SME
Streda, 26. jún, 2019 | Meniny má Adriana

Desať potravín, po ktorých správne priberiete

Zdravo pribrať je náročnejšie ako schudnúť.

(Zdroj: pexels.com)

Väčšina ľudí rieši problém, ako schudnúť a svoju stravu obmedzuje tak, aby bola čo najmenej kaloricky výdatná.

Článok pokračuje pod video reklamou

Chudnutie však nie je jediná ťažkosť, ktorú ľudia v súvislosti so svojou postavou riešia. Mnohých trápi aj otázka, ako pribrať.

Prílišná štíhlosť je problémom tých, ktorých postava patrí k takzvanému ektomorfnému typu. Ide zvyčajne o vysokých mužov a ženy s minimom telesného tuku a problematickým budovaním svalovej hmoty.

Zlá správa je, že rozumné priberanie je často oveľa náročnejšie, ako rozumné chudnutie.

Bez cvičenia sa nedá ani pribrať

Prečítajte si tiež: Deväť tipov na slovenské superpotraviny, ak sa chcete stravovať lokálne

Podobne ako pri redukcii váhy, ani priberanie sa nezaobíde bez pravidelného cvičenia.

Ľudia s rýchlym metabolizmom totiž takmer nikdy nepriberú zásoby tuku a jedinou možnosťou ako nabrať hmotu, je budovanie svalov.

To je možné vďaka cvičeniu s vlastnou váhou alebo so závažiami a činkami. Tento typ cvičenia je náročnejší ako kardio tréning, prostredníctvom ktorého chudneme, a je preto namieste požiadať o pomoc odborníka.

Rovnako dôležitá je však strava.

Pri rozumnom priberaní však nejde o konzumáciu kaloricky výdatných jedál s minimálnou nutričnou hodnotou, ako sú sladkosti či nezdravé jedlá, ale o zvýšenie kalorického príjmu potravinami, ktoré podporujú rast svalov.

Ide predovšetkým o kvalitné bielkoviny, dobré tuky, potraviny obsahujúce aminokyselinu leucín a v neposlednom rade kvalitné sacharidy. Pozrite si ich v našej galérii.

1. Ryža je lacný a dostupný zdroj sacharidov bohatý na energiu, ktorý vám pomôže získať prírastok na váhe. Z dlhodobého hľadiska je vhodnejšia pravidelná konzumácia hnedej ryže,pretože obsahuje viac vlákniny, bielkovín, fosforu, sodíka, draslíka, horčíka, selénu, mangánu, medi a vitamínov skupiny B.

2. Orechy a orechové maslá sú vysokokalorické a všestranné potraviny, ktoré sa dajú veľmi jednoducho zahrnúť do bežného jedálnička. Už dve hrste orechov môžu denný nutričný príjem zvýšiť o stovky kalórií. Ide navyše o veľmi zdravú alternatívu pochúťok.

3. Červené mäso je zdroj bielkovín, ktorý pomáha nadobudnúť svalovú hmotu. Obsahuje totiž aminokyselinu leucín, ktorá stimuluje syntézu svalového proteínu. Okrem toho je červené mäso najlepší zdroj prírodného kreatínu, ktorý je tiež dôležitý pri tvorbu svalov. Platí, že čím tučnejšie mäso zjete, tým viac kalórii získate.

4. Vajcia sú jednou z najlepších potravín na budovanie svalov. Ľuďom, ktorí nechcú svoju váhu redukovať, ale naopak zvyšovať, prospeje konzumácia troch vajec denne. Dôležité je jesť celé vajcia, pretože všetky živiny potrebné k svalotvorbe sa nachádzajú v žĺtkoch.

5. Cestoviny sú výborným pomocníkom pri intenzívnom cvičení. Pre telo sú významným zdrojom energie pretože obsahujú veľa sacharidov. Vyberajte si najmä kvalitné celozrnné cestoviny.

6. Mlieko poskytuje dobrú rovnováhu medzi bielkovinami, sacharidmi a tukmi. Je zdrojom vápnika a už desaťročia sa používa ako prostriedok na zvyšovanie hmotnosti a tvorbu svalov. Dôležitú úlohu zohráva najmä kazeín, ktorý je dôležitý pri raste svalov.

7. Sušené ovocie je koncentrovaná kalorické bomba. Ide o jednoduchý spôsob, ako do stravy dostať veľké množstvo vlákniny a antioxidantov. Podobne ako orechy aj sušené ovocie dokáže rýchlo a efektívne zvýšiť kalorickú hodnotu raňajok aj desiaty.

8. Avokádo je plné zdravých tukov, ktoré tvoria až 77% jeho obsahu. Nejde o hocijaký tuk, ale o kyselinu olejovú, ktorá je hlavnou zložkou olivového oleja. Je cenným zdrojom vitamínu K, selénu a mnohých iných živín.

9. Losos a mastné ryby sú vynikajúci zdroj bielkovín (rovnako ako červené mäso) a navyše aj dôležitých zdravých tukov. Obsahujú mastné kyseliny známe ako omega-3 a vysoko kvalitný proteín, ktorý pomáha budovať svaly a tým zvyšovať hmotnosť.

10. Pravidelná príprava domácich proteinových smoothies je výborný spôsob, ako telu dodať potrebné bielkoviny. Na rozdiel od kupovaných máte pri domácej príprave úplnú kontrou nad tým, koľko živín získavate.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Žena

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sporením sa oberáte o peniaze. Najmä v týchto štyroch prípadoch
  2. Krása verzus hrozba. Ako si užiť slnko bez rizika?
  3. Putujte v Čechách! Zlatá stezka-najdlhšia pešia trasa v Európe
  4. Myslíte si, že vás lepok v potravinách neprekvapí? Otestujte sa
  5. Horúce počasie a zlé skladovanie rýchlo znehodnocuje potraviny
  6. Aké je primerané vreckové? Deti by ho mali dostávať včas
  7. Dodržuje váš pneuservis všetky svoje povinnosti?
  8. Letná dovolenka 2019 s odletom z rôznych kútov Slovenska
  9. Prečo je elektromobil ekologický na Slovensku a v Poľsku nie?
  10. 5 tipov ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  1. Gartner označil Atos za lídra
  2. Putujte v Čechách! Zlatá stezka-najdlhšia pešia trasa v Európe
  3. Tepelné hospodárstvo Moldava pokračuje v modernizácii
  4. Horúce počasie a zlé skladovanie rýchlo znehodnocuje potraviny
  5. Sporením sa oberáte o peniaze. Najmä v týchto štyroch prípadoch
  6. Myslíte si, že vás lepok v potravinách neprekvapí? Otestujte sa
  7. Ľadový expres sa vracia! Kam si vyraziť?
  8. Unikátna liečba kĺbov a chrbtice v Leviciach odstráni bolesť
  9. Ready-made spoločnosť a jej nevýhody
  10. Even Lonely Planet recommends a summer in Slovakia’s High Tatras
  1. Prečo je elektromobil ekologický na Slovensku a v Poľsku nie? 21 252
  2. Aké je primerané vreckové? Deti by ho mali dostávať včas 19 206
  3. Letná dovolenka 2019 s odletom z rôznych kútov Slovenska 11 948
  4. Sporením sa oberáte o peniaze. Najmä v týchto štyroch prípadoch 10 015
  5. Známy výrobca oslavuje 50 rokov. Ponúka výrazné zľavy 7 078
  6. Dodržuje váš pneuservis všetky svoje povinnosti? 4 552
  7. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne. 3 955
  8. 5 tipov ako si vybrať tú správnu klimatizáciu 3 459
  9. Pivo, káva a horká čokoláda. Na niektoré chute musíme vyzrieť 3 057
  10. Stavebné pozemky s dobrou dostupnosťou do centra konečne na trhu 2 866

Téma: Zdravá strava


Článok je zaradený aj do ďalších tém Potraviny, Priberanie

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTORSKÁ STRANA PETRA ŠABATU

Padne či nepadne český premiér? Fico 2018 nie je Babiš 2019 (píše Petr Šabata)

Babiš je vo vláde krátko a má na svojej strane prezidenta.

Český premiér Andrej Babiš.

Ktoré autá najrýchlejšie strácajú hodnotu a ktoré si ju držia?

Mýty o prepade cien áut značky Dacia neplatia.

Škoda Yeti