SME

Dior okopíroval kroje z Rumunska, dedinčania si preto založili vlastnú značku

Tradičné kroje majú v móde potenciál.

(Zdroj: bihorcouture.com)

Rozhodne to nie je po prvý raz, keď sa folklór stal predmetom vysokej módy. Pred pár rokmi si typické ruské odevy vypožičal módny dom Valentino a Dolce & Gabbana sa aktuálne obracajú k mexickým inšpiráciám.

Vo väčšine prípadov ide o vítaný krok, ktorý pomáha zviditeľniť kultúru konkrétnej krajiny. Vec má však aj svoju odvrátenú stránku.

Ani veľké značky sa nehanbia jednoducho vykradnúť kultúrne dedičstvo konkrétnej krajiny či špecifického regiónu, skopírovať jeho nezvyčajné prvky a nepriznať ich.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nepriznané inšpirácie

To sa stalo rumunskému regiónu Bihor, ktorého originálne výšivky sa ocitli vo vlaňajšej jesennej kolekcii značky Dior.

Slávny módny dom použil rovnakú techniku výšivky, farebnosť aj radenie jednotlivých prvkov ako používa vo svojich krojoch rumunská dedina.

Prečítajte si tiež: Folklór patrí aj modernej dobe. Ukrajinské ženy pózovali v ohromujúcich korunách Čítajte 

Viaceré kusy kabátov, ktorých cena sa pohybuje okolo 30 000 eur za kus, sú až zarážajúco podobné s odevmi, ktoré sú dostupné aj v rôznych etnologických zbierkach vrátane Britského múzea.

Problémom pravdaže nie je samotná inšpirácia, ale to, že nepriznaním motívov sa nič zo zisku luxusných odevov nedostane späť do bihorskej komunity, ktorá dodnes kroje vyrába.

Dedinský módny dom

Rumuni však prišli na zaujímavé riešenie. Agentúra McCann z Bukurešti spolu s módnym magazínom Beau Monde navrhli originálnu módnu značku Bihor Couture, vďaka ktorej si módni nadšenci môžu zadovážiť originálne kúsky priamo od lokálnych výrobcov.

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam video...

Dizajnérkami projektu sa stali tri obyčajné ženy: Dorina Hanza, Gladi Dogaru a Ana Popa, ktoré ovládajú výrobu odevov, výšiviek a bižutérie.

Prečítajte si tiež: Zabudnime na valašku a kukuričné šúpolie, fotografka ukázala krásu slovenských čepcov Čítajte 

Bihor Couture momentálne predáva niekoľko typov odevov ako ručne vyšívané košele, vesty a šperky, ktoré môžu byť zaujímavé nielen pre blogerov, ale aj pre obyčajných ľudí, ktorí sa zaujímajú o folklórnu a lokálnu módu.

Ceny ich originálnych výrobkov sú oproti cenám módnych domov zlomkové.

"Bihor Couture nie je len značkou, ktorá predáva originálne oblečenie z Bihoru, ale slúži aj ako model vytvorený na to, aby vrátil peniaze miestnym komunitám. Tie potom môžu zachovať krásne tradície pre budúce generácie," povedala Catalin Dobre, kreatívna riaditeľka agentúry McCann z Rumunska a dodala, že aktivita môže navyše slúžiť ako inšpirácia pre iné kultúry, ktoré čelia rovnakému problému.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Žena

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 007
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 612
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 835
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 655
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 289
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 882
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 331
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 131
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tomáš Mikloško: 11 vecí, ktoré ničia naše vzťahy – a ako to zmeniť
  2. Tomáš Mikloško: Ako (ne)cítiť svoje emócie
  3. Zuzana Pelaez: O plakaní, čakaní a platení alias o slovenskom, britskom a kolumbijskom zdravotníctve.
  4. Zdravotní Klauni: Posledná klauniáda pre Lenku
  5. Ján Karas: Keď moc nemá tvár: Prebudenie tých, ktorí mlčia na hrane autority a toxického riadenia
  6. Gabriela Sabolová: Ako Aničke takmer zakázali riadiť auto
  7. Liga za ľudské práva: Adriana Mesochoritisová: Dobre mienené rady môžu byť pre ženy v násilných vzťahoch nebezpečné
  8. Matúš Radusovsky: Rôzne druhy medu a ich benefity
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 212
  2. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 8 952
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 370
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 286
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 881
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 777
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 024
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 569
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu