Rozhodne to nie je po prvý raz, keď sa folklór stal predmetom vysokej módy. Pred pár rokmi si typické ruské odevy vypožičal módny dom Valentino a Dolce & Gabbana sa aktuálne obracajú k mexickým inšpiráciám.
Vo väčšine prípadov ide o vítaný krok, ktorý pomáha zviditeľniť kultúru konkrétnej krajiny. Vec má však aj svoju odvrátenú stránku.
Ani veľké značky sa nehanbia jednoducho vykradnúť kultúrne dedičstvo konkrétnej krajiny či špecifického regiónu, skopírovať jeho nezvyčajné prvky a nepriznať ich.
Nepriznané inšpirácie
To sa stalo rumunskému regiónu Bihor, ktorého originálne výšivky sa ocitli vo vlaňajšej jesennej kolekcii značky Dior.
Slávny módny dom použil rovnakú techniku výšivky, farebnosť aj radenie jednotlivých prvkov ako používa vo svojich krojoch rumunská dedina.

Viaceré kusy kabátov, ktorých cena sa pohybuje okolo 30 000 eur za kus, sú až zarážajúco podobné s odevmi, ktoré sú dostupné aj v rôznych etnologických zbierkach vrátane Britského múzea.
Problémom pravdaže nie je samotná inšpirácia, ale to, že nepriznaním motívov sa nič zo zisku luxusných odevov nedostane späť do bihorskej komunity, ktorá dodnes kroje vyrába.
Dedinský módny dom
Rumuni však prišli na zaujímavé riešenie. Agentúra McCann z Bukurešti spolu s módnym magazínom Beau Monde navrhli originálnu módnu značku Bihor Couture, vďaka ktorej si módni nadšenci môžu zadovážiť originálne kúsky priamo od lokálnych výrobcov.
Dizajnérkami projektu sa stali tri obyčajné ženy: Dorina Hanza, Gladi Dogaru a Ana Popa, ktoré ovládajú výrobu odevov, výšiviek a bižutérie.

Bihor Couture momentálne predáva niekoľko typov odevov ako ručne vyšívané košele, vesty a šperky, ktoré môžu byť zaujímavé nielen pre blogerov, ale aj pre obyčajných ľudí, ktorí sa zaujímajú o folklórnu a lokálnu módu.
Ceny ich originálnych výrobkov sú oproti cenám módnych domov zlomkové.
"Bihor Couture nie je len značkou, ktorá predáva originálne oblečenie z Bihoru, ale slúži aj ako model vytvorený na to, aby vrátil peniaze miestnym komunitám. Tie potom môžu zachovať krásne tradície pre budúce generácie," povedala Catalin Dobre, kreatívna riaditeľka agentúry McCann z Rumunska a dodala, že aktivita môže navyše slúžiť ako inšpirácia pre iné kultúry, ktoré čelia rovnakému problému.