyše dvakrát viac než vlani.

"Nevyhodnotili sme to tak, že by došlo k zhoršeniu reklamnej kultúry na Slovensku, ale je to spôsobené tým, že sme trochu dlhšie zbierali nominácie a určite aj tým, že sa nám darí zapájať verejnosť a dať im nástroj, aby mohli vyjadriť kritiku k sexistickej reklame," povedala jedna z organizátoriek, Diana Gregorová.

SkryťVypnúť reklamu

Organizátori zverejnili aj ďalšie priečky v hlasovaní. Druhé miesto obsadila košická pizzeria Pizza Tusi, ktorá vo svojej reklame zobrazuje ženu s roztiahnutými nohami nad sporákom a s textom: "Správna žena by mala svojmu mužovi pred servírovaním večeru starostlivo prihriať."

Tretie miesto za reklamný kix získal neznámy zadávateľ inzerátu, ktorý v Raslaviciach hľadal pracovnú silu na čistenie cesnaku. Odmena za prácu sa však pre ženy a mužov zásadne líšila. Ženy by za hodinu čistenia dostali 2,90 eur, muži až 3,50 eur.

Čo si myslí porota

Prečítajte si tiež: Videli ste aj vy pekný zadok policajtky? Čítajte 

Anticenu udeľovala aj porota. V hlasovaní sa desiati odborníci jednomyseľne zhodli, že Sexistický kix udelia reklame na klenoty Aurum.

Ich kampaň sprevádzalo viacero bilboardov, ktoré apelovali na mužských zákazníkov aj pomocou vulgarizmov, aby svojej partnerke kúpili šperk. Vzťah zároveň podľa odborníkov dehonestovali na niečo, čo sa "dá kúpiť".

SkryťVypnúť reklamu

Martin Woska z reklamnej agentúry Triad Advertising zhodnotil, že porotcov prekvapil sexizmus a primitívnosť tejto reklamy najmä preto, že ide o zabehnutú značku s veľkým dosahom a veľkou kampaňou. Jeden z bilboardov sa dokonca v Bratislave objavil nad pútačom materskej školy.

Sexistický kix vzdeláva

Pre zadávateľov sexistických reklám organizátori pripravili balíčky v podobe kníh o rodovej rovnosti z vydavateľstva Aspekt. Vďaka materiálom by sa mali naučiť, ako k rodovým stereotypom neprispievať, osobne si ju však neprišiel prevziať nikto z nich.

Jeden z členov poroty a prezident Klubu reklamných agentúr Slovenska, Róbert Slovák, skonštatoval, že k edukácii prispieva samotná anticena aj u laickej verejnosti. Sexizmus totiž nie je iba o nahote ako takej.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"Myslím, že sa zvyšuje citlivosť spoločnosti a takisto sa mi zdá, že Sexistický kix pomáha vzdelávaniu o jednotlivých prvkoch sexizmu a rodových stereotypov. Už to nie je len o tom, že ľudia prihlasujú reklamu, lebo je tam nahé telo, ale rozumejú aj nejakým hlbším súvislostiam, ktoré sa v reklamách prezentujú," povedal Slovák.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 739
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 927
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 345
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 314
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 143
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 841
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 2 814
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 455
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Vilu z roku 1912 rekonštruovali architekti z ateliéru Collegium. Podľa architekti Kataríny Lupták jej výnimočnosť tkvie aj v prístupe investora.

Dnes sa uchádza v Česku o ocenenie interiér roku.


Pistáciová bábovka.

Čo si uvariť na Zelený štvrtok? Inšpirujte sa výberom receptov.


redakcia SME ženy 9
Pre recept na tiramisu kliknite na obrázok.

Ako využiť mascarpone v dezertoch a koláčoch a čím ho nahradiť v receptoch.


redakcia SME ženy 2

Odborníci radia, na čo si dať pozor.


1
reklama
  1. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  2. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  3. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  4. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  5. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  6. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  7. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  8. Michaela Witters: Čo za ľudí vychováva deti, ktoré dokážu niekomu takto ublížiť?
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 901
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 536
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 151
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 887
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 494
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 975
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 528
  8. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 283
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťZatvoriť reklamu